کلاب‌هاوس در زیتون |۱۷

«مردم پل پیروزی روحانیت بشوند»

زیتون: «کلاب‌هاوس در زیتون» ستونی است روزانه که به اتاق‌های سیاسی این شبکه اجتماعی سرک می‌کشد…

***

خمینی اولین کسی بود که در این سال‌ها اسلام را سیاسی کرد

یکی از روم‌های جالب توجه دیروز در کلاب‌هاوس توسط برخی فعالین افغانستانی به راه افتاده بود. موضوع و نام آن هم «قرائت طالبان، ولایت فقیه و داعش از حکومت اسلامی» بود و از این رو برای ایرانیان هم جذاب. در این اتاق علی محقق نسب، روحانی شیعه اهل افغانستان و ساکن اروپا که پیش از این چندباری هم در ایران به علت نوشته‌­هایش بازداشت شده بود، حضور داشت و به سوالات حاضرین در رابطه با موضوع اتاق پاسخ می‌­داد.

او معتقد است عقل می‌گوید جامعه نیاز به حکومت دارد، اما این حکومت لزوما اسلامی نیست. حکومت باید برخواسته از نیاز اجتماعی انسان­‌ها باشد: «ما کفش لازم داریم، ماشین نیاز داریم، کارخانه نیاز داریم. قرار نیست همه اینها را اسلامی دایر کنیم. ما اگر می­‌گوییم در اسلام حکومت وجود ندارد منظورمان این نیست که حکومت نیاز نداریم. فقط می­‌گوییم حکومت اسلامی نداریم و قالب و نوع و چهره آن را اسلام تعیین نکرده است و باید بر اساس عقل و خرد و نیازهای جامعه تعیین شود. بعد از پیامبر هم کسی نرفت بگوید پیامبر اینگونه حکومت می­‌کرد ما هم برویم همان مدل را بیاوریم. همان موقع خودشان به این نتیجه رسیدند و آقای ابوبکر را انتخاب کردند. خود حضرت علی هم مدعی نشد آن موقع ولی ما صدها کتاب در مورد آن داریم که نهایتش می­‌رسد به ولایت فقیه که همین داستان را ادامه داده است.»

به گفته او در شیعه و سنی قالبی از حکومت وجود ندارد و گریزی هم به این داشت که اگر به حکومت اسلامی معتقد باشیم آن وقت باید غیرمسلمان­‌ها را یا مسلمان کنیم یا بکشیم. مانند ایران بهایی‌ها را بزنیم تار و مار کنیم، که البته آن را بر اساس عقل و خرد انسان نمی‌­دانست.

محقق‌نسب معتقد است خمینی اولین کسی بود که در این سال‌ها اسلام را سیاسی کرد و از این گفت که وقتی خمینی در عراق بود علمای افغانستان بیش از علمای ایرانی اطراف آقای خمینی می­‌رفتند: «بعد از انقلاب بود که قدرت بیشتری گرفت و طناب های دار را به راه انداخت. حکومت اسلامی یعنی قصابی اسلامی. در هرجای دنیا که می‌خواهد باشد.» او سپس گریزی هم به تاریخ حکومت­‌های اسلامی انداخت و گفت: «حتی در زمان خلیفه چهارم علی بن ابی طالب که اولین مرد جهان اسلام بود و اسلام در سایه شمشیر او زنده ماند هم این طور بود. در زمان حکومت این مرد بزرگ هم انسان­‌ها کشته شدند و کسی آسایش و آرامش و امنیت و راحتی پیدا نکرد.»

او در جواب به سوال یکی از کاربران که  در گذشته عضو سپاه فاطمیون  بوده است و از نتیجه «جنگیدن به زور» پرسیده بود، گفت: «بارها گفتم شرکت ما در جنگ سوریه حرام است. دفاع از زن و بچه خودمان اینجا نمی‌­شود و به سوریه می‌­رویم و از قبر حضرت زینب دفاع می­‌کنیم. زن و بچه‌های سوری را کشتن و تجاوز به خاک و اموال آنها کردن به هر نامی که باشد جایز نیست. کسی حرفم را گوش نکرد ولی الان دیگر دیر شده است.»

تاجزاده: من به نامزد نیابتی رای نمی‌دهم 

تاجزاده هم دیروز بار دیگر به کلاب هاوس آمد. آمدنش از ۴۸ ساعت قبل اعلام شده بود. اما حضور تاجزاده این بار هم بی حاشیه نبود. با نوآوری او باز هم همه توجهات به اتاق وی جلب شد و یک اتاق ۸ هزار نفری را پر کرد، اتاق دوم هم چند هزار نفری را در خودش جا داد و پخش زنده آن در اینستاگرام هم حدود ۳ هزار بیننده داشت. اما نوآوری تاجزاده در این اتاق عدم حضور خبرنگاران و فعالین مدنی به عنوان پرسشگر بود و به قول تاجزاده تنها شهروندان اجازه داشتند که بالا بیایند و سوالشان را بپرسند. اتفاقی که پیش از این رخ نداده بود و باعث شد تاجزاده بعد از صحبت­های جنجالی‌­اش بعنوان نامزد انتخابات، در این زمینه هم اولین باشد.

افراد بدون در نظر گرفتن عناوین و عقایدشان توانستند صحبت­‌هایشان را بکنند و از تاجزاده جواب بگیرند. هرچند در خیلی از موارد شاید مخاطب سوالات و مخاطب بایدها تاجزاده نبود. ولی شاید این اولین برخورد خیلی از سوال کنندگان با یکی از مقامات اسبق نظام بود و به همین خاطر هرچه می‌خواست دل تنگ­شان گفتند.

اما گل این پرسش‌ها که واکنش­های زیادی هم در توییتر داشت، زمانی بود که یکی از فعالین اینستاگرامی به نام «طناز مهربان» که فعال در حوزه حقوق ترنس‌ها  است به عنوان یکی از سوال کنندگان توانست بالا بیاید. وقتی شروع به صحبت کرد از همان ابتدا به یکی از مدیران گروه تاخت که دوست ندارد از پسوند خانم یا آقا برایش استفاده شود و خودش هم این کار را نمی­‌کند. مدیران گروه و مصطفی تاجزاده هم تا آخر صحبت­‌هایش تلاش­شان را کردند که بر خلاف قواعد ذهنی­‌شان از پیشوندی برای نامش استفاده نکنند. او از این گفت که چرا دم انتخابات مردم عزیز می­‌شوند و بعد از انتخابات فراموش می­‌شوند و از اعتراضات مردم در خیابان­‌ها و کشته شدن­شان گفت. پس از پایان مهلت ۲ دقیقه‌ای‌اش اصرار داشت که حرف­های‌ش را ادامه بدهد. مدیران گروه با اشاره به اینکه ممکن است حق دیگران ضایع شود گفتند اگر کسی وقتش را به شما می­‌دهد می‌­توانید ادامه دهید و این کار ۳ بار برای طناز مهربان تکرار شد. حرف­هایش کمی پراکنده شد و از  بلاهایی که بر سر خودش آمد تا جنگ‌های جمهوری اسلامی در منطقه گفت. تاجزاده هم وقتی  زمان پاسخگویی شد به همین حرف‌ها اشاره کرد و گفت من هم همین حرف­‌ها را پیش از این زده ام فقط نمی­‌دانم چرا طناز مهربان حرف­هایی که باید به دیگران می­‌زدند را به من زدند. تاجزاده به این هم اشاره کرد که مشکل این است که صدا و سیما حاضر نیست این حرفها را پخش کند. «همین بحثی که من امشب با طناز مهربان داشتم رو باید بذارن بریم تو صدا و سیما صحبت کنیم … آیا میذارن؟»

شاهین مقدم از خانواده کشته شدگان هواپیمای اوکراینی که همسر و فرزندش را در شلیک به هواپیمای اوکراینی از دست داده بود، هم یکی از نفراتی بود که از تاجزاده سوال پرسید. او از این پرسید که آیا حاضرید اگر رئیس جمهور شدید، از قتل و غارت حکومت و خامنه‌­ای در کشور صحبت کنید؟ آیا حاضرید روبروی سپاه بایستید؟ قتل عام­‌های این سال­ها در جمهوری اسلامی و بودجه های بی سر و ته چه شد؟  و اینکه چرا شما دخترت را به اتاوا فرستادید؟

تاجزاده هم به این اشاره کرد که از همان روز اول از خانواده های آنها دفاع کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شده است و در صورت ریاست جمهوری کمیته حقیقت­‌یاب در این زمینه راه خواهد انداخت. او در مورد ترک وطن جوانان هم گفت باید بشود فضایی در کشور ایجاد کرد که اولویت جوانان ما ترک وطن نباشد ولی تا امروز این اتفاق نیافتاده و ما سرمایه هایمان را از دست می­دهیم و در صحبت­های رهبری اصلا این مساله دیده نمی‌­شود. او توضیحاتی هم در رابطه با دخترش داد و از این گفت که دخترش را برای فشار بر روی او ممنوع الخروج کرده‌اند و اکنون دو سه سالی ا­ست که به همین علت نتوانسته از کشور خارج شود. او همچنین گفت که ما راهی جز بیرون کردن نظامیان از سیاست کشور و باز شدن فضای سیاسی نداریم. او همچنین وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال انحلال اطلاعات سپاه خواهد رفت و در هیچ جای دنیا اطلاعات مردم را در اختیار یک نهاد نظامی قرار نمی‌­دهند.

کلاب‌هاوس‌های قبلیِ ما را هم دریابید:

یکی دیگر از افرادی که از تاجزاده سوال پرسید هم از جامعه بهاییان بود و از تبعیض‌های علیه‌­شان در جمهوری اسلامی صحبت کرد. تاجزاده هم اعلام کرد با وجود عدم اعتقاد به عقاید بهاییان به حقوق شهروندیشان معتقد است و اتفاقاتی که برای بهاییان در جمهوری اسلامی می‌افتد را ظلم آشکار دانست و گفت من هیچ جای دفاعی در این مورد ندارم و جمهوری اسلامی باید پرچمدار دفاع از حقوق شهروندان خودش باشد همانطور که موقع مالیات گرفتن به این نگاه نمی­‌کند که کی بهایی ست و کی بهایی نیست.

در آخر بخش­‌های مهمی از صحبت‌­های تاجزاده در شب گذشته را با هم مرور می­‌کنیم:

  • تلاش بسیار زیادی در سال‌های اخیر شده که نقش مردم را به حداقل برسانند. در جلسات خصوصی نقش مردم را خارج از دایره جمهوری اسلامی می­‌دانند. همانطور که سخنگوی شورای نگهبان گفت اگر انتخابات آزاد بشه ممکنه مردم یک قاتل را انتخاب کنند.
  • در خاطره آقای هاشمی سال ۷۷ آمده است که جنتی به دیدنشان آمد و راضی از انتخابات خبرگان بود که به علت ردصلاحیت‌ها و مشارکت پایین نتیجه انتخابات مطابق میل­شان بود. اونجا میگه کاش ریاست جمهوری هم با مشارکت محدود برگزار می­‌کردیم. دارن تلاش می‌کنن مردم را بذارن بیرون. میگن در مشروطه روحانیت پل پیروزی مردم شد الان مردم پل پیروزی روحانیت بشن.
  • ولی کشوری که به خارج اتکا نداره باید اتکاش به مردم باشه. مجلس یازدهم هم همین شد و اقلیت سرنوشت اکثریت رو در اختیار بگیره.
  • با کودتای انتخاباتی میخوان سرنوشت و قدرت را بدست بگیرن من اومدم بگم مخالفم و این مسیر بن بسته.
  • امام خمینی گفته حق مسلم هر نسله بر سرنوشتش حاکم باشه و هرکس این اصل رو زیر سوال ببره نمی‌تونه توضیح بده ملت با کدوم حق یک نظام ۲۵۰۰ ساله رو گذاشته کنار ما با همین حق نظام ۲۵۰۰ ساله رو تغییر دادیم بر اساس همین باید تمکین کنیم و هرکس جلوش وایسه مقابل آرمان انقلابه و منحرف شده.
  • یا منو رد صلاحیت میکنن یا میپذیرن، که اگر بپذیرن من اینو نشان مثبت می‌دانم که رهبری تصمیم گرفته راه رو باز بزارن مردم بیان تو صحنه که نهاد انتخابات و نهادهای انتخابی معنا پیدا کنه.
  • ما در دو دوره راس کار بودیم. دولت آقای موسوی و دولت آقای خاتمی و مسئولیت آن دو دوره را برعهده می‌گیریم گرچه اختیاراتمان محدود بود ولی انتخاب خودمان بود و نمی‌­شود بهانه گرفت.
  • اگرچه در دوره موسوی جنگ بود و بی‌تجربه بودیم و دوره خاتمی درخشان‌ترین دوره از لحاظ سیاسی و بین‌الملل و اقتصادی و فرهنگی داشتیم. خطاها رو گفتم و اشتباهات‌مان را بارها گفتم و نقد کردم و ما وقتی خطا را بگیم بهتر می‌تونیم نقاط قوت هم بگیم. در آن ۱۶ سال مسئولیت داشتیم و اشتباهاتی هم داشتیم ولی اگر در همان مسیر ادامه پیدا میکرد به هیچ وجه شاهد چنین شرایطی نبودیم.
  • باید رهبری نقش ایفا کنه و بزاره ما تغییرات انجام بدیم. اصلاح قانون اساسی مثل کشورهای دموکراتیک باید داشته باشیم. بهترین راهش هم اینه در انتخابات مردم نظر بدهند که قبول دارند یا نه . اگر مردم بعد ۴ سال رای ندادند یعنی راهمان اشتباهه.
  • هر اتفاقی در کشور بیافته رهبر، رهبر می­ماند و مسئولیتی هم نمی‌پذیرد. دموکراسی یعنی هرچی اختیارات بیشتره باید بیشتر پاسخگو باشد ولی رهبر پاسخگوی تصمیماتش نیست.
  • معتقدم اگر در انتخابات شرکت نکنیم نه نابود می شویم نه از بین می­‌رویم. نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنیم. همانطور که دوسال پیش در انتخابات مجلس رای ندادیم. از اول نمی‌شود گفت قهر می‌کنیم و در انتخابات شرکت نمی‌کنیم. فرصت ابراز نظر را از ما می‌گیرد و آن طرف هم می‌گوید شما از رای مردم ترسیدید و کی گفته ما می‌خواستیم رد صلاحیت کنیم. من معتقدم بدیل صندوق رای تابوت است و تغییرات توام با خشونت شروع دارد اما پایان ندارد. تمام تلاشمان این است که به آنجا کشیده نشود. اما ما صندوق رای را رها نمی­‌کنیم و می‌رویم برای انتخابات آینده تا زمانی این مسیر را ادامه می‌­دهیم که همه مردم به این نتیجه برسند که ما انقلاب می­‌خواهیم.
  • من به نامزد نیابتی رای نمیدهم و اکثریت اصلا طلبان فکر میکنم این کار را نکنند.
  • شریعتمداری گفت مگر مملکت صاحب ندارد که نامزد انتخابات می‌­شوند. من می‌گویم چرا مملکت صاحب داره. صاحب این مملکت هم مردم هستند و انتخابات آزاد یعنی دست صاحب مملکت را آزاد بذاریم خودشان انتخاب کنند.
تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

کلاب‌هاوس در زیتون |۱۷

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »