? زنده| خبر «پولی» شدن واکسن تکذیب شد؛ تکذیبیه تکذیب شد

 

 



«۴ سازه جدید ضدانفجاری در مجتمع پارچین» ساخته می‌شود

بررسی تصاویر ماهواره‌ای از سوی «اینتل لَب»، یک گروه بین‌المللی مشاوره اطلاعاتی، نشان می‌دهد که ایران در حال ساخت ۴ ساختمان جدید در مجتمع پارچین در شرق تهران است که با خاکریزهای بلند ضدانفجاری احاطه شده‌اند.

رادیو فردا بنابر گزارش این گروه بین المللی نوشت که این سازه‌های عمدتاً بتنی، با ابعاد ۱۲ متر طول و ۱۲ متر عرض، در نزدیکی یک محل پرتاب موشک در دست ساخت است که کار ساخت آن فوریه ۲۰۲۰ تمام شده بود.

مجموعه نظامی پارچین در زمینه پژوهش و توسعه، تولید جنگ‌افزار شیمیایی، فناوری لیزری برای غنی‌سازی اورانیوم و ساخت سلاح و موشک و همچنین آزمایش انفجار‌های شدید «مربوط به سلاح‌های هسته‌ای» نقش دارد.

«اینتل لب» می‌نویسد که ساخت چهار سازه جدید در پارچین پس از آن انجام می‌شود که در نوامبر سال ۲۰۲۰ هم بخش جدیدی شامل شامل ده‌ها ساختمان احاطه‌شده توسط دیوارهای بتونی بلند و ضخیم به این مجتمع اضافه شده بود.

بر اساس این گزارش، «این ساخت‌وسازهای گسترده که از سال ۲۰۱۸ آغاز شده به احتمال زیاد مربوط به برنامه موشکی بالیستیک ایران است، با این حال، نمی‌توان ارتباط بخشی از آن را با فعالیت‌هایی که در قالب برجام محدود شده یا باید تحت نظارت باشد، منتفی دانست.»



خبر «پولی» شدن واکسن تکذیب شد؛ تکذیبیه تکذیب شد

علیرضا رییسی،‌ سخنگوی ستاد کرونا، نخستین مقام این وزارتخانه بود که روز یکشنبه ۲۹ فروردین‌ماه در ارتباط با واکسیناسیون اعلام کرد کسانی که نمی‌خواهند منتظر نوبت خود برای تزریق بمانند، می‌توانند با «پرداخت هزینه» زودتر واکسن را دریافت کنند.

این معاون وزارت بهداشت در این زمینه گفت: «طبق سیاست‌های اعلام شده،‌ همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد،‌ اما اگر نوبت فردی برای دریافت واکسن در سند ملی واکسیناسیون به عنوان نمونه آذرماه است،‌ می‌تواند با پرداخت هزینه زودتر این واکسن را دریافت کند.»

همزمان با او سخنگوی جمعیت هلال احمر هم اعلام کرده بود که اقدام به واردات واکسن خارجی خواهد کرد، اما این واکسن‌ها رایگان نخواهد بود. سخنان این دو مقام در گزارش روزنامه دولتی همشهری با عنوان احتمال پولی شدن واکسن بازتاب یافت.

اما پس از سخنان سخنگوی ستاد کرونا‌ کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، پولی شدن واکسیناسیون را رد کرد و گفت:‌ «هر واکسن مجازی که وارد کشور شود، توسط وزارت بهداشت خریداری شده و به صورت رایگان به مردم تزریق خواهد شد.»

با این حال از سوی دیگر حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت،‌ هم در یک گفت‌وگوی رادیویی گفته است احتمالا واکسن برای شهروندان بدون اولویت «۳۰۰ هزار تومان» هزینه خواهد داشت.



تایید تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی تایید کرد که ایران تولید اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را آغاز کرده است.

روز جمعه همزمان با دور دوم مذاکرات کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین٬ پایتخت اتریش برای احیای این توافق مقام‌های جمهوری اسلامی اعلام کردند که اولین محصول اورانیوم با غنای ۶۰ درصد را تولید کرده‌اند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرده است، آژانس امروز آغاز تولید هگزافلوراید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد‌ی توسط ایران را در تاسیسات غنی سازی نطنز مورد راستی آزمایی قرار داد.

در بیانیه آژانس همچنین آمده است، طبق اعلام ایران به آژانس، سطح خلوص هگزافلوراید اورانیوم تولید شده در تاسیسات غنی سازی نطنز ۵۵.۳ درصد بوده است. آژانس از هگزافلوراید اورانیوم تولید شده برای تجزیه و تحلیل نمونه برداری کرد تا میزان غنی سازی اعلام شده توسط ایران را به طور مستقل راستی آزمایی کند. نتایج این تجزیه و تحلیل توسط آژانس در موعد مقرر گزارش خواهد شد.

کاظم غریب ابادی،نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز در خصوص گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: « آژانس در ۱۷ آوریل راستی آزمایی کرد که ایران تولید یو اف شش با غنای تا ۶۰ درصد را از طریق تزریق گاز یو اف شش با غنای تا ۵ درصد به طور همزمان به دو زنجیره آی آر چهار و آی آر شش در خطوط تحقیق و توسعه در نطنز آغاز کرد.»

به دنبال انفجار در تاسیسات غنی‌سازی نطنز در ۲۲ فروردین سال جاری، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که در واکنش به این اتفاق، قصد دارد غنی‌سازی ۶۰ درصدی را آغاز کند.



هلال احمر: ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از چین وارد ایران شد

محمدحسن قوسیان مقدم، سخنگوی جمعیت هلال احمر، گفت ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از چین وارد ایران شد.

قوسیان مقدم امروز به تسنیم گفت صلیب سرخ چین این واکسن‌ها را به صورت رایگان در اختیار هلال احمر ایران قرار داد و این محموله بلافاصله در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وزارت بهداشت چهاردهم فروردین مجوز واردات واکسن کرونا از سوی هلال احمر را صادر کرد.

به گفته قوسیان مقدم، هلال احمر در مراحل بعدی نیز اقداماتی برای وارد کردن واکسن کرونا از چین انجام خواهد داد اما «واکسن به صورت رایگان وارد نخواهد شد.»

قوسیان مقدم همچنین گفت هلال احمر از وزارت بهداشت خواسته است تعدادی از واکسن‌‌های کرونا به نیروهای این سازمان در مرزها اختصاص یابد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده است.



فایننشال‌ تایمز: مذاکره مستقیم ایران و عربستان سعودی برای رفع اختلافات

روزنامه فایننشال‌تایمز گزارش داد مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران مذاکرات مستقیمی را با هدف ترمیم روابط دوجانبه در پایتخت عراق برگزار کرده‌اند.

این روزنامه امروز به نقل از مقام‌هایی که در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند نوشت دور نخست این مذاکرات روز ۲۰ فروردین‌ماه و در بغداد صورت گرفت.

این مذاکرات پس از چهار سال قطع روابط و تنش دیپلماتیک میان دو کشور و همچنین همزمان با پیشرفت مذاکرات تهران و ۱+۴ در وین گزارش می‌شود. تهران اعلام کرده مذاکراتش برای رفع تحریم‌های آمریکا در مسیر درستی قرار گرفته است.

ریاض پیشتر بارها اشاره کرده بود که عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس باید در این مذاکرات غرب با تهران برای توافق جدید حضور داشته باشند. از جمله نگرانی‌های ریاض درباره ایران برنامه موشکی، فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و حمایت‌هایش از گروه‌های نیابتی از جمله حوثی‌های یمن است.

اکنون یکی از مقام‌های مطلع از موضوع مذاکرات مستقیم تهران و ریاض می‌گوید از جمله مسائل مورد مذاکره حملات حوثی‌ها به عربستان سعودی بوده که روند آن نیز مثبت قلمداد شده است.

با این حال فایننشال‌تایمز نوشته یک مقام‌ سعودی هرگونه مذاکره با ایران را رد کرد و مقام‌های ایران نیز برای پاسخگویی در این زمینه در دسترس نبوده‌اند. نخست‌وزیر عراق ماه گذشته میلادی سفری به عربستان سعودی داشته است. پیش از آن هم در زمستان سال گذشته هیاتی دیپلماتیک از سوی نخست‌وزیر عراق به تهران رفته بود.

هفته گذشته یک مقام وزارت خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری رویترز گفته بود اقدامات اعتمادساز می‌تواند زمینه را برای گفت‌وگوهای گسترده با مشارکت خلیج فارس فراهم کند.



زلزله ۵.۹ ریشتری در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای بوشهر

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر حوالی بندر گناوه در مرز استانهای بوشهر و فارس را لرزاند. این زمین‌لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد. مرکز این زمین لرزه در فاصله اندک از نیروگاه هسته‌ای بوشهر بود.

بر اساس اطلاعات مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران گزارش مقدماتی زمین‌لرزه به این شرح است:

بزرگی: ۵.۹

محل وقوع: مرز استانهای بوشهر و فارس  – حوالی بندر گناوه

تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۰۱/۲۹ ۱۱:۱۱:۵۰

طول جغرافیایی: ۵۰.۷۲

عرض جغرافیایی: ۲۹.۷۶

عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهرها:

۲۸ کیلومتری بندر گناوه (بوشهر)

۳۱ کیلومتری بندر ریگ (بوشهر)

۴۱ کیلومتری شبانکاره (بوشهر)

نزدیکترین مراکز استان:

۹۱ کیلومتری بوشهر

۱۳۱ کیلومتری یاسوج

به فاصله ی حدود ۱۵ دقیقه از زمین لرزه نخست، زمین لرزه دیگری به بزرگی ۴.۵ ریشتر در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در بندر گناوه به وقوع پیوست.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »