? زنده| پایان نشست دوم کمیسیون برجام در وین

 



پایان نشست دوم کمیسیون برجام در وین

با پایان دور دوم از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در شهر وین، طرفین توافق کردند که نشست‌های کارشناسی جهت رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ایران ادامه یابد.

نشست امروز کمیسیون مشترک برجام با حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین، فرانسه، آلمان و بریتانیا تحت‌الشعاع حادثه اخیر در تاسیسات هسته‌ای نطنز برگزار شد که تهران آن را «خرابکارانه» و «تروریستی» خوانده و انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه گرفته است.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، ضمن محکوم کردن این رخداد، واکنش کشورهای اروپایی نسبت به آن را «ضعیف» خواند و تاکید کرد که «اعضای برجام باید یک‌صدا و بدون ملاحظات سیاسی، این اقدام را که مصداق تروریسم هسته‌ای و تخطی فاحش از قوانین بین‌المللی است، محکوم و تقبیح نمایند».

ایران روز ۲۲ فروردین از وقوع یک «خرابکاری» در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد، اما جزئیات آن را فاش نساخت. با این حال گزارش نیویورک‌تایمز به نقل از منابع امنیتی اسرائیل و آمریکا بیان می‌کرد که ‌یک انفجار بزرگ در این تاسیسات به وقوع پیوسته که برنامه هسته‌ای ایران را دست‌کم ۹ ماه به تاخیر می‌اندازد.

این گزارش نیز اسرائیل را عامل انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز نامیده است.



دانمارک سه ایرانی را به جاسوسی برای عربستان متهم کرد

دادستان عمومی دانمارک امروز سه ایرانی را به جاسوسی برای عربستان سعودی و همچنین تامین مالی و حمایت از فعالیت‌های تروریستی در ایران متهم کرد.

این افراد عضو «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» هستند که در ماه فوریه سال ۲۰۲۰ بازداشت شدند.

تاکنون اطلاعات بیشتری درباره هویت این افراد و جزئیات محکومیت آن‌ها منتشر نشده است.

با این حال، دادستان ارشد پرونده در بیانیه‌ای از احتمال محکومیت متهمان به بیش از «۱۲ سال زندان» بر اساس قوانین قضایی دانمارک خبر داده است.

دادستانی دانمارک، اتهامات این افراد را به‌دلیل انجام فعالیت‌های جاسوسی در دانمارک و تامین مالی و حمایت از تروریسم در دیگر کشورها «بسیار جدی» خواند.

لیسه لوته نیلس، دادستان ارشد دانمارک، ضمن ابراز خرسندی از رسمیت یافتن اتهامات در این پرونده تاکید کرد: «بدیهی است که نباید در خاک دانمارک چنین اتفاقی بیفتد».

دادگاه رسیدگی به این پرونده قرار است ۹ اردیبهشت برگزار شود.



وزیر بهداشت: برگزاری مراسم شب‌های قدر امکان پذیر است

سعید نمکی٬ وزیر بهداشت٬ ضمن تاکید بر بدتر شدن وضعیت کرونا در کشور در هفته آینده٬ گفت که برگزاری مراسم «احیاء شب‌های قدر» با رعایت «پروتکل‌های بهداشتی» امکان‌پذیر است.

سعید نمکی در جلسه ستاد کرونا در زنجان، میزان رعایت پروتکل‌ها و ضوابط در مراسم شب‌های قدر را منوط به «خردورزی مسئولان استانی» دانست.

این در حالی است که وزیر بهداشت  روز دوشنبه ۲۳ فروردین در نامه‌ای به معاونت بهداشت نوشته بود که مراسم احیا می‌تواند «همچون سال گذشته در کلیه شهرها» اجرا شود.

او در حالی برگزاری مراسم «شب‌های احیاء» را در همه شهرهای ایران مجاز اعلام کرده بود که در اظهارات خود در همان روز گفته بود که «برگزاری مراسم عید فطر در بعضی از مناطق کشور در سال گذشته موجب شکل‌گیری موجی جدید در آن استان‌ها شد.»

در همین حال بر اساس تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت ایران در روز پنج‌شنبه، در یک شبانه‌روز گذشته ۳۲۱ بیمار دیگر در کشور جان خود را بر اثر کرونا از دست دادند و بیش از ۲۵ هزار مبتلای جدید شناسایی شدند.



تقاضای اعاده دادرسی «امیرسالار داودی» توسط دیوان عالی کشور پذیرفته شد

همزمان با انتقال امیرسالار داودی به زندان رجایی شهر کرج؛ طناز کلاهچیان، از پذیرش تقاضای اعاده دادرسی «امیرسالار داودی» توسط دیوان عالی کشور خبر داد.

همسر این زندانی سیاسی در توییتر خود نوشته است که به زودی پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه‌ای از دادگاه انقلاب فرستاده خواهد شد.

امیرسالار داودی، وکیل دادگستری که به مدت سه سال است بدون مرخصی در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است ۲۹ آبان ۹۷ توسط مأموران امنیتی در دفتر کارش بازداشت شد.

او کمی بعد به اتهام «تبلیغ علیه نظام»،«توهین به مقامات»، «همکاری با دول متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا» و «تشکیل گروه برای براندازی نظام» توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب جمعا به ۳۰ سال حبس برای اتهامات متعدد محکوم شد که مطابق ماده ۱۳۴ مجازات اشد یعنی “محکومیت به ۱۵ سال حبس برای وی قابل اجرا است.



مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین امروز از سر گرفته می‌شود

پس از چند روز وقفه مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی که آمریکا نیز به صورت غیرمستقیم در آن حضور دارد، امروز در وین از سر گرفته می‌شود.

قرار بود این مذاکرات پیش از این ادامه یابد اما اعلام شد به دلیل ابتلای یکی از مذاکره‌کنندگان به ویروس کرونا به تاخیر افتاده است.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه درباره تاثیر خرابکاری احتمالی در تاسیسات نطنز بر ادامه مذاکرات گفت: «من چیز دیگری برای گفتن در مورد علت یا ریشه این حملات ندارم. گفتگوهای دیپلماتیک، هرچند غیرمستقیم، فردا در وین از سر گرفته می‌شود. می‌دانیم که این فرآیندی طولانی است اما آن را نشانه مثبتی می‌دانیم.»

در واکنش به آنچه خرابکاری در تاسیسات نطنز به نظر می‌رسد، ایران اعلام کرده غنی سازی اورانیوم در سطح ۶۰ درصد را آغاز می‌کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا٬ اما قصد ایران برای آغاز غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را «تحریک آمیز» خواند و گفت، برداشتن چنین گامی جدی بودن تهران در مذاکرات هسته‌ای در وین، پایتخت اتریش، را زیر سوال می‌برد.



ورود ۴۰۰ هزار دوز واکسن چینی کرونا

مهرداد جمال ارونقی، معاون گمرک، خبر داد که صبح امروز، ۴۰۰ هزار دوز واکسن چینی سینوفارم وارد ایران شده است.

او اعلام کرد که این واکسن «اهدایی» چین به ایران است، اما توضیح بیشتری نداد.

یک مقام ارشد بهداشتی چین روز ۲۱ فروردین گفته بود که واکسن‌های ساخت این کشور میزان بالایی از مصونیت در برابر کرونا را ایجاد نمی‌کنند. او اما کمی بعد این سخنان را پس گرفت و گفت سوءبرداشت شده است.

در اسفند ماه نیز اعلام شد که کادر درمان امارات متحده عربی تزریق سومین دوز واکسن کرونا ساخت شرکت سینوفارم را به دست‌کم برخی از ساکنان این کشور آغاز کرده‌اند، زیرا تزریق دو دوز در برخی موارد به میزان کافی پادتن ایجاد نکرده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »