کلاب هاوس در زیتون | ۴۳

«جنبش سبز» در کلاب‌هاوس

زیتون: «کلاب‌هاوس در زیتون» ستونی است روزانه که به اتاق‌های سیاسی این شبکه اجتماعی سرک می‌کشد…

***

بیانیه میرحسین موسوی روز گذشته توانست حواس‌ها را به خودش جلب کند. میرحسین موسوی در سالگرد کودتای انتخاباتی ۸۸ بیانیه ای صادر کرد و در آن اعلام کرد که در کنار کسانی خواهد ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی شده به جان آمده‌اند. همین چند خط بیانیه باعث شد خیلی از حامیان جنبش سبز، اصلاح­طلبان و افرادی که از لحاظ فکری با این دو طیف زاویه دارند برداشت‌های خودشان را از آن به کلاب هاوس بیاورند.

کلاب جنبش سبز بلافاصله پس از این بیانیه اتاقی راه اندازی کرد. این کار باری دیگر پس از بیانیه زهرا رهنورد هم انجام شده بود که پس از حمله سایبری به اتاق و پخش صداهای مزاحم در اتاق نیمه کاره ماند و اتاق دیگری برای ادامه مباحث راه اندازی شد.

اما در اتاق روز گذشته یکی از حاضران در مورد برداشت‌های مختلف و مصادره به مطلوب کردن این بیاینه توسط عده‌­ای برای رای دادن گفت که این مشکل را از دوران مدرسه با معلم‌های ادبیات داشتیم: «یعنی اگر حافظ در شعری گفته بود عزیزم شب بیا خانه ما هم باز می‌گفتند منظور حافظ عشق الهی است. حال همین افراد می گویند بیانیه میرحسین دو پهلو است. دیگر چطور می توانستند صریحتر بیان کنند؟ این ها همان هایی هستند که از بیانیه خانم زهرا رهنورد این برداشت را ارائه می دادند که جمهوریت در خطر است و باید در انتخابات شرکت کرد.»

یکی دیگر از اعضای اتاق از اختلافات بین جنبش سبزی‌ها و اصلاح­طلبان گفت و به این اشاره کرد که در ایران قسمتی از سیاست حتما با عاطفه ممزوج می‌شود: «من هم الان کمی حال غریبی داریم و بعد از چندین روز امیدواری وجودم را فرا گرفته و حقیقتا خوشحالم. ما مدتهاست در واقع یک اختلاف و چالشی داریم با دوستان اصلاح طلب. من جنبش سبزی به دوستان اصلاح طلبم احترام می‌گذارم. آن‌ها می‌توانند مش سیاسی خود را انتخاب کنند ولی به قول آقای حجاریان درست نیست کسی روی دو صندلی بنشیند.»

او از این گفت که اشکالی ندارد برخی از اصلاح طلبان مخالف جنبش سبز، خیابان و حتی مهندس موسوی هستند و باید مرزبندی رسمی را پذیرفت. چرا که نمی­‌شود هر وقت که خواستند از جنبش سبز استفاده کنند اما بعد از آن رویکرد دیگری را در پیش بگیرند.

یکی از سخنگویان هم به این اشاره کرد که مهندس موسوی در مقام مبشر و نظیر قرار گرفته است و به آیه اول بیانیه گریزی زد و گفت: «مهندس در آیه اول نشان داده اند که در مقابل کسانی قرار گرفته اند که از او خواسته اند سرمایه خود را به کار بیاندازد برای شرکت در انتخابات. میرحسین به تحقیر مردم اعتراض کرد. به مردمی که جانشان به لبشان رسیده است و یک مرزبندی روشن کرده است و تاکید کرده است که در کنار کسانی است که از تحقیر جانشان به لبشان رسیده است.»

یکی از مدیران گروه هم در میان صحبت­‌ها به این موضوع اشاره کرد که پیامی از خانواده مهندس موسوی دریافت کرده است که در متن بیانیه میرحسین ترجمه آیه نیز بوده است اما در خبر منتشر شده توسط وب سایت کلمه این ترجمه حذف شده است.

یکی دیگر از حاضرین در گروه هم معتقد بود پیام میرحسین تنها در مورد انتخابات نبود و او جمهوری اسلامی را بی­‌معنا می­‌داند: «میرحسین نگفته است انتخابات بی‌معنی می‌شود٬ می‌گوید جمهوری اسلامی بی‌معنا می‌شود. یعنی افق را بلندتر می‌بیند. او خودش هم قبول دارد شرایط ناپایدار است. و اشاره به تصمیمات دزدکی و پنهانی دارد که برخی جریان‌ها دارند. میرحسین هیچ وقت تن به سیاست‌های پشت پرده نمی‌داد. مانند جریان کارگزاران. راستی و صداقت میرحسین سرمایه او است.»

در این میان افرادی هم معتقد بودند این بیانیه میرحسین به معنای آن است که او در کنار رای دهندگان خواهد ایستاد. افرادی مانند صبا آذرپیک در توییتر و فرخ نگهدار و پیمان عارف در کلاب هاوس چنین عقیده­‌ای داشتند. فرخ نگهدار بیانیه را مصادره به مطلوب کرد و نهایتا نتیجه گرفت که باید از کمترین ظرفیت‌ها هم استفاده شود و در انتخابات شرکت کرد تا معادله کسانی که این بازی را چیده‌­اند به هم بخورد. پیمان عارف هم معتقد بود ممکن است مقصود میرحسین از «در کنار کسانی خواهم ایستاد که از انتخاباتهای تحقیرآمیز و مهندسی شده به جان آمده اند» کسانی باشد، که تصمیم گرفته­‌اند رای سلبی بدهند.

کلاب‌هاوس‌های قبلیِ ما را هم دریابید:

سخنان فرخ نگهدار با واکنش صریح و نسبتا تند مرتضی کاظمیان، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی،مواجهه شد. کاظمیان از نگهدار و کسانی که تلاش می‌کنند از بیانیه میرحسین رأی‌دادن را استخراج کنند خواست که اگر می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند دلایل خودشان را بیان کنند و از بیانیه میرحسین که در حصر است مایه نگذارند و به شعور مخاطبان احترام بگذارند. یکی از حاضران در گروه باز هم به آیه اول بیانیه اشاره کرد و گفت: «همان آیه‌ای که در ابتدای بیانیه آمده است٬ تکلیف را مشخص کرده است. مهندس موسوی اشاره کرده است که نمی‌شود همدست رژیمی شد که انتخابات را مهندسی کرده است٬ مردم را کشته است. هیچ جای اما و اگری نیست و مهندس موسوی خیلی خوب و به جا این موضوع را مشخص کرده است. افرادی که این بیانیه را تحریف می‌کردند٬ همان‌هایی هستند که آبان ۹۸ را توجیه کردند و ماجرای هواپیمای اکراینی را سرپوش گذاشتند. اما میرحسین موسوی تکلیف را مشخص کردند.»

یکی دیگر از حاضرین در اتاق هم با ابراز خوشحالی از اینکه میرحسین و خانم رهنوردِ محصور به صراحت حرف می‌­زنند و تاکید دارند که این ظلم آشکار است. و در آخر نقل قولی از بهنام محجوبی گفت که من افول انسانیت را دیدم. و اشاره کرد امروز ما شاهد افول جمهوریت هستیم.

تقی رحمانی هم که در گروه حاضر بود، هواداران جنبش سبز را مخاطب خود قرار داد و از لزوم کار تشکیلاتی در این جنبش گفت: «نسل جدید باید در مقاومت مدنی را یاد بگیرد. جنبش سبز هوادار داشت اما بدنه تشکیلاتی ندارد. بنده تشکیلاتی جنبش سبز شدند اصلاح طلبان که به مرور کارگزاران میدان دارد شدند و «مقاومت مدنی» را شکستند.»

او سپس به محصورین اشاره کرد و از این گفت که آنها به دلیل خلا بدنه تشکیلاتی نیاز به موضوع‌گیری دارند و معتقد بود این موضع گیری‌ها می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند: «من انتظار دارم مواضع بزنگاهی این بزرگواران در راه باشد. حال نوبت ماست که پرچمی به نمایندگی از این سه تن بلند کنیم. مقاومت مدنی کنیم. مقاومت رای ندادن است، مقاومت می‌تواند به خیابان هم برود. باید سازمان دهی کنیم. باید این عزیزان نیز هر از گاهی با موضوع‌گیری شرایط را عوض کنند.»

یکی دیگر از حاضرین در گروه معتقد بود باید این بیانیه را در ادامه بیانیه آبان ۹۸ میرحسین دید: «مهندس به شکل قابل توجهی خودش را در قامت همراه جنبش سبز تعریف کرده نه رهبری. برخی در این ایام نقد داشتند که چرا موضع صریح­تر از منظر رهبر جنبش اجتماعی بیان نمی‌کند. چون جنبش سبز حزب سیاسی نیست، یک جنبش سیاسی اجتماعی است. بالاخره تنوع و تکثر زیادی دارد.»

علی مزروعی از نمایندگان مجلس ششم که اکنون در خارج از ایران حضور دارد هم معتقد بود مهندس موسوی وجدان بیدار جامعه ماست و این پیام نشان می‌دهد به رغم گسستی که از جامعه برایش ایجاد کرده اند با حصر، خیلی خوب جامعه را می‌شناسد. او در رابطه با درگیری‌های موافقان و مخالفان رای دادن هم صحبت کرد و گفت: «آنهایی که معتقد بودند باید به هر شکلی در این انتخابات رای داد خیلی تلاش می‌کردند کسانی را که میل به رای دادن ندارند را قانع کنند. در حالی که به نظر من کسانی که نمی‌خواهند در انتخابات رای بدهند جنس رای دادنشان به گونه ای نبود که با این استدلال‌ها بشود قانعشان کرد. این افراد روح و روانشان از روند وقایع سه چهار سال اخیر انقدر رنجور و آزرده بود که اصلا به این دلایل موافقان شرکت در انتخابات گوش نمی‌دهند. این افراد احساس می‌کنند مورد ظلم و تحقیر واقع شدند و احساس می‌کنند هیچ نقشی در تعیین سرنوشت خود ندارد. روزگاری مهندس موسوی از زندان اختر ما را دعوت کرد به خواندن کتاب وجدان بیدار. مهندس در آن زندان آن روحیه و روان مردم را به خوبی شناخته است و توانسته است به عنوان وجدان بیدار جامعه ما این پیام را بدهد و بگوید کنار کسانی که از این وضعیت تحقیر آمیز جان به لبشان رسیده است٬ ایستاده است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. البته هم محصورین و هم خاتمی به صراحت نگفتند که در انتخابات شرکت نکنید بلکه یک جواریی مسئولیت را واگذار کردن به هرشخص تا خود تصمیم بگیرد حتی اگر خودشان مایل به رای ندادن باشند باز به نظره بقیه احترام گذاشته اند تا دیگران که می خواهند در انتخابات شرکت کنند در معذوریت اخلاقی قرار نگیرند!
    سوای اینکه رهبران جنبش سبز و اصلاح طلب ها چه نظری دارند به مخالفان شرکت در انتخاب فقط من این یک نکته را یادآوری می کنم که در انقلاب ۵۷ همه خواهان سرنگونی شاه بودند بدون اینکه هیچ برنامه ای برای اداره ی کشور داشته باشند و تنها کسی که با آقای خمینی مخالفت کرد شاپور بختیار بود و دیدیم که چه ها که به او نچسباندند و چه بلاهایی که بر سرش نیاوردند!
    البته در اینجا من قصد حمایت از بختیار را ندارم فقط این مثال را زدم تا بگویم همیشه خرد جمعی جوابگو نیست و کسانی که امروز با رای ندادن ژست مبارزه طلبی و روشنفکری گرفته اند این روزها را به خاطر داشته باشند که برای فردای انتخابات بی رمق و بی رونق هیچ برنامه ای ندارند و فقط همه می گویند در انتخابات شرکت نمی کنیم! حالا با این عدم مشارکت قرار است چه اتفاقی بیفتد کسی نه چیزی می گوید و نه چیزی می داند!
    به تحریم کنندگان می گویم یادتان باشد وقتی نسلهای آینده از شما انتقاد می کنند نگوئید ما جزء آنان نبودیم یا تقصیر را به گردن رهبران جنبش سبز بیاندازید! از همین حالا پاسختان را برای نسل بعد آماده کنید که چگونه حاضر شدید از این میراث ۱۰۰ ساله انقلاب مشروطه به راحتی بگذرید!
    همانطور که نسلهای بعد از انقلاب به کسانی که انقلاب کردند خرده می گیرند که چه مشکلی داشتید که انقلاب کردید و الان مشکلاتان حل شده؟!
    و این را هم بگویم که نسلهای آینده به این راحتی ها قانع نمی شوند و ما را به چهار میخ می کشند!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

کلاب هاوس در زیتون | ۴۳

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »