کلاب هاوس در زیتون | ۳۱

انتخابات آزاد است، «اما»…

زیتون: «کلاب‌هاوس در زیتون» ستونی است روزانه که به اتاق‌های سیاسی این شبکه اجتماعی سرک می‌کشد…

***

انتصاب غیرمستقیم رئیسی توسط شورای نگهبان، چیزی بود که نمی‌­شد در کلاب هاوس دیروز اتاقی را باز کنی و با آن روبرو نشوی. اول برای هضم‌اش تعداد زیادی گروه­‌های بسته و نیمه خصوصی به راه افتاد تا همه نشان بدهند از پیامد این اتفاق‌ها آگاهند و دیگر در این بازی که نقشی در آن ندارند کمی باید به فکر امنیت خودشان باشند. بعد که درد دل‌ها تمام شد و کم‌کم گروه‌­های عمومی هم فعالیتش را شروع کرد.

خامنه‌ای، سلطانِ «اما»

یکی از اتاق‌های پرطرفدار شب گذشته در مورد «بازی چند وجهی خامنه‌­ای در انتخابات» بود. اتاقی که به میزبانی ایلیا جزایری و همراهی مهدی مهدوی آزاد و محمدجواد اکبرین برگزار می‌­شد و در آن هر کس تحلیل­‌هایش را در این باره می­‌گفت. محمد جواد اکبرین با مثال آوردن از چند سخنرانی آقای خامنه‌­ای در دوره­‌های مختلف در مورد سپاه و بسیج و فعالیت­‌های انتخاباتی­‌شان به این نتیجه رسید که خامنه‌­ای آنها را برای حضور در عرصه سیاست تشویق کرده است و مشکلی با حضور نظامیان در این عرصه ندارد و موانع را از سر راه آنها برداشت. او به عنوان اتاق هم اشاره کرد و از این گفت که آیا یکی از این چند وجه، وجه ایدئولوژیک است؟ سوالی که از سوی حاضرین در گروه هم پرسیده شده بود. اکبرین در پاسخ به آن به موضوعی اشاره کرد و از این گفت وقتی سه ماه به مرگ آیت الله خمینی مانده بود، در اسفند ۶۷ خمینی پیامی می­‌دهد و در فرازی از آن پیام می‌گوید که ترس من این است که ده سال دیگر حقوقدانان بنشینند و بگویند فتوای اعدام سلمان رشدی مطابق اصول بوده یا خیر؟ اکبرین بخش‌های دیگری از آن پیام را خواند و سپس گفت: «مردم در این پیام کجا هستند؟ هیچ اعتباری ندارند. اینکه بازار را از دست بدهیم و یا روابط خارجی را از دست بدهیم مهم نیست. حتی صراحتا می‌گوید هیچ نیازی نیست که ما به مناسبات خارجی‌ها توجه کنیم. همه را بریزیم دور برای باور ایدئولوژیک و چند ده میلیون ایرانی تاوانش را بدهند.» او سپس به فساد در آن زمان و زمان حال اشاره می‌کند و از این می‌گوید که در آن زمان فساد قاعده نبود و استثنا بود ولی در حال حاضر فساد قاعده هست نه استثنا: «ممکن است بعضی از تصمیمات آقای خامنه‌­ای ایدئولوژیک باشد؛ اما اطرافیانش به قدری فاسد هستند، خود ایشان به قدری درگیر فساد هستند و اعتماد نسبی چنان از بین رفته است و مردم چنان آگاه شده‌اند که این ملاحظات ایدئولوژیک راه رفتن بر روی پرتگاه ای­ست که با بادی ممکن است فراتر از تمام مصاحبات‌مان برود.»

مهدوی آزاد بعد به نکته­‌ای در صحبت‌­های اکبرین اشاره کرد: « اینکه آقای خامنه‌­ای هر وقت صحبت می‌کند یک اما هم می‌­گوید. ما همانطور که سلطان قیر و مرغ و دلار در ایران داریم ایشان هم سلطان «اما» هستد.. می­گوید «آزادی بیان باید باشد اما؛» و آن اما کار را خراب می‌کند و این را به جایی شبیه چین تبدیل می­‌کند.» اکبرین هم حرف مهدوی آزاد را تایید می کند: «مثل انتخابات آزاد است اما…».

تقی رحمانی هم که در گروه حاضر بود در این مورد چند جمله‌ای صحبت کرد و به این اشاره کرد که آدم‌های باهوش لزوما آدم‌­های خوبی نیستند. سپس به محمدرضا شاه پهلوی و خامنه‌­ای اشاره کرد که هردو آدم‌های باهوشی بودند و هم مشاورانی داشتند و از این جهت خوش شانس بودند. او سپس از  انتخابات اخیر گفت: «نظامیان در این انتخابات خیلی جلو آمده بودند و باهنر بازی خوبی را راه انداخت نه برای ملت بر علیه ملت. آقای رییسی را انداخت جلو. موتلفه به کاندیداهای نظامی حمله کرد و این باعث شد که بتوانند رییسی را علم کنند.» او سپس از این گفت که همانطور که جریان او برای همکاری با میرحسین و یا اصلاح طلبان شرط می­‌گذاشت؛ اصلاح طلبان هم باید برای ورود به بازی حاکمیت برای او شرط تعیین می­‌کردند: «بازی سیاست همین است. باید نقاط قوت و ضعف خودمان و رقیب‌مان را بدانیم. در این انتخابات هم یک مهندسی درون دسته‌ای در جناح اصولگرا صورت گرفت که روحانیون کماکان دست بالا را داشته باشند. اما ما در مقابل این پدیده چه داریم سوالی است که ذهن من هم درگیرش کرده است.»

کلاب‌هاوس‌های قبلیِ ما را هم دریابید:

یکی دیگر از حاضرین در گروه فردی از نزدیکان محمود احمدی نژاد بود. مهدی مهدوی آزاد در معرفی‌اش گفت که از اعضای سپاه قدس است. چیزی که خود این فرد تکذیبش کرد و گفت اولین بار وقتی در عراق عضو جیش المهدی بودم ، دوستان سپاه قدس را دیدم.

او هم به‌عنوان یک اصولگرای حامی احمدی نژاد از این گفت که این انتخابات یک سیرک یا بازی است و همه آن­ها هم قصدشان تحریم انتخابات است. او البته برخلاف هم اردوگاهی­‌هایش معتقد بود که حکم حکومتی به کار نمی­‌آید چرا که این همان لیستی­ است که آقای خامنه‌­ای می‌خواهد و این لیست بدون حمایت او غیر قابل تنظیم بوده است. او به عدم دعوت به اعتراضات خیابانی توسط احمدی نژاد هم اشاره کرد و گفت هر اقدامی به اعتراضات خیابانی توسط تیم‌های امنیتی به حاشیه و خشونت کشیده می­شود تا اعتراضات را از مسیر اصلی خود خارج کنند.

«انتحار» شورای نگهبان

یکی دیگر از اتاق‌های هضم و تحلیل عملکرد شورای نگهبان «رئیسی تک ستاره انتخابات» بود. حاضران در این اتاق از این می‌گفتند که دیگر کاندیدی در مقابل رییسی ندارند و رای منفی او با این اتفاق در نزد مردم افزایش پیدا کرده است. اما از طرف دیگر کاندیداهای مقابل او امکان استفاده از رای منفی رییسی را ندارند که آن را به سبد خود ببرند. یکی از این گفت که شاید محسن رضایی شانس کوچکی برای استفاده از این رای منفی داشته باشد، اما در نهایت او هم رای منفی خودش را دارد.

دشواری یکی دیگر از کاربران این بود که «خیلی از ماها دوست داشتیم مشارکت کنیم و تبلیغ کنیم، اما حالا دیگر دستمان خالی است.»

یکی دیگر از اعضای این اتاق در دفاع از عملکرد شورای نگهبان گفت که کسانی که خودشان را کاندیدای ریاست جمهوری کرده بودند اساسا در قد و قواره آن نبودند و این مشکل افراد حاضر در شورای نگهبان نیست که آنها را رد صلاحیت می‌کنند: «فکر میکنید اگر به جای احمد خاتمی محقق داماد را بگذاریم فرقی می‌کند؟ الان در شورای نگهبان وضع از قبل بهتر است، میانگین سنی شورا از قبل کمتر است. اما مشکل این است که ما در پرورش آدمهای سیاسی غفلت کردیم و کسی را در قامت ریاست جمهوری نداشتیم، مثلا ببینید فاصله رییسی با نفر دوم به قدری است که قابل چشم پوشی نیست.»

آن وسط هم فرید مدرسی سخنانی را از خمینی پخش می‌کرد که در آن به آخوندهای سیاسی تاخته بود که ملت را می‌خواهد کنار بگذارد.

اینکه به لحاظ عملیاتی رای ندادن استراتژی نیست نظر یکی دیگر از اعضای این اتاق بود چرا که به گفته او  ۲۵ درصد از واجدین شرایط رای دادن در روستا و ۲۵ درصد در شهرهای کوچک و ۳۰ درصد در شهرهای بزرگ  هستند و با توجه به میزان مشارکت بالا در روستاها و شهرهای کوچک، در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت بالایی خواهد بود، این بار هم بین ۴۵ تا ۵۰ خواهد بود. او در نهایت گفت که عدم شرکت یعنی واگذاری انتخابات به روستاها و این اکت روشنفکری نیست.

عضو دیگر این اتاق هم  عنوان کلاب را جفا به رییسی دانست چرا که « او یک سید مبارز  با فساد است» در حال حاضر هم بهترین کاری که از نظر او رییسی می‌تواند انجام دهد  کناره‌گیری از این انتخابات است.

در این میان یکی از اصلاح‌طلبان، اصولگرایان و معتقدان به انقلاب ۵۷ را مخاطب قرارداد و از آنان پرسید که »آیا فهمیدند که پادشاه لخت است یا نه؟» که البته کسی پاسخ نداد.

یکی از افراد نزدیک به جبهه موسوم به محور مقاومت  هم به سال ۷۹ اشاره کرد که قبل از بازداشت ملی مذهبی‌ها خامنه‌ای گفته بود اینها (ملی مذهبی‌ها) می‌خواهند براندازی قانونی کنند، او در توصیف شرایط قعلی گفت که «اتفاقی که افتاد کودتایی درون نظام علیه خود ساختارهای داخلی کشور است و توافق همه ارکان قدرت در مورد آن وجود ندارد و دارد ساز و کاری که از سال ۶۸ ریخته شده را بهم می‌زند. این کار دارد این روندهای  داخلی را از بین می‌برد و چارچوب تحلیلی جدیدی می‌خواهد.»

عضو دیگر اتاق هم ضمن تمجید از شورای نگهبان گفت که آنها «انتحار» کردند و مصلحت اندیشی نکردند و مُر قانون را اجرا کرده و آن را برای همه یکسان اجرا کرد.

قاضی زاده یکی از اساتید حوزه علمیه هم در مورد حقوقدانان شورای نگهبان گفت و اینکه مشکل قانونی در مورد آنان وجود دارد و همه اصولگرا هستند: « نباید از دور نگاه کنیم و بگوییم فقط آدمهای خوبی هستند, این مانع گرایش آنها به گروه خاصی نمیشود. باید تاملی صورت بگیرد و اگر وجود جناح های مختلف را در کشور بپذیریم، در همه آنها  فقیه و حقوقدان داریم. همه در شورای نگهبان دارای یک گرایش فکری هستند.»

عضو دیگر این اتاق هم در تحلیل وضعیت گفت که «انجام هر کاری بر مبنی هزینه فایده است، این کار شورای نگهبان دو ضرر جدی دارد؛ یکی کاهش مشارکت و دیگری ضرر برای آقای رییسی. برای همین رییسی دارد رایزنی می‌کند. هر چند رقیب نصفه نیمه ای به عنوان آقای جلیلی دارد که کوتاه نمی‌آید و در قامت کاندیدای جدی ظاهر می‌شود  اما در نهایت با او هم بازی در یک جناح است.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

کلاب هاوس در زیتون | ۳۱

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »