پایان فروش سربازی؛ برخورد با مشمولان غایب تشدید می‌شود

زیتون– موسی کمالی٬ رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح٬ اعلام کرد که دیگر امکان پرداخت جریمه برای مشمولان غایب به قصد گرفتن معافیت از سربازی وجود ندارد.

او همچنین تاکید کرد که طرح «تشدید برخورد با مشمولان غایب» آغاز شده است.

در روزهای گذشته شایعاتی درباره احتمال از سرگیری طرح فروش سربازی، بخشش اضافه‌خدمت غایبان و معافیت‌های جدید سنی در ایران منتشر شده بود.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ایران اما ضمن تکذیب این شایعات گفته است: «برابر قانون، سربازانی که تا سه ماه غیبت از سربازی داشته باشند سه ماه اضافه‌خدمت، سربازانی که از سه ماه تا یک سال غیبت داشته باشند شش ماه اضافه‌خدمت و سربازانی که بیش از یک‌سال غیبت داشته باشند علاوه بر شش ماه اضافه‌خدمت، مشمول مجازات‌های مربوط به سربازان فراری نیز می‌شوند.»

ایسنا خبر داد که موسی کمالی با بیان اینکه «در گذشته طی چندین مرحله اضافه‌خدمت‌های ناشی از غیبت سربازان بخشیده شده بود»، گفت: «اما دیگر خبری از چنین بخشودگی‌ها و تسهیلاتی نخواهد بود و بخشودگی اضافه‌خدمت‌های ناشی از غیبت دیگر تکرار نخواهد شد و تنها آن دسته از سربازانی که به سربازی اعزام شده و دارای حسن انجام وظیفه و اخلاق باشند با تشخیص فرمانده معادل دو سوم از اضافه‌خدمت ناشی از غیبتشان بخشیده خواهد شد و بجز آن هیچ بخشش دیگری وجود ندارد.»

کمالی همچنین به این پرسش که آیا احتمال اجرای دوباره طرح فروش سربازی یا همان جریمه ریالی سربازی وجود دارد٬ پاسخ داد: «پرونده فروش سربازی یا جریمه ریالی سربازی مختومه شده و دیگر اجرا نخواهد شد، بنابراین لازم است مشمولان غایب به امید اجرای دوباره چنین طرح‌هایی نمانده، وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.»

نخستین بار در آذرماه سال ۱۳۷۷ برای مقطعی سه‌ساله به مشمولان خدمت سربازی در ایران اجازه داده شد تا با پرداخت مبالغی از خدمت سربازی معاف شوند. در آن زمان که مبلغ خرید سربازی بین یک میلیون و ۸۰۰ تا سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود، ۳۵۰ هزار نفر مبادرت به خرید سربازی خود کردند.

در ۳۰ آذر ۹۳ نیز دولت اول حسن روحانی پیشنهاد فروش دوره سربازی به مشمولانی را به مجلس شورای اسلامی داده بود که “بیش از ۱۰ سال غیبت” داشته و طبق این پیشنهاد می‌توانستند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت، معاف شوند.

دولت یازدهم در لایحه بودجه سال ۹۵ نیز پیشنهاد معافیت با پرداخت جریمه برای مشمولانی با ۵ سال غیبت را داد، اما ستاد کل نیروهای مسلح ایران با آن مخالفت و پیشنهاد مدت غیبت ۸ سال را مطرح کرد داد. کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز در نهایت با پیشنهاد ستاد کل موافقت کرد.

مبلغ جریمه غایبان در آن زمان بر اساس مدرک تحصیلی بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان تعیین شد. برخی نمایندگان نیز به دلیل تبعیض ناشی از توانایی ثروتمندان در خرید سربازی مخالف این طرح بودند. البته دریافت‌کنندگان این نوع از معافیت حق نمایندگی مجلس، عضویت در شوراهای اسلامی و قرار گرفتن در سمت‌های مدیریتی را ندارند.

روز ۳۱ فروردین‌ماه گذشته مهلت خرید سربازی در ایران به سر رسید و پس از آن دیگر مشمولان غایب، از جمله مشمولان مقیم خارج کشور، دیگر نمی‌توانند با پرداخت جریمه از خدمت معاف شوند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »