کلاب هاوس در زیتون | ۲۴

اتاق‌هایی از آنِ انتخابات

زیتون: «کلاب‌هاوس در زیتون» ستونی است روزانه که به اتاق‌های سیاسی این شبکه اجتماعی سرک می‌کشد…

***

عزرائیل؛ امید آخر

ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با همه حواشی‌­اش بالاخره تمام شد. برای خیلی از نامزدها پیش از اینکه فیلتر شورای نگهبان و میزان مشارکت مردم مساله باشد، شخص اول مملکت مهم بود و فهمیدن مزه دهان او، تا بفهمند برای آینده‌­ آنها و کشور چه برنامه‌­ای ریخته است. چیزی که گویا ماه­‌هاست مردم به آن معتقدند و می‌دانند. به همین خاطر در کلاب هاوس اتاقی به اسم «پایان ثبت‌ نام داوطلبان، برنامه خامنه‌ای در انتخابات ۱۴۰۰ چیست؟» به راه افتاد. اتاقی که در آن از این گفته شد که چیزی که نگرانی حاکمیت را بیشتر می­‌کند اکتِ بعدی مردم است. چون که بعضی معتقدند این تحریم انتخابات از سوی مردم آغازی است برای مبارزه خشونت پرهیز. یکی از افراد این اتاق معتقد بود جمهوری اسلامی بر پایه تفکری شکل گرفت که می‌تواند در یک فضای بسته با منابع سرشار، الیت مدافع خود را به قدرت برساند. در نتیجه این موضوع جزیره‌های قدرت شکل گرفتند.

دیگری از لاریجانی گفت و اینکه حضور علی لاریجانی آخرین تلاش باند لاریجانی‌ها برای حضور در قدرت است: «امیدشان به اصلاح طلبان است و امید رئیسی این است که بتواند در این به ظاهر انتخابات شکست قبلی خود را جبران کند. رئیسی از باند نزدیک به مجتبی خامنه‌ای است و حتی می‌تواند در این زمینه در خدمت او هم باشد. شرکت نکردن در این انتخابات حداقل نتیجه‌ای که دارد این است که باعث می‌شود وجدان ما آسوده باشد.»

تلاش اصلاح طلبان برای انتخابات پیش رو هم از دیگر موضوعات مورد بحث بود. تلاشی برای تغییرات ماهوی نقش رهبری: «نماد این تلاش هم مصطفی تاجزاده بود. اصلاح طلبان نمی‌توانند با توجه به قانون اساسی فعلی شکل رهبری را تغییر بدهند. رهبری امروز نگران این موضوع است و اجازه عرضه اندام به اصلاح طلبان نمی‌دهد.»

در این اتاق همچنین پیش‌بینی شد که شورای نگهبان چند نفر و چه کسانی را تایید صلاحیت می‌­کند: « ده نفر تایید صلاحیت می‌شوند که احمدی نژاد در بینشان نخواهد بود. اما این به معنای این نیست که همه‌شان تا آخر بماند. بلکه نامزدهای پوششی هستند و می‌آیند تا دیگران را تخریب کنند. اینها اما حتی در صورت عدم موفقیت هم پس از پایان انتخابات مناصب مهمتری را در اختیار می‌گیرند.»

کلاب‌هاوس‌های قبلیِ ما را هم دریابید:

در مورد رئیسی هم این اطمینان وجود داشت که تا آخر در صحنه می­‌ماند و کنار نخواهد رفت: «او یک بار شکست خورده است و شانس رهبری اش کم شده است اومده تا برنده شود و راه رهبری اش را هموار کند. در صورت شکست خوردن هم ریاست قوه قضاییه را در اختیار نگه خواهد داشت. اما در آخر یک دو قطبی بین علی لاریجانی و رئیسی شکل خواهد گرفت و باعث پیروزی رئیسی خواهد شد.»

گروهی اما آخرین امیدشان به عزراییل بود: «مدتهاست که می‌گویند آیت‌الله خامنه‌ای دچار سرطان نوع چهار است و حداکثر چهار سال دیگر بیشتر زنده نیست. او در حال کنار زدن همه ارکان قدرت است. مثل خاندان لاریجانی. خامنه‌­ای، رییسی را برای قوه قضاییه می‌خواهد و برای جانشینی‌­اش با کسی کنار نخواهد آمد و با کسی مسامحه نمی­کند. مانند قالیباف که یک دزد است اما در ریاست مجلس باقی مانده است.»

کسی که نماد تداوم وضع موجود باشد اقبالی ندارد

اتاق‌های سیاسی کلاب هاوس همگی انتخاباتی ا­ست. یا باید به گروه­‌های دوستانه و سرگرمی ملحق شوید و یا در غیر اینصورت در هر اتاقی را که باز کنید موج ناگزیر انتخابات است که شما را با خود می‌برد.  دایم بحث­‌هایی میان تحریمی‌ها، چپی‌ها و راستی‌ها در مورد اینکه سرنوشت این انتخابات چه می‌­شود، چه کسی جای روحانی یا حتی بعدها خامنه­‌ای را می­‌گیرد و موازدی از این دست در جریان است. مثلا در اتاق «رقبای اصلی در انتخابات چه کسانی هستند؟»

در این اتاق یکی از کاربران بحث نظرسنجی ایسپا را وسط کشید و گفت: «نتایج نظر سنجی ایسپا نشان می دهد که کسانی که رای می‌دهند یا مردد ها بین دوگانه رئیسی و جهانگیری پنج درصد به جهانگیری رای می‌دهند در مقابل آقای رئیسی شصت درصد.»

او که از حامیان اصلاحات بود، جوالدوزی به خودشان زد و گفت: «ما اصلاح طلب‌ها انقدر بین خودمان صحبت می کنیم که یادمان می رود که دو سال پیش ماجرای آبان ۹۸ صورت گرفته و در انتخابات مجلس مردم با صندوق ها قهر کردند. مردم طی این سال‌ها چیزی را تجربه کردند و از سر گذرانند که باعث می شود دیگر هیچ چیز مانند سابق نشود،  نباید دیگر مانند سال های ۸۰ و ۹۰ صحبت کنیم.»

در عین حال این کاربر از اصلاحات بنیادین ­گفت و اینکه هنوز به صندوق رای امیدوار است و افزود «ما باید به این فکر کنیم که چطور می­توانیم نامزدها را وادار کنیم که برنامه ارائه بدهند. به اینکه چرا باید یک ماه قبل از انتخابات هنوز مشخص نیست که نامزد انتخابات کیست.»

نقش برجام و مذاکرات خارجی در مناظرات هم مورد توجه اعضای این اتاق قرار گرفت و بر این تاکید شد که مذاکرات وین یکی از مباحث اصلی انتخابات است و رقابت ها آنجا شکل اصلی به خود می‌گیرد: «ما در یک سال و نیم گذشته شاهد یک نوع رقابت گلخانه‌ای بودیم یعنی صدا و سیما یک طرف را خیر مطلق نشان داد و طرف مقابل را شر مطلق و این فضای گلخانه ای در نظر سنجی‌ها تاثیر خود را گذاشته است. اما از اینجا به بعد مهم است . کسی که از عدالت سخن می‌گفت، حال باید از مصادیق آن سخن بگوید. باید پاسخگوی عملکردش باشد.» به گفته او « بعد از این همه باید پاسخگو باشند، همه نامزدها که طی چهل سال گذشته در بخش های مختلف مشغول به کار بودند» او در ادامه امیدوارانه تاکید کرد که «از فردا گفتار مناسب و برنامه واقع گرایانه است که برنده خواهد شد. تسلط آقایان به مسائل مختلف از جمله سیاسی و اقتصادی است که مهم است. در حالی که یک سری از نامزدها به جای طرح برنامه شوی اقتصادی اجرا کردند.»

دوقطبی لاریجانی و رییسی از نظر یکی دیگر از اعضا ناگزیر بود  و اینکه جهانگیری به علت رای منفی بالایش شانس چندانی برای عرض اندام پیدا نمی‌کند و با تکیه بر نظرسنجی‌ها هم که شده به نفع لاریجانی کنار می‌رود.

او حرفی که تحلیل‌گران زیادی هم پیش از این گفته بودند و اسحاق جهانگیری به گوش نگرفته بود را تکرار کرد و گفت کسی که نماد تداوم وضع موجود باشد، هیچ اقبالی ندارد: «این باعث می‌شود که جهانگیری سیبل نامزدهای مخالف شود. حتی کمپین سال ۹۶ نیز ما مشکل زیادی داشتیم و رای روحانی تا اواسط مناظره‌ها رای لرزانی بود و بدون کمپین هفته آخر ممکن بود رای نیاورد. جهانگیری این بار دیگر نمی‌توانند مانند سال ۹۶ انفجاری عمل کند به همین دلیل من فکر نمی‌کنم جهانگیری بتواند یکی از ضلع‌های موثر انتخابات باشد.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

کلاب هاوس در زیتون | ۲۴

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »