کلاب هاوس در زیتون | ۳۳

همه‌ی رقبای رییسی

زیتون: «کلاب‌هاوس در زیتون» ستونی است روزانه که به اتاق‌های سیاسی این شبکه اجتماعی سرک می‌کشد…

***

رقابت رییسی و ستادش

بعد از ردصلاحیت­‌ها که اتاق‌های فعال انتخاباتِ کلاب هاوس را سرشار از ناامیدی و خشم کرد، دیگر خیلی کمتر می‌شود اتاق‌های سیاسی پیدا کرد که مخاطبان زیادی داشته باشد یا حرف خاصی برای گفتن داشته باشند. آنهایی که تا دیروز اتاق­‌های پرمخاطب داشتند یا به سراغ اتاق‌های سرگرمی رفتند و یا ترجیح دادند که اتاق­‌ها را خصوصی‌تر برگزار کنند که از گزند بگیر و ببندهای احتمالی فردای انتخابات در امان باشند. اما این وسط میدان به دست رسانه‌­ها افتاده که کماکان برنامه‌­هایشان برقرار است. مثل دیروز که کلاب خبرآنلاین یک اتاق برگزار کرده بود با یک سوال. رقیب رییسی در انتخابات کیست؟

فعالین سیاسی و رسانه‌­ای از داخل ایران به این اتاق آمدند تا به این سوال جواب بدهند. جواب‌هایی که البته چند نقطه مشترک داشت. تعداد زیادی از آنها جدیترین رقیب رییسی را ستادش می­‌دانستند. ستادی که در انتخابات گذشته با استفاده از تتلو کلی انتقاد را به جان خرید و تا مدتها سوژه محافل شد، در این دوره هم تا امروز کم حاشیه نبوده. مورد دیگری که به آن اشاره می‌­شد خود ابراهیم رییسی بود و عده ای هم خودش را رقیب جدی خودش می­‌دانستند. اما در این میان نسرین وزیری، روزنامه نگار به انتخابات ۸۸ اشاره کرد و از این گفت که در سال ۸۸ وزارت کشور اعلام کرد که نفر چهارم انتخابات آرای باطله است و پس از آن مهدی کروبی. او احتمال می­داد که در این انتخابات به علت اختلاف رییسی با رقیبانش، جدی ترین رقیب رییسی آرای باطله باشند و چه بسا در روز اعلام نتایج آرای باطله در رده دوم بایستد. وزیری همچنین گریزی هم به آمار فارس زد و گفت که این خبرگزاری در سال ۸۸ پیش از شمارش آرا پیروزی ۶۳ درصدی احمدی نژاد را «پیش بینی» کرده بود و امسال هم خبر از پیروزی ۲۲ میلیونی رییسی داده است که در این آمار هم فاصله رییسی با دیگر نفرات کاملا مشهود است. او این انتخابات را با انتخابات سال ۶۰ مقایسه کرد و با توجه به این که زاکانی و جلیلی پیش از ثبت نام از اصلح بودن رییسی گفته بودند، حتی اگر به نفع رییسی کناره‌گیری نکنند هم ممکن است صراحتا از صلاحیت بیشتر رییسی بگویند. او در آخر هم باز تاکید کرد که تحریم کنندگان انتخابات و آرای باطله(اگر وجود داشته باشد) اصلی‌ترین رقیب رییسی خواهند بود.

کلاب‌هاوس‌های قبلیِ ما را هم دریابید:

عباس امیری فر از روحانیون نزدیک به احمدی نژاد هم جزو کسانی بود که ستاد رییسی را یکی از رقیبانش می­‌دانست: « دوره قبل آقای نیکزاد کاری کردند که آرای رییسی را خیلی ریخت و آن هم آوردن آقای تتلو بود که خیلی به چهره آقای رئیسی خدشه وارد کرد. یکی دیگر این که در برخی اعضای ستاد ایشان غرور کاذب است و کار را تمام شده می‌دانند. معلوم نیست به نتیجه برسند. نمونه‌اش را در سال ۷۶ می‌بینیم. مردم احساس می‌کنند اگر کسی را بخواهند جا بیندازند، [مردم] می‌خواهند خودشان تصمیم بگیرند. در ستاد آقای ناطق غرور کاذب بود و پست تقسیم می‌کردند و از دفتر رهبری انتساب می‌کردند و حتی حوزه‌های علمیه و مراجع دخالت کردند و در نهایت ورق برگشت.»

او در ادامه از بین نامزدهای ریاست جمهوری از آقای قاضی زاده هاشمی نام برد. چون به تعبیر او قاضی زاده هاشمی می‌تواند همان دولت جوان و انقلابی مدنظر رهبری را تشکیل دهد: «ایشان چهره جدید است و معمولا چهره‌های جدیدتر در ادوار گذشته، رای آوردند و آنهایی که بیشتر بودند مورد نقد بیشتر هستند و ریزش آرا دارند. در کل هم برنامه‌های خوبی از جمله کمک به زوجه‌ای جوان دارد. در روزهای آینده بیشتر در این باره صحبت می‌شنویم. رقیب  دیگر آقای رئیسی، آقای رضایی است که برنامه دارد.»

مرتضی علوی هم یکی از خبرنگاران حاضر در گروه بود که ستاد رئیسی را رقیب اصلی او می­‌دانست و معتقد بود این دوره هم در روی همان پاشنه ۴سال پیش می‌چرخد اما از آن طرف هم رضایی را رقیب بعدی رییسی دانست: «برنامه‌های آقای رضایی به نظر می‌رسد عملیاتی‌تر و واقعی‌تر است. بحث وام ۵۰۰ میلیونی برای زوجهای جوان چون از منابع بانکی است، نشدنی است. ولی برنامه یارانه ۴۵۰ هزار تومانی منطقی و شدنی‌تر است.»

او به نظرسنجی یکی از رسانه‌های نزدیک به سپاه هم اشاره کرد و گفت که در آن در دوقطبی بین رئیسی و رضایی، رضایی ۵۱ درصد رای آورد. او البته پیش‌بینی کرد که این ۷ نفر تا پایان نمی‌­مانند و البته تا بعد از مناظره سوم در ۲۵ خرداد کسی کنار نمی­‌رود و نهایتا ۳ نفر از آنها کنار می­‌کشند.

عبدالرضا داوری هم رقابت اصلی را بین محسن رضایی و رییسی می­‌دانست. اما از آن طرف به رییسی تاخت که چرا با وجود ریاست قوه قضاییه و حکم رهبر برای ریاست ده ساله بر این مسند دوباره نامزد انتخابات شده است: « ابهام دوم درباره قانون انتخابات است. قوه قضاییه نهاد ناظر در انتخابات است و باید شعب فوق‌العاده تشکیل داده، تخلفات نامزدها، ستادها و مجریان رسیدگی شود. این که رئیس قوه قضاییه خودش نامزد است و اگر خودش یا ستادهایش تخلفاتی داشته باشد شبهات در نوع رسیدگی یا اتهاماتی علیه مجریان را خواهیم داشت. به لحاظ سیاسی هم حتما ۶ نامزد دیگر در نقد آقای رئیسی دچار معذوراتی می‌شوند. ایشان رئیس قوه قضاییه است. در نقد آقای همتی آزادی عمل هست ولی در نقد آقای رئیسی معذورات داریم. نقد رئیس قوه قضاییه شاید تبعاتی داشته باشد. این چند نکته به او آسیب می‌زند.»

همسایه بالایی نگران انتخابات ایران

جمعی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران ترکیه شب گذشته در اتاقی به نام «واقعیت‌های انتخابات ایران» به تشریح انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران پرداختند. یکی از حاضرین در این اتاق که یک روزنامه نگار ترکِ ساکن ایران است در ابتدا به تشریح روند رد تایید صلاحیت‌ها نامزدهای این انتخابات پرداخت و تاکید کرد که اقدام شورای نگهبان بی شباهت به «کودتا علیه جمهوریت نبود.»

به گفته او نامزد بودن رییس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری٬ بدون استعفا دادن٬ از شگفتی‌های این انتخابات در ایران است. یکی دیگر از سخنگویان اما با تاکید بر اینکه برنده این انتخابات و رییس جمهوری آینده احتمالا جانشین خامنه‌ای نیز هست از غیر انتخاباتی بودن فضای ایران ابراز تعجب کرد.

او در ادامه به موضوع تحریم انتخابات پرداخت و گفت که نامزدها و جریان‌های اصلاح طلب اعلام کرده‌اند که در این انتخابات شرکت نخواهند کرد یا از کسی حمایت نخواهند کرد.

این فعال سیاسی همچنین به سابقه نامزدهای رد صلاحیت شده پرداخت. «برای جامعه ترک‌ها محمود احمدی‌نژاد شناخته شده‌ترین نامزد رد صلاحیت شده است.» او با تشریح این موضوع که یک رییس جمهوری سابق و یک رییس مجلس سابق در بین رد صلاحیت شده‌گان در انتخابات ریاست جمهوری هستند٬ میزان رد صلاحیت شدن نامزدها در این انتخابات را بی‌سابقه خواند.

فرد سوم اما سخنانش را با شگفتی آور بودن مردم ایران آغاز کرد و گفت که پیش از این نیز مواردی بود که تا یکی دو هفته پیش از انتخابات فضای سیاسی ایران سرد بوده است٬ اما در روزهای باقی مانده به انتخابات شور انتخاباتی در جامعه دیده شده است. او با تاکید بر اینکه قصد پیشبینی کردن ندارد٬ ادامه داد که ممکن است به هر دلیلی این بار نیز در روزهای آخر مردم نسبت به انتخابات اقبال نشان دهند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

کلاب هاوس در زیتون | ۳۳

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »