? زنده| عراقچی: زمان شروع نگارش متن توافق فرا رسیده است

 

 



عراقچی: زمان شروع نگارش متن توافق فرا رسیده است

عباس عراقچی، رییس هیئت ایران در مذاکرات احیای برجام٬ در پایان نشست وین از ارائه متون ایران به عنوان مبنایی برای توافق نهایی خبر داد. او می‌گوید توافق جدید در حال شکل گرفتن است. اتحادیه اروپا نیز از پیشرفت مذاکرات خبر داد.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران روز شنبه ۲۸ فروردین (۱۷ آوریل) در پایان نشست با گروه ۱+۴ در وین، پایتخت اتریش گفت: «به نظر می‌رسد که یک تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراک در هدف نهایی الان بین همه وجود دارد».

رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران گفت: «هیات ایرانی متون مورد نظر خودش را هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه رفع تحریم‌ها آماده کرده و این را ارائه کرده به همه طرف‌های دیگر، و به اعتقاد ما این متونی که ما معرفی کردیم می‌تواند مبنای مذاکرات و مبنای رسیدن به توافق نهایی باشد. نه اینکه لزوما توافق نهایی عینا متون ما خواهد بود، اما این متون مبنای مذاکره خواهند شد.»

در حال حاضر دو کارگروه رفع تحریم و بازگشت ایران به محدودیت‌های اتمی سرگرم یافتن راهی برای انجام این اقدامات هستند.

دور جدید مذاکرات مربوط به توافق اتمی میان ایران و سایر طرف‌های برجام شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین از روز پنج‌شنبه ۲۶ فروردین آغاز شده است. رابرت مالی، نماینده آمریکا نیز در وین حضور دارد. جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده است که مذاکره مستقیم یا غیر مستقیمی با آمریکا نخواهد داشت.



محمد خاتمی: رای‌دهندگان را دلسرد کرده است

محمد خاتمی٬ رییس جمهوری اسبق٬ از رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر توسط هیات‌های اجرایی، وابسته به دولت، انتقاد کرد و گفت که در برخی شهرها تعداد نامزدها حتی از اعضای شوراها کمتر است.

او در پیامی به کنگره جمعیت زنان مسلمان نواندیش دینی تاکید کرد که «ترکیب هیات‌های اجرایی» و پاسخ نهادهای اطلاعاتی به استعلام‌ها درباره نامزدها «نگرانی را نسبت به حذف گسترده» نامزدها در مرحله اول تایید صلاحیت ها بیشتر می‌کند و این «نشانه روشنی است بر دلسردی جامعه هم در رای دهندگان و هم رای گیرندگان»

خاتمی همچنین در این پیام نوشت که «نمی توان انتخابات به هر شکل و شیوه را عین مردم سالاری دانست.»

او تاکید کرد که شرکت در انتخابات نیز«صرفاً با توصیه و نصیحت یا امر و نهی» محقق نمی شود، «بلکه باید زمینه‌های عینی آن فراهم آید.»

در ماه‌های اخیر انتقادات زیادی از محمد خاتمی و اصلاح طلبان به دلیل حمایت از حسن روحانی در دو انتخابات گذشته مطرح شده است.

در این میان فائزه هاشمی رفسنجانی نیز اعلام کرده که در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ شرکت نخواهد کرد.



روحانی وعده داد: تزریق یک میلیون و ۴۰۰ هزار واکسن کرونا به «گروه اول» تا پایان هفته

حسن روحانی٬ رییس جمهوری، وعده داد که یک میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به «گروه اول» دریافت‌کنندگان این واکسن بر اساس اولویت وزارت بهداشت تا پایان هفته جاری تزریق شود.

بر اساس اولویت‌بندی ستاد کرونا «گروه اول» دریافت‌کنندگان واکسن کرونا در کشور شامل کادر درمان، بیماران صعب‌العلاج، بیماران مبتلا به سرطان و افراد خانه سالمندان می‌شوند و آغاز واکسیناسیون این گروه از بهمن ماه ۹۹ با اولویت کادر درمان در کشور شروع شده است.

بنا بر آخرین اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ایران در روزهای گذشته، تاکنون ۳۷۶ هزار و ۶۸۴ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۲۱ هزار و ۸۰۳ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و در مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۴۹۸ هزار و ۴۸۷ دُز رسیده است.

در ماه‌های گذشته بسیاری از شهروندان، کارشناسان و حتی مسئولان از روند کُند تهیه واکسن در کشور انتقاد کرده‌اند.

همچنین تا کنون در امر تزریق واکسن اعمال قدرت صورت گرفته و برخی از مدیران جمهوری اسلامی خارج از نوبت واکسن دریافت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: مسئولانی که به سهمیه واکسن پاکبان‌ها رحم نکردند



وزارت بهداشت: هلال احمر ارز گرفت، ولی واکسن وارد نکرد

حیدر محمدی، مدیر حوزه دارویی وزارت بهداشت، به تازگی گفته است مجوز واردات ۱۴ فروردین به هلال احمر داده شده و قرار بوده «ظرف مدت دو هفته واردات واکسن را انجام دهد که هنوز این اتفاق نیفتاده است».

بر اساس این گزارش که خبرگزاری فارس آنرا منتشر کرده،‌ شرکت «سها کیش» به نمایندگی از سازمان هلال احمر مسئول این کار بوده ولی «یک عدد واکسن هم وارد نکرده است».

وزارت بهداشت همچنین تصویر مجوز هلال احمر برای واردات واکسن سینوفارم از چین را منتشر کرده است.



تصویر عامل «انفجار» نطنز منتشر شد

باشگاه خبرنگاران جوان ضمن انتشار یک عکس اعلام کرد که عامل «خرابکاری» در نطنز فردی به نام رضا کریمی بوده که قبل از رخ دادن این حادثه به خارج از کشور فرار کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان همچنین او را ۴۱ ساله معرفی و اعلام کرد که «اقدامات لازم برای بازداشت و بازگرداندن او به کشور از مسیرهای قانونی در حال پیگیری است.»

 

خبرگزاری فارس نیز در این رابطه نوشت که رضا کریمی «عامل این خرابکاری توسط سربازان گمنام امام زمان شناسایی شده است.»

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر سابق اسراییل، روز ۲۴ فروردین گفته بود که بمب کارگذاری شده در نطنز ممکن است سال‌ها پیش به این تاسیسات منتقل شده باشد.

روزنامه نیویورک تایمز نوشته بود که حادثه روز یکشنبه ۲۲ فروردین در نطنز در بخش برق این تاسیسات رخ داده و ضربه سختی به توانایی غنی سازی ایران وارد کرده است.



کیهان خواستار حمله به تاسیسات اتمی دیمونای اسرائیل شد

روزنامه کیهان خواستار مقابله به مثل در برابر خرابکاری نطنز و «انجام اقدام عملی علیه تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی» شد.

روزنامه کیهان یادداشت روز خود را با عنوان «مذاکره علیه منافع ملی!» به نقد رویکرد دولت در برابر حمله اسرائیل به تاسیسات نطنز اختصاص داد و خواهان حمله نظامی به تاسیسات هسته ای اسرائیل در دیمونا شد.

سعدالله زارعی در بخشی از این یادداشت نوشت: «… پاسخ اقدام عملی علیه تأسیسات اتمی ایران، انجام اقدام عملی علیه تأسیسات اتمی رژیم صهیونیستی است. نه اینکه ما استفاده از حقوق و صلاحیت‌های داخلی را به عنوان واکنش ایران به اعمال دشمنی اسرائیل سند بزنیم. متأسفانه رئیس‌جمهور با طرح این مسئله که پاسخ ما نصب موتورهای نسل ۶ و آغاز غنی‌‌سازی ۶۰ درصد است، در واقع اعلام کرد اقدام متقابلی علیه اسرائیل در کار نخواهد بود! این پالس غلط می‌تواند منشأ اقدامات ضدامنیتی جدید دشمنان علیه تأسیسات حساس و افراد متخصص ایرانی باشد.»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «البته جمهوری اسلامی دست‌بسته نیست و پاسخ متناسب را دنبال می‌کند. نظر این قلم این است که براساس فرمول «چشم در برابر چشم» و «تهدید متقابل و هم‌طراز»، در پاسخ به حادثه نطنز، ایران باید اقداماتی را علیه تأسیسات «دیمونا»ی اسرائیل به اجرا بگذارد چرا که واکنش در هیچ سطح دیگری هم‌طراز و بازدارنده نخواهد بود. واکنش ایران باید اولاً داخل رژیم اسرائیل و ثانیاً تأسیسات هسته‌ای آن را هدف قرار دهد.»



بایدن: می‌خواهیم بدون دادن امتیاز عمده به برجام برگردیم

جو بایدن٬ رییس جمهوری آمریکا٬ گفته است کشورش می خواهد بدون دادن امتیازات عمده به ایران، به توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام بازگردد.

بایدن ادامه داد هنوز زود است که معلوم شود مذاکرات غیر مستقیم با ایران در احیای توافق هسته‌ای برجام موفق خواهد شد یا نه.

رییس جمهوری آمریکا در یک نشست خبری با نخست‌وزیر ژاپن گفت اقدام ایران در غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم، «کمکی به این کشور نمی‌کند.»

ایران پس از حادثه‌ در نیروگاه نطنز که هنوز ابعاد آن مشخص نیست، اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم را به سطح ۶۰ درصد رسانده است. گزارش‌هایی از احتمال نقش داشتن اسرائیل در این حادثه منتشر شده است.

رییس جمهوری آمریکا از مذاکرات وین استقبال کرده و گفته است «ما خوشحالیم که ایران پذیرفته به گفتگو ادامه دهد.»

جو بایدن گفت هنوز برای قضاوت درباره‌ نتیجه‌ نهایی این مذاکرات زود است، چون مذاکرات جریان دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران نسبت به «فرسایشی» شدن این گفت‌وگوها به مسئولان دولت هشدار داده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »