شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا -۳

در هفته نهم پیش از انتخابات چه گذشت؟

زیتون ـ فرهاد حکیمی: به تقریب چهار سال می‌گذرد از زمانی که بر خلاف نظرسنجی‌ها، که پیروزی هیلاری کلینتون نامزد نه چندان محبوب دمکرات‌ها را وعده می‌دادند، نام دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری اعلام شد. در این چهار سال اگرچه نظرسنجی‌های بسیاری درست از آب درآمدند اما ظاهرا بی‌اعتمادی مردم به این‌گونه سنجش‌ها به جای خود باقی است و موجب شده است تا در انتخابات پیش رو شاهد پدیده‌ای جالب باشیم. نتایج نظرسنجی یک موسسه معتبر نشان می‌دهد که بایدن با هشت درصد اختلاف نسبت به ترامپ پیشتاز است که البته تا اینجای کار تقریبا مطابق با اغلب نظرسنجی‌هاست. اما نکته جالب این است که نتایج همان نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۱ درصد مردم آمریکا، صرفنظر از اینکه خودشان به چه کسی رای می‌دهند، معتقدند که دونالد ترامپ برنده انتخابات نوامبر خواهد بود و در مقابل ۴۶ درصد از مردم به پیروزی بایدن باور دارند.  این پدیده می‌تواند به این دلیل باشد که مردم به درستی نظرسنجی‌ها اعتماد ندارند و یا معتقدند که در مدت زمان باقیمانده تا روز انتخابات ورق به سود ترامپ برمی‌گردد.

جالب‌تر اینکه نتایجی مشابه، در نظرسنجی فاکس نیوز نیز ثبت شده است. در حالی‌که بایدن با هفت درصد پیشتاز بوده، تعداد رای‌دهندگانی که فکر می‌کردند بیشتر همسایگانشان به ترامپ رای می‌دهند پنج درصد بیشتر بوده است. اوضاع باز هم جالب‌تر می‌شود اگر به نظرسنجی‌های چهار سال قبل نگاهی بیندازیم. در میانه آکوست ۲۰۱۶ در حالی‌که هیلاری کلینتون حدود سه تا چهار درصد از ترامپ جلوتر بود، ۶۲ درصد مردم فکر می‌کردند که هیلاری برنده انتخابات خواهد بود و در مقابل فقط ۲۸ درصد از مردم بخت پیروزی برای ترامپ قایل بودند.

به هر روی تا اینجا و طبق آخرین نظرسنجی فایننشیال تایمز تا پایان آگوست و تنها دو ماه مانده به انتخابات، معاون سابق ریاست جمهوری در ایالت‌های کلیدی از ترامپ جلوتر است. در ویسکانسین که دور قبل ترامپ برنده شد، اکنون بایدن با پنج درصد پیشتاز است. در فلوریدای رنجور از ویروس کرونا هم بایدن پنج درصد جلوتر است. بایدن حتی در ایالت آریزونا هم، که در هفتاد سال گذشته آرای خود را به نفع جمهوری‌خواهان به صندوق ریخته، با فاصله کمی پیشتاز است. در ایالت کارولینای شمالی، که از ده انتخابات گذشته در نه تای آنها به کاندیدای جمهوری خواهان رای داده است،  باز هم بایدن با فاصله ناچیزی جلوتر است.

بایدن حتی در ایالت آریزونا هم، که در هفتاد سال گذشته آرای خود را به نفع جمهوری‌خواهان به صندوق ریخته، با فاصله کمی پیشتاز است.

در کل طبق این نظرسنجی بایدن با ۵۰.۳ درصد نسبت به ترامپ (۴۲.۵ درصد) جلوتر است. نظرسنجی رویترز نیز بایدن (۴۷درصد) را نسبت به ترامپ (۴۰درصد) پیشتاز می‌داند. هرچند که در آمریکای ترامپ اوضاع اصلا عادی نیست و هر لحظه ممکن است آبستن حادثه‌ای باشد که به تغییر شرایط منجر شود.

نتایج نظرسنجی و اقدامات خطرناک احتمالی

تغییر وضعیت در انتخابات آمریکا الزاما به معنی کاهش محبوبیت بایدن و یا افزایش طرفداران ترامپ در مدت زمان باقیمانده نیست، بلکه می‌تواند به معنی ایجاد شرایطی باشد که آمریکا را، حتی بر خلاف میل رای‌دهندگانش، مجبور به انتخاب ترامپ کند. در چنین شرایطی معمولا اتفاقات خوب رخ نمی‌دهد. در اتمسفر انتخاباتی آمریکا، نتایج نظرسنجی در دو بازه زمانی پیش و بعد از گردهمایی ملی حزبی، از نظر میزان اهمیت برای رییس‌جمهور مستقر، تفاوت بسیار دارند. تاریخ انتخابات ریاست جمهوری حاکی از این است که معمولا اگر بعد از گردهمایی حزبی، رییس‌جمهور فعلی نتواند نتایج نظرسنجی را به سود خود تغییر دهد احتمال انتخاب مجدد او بسیار ناچیز خواهد بود مگر آنکه اتفاقی بزرگ شرایط را عوض کند.

اگر بعد از گردهمایی حزبی، رییس‌جمهور فعلی نتواند نتایج نظرسنجی را به سود خود تغییر دهد احتمال انتخاب مجدد او بسیار ناچیز خواهد بود مگر آنکه اتفاقی بزرگ شرایط را عوض کند.

آنچه که ترامپ در گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان به دنبال آن بود، یک چرخش بزرگ در نظر و آراء مردم بود که بر اساس شواهد موجود موفق به کسب آن نشده است.  به اعتقاد هری انتن تحلیلگر سی ان ان، «با نتایجی که تاکنون رقم خورده است ترامپ اگر می‌خواهد چهار سال دیگر در کاخ سفید ماندگار شود به یک تفییر بزرگ نیاز دارد، به اقدامی بسیار غیرعادی» و شاید به همان اندازه خطرناک.

حمایت ترامپ از نیروهای پلیس در کنوشا

شهر کنوشا در ویسکانسین که در روزهای گذشته شاهد اعتراضات و درگیری‌های بسیار بوده است، درحالی میزبان حضور تحمیلی پرزیدنت ترامپ شد که شهردار و فرماندار هر دو، به دلیل نگرانی از افزایش اعتراضات، خواستار لغو سفر رییس‌جمهوری بودند. ترامپ اما درخواست آنها را نپذیرفت، بدون دعوت به کنوشا رفت و از نیروهای پلیسی حمایت کرد که با شلیک به جیکوب بلیک موجب شدند که او در صورت زنده ماندن بقیه عمر خود را روی صندلی چرخدار بگذراند. رییس‌جمهوری از دیدار با خانواده بلیک نیز سرباز زد و در مقابل در دیدار خود با تاجران و صاحبان مشاغل شهر کنوشا وعده کمک یک میلیون دلاری به اقتصاد آسیب دیده شهر را داد. پدر جیکوب بلیک گفت: «زندگی پسر من مهم‌تر از دیدار با رییس‌جمهور است. من سیاسی نیستم و فقط به زندگی پسرم فکر می‌کنم.»

در واکنش به این اقدام ترامپ، رقیب وی جو بایدن هم او را متهم کرد که در آتش فتنه می‌دمد. بایدن گفت: «همه جا را آتش فراگرفته است و ما رییس‌جمهوری داریم که به جای تلاش برای خاموش کردن، در شعله‌های آتش می‌دمد.»

اکنون دستور کار کمپین ترامپ، القاء این باور است که ریاست جمهوری ترامپ یعنی حکومت نظم و قانون. در واقع نظم و قانون اقلامی هستند که این‌روزها ایالات متحده به شدت به آنها نیاز دارد اما کسی در کمپین ترامپ به این سوال پاسخ نمی‌دهد که چرا پس از چهار سال حکومت نظم و قانون، احوال کشور چنین ناخوش است.

دخالت دوباره مسکو در انتخابات پیش رو

علاقه شخصی ترامپ به پوتین بارها حتی در سخنان خود ترامپ بازتاب یافته است. اگرچه پس از رسوایی چهار سال پیش که منجر به استعفا یا دستگیری افراد نزدیک به ترامپ شد و پای پسر ارشد او و دامادش نیز به این ماجرا کشیده شد، ترامپ تاکنون همواره نقش مسکو را در انتخاب خود انکار کرده است اما فیسبوک و توییتر روز سه شنبه اول سپتامبر جاری اعلام کردند که یک کمپین روسی را که وظیفه‌اش ارایه اطلاعات دروغ در شبکه‌های اجتماعی بوده است خنثی کرده‌اند. به گزارش نیویورک تایمز، اف بی آی پیشتر به کمپانی‌های مزبور هشدار داده بود که کرملین در تلاش است تا با ایجاد اکانت‌های جعلی و پراکندن شایعه و اخبار دروغ در شبکه‌های اجتماعی، انتخابات پیش رو را تحت تاثیر قرار دهد.  با این‌حال، دولت ترامپ به دلایل قابل درک همچنان اصرار دارد که نقش روسیه را کوچک و در مقابل نقش چین را در انتخابات برجسته جلوه دهد.

فیسبوک و توییتر روز سه شنبه اول سپتامبر جاری اعلام کردند که یک کمپین روسی را که وظیفه‌اش ارایه اطلاعات دروغ در شبکه‌های اجتماعی بوده است خنثی کرده‌اند.

حمایت برندگان نوبل از بایدن

«حالا بیش از هر زمان دیگر، کشور ما نیاز به رهبرانی دارد که تصمیمات آنها بر پایه داده‌های علمی استوار باشد.» این نظر الیزابت بلکبرن برنده جایزه نوبل داروسازی در سال ۲۰۰۹ است.

چند روز پیش، هشتاد و یک نفر از برندگان جایزه نوبل در نامه‌ای سرگشاده حمایت خود را از جو بایدن کاندیدای ریاست جمهوری از حزب دمکرات اعلام کرده‌اند. به اعتقاد آنان بایدن فردی است که به نظر متخصصان اهمیت می‌دهد و برای یافتن راه حل به سراغ علم می‌رود. این افراد که در رشته‌های فیزیک، شیمی و پزشکی موفق به کسب نوبل شده‌اند در نامه خود بر ضرورت انتخاب رهبرانی تاکید کرده‌اند که در تصمیمات خود از نقش علم غافل نشوند بویژه در دوران حاضر که همه‌گیری ویروس کرونا جهان را با چالش‌های گوناگون مواجه کرده است. هارولد وارموس برنده نوبل داروسازی سال ۱۹۸۹ و از امضاء‌کنندگان نامه می‌گوید: «اقدام جو بایدن پس از مرگ پسرش و راه‌اندازی یک مرکز تحقیقات درباره سرطان، بسیار الهام‌بخش بود. امروز ما به چنین رهبری نیاز داریم.»

راجر کرنبرگ برنده نوبل شیمی در سال ۲۰۰۶ نیز حمایت خود را از بایدن اعلام کرده است و می‌گوید بایدن را فردی می داند که توان مواجهه با حقیقت را دارد و با مردم آمریکا صادق خواهد بود.

گمانه‌زنی درباره تئوری مصونیت گله‌ای و ازسرگیری فعالیت‌های اقتصادی

فشار غیرعادی دولت ترامپ برای از سر گیری کامل فعالیت‌های اقتصادی و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها با حضور محصلان، این نظریه را تقویت کرده است که دولت می‌خواهد برای پیروزی در انتخابات با جان آمریکایی‌ها قمار کند. دولت ترامپ همچنین تلاش کرده است تا بدون طی مراحل لازم ایمنی، واکسن کرونا را هرچه سریعتر وارد بازار کند و یا نهادهای مرتبط را وادار به تایید داروهایی کند که اثربخشی آنها هنوز به اثبات نرسیده است. تقریبا تمام مراجع علمی و پزشکی نسبت به بازگشایی سریع و زودهنگام واحدهای اقتصادی و همچنین مدارس هشدار داده‌اند اما این روزها اقدامات بازگشایی همراه شده است با گمانه‌زنی‌های متعدد درباره آمادگی کاخ سفید برای پذیرش بدون اعلام نظریه مصونیت گله‌ای. این گمان از آنجا نشات می‌گیرد که دکتر اسکات اطلس مشاور جدید و محبوب دونالد ترامپ از طرفداران این نظریه است که توصیه به شیوع بیشتر ویروس می‌کند تا از این طریق همه جامعه بسرعت به ایمنی دست یابد البته به بهای مرگ شاید میلیون‌ها انسان دیگر. به گزارش سی ان ان و طبق گفته‌های یک مقام رسمی، بسیاری از اقدامات دولت در این جهت قابل تفسیر است حتی اگر واقعا چنین نیتی در کار نباشد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا -۳

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »