مناظره آخر: کم‌حاشیه و کم‌تاثیر

زیتون ـ فرهاد حکیمی: شاید به دلیل مقررات جدید مناظره میان کاندیداهای ریاست جمهوری بود که مردم آمریکا فرصت یافتند تا در این آخرین مواجهه رو در رو تا حدی شاهد پاسخگویی دو کاندیدا به مسائل مطروحه باشند. بر خلاف سنت مناظره‌های انتخاباتی، این‌بار هنگامی که یکی از طرفین صحبت می‌کرد، میکروفون طرف دیگر خاموش بود تا نتواند صحبت‌های رقیب خود را قطع کند. کریستن ولکر، مجری برنامه از شبکه ان بی سی نیوز، نیز با کنترل نسبی اوضاع در بهتر شدن فضای مناظره نقش مهمی ایفا کرد.

ترامپ اگرچه تلاش بسیار کرد تا برخلاف دیدار قبلی و به شیوه‌ای تماشاگر پسند، خوی تند و عجول خود را بروز ندهد اما تقریبا در تمام طول مناظره حالت چهره‌اش با هر حرف بایدن تغییر می‌کرد و دائم نشان می‌داد که می‌خواهد دست خود را بالا بیاورد تا مانند شاگردان مدارس قدیم کسب رخصت کرده باشد برای قطع سخنان رقیب. تمام توان وی نیز در این مناظره فقط بر دو چیز متمرکز شده بود؛ اول اینکه در طول مناظره، به کرات و تقریبا پس از هر سخن بایدن، از بایدن می‌پرسید که چرا در طول نیم قرن فعالیت سیاسی و هشت سال معاونت پست ریاست جمهوری خود این کار را نکرده است. البته این کار او تا حد زیادی هم موثر واقع شد و حداقل یکی دوبار بعد از سوال ترامپ، مجری برنامه نیز همان سوال را تکرار کرد و از بایدن پرسید که پاسخ او چیست. دومین موضوعی که دستمایه ترامپ شد نیز چیزی نبود به جز فعالیت‌های اقتصادی پسر جو بایدن، هانتر بایدن، و همینطور تکرار اتهام دریافت میلیون‌ها دلار پول از روسیه توسط بایدن، بدون ارائه هیچ سند و مدرکی.

به جز تخریب بایدن و مقادیر معتنابهی تعریف از خود، می‌توان گفت که ترامپ تقریبا هیچ سخن دیگری برای ارائه نداشت. بطور معمول او باید برای پاسخ سوالاتی که از قبل مشخص بودند آمادگی می‌داشت اما ترامپ در جواب انتقادات بایدن و پرسش‌های مجری برنامه نسبت به کنترل شیوع ویروس کرونا، تضاد منافع و تجارت شخصی وی با منافع ملی، مخفی نگه‌داشتن پرداخت‌های مالیاتی، تشدید درگیری‌های قومی، نابودی محیط زیست و موضوع ارتکاب جرائم توسط دولت او در مرزها نسبت به مهاجران غیرقانونی، هیچ پاسخ قابل قبولی ارائه نداد و تنها به بایدن و پسرش حمله کرد.

استراتژی اصلی بایدن در این مناظره پاسخ به ترامپ نبود و هرچند که نقریبا هیچ حمله ترامپ را بدون پاسخ نگذاشت اما تلاش کرد تا خودش را به عنوان شفادهنده آلام طبقه متوسط و کم‌درآمد و همینطور مهاجران و اقلیت‌های دیگر نشان دهد.

بایدن نیز به نوبه خود اگرچه مانند دفعه گذشته ترامپ را دلقک و احمق خطاب نکرد، اما واکنش‌های چهره و لحن او خیلی بهتر از مناظره قبلی نبود. یکی دوبار هم آشکارا خشمگین شد و می‌توان گفت بیش از آنکه خود را طرف مناظره با ترامپ بداند با مردم آمریکا صحبت می‌کرد. او در بیشتر زمان مناظره به جای آنکه با ترامپ صحبت کند، رو به دوربین و خطاب به مردم حرف زد. بایدن پس از اینکه اتهامات ترامپ نسبت به خود و پسرش را دروغ  خواند، رو به دوربین و خطاب به مردم گفت: «موضوع درباره خانواده من و یا خانواده ترامپ نیست، موضوع اصلی باید خانواده شما باشد.» یک‌بار هم در اواخر مناظره رو به دوربین گفت: «شما من را می‌شناسید و او را هم به خوبی می‌شناسید. با شخصیت من کاملا آشنا هستید و شخصیت او را هم شناخته اید.»

استراتژی اصلی بایدن در این مناظره پاسخ به ترامپ نبود و هرچند که نقریبا هیچ حمله ترامپ را بدون پاسخ نگذاشت اما تلاش کرد تا خودش را به عنوان شفادهنده آلام طبقه متوسط و کم‌درآمد و همینطور مهاجران و اقلیت‌های دیگر نشان دهد. آراء مردم به زودی معلوم خواهد کرد که آیا استراتژی او درست بوده یا نه، اما پاسخ هرچه که باشد باید اذعان کرد که او در اجرای این استراتژی و حداقل در این مناظره موفق عمل کرد. یکی از لحظات کلیدی مناظره زمانی بود که بایدن درباره سیاست جداسازی کودکان مهاجر از والدین در مرز مکزیک صحبت کرد. وی درحالی‌که کاملا احساساتی به نظر می‌رسید این اقدام دولت ترامپ را مجرمانه خواند.

بیشتر بخوانید:

تعداد رای‌دهندگان مکزیکی و لاتین‌تبار در آمریکا کم نیست و رای آنها در برخی از ایالت‌های کلیدی می تواند تاثیرگذار باشد. بعید است اگر رای‌دهندگان مهاجر تبار این صحنه را دیده و تحت تاثیر قرار نگرفته باشند.

بایدن همچنین در سخنان خود تصریح کرد که بر خلاف ترامپ به دنبال اتحاد ملت است. وی گفت: «من آمریکا را به شکل ایالت‌های دمکرات و جمهوری‌خواه نمی‌بینم. من آمریکا را به شکل ایالات متحده آمریکا می‌بینم.»

به عقیده آلن شرودر تحلیلگر شبکه الجزیره بایدن با ارسال این پیام که او به پست ریاست‌جمهوری به عنوان وسیله‌ای برای بهبود آلام مردم نگاه می‌کند، کار خود را عالی انجام داده است. همدردی با مردم کالایی است که این روزها در کاخ سفید یافت نمی‌شود و می‌تواند خریداران بسیار بیابد.

نتایج نظرسنجی فوری سی ان ان نشان می‌دهد که به عقیده ۵۳ درصد از رای‌دهندگان بایدن فرد پیروز این مناظره است و ۳۹ درصد نیز ترامپ را برنده این رویداد انتخاباتی معرفی کرده اند. ۷۳ درصد افراد معتقدند که انتقادات بایدن از ترامپ منصفانه بوده است و ۲۶ درصد هم انتقادات را غیرمنصفانه دانسته اند. در مقابل ۵۰ درصد رای‌دهندگان معتقدند که انتقادات ترامپ از بایدن منصفانه بوده و ۴۹ درصد نیز آن را نامنصفانه دانسته اند.

پیش از مناظره ۵۵درصد از پرسش‌شوندگان نظر مثبت به بایدن داشته‌اند و این رقم پس از مناظره به ۵۶ درصد رسیده است. ۴۲ درصد از افراد نیز پیش از مناظره طرف ترامپ بوده اند که این رقم پس ار مناظره به ۴۱ درصد کاهش یافته است.

پیش از مناظره ۵۵درصد از پرسش‌شوندگان نظر مثبت به بایدن داشته‌اند و این رقم پس از مناظره به ۵۶ درصد رسیده است. ۴۲ درصد از افراد نیز پیش از مناظره طرف ترامپ بوده اند که این رقم پس ار مناظره به ۴۱ درصد کاهش یافته است.

۵۶ درصد از بینندگان مناظره در مسائل اقتصادی ترامپ را به بایدن ترجیح می‌دهند و ۴۴ درصد از بینندگان نیز معتقدند که بایدن در مسائل اقتصادی بهتر از ترامپ خواهد بود.

در مجموع می‌توان گفت که مناظره دوم در مقایسه با مناظره اول باید برای ترامپ امیدوارکننده باشد چون نتایج همین نظرسنجی پس از نخستین مناظره حاکی از برتری قاطع بایدن با ۶۷ درصد نسبت به ۲۸ درصد بود. با این حال ترامپ نمی‌تواند فرد خوشحال پس از مناظره قلمداد شود. او در نظرسنجی‌های ملی با بیش از ده درصد اختلاف پشت سر بایدن است و کمپین او امیدوار بود که این رویداد انتخاباتی بتواند چرخشی در آراء مردم بوجود بیاورد. در حالی‌که بسیار بعید است که این مناظره بتواند موجب تغییر در نتایج انتخابات بشود و این در واقع همان چیزی است که بایدن به دنبال آن است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »