? زنده| ظریف: وزارت امور خارجه تحت فشار قاسم سلیمانی دیپلماسی را فدای جنگ کرد

 

 



محمدجواد ظریف: وزارت امور خارجه تحت فشار قاسم سلیمانی دیپلماسی فدای جنگ کرد

ایران اینترنشنال به فایل صوتی یک مصاحبه دست پیدا کرده است که بر اساس آن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به حاکمیت نظامیان در جمهوری اسلامی، دخالت‌های قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، در سیاست خارجی را تایید کرده و گفته دیپلماسی به دلیل فشار‌های او فدای میدان جنگ و نظامی شد.

این گفت‌وگوی بیش از سه ساعته با سعید لیلاز، اقتصاددان حامی دولت، در اسفندماه سال گذشته صورت گرفته و بر اساس محتویات آن به نظر می‌رسد قرار بوده پس از پایان کار دولت منتشر شود.

‍ظریف در خلال سخنانش در این مصاحبه با به کار بردن کلمه «میدان» به سیاست‌های جنگی و نظامی و دخالت مقام‌های امنیتی در دیپلماسی و نهادهای جمهوری اسلامی ارجاع داده است.

او گفت که پس از نهایی شدن برجام در تیرماه سال ۱۳۹۴ تا روز اجرایی شدن این توافق در دی‌ماه همان سال، اتفاقاتی علیه برجام افتاد که حمله به سفارت عربستان از جمله آن‌ها بود.

ظریف گفت در این شش ماه نخستین اتفاق سفر قاسم سلیمانی به مسکو بود.

او اشاره کرد این سفر با اراده روسیه و بدون کنترل وزارت امور خارجه ایران صورت گرفت و در راستای «نابودی دستاورد وزارت امور خارجه» با اراده روسیه بوده است.

وزیر امور خارجه در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره دخالت نیروهای امنیتی در سیاست خارجه و امنیتی بودن سابقه بیشتر سفرای منطقه‌ای حکومت ایران گفت:‌ «بیشتر ساختار وزارت امور خارجه ما هم امنیتی است.»

ظریف درباره امنیتی شدن مسائل جمهوری اسلامی در روابط بین‌الملل گفت: «گروهی در کشور ما در اینکه همه چیز امنیتی شود ‌منافع دارند، چرا که نقش آن‌ها پررنگ می‌شود.»

ظریف در ادامه سخنانش درباره اعمال نفوذهای سلیمانی برای نخستین‌بار اشاره کرد که پس از رفع تحریم‌های هواپیمایی ملی ایران (هما) از سوی آمریکا جان کری، وزیر وقت وزارت خارجه ایالات متحده، در خرداد ۱۳۹۵ به او تذکر داد که پروازها از ایران به سوریه شش برابر شده است.

او اشاره کرد که وقتی برای پیگیری این موضوع از وزارت راه دولت و وزیر وقت آن عباس آخوندی سوال کرد، او در جریان نبوده است.

ظریف ادامه داد در ادامه پیگیری‌ها، فرهاد پرورش، رییس خطوط هوایی ایران‌ایر، تایید کرد «فشار حاج قاسم» موجب پروازهای هما علاوه بر خط هوایی ماهان شده بود.

وزیر امور خارجه همچنین گفت وقتی در دیدار بعدی‌اش با سلیمانی از او خواست که به جای هما با ماهان پروازها انجام شود، ‌سلیمانی به او پاسخ داد: «هما امن‌تر است.»



بازداشت ۸ شهروند بهائی را در اصفهان

دست‌کم هشت نفر از شهروندان بهائی در اصفهان توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شدند.

پایگاه خبری هرانا امروز گزارش داد ماموران امنیتی خانه ۱۳ نفر از پیروان این آیین در شهر بهارستان اصفهان را تفتیش کرده و دست‌کم هشت نفر را نیز بازداشت کرده‌اند.

در جریان این تفتیش‌ها، وسایل شخصی این افراد ضبط و منتقل شده است.

هرانا هویت این شهروندان را سارا شکیب، فیروزه راستی‌نژاد، ساناز راسته، آزیتا رضوانی، مژگان پورشفیع، نسرین خادمی، افشین وجدانی و همسرش نوشین همت ذکر کرده و نوشته است که آن‌ها به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

شهروندان و پیروانی آیین بهائیت در ایران علاوه بر محرومیت‌ از آزادی‌های مربوط به عقاید مذهبی از بسیاری از حقوق دیگر از جمله در کار و اشتغال خود محروم هستند.

جامعه جهانی بهائی بارها حکومت ایران را به دلیل نقض سیستماتیک حقوق پیروان این آیین مورد انتقاد قرار داده است.



فروش بلیت به مقصد دهلی همچنان انجام می‌شود

در حالی که اوضاع کرونا در هند وخیم شده است، پیگیری‌های تجارت‌نیوز نشان از برقراری پروازها به مقصد هند می‌دهد.

کاربران رسانه‌های اجتماعی تصاویری از برنامه‌های پروازها و فروش بلیت‌های هواپیمایی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد پروازها حتی در روز یکشنبه نیز برقرار است و برای آنها بلیت فروخته می‌شود.

«باشگاه خبرنگاران جوان» نیز به نقل از آژانس‌های هواپیمایی نوشت فروش بلیت پرواز به مقصد دهلی‌نو همچنان ادامه دارد و فقط مسافر باید تست پی‌سی‌آر داشته باشد.

اپراتور یکی از آژانس‌های هواپیمایی می‌گوید: «برای روز یکشنبه ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه و همچنین ساعت ۲۳ و ۳۵ دقیقه به صورت غیرمستقیم به دهلی پروازها انجام می‌شود. به این ترتیب از ایران به قطر و از آنجا به مقصد دهلی است. همچنین روز دوشنبه نیز از ایران به امارات و بعد از آن به مقصد دهلی پرواز انجام می‌شود.»

همچنین پیگیری‌های بیشتر تجارت‌نیوز از فرودگاه امام خمینی، نشان از انجام این پروازها می‌دهد. یکی از اپراتورهای این فرودگاه می‌گوید: «تمامی پروازها به مقصد امارات و قطر انجام می‌شود، سفرهایی که مقصد نهایی آنها دهلی است. درباره پروازهای ترانزیتی تا مقصد اولیه را اطلاع داریم. پروازها بدون هیچ تاخیری به موقع انجام می‌گیرد.»

رییس‌ کمیته امنیتی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا روز شنبه گفت: «همه پروازهای هند و پاکستان تا اطلاع بعدی و انتقال مسافر از راه دریا هم ممنوع است.»

با این حال شماری از رسانه‌های ایران، از جمله پایگاه خبری «دانشجو»، در اجرای چنین مصوبه‌ای ابراز تردید جدی کرده و نوشته‌اند: «باید دید همکاری مرزبانی و وزارت کشور به عنوان متولی ستاد مبارزه با کرونا چقدر می‌تواند از ورود این ویروس به کشور جلوگیری کند.»



۳میلیون تن فولاد در کشور گم شد

رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران٬ خبر از آن داد که «در سال ۹۹ بیش از ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید شد که از این مقدار ۱۵ میلیون تن در داخل کشور مصرف و ۱۲ میلیون تن دیگر نیز صادر شد بنابراین سه میلیون تن فولاد در زنجیره مصرف و صادرت گم شده است.»

او در گفت‌گو با تجارت نیوز به فعالیت گمرکات کشورمان در مرزهای عراق، کردستان، ترکیه، افغانستان و پاکستان در خارج از ساعت‌کاری اشاره کرده و گفته که این اختلاف ۳ میلیون تنی «بین آمارهای ظاهری با آمارهای واقعی»، معادل «۱۰ درصد تولید فولاد کل کشور است».

او گفته به نظر می‌رسد این میزان «قاچاق شده است چرا که وقتی اختلاف بین قیمت داخل و خارج زیاد باشد قاچاق نیز زیاد می‌شود».



در خواست وکلا از رییس قوه قضاییه: فعالانی را که بابت انتقاد از حکومت زندان هستند، آزاد کنید

۹۳ وکیل دادگستری در نامه‌ای به رییس قوه قضاییه ایران خواستار آزادی همکاران خود و چند فعال مدنی و سیاسی زندانی شدند.

در این نامه که متن آن را انصاف نیوز منتشر کرده است، از این وکلا و فعالان سیاسی و مدنی به عنوان افرادی نام برد شده که «در مسیر انتقاد از حکمرانان، به ناروا در زندان به‌سر می‌برند.»

در ادامه این نامه هم‌چنین خطاب به ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه خواسته شده که «جهت آزادی افرادی که دغدغه خیر عمومی داشته و مورد تعقیب کیفری واقع شده‌اند» هر چه سریع‌تر اقدام شود.

فریده غیرت، صالح نیکبخت، عبدالفتاح سلطانی و سعید دهقان از جمله امضاکنندگان این نامه هستند.



اعلام آمادی سعید نمکی برای کمک به مهار کرونا در هند

سعید نمکی، وزیر بهداشت، با اعلام اینکه ایران توانست «با کمترین عارضه ممکن» از موج چهارم کرونا عبور کند گفت جمهوری اسلامی برای کمک به هند آماده است.

نمکی روز یکشنبه در نامه‌ای به وزیر بهداشت هند نوشت جمهوری اسلامی ایران آماده است به هند برای مهار کرونا «کمک‌های فنی، کارشناسی و تجهیزاتی» ارائه دهد.

او در نامه‌اش همچنین از توانایی جمهوری اسلامی برای ساخت «تجهیزات و داروهای مورد نیاز» و همچنین «زیرساخت‌های مناسب در عرصه واکسن» خبر داد.

از ابتدای شیوع کرونا در ایران، سعید نمکی سخنان متناقضی را درباره مدیریت و مهار کرونا در کشور اظهار کرده است.

او از یک سو مدیریت کرونا در ایران را نسبت به دیگر کشورها موفق‌تر دانسته و از سوی دیگر خود را «مدیرکل مرده‌شورخانه» توصیف کرده است.



نامه ظریف خطاب به خامنه‌ای: جلوی فشارها بر تیم مذاکره کننده گرفته شود٬ تعهد می دهم نامزد انتخابات نشوم

در حالیکه مذاکرات هسته‌ای در وین در جریان است، در ایران مخالفت‌هایی جدی وجود دارد و شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مخصوصا افق و پرس تی.وی به شدت در تلاش هستند تا ضمن تضعیف جایگاه تیم دیپلماسی، مذاکرات احیای برجام را شکست‌خورده نشان دهند که هزینه‌ای سنگینی برای کشور به جای خواهد گذاشت.

محمدجواد ظریف برای کاهش فشارها علیه تیم مذاکره کنندگان وین، نامه‌ای به رهبری نوشته که در آن درخواست کرده جلوی فشارها گرفته شود تا مذاکرات وین خارج از فشارهای سیاسی داخلی به سرانجام برساند. او در این نامه تاکید کرده که کاندیدای انتخابات نخواهد شد.

یک منبع نزدیک به محمدجواد ظریف درباره این نامه به وب سایت رویداد ۲۴ گفت که این نامه مدتی پیش به رهبر انقلاب ارسال شده و ظریف در آن متعهد شده در انتخابات حاضر نخواهد شد.

در روزهای گذشته وزارت خارجه در بیانیه‌هایی، گزارش‌های صداوسیما را جعلی خوانده که عامدانه بر سر راه احیای برجام سنگ‌اندازی می‌کنند. حسن روحانی نیز صداوسیما را به خاطر انتشار دوباره مستند «پایان بازی» درباره توافق هسته‌ای که مربوط به دو سال پیش بود، مورد نقد قرار داده و در جای دیگر نیز گفته «‌نمی‌توانم هضم کنم یک ایرانی از برداشتن تحریم‌ها ناراحت شود.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »