? زنده| اعتراض بازماندگان اعدام‌های تابستان ۶۷ به تخریب گورستان خاوران

 



اعتراض بازماندگان اعدام‌های تابستان ۶۷ به تخریب گورستان خاوران

نزدیک به سی تن از بازماندگان اعدام‌های تابستان ۶۷ طی بیانیه‌ای نسبت به  تخریب گورستان خاوران واکنش نشان دادند.

در این بیانیه آمده است: «تابستان ۱۳۶۷، جایی دور افتاده در جنوب شرقی تهران. دستان لرزان اما جستجوگر خانواده‌ها، خاک نمناک را کنار می‌زنند. نیازی به حفاری عمیق نیست. پیراهن چهارخانه آبی، یک دست کنار سر آن دیگری و پایی بر سینه‌ی دیگری. اینجا خاوران است، یکی از بزرگترین گورستان‌های دسته جمعی ایران. هزاران زندانی سیاسی اعدام شده در دهه ی شصت و بیشتر اعدامیان کشتار دسته جمعی تابستان ۱۳۶۷ در گورهای دسته جمعی به خاک سپرده شده‌اند.»

امضا کنندگان این بیانیه افزودند: «از آن روز تا به امروز، قدم‌ها و سرودهای خانواده‌های اعدامیان بود که علی‌رغم ارعاب و سرکوب و با امید و آرمان دادخواهی، خاوران را زنده نگاه داشتند و بر یک پرسش پافشاری کردند: اجساد اعدامیان، پدران، مادران، خواهران، برادران و فرزندان ما کجا هستند؟»

فرزندان اعدامی‌های دهه شصت اضافه کردند: «در طی چند روز گذشته چندین قبر جدید در محل گورهای دسته‌جمعی خاوران حفر شده‌اند. این اولین بار نیست که حکومت جمهوری اسلامی تلاش می‌کند بقایای جنایاتش در سال های دهه ۶۰ و قتل‌عام تابستان ۱۳۶۷ را بپوشاند و به فراموشی تاریخ بسپارد.»

امضا کنندگان تاکید کردند: «ما فرزندان اعدامیان سال های دهه ۶۰ و قتل‌عام تابستان ۱۳۶۷ ادامه دهنده همان راهی هستیم که مادران، پدران و همسران دادخواه بیش از ۳۰ سال طی کرده و بسیاری از آنان دیگر در میان ما نیستند. خاوران نه تنها جغرافیای ما بلکه تاریخ مشترک تمام حذف‌شدگان و مبارزان راه عدالت و آزادی است. ما از مردم ایران درخواست می‌کنیم تا نسبت به این تعرض به اجساد خاک شده در خاوران خاموش نمانند. ما هم سرنوشت هستیم چرا که رهایی همچون دادخواهی امری جمعی است.»

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است: «همچنین از جامعه بهائیان که خود سالیان طولانی است درد خاکسپاری بدون احترام را چشیده‌اند، می‌خواهیم به تعرض به اجساد، خاطرات و تاریخ اعدامیان دهه‌ی ۶۰ که خواسته‌ی نیروهای امنیتی است تن ندهند. ما تا روشن شدن وضعیت اجساد اعدام شدگان پنهانی سال ۱۳۶۷ هر تغییری در این خاک را محکوم می‌کنیم. پرچم دادخواهی ما تا همیشه برافراشته خواهد بود.»



مراسم شب قدر و نماز عید فطر حتی در شهرهای قرمز برگزار خواهد شد

علیرضا رئیسی٬ سخنگوی ستاد کرونا٬ از مصوبه برگزاری مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر حتی در شهرهای نارنجی و قرمز خبر داد.

علیرضا رئیسی گفت که ستاد کرونا مصوب کرده که مراسم شب‌های قدر و نماز عید فطر در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکل مراسم برگزار شود.

آقای رئیسی همچنین گفت که در شهرهای نارنجی و قرمز هم این مراسم‌ها امکان برگزاری در فضای باز و حداکثر به مدت دو ساعت را خواهند داشت.

خبر موافقت ستاد کرونا با برگزاری مراسم‌های ماه رمضان در حالی اعلام می‌شود که پس از پایان تعطیلات نوروز مقامات ایران از خیز جدید کرونا در هفته‌های گذشته خبر دادند و مسئولان وزارت بهداشت، تجمعات و دورهمی‌های شهروندان را به مناسبت نوروز از جمله دلایل بحران فعلی کرونا اعلام کردند.

سخنگوی ستاد کرونا هم امروز گفت که ۳۰۱ شهر ایران در وضعیت قرمز و ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی به سر می‌برند و ۱۸ استان روند «صعودی» و ۷ استان روند «به شدت صعودی» را تجربه می‌کنند.

رئیسی در عین حال با انتقاد از وضعیت «نامطلوب» رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفته است که با وجود محدودیت‌های ایجادشده در شهرهای قرمز و نارنجی در دو هفته گذشته میزان رعایت پروتکل‌ها به ۶۱ درصد در کشور رسیده است.



خواسته کشاورزان اصفهانی: «عدالت در توزیع حق‌آبه»

گروهی از کشاورزان شرق و غرب اصفهان روز شنبه در تجمعی به سمت سد زاینده رود حرکت و خواستار احیای این رودخانه و عدالت در توزیع حق‌آبه شدند.

در فیلم منتشر شده گروهی از ماموران نیروی انتظامی نیز در مسیر حرکت کشاورزان حضور دارند.

در شبکه‌های اجتماعی فراخوانی بر حرکت کشاورزان شرق و غرب اصفهان به سمت سد زاینده‌رود با هدف جلوگیری از برداشت‌های غیرقانونی از این رودخانه منتشر شده بود.

در همین حال صبح روز شنبه علی اصفهانی، دادستان اصفهان، تهدید کرد که با تجمع اعتراضی کشاورزان برخورد خواهد شد.

او گفت که این تجمعات مورد «سوء استفاده جریان‌های معاند» قرار گرفته و «شناسایی مرتبط یا با گروه های معاند در دستور کار دستگاه های امنیتی قرار دارد».

در سال‌های اخیر، کشاورزان اصفهان بارها در اعتراض به دریافت نکردن حق‌آبه خود و همچنین انتقال آب به یزد اعتراض کرده‌اند. در برخی از این تجمع ها ماموران انتظامی به کشاورزان حمله و آنان را مجروح کرده‌اند.



علی مطهری: حجاب اجباری آن چیزی است که طالبان می‌گفت

علی مطهری٬ نماینده سابق مجلس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیش رو٬ گفت: «حجاب در ایران اختیاری است و در اندازه برداشتن روسری اشکالی ندارد.»

این نماینده سابق مجلس به وب سایت رویداد ۲۴ گفت: «من با ساپورت مخالف نبودم. مخالفتم با کسانی بود که فقط با ساپورت در خیابان می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آمدند اما کلا وضع حجاب در کشور را قابل قبول می‌دانم و معتقدم مسئله حجاب مسئله اصلی کشور ما نیست.»

مطهری ادامه داد: «حکومت اسلامی قبول نمی‌کند خانم‌ها نیمه عریان به خیابان بیایند اما درباره نداشتن روسری، با جریمه خودروها به خاطر برداشتن یا عقب رفتن روسری هم مخالفم و باید از کنار این مسائل بگذریم. مردم با اراده خودشان حجاب را قبول دارند. اما برخی می‌گویند باید آزاد باشیم. بنابراین معتقدم حجاب الان اختیاری است. حجاب اجباری آن چیزی است که طالبان می‌گفت.»

این نماینده پیشین مجلس افزود: «اگر روزی رییس جمهور شوم، تلاش می‌کنم برخوردهای سختگیرانه نسبت به حجاب را از بین ببرم. برخورد باید با کسی باشد که بخواهد عریان بیرون بیاید. حتی اگر گسی روسری خودش را کنار بگذارد، نباید با او برخورد کرد.»



اعتراض ایران به دولت ترکیه برای شکنجه کولبران

در پی شکنجه کولبران در ترکیه سخنگوی وزارت امور خارجه به روزنامه اعتماد گفت: «تیم‌های مرزبانی دو کشور در حال بررسی این موضوع هستند.»

یک منبع آگاه در استان آذربایجان غربی اطلاعاتی در اختیار «اعتماد» قرار داد؛ از جمله اینکه روز چهارشنبه و در پی دریافت گزارش‌های موثق درباره رفتار خشونت‌آمیز و غیرانسانی علیه دو تن از شهروندان ایرانی در خاک ترکیه که متاسفانه منجر به فوت یکی از هموطنان شده بود، یادداشت اعتراضی از وزارت امورخارجه ایران به سفارت ترکیه در تهران ارسال شد و با یادآوری معاهده ۱۹۳۷ امنیت منطقه سرحدی میان دو‌ کشور پیرامون حل وفصل اختلافات مسائل مرزی، درخواست بررسی موضوع و مجازات عاملان این جنایت و پیشگیری از تکرار این‌گونه اقدامات غیرانسانی صورت پذیرفت.

همچنین موضوع توسط مدیر کل کنسولی وزارت امور خارجه ایران با سفیر ترکیه در تهران نیز مورد گفت‌وگو قرار گرفت و نسبت به این اتفاق اعتراض شد.

این منبع آگاه همچنین به «اعتماد» خبر داد که تماس سرکنسولگری ایران در «ارزروم» با مقامات محلی برای پیگیری این واقعه در دستور کار قرار گرفته و گفته می‌شود جلسه مشترک مرزبانان دو کشور نیز در این ارتباط برگزار شده است.

به گفته این منبع آگاه، مقرر شده که بنا به درخواست خانواده قربانیان، پیگیری‌های حقوقی و کنسولی برای شناسایی و مجازات مرتکبان این خشونت نزد دستگاه‌های ذیربط در ترکیه و ایران دنبال شود.

بیشتر بخوانید: کولبران در مرز ایران و ترکیه؛ چاقو از روبرو، گلوله‌ از پشت سر



لغو طرح ترافیک از فردا یکشنبه تا پایان هفته در تهران

علیرضا رئیسی٬ سخنگوی ستاد ملی کرونا٬ با اعلام اینکه ۲۵ استان در وضعیت بسیار بد کرونا قرار دارند، از لغو طرح ترافیک تهران از فردا خبر داد.

رئیسی گفت: «از فردا لغو طرح ترافیک در تهران آغاز می‌شود زیرا یکی از مشکلات ما مترو و حمل و نقل عمومی است که می‌تواند عامل انتقال بیماری شود.این موصوع شاید تاحدودی به ما کمک کند. برای ادامه لغو طرح ترافیک هم متعاقبا تصمیم گیری می‌شود.»

او با اشاره به ادامه دار شدن تعطیلی‌ها در این هفته، افزود: «تا پایان هفته در شهرهای قرمز و نارنجی همچنان تعطیلی ادامه خواهد یافت اما بر اساس ارزیابی‌های ما در طی دو هفته قبل چندان محدودیت‌ها رعایت نشد و این علی رغم مدیریت هوشمند محدودیت‌ها است‌.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »