شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-۱

در هفته دوازدهم پیش از انتخابات چه گذشت؟

زیتون ـ فرهاد حکیمی: کمتر از دوازده هفته تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده وقت باقیست؛ انتخاباتی که مطابق معمول علاوه بر این کشور، برای سایر کشورهای دنیا و به طور اخص برای ایران هم تعیین‌کننده است و تاثیر به‌سزایی بر معادلات جهانی در ارتباط با ایران خواهد داشت. جو بایدن، نامزد حزب دمکرات و دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه هر کدام برنامه‌هایی کلی برای برخورد با ایران در صورت پیروزی در انتخابات اعلام کردند و به نظر می‌رسد آینده توافق نیمه‌جان هسته‌ای و تحریم‌های ایران به این انتخابات پیوند خورده است. از این رو زیتون در نظر دارد تا روز برگزاری انتخابات، هر هفته گزارش‌هایی از تغییرات در جبهه‌های مختلف حاضر در جریان این انتخابات ارائه‌ دهد.

***

در  هفته‌ای که گذشت، دست‌کم از نظر ثبت در تاریخ رقابت‌های ریاست جمهوری، هفته مهمی بود. کامالا هریس، نه تنها نخستین زن رنگین پوستی است که برای منصب معاونت یک کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب شده بلکه اولین فرد با تبار هندی و جاماییکایی است که برای چنین موقعیت مهمی برگزیده شده. جو بایدن در هنگام اعلام نام هریس برای معاونت خود به این نکته اشاره کرد که دختران رنگین پوستی که فکر می‌کنند جامعه بهای لازم را به آنها نمی‌دهد از امروز برای اولین بار خود را در موقعیت تازه‌ای می‌یابند، موقعیتی در حد ریاست جمهوری و معاونت آن.

کامالا هریس

بایدن البته، و بر خلاف گفته‌های ترامپ، هنوز آنقدر پیر نشده است که حملات تند و موثر کامالا هریس را در رقابت‌های درون حزبی از یاد برده باشد؛ بلکه برعکس می‌توان گفت این انتخاب هم نشان از هوش و هم قابلیت ریسک‌پذیری بایدن دارد.

هریس اگرچه به عنوان یک زن سیاهپوست که تبار هندی نیز دارد واجد جذابیت‌های بسیار برای به پای صندوق رای آوردن زنان و اقلیت‌های نژادی است اما عملکرد جانبدارانه وی به سود نیروهای پلیس در مقام دادستان در سال‌های گذشته، می‌تواند تبدیل به چشم اسفندیار کمپین بایدن شود. به هر روی به نظر می‌رسد که در این محاسبه، کفه سود سنگین‌تر بوده است و البته نباید فراموش کرد که علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، جو بایدن به توانایی‌های تهاجمی کامالا هریس نیز نیاز دارد تا دیگر ترامپ نتواند وی و کمپینش را به بی‌حالی و خمودگی متهم کند.

هریس اگرچه به عنوان یک زن سیاهپوست که تبار هندی نیز دارد واجد جذابیت‌های بسیار برای به پای صندوق رای آوردن زنان و اقلیت‌های نژادی است اما عملکرد جانبدارانه وی به سود نیروهای پلیس در مقام دادستان می‌تواند تبدیل به چشم اسفندیار کمپین بایدن شود.

حالا دستور کار تهاجم نیز تا حد زیادی مشخص شده است و رقبای سابق می‌دانند که برای بیرون راندن ترامپ از کاخ سفید باید به جای تلاش برای برجسته کردن نکات منفی بزرگ، بر ویرس کوچکی تمرکز کنند که تقریبا همه دستاوردهای اقتصادی ترامپ را در چند ماه گذشته به باد داده است. از ابتدای دوران ریاست جمهوری، هرجا که سخن از ناکامی‌های ترامپ در عرصه سیاست خارجی بوده، طرفداران او رونق اقتصادی و آمار رو به رشد اشتغال را به رخ حریف کشیده اند، اعداد و ارقامی که حالا دیگر به سود ترامپ قابل تفسیر نیستند. کامالا هریس در نخستین حضور رسمی خود به عنوان معاون جو بایدن در انتخابات نوامبر آینده، مکررا به نحوه مدیریت ترامپ در عرصه مقابله با گسترش ویروس کرونا حمله کرد و پسرفت اقتصادی حاصل از آن را به ناتوانی رییس جمهوری فعلی در مدیریت بحران نسبت داد. او گفت: «ترامپ طولانی‌ترین دوران توسعه اقتصادی در تاریخ را از دولت اوباما و بایدن به ارث برد اما مانند چیزهای خوب دیگری که میراث دوران پیش از او بودند، آن را به اضمحلال کشاند.»

از نظر هریس مرگ ۱۶۵ هزار آمریکایی تاکنون در اثر ابتلا به ویروس کرونا بی‌‌ارتباط با مدیریت ضعیف ترامپ نیست. او شیوع جهانی کرونا را با شیوع ابولا در سال ۲۰۱۴ مقایسه کرد و با اشاره به اقدامات بموقع اوباما- بایدن گفت: «به این می‌گویند قدرت رهبری.»

هریس انتخابات پیش رو را به معنای واقعی کلمه سرنوشت‌ساز دانست و گفت همه چیزهایی که برای آمریکایی‌ها مهم هستند: اقتصاد، سلامتی، خانواده و کشوری که در آن زندگی می‌کنند، در گرو این رقابت است.

این سخنان هریس البته بی‌پاسخ نماند و دونالد ترامپ او را آدم عوضی خطاب کرد. تاکر کارلسون مجری فاکس نیوز نیز به دفعات نام کوچک هریس را اشتباهی تلفظ کرد و هنگامی که مهمان برنامه اشتباه او را متذکر شد، پاسخ داد: «خب که چی؟»

مارتا مک‌کالوم مجری دیگر فاکس، انتخاب یک زن رنگین پوست را در کل به ضرر بایدن دانست  و شان هنیتی او را چپ‌گرای افراطی نامید.

کامالا هریس هنوز فرصت‌های زیادی برای پاسخ به منتقدان خود دارد، از جمله روز ۷ اکتبر در مناظره رو در رو با مایک پنس معاون دونالد ترامپ. پیشینه هریس گویای توانایی او در این گونه رویارویی هاست اگرچه دونالد ترامپ معتقد است که آن مناظره تبدیل به شکستی بزرگ برای کامالا هریس خواهد شد.

دیدار کانیه‌وست و کوشنر

در روزهای آخر هفته گذشته دیداری خصوصی میان کانیه‌وست که قصد شرکت در انتخابات پیش رو را دارد و جرد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ برگزار شد.

کانیه‌وست خود در مصاحبه‌اش با نشریه فوربس این موضوع را انکار نکرده است که حضورش به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در واقع برای این است که بتواند به سود دونالد ترامپ بحشی از آراء جو بایدن را به دست بیاورد.

البته بعید به نظر می‌رسد که کسی برای وست بختی در این انتخابات قایل باشد، اما این دیدار از این جهت حایز اهمیت است که عده‌ای معتقدند حضور او می‌تواند به کمپین جو بایدن صدمه بزند. کانیه‌وست خود در مصاحبه‌اش با نشریه فوربس این موضوع را انکار نکرده است که حضورش به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری در واقع برای این است که بتواند به سود دونالد ترامپ بحشی از آراء جو بایدن را به دست بیاورد. وست امیدوار است که در ایالت‌هایی مانند کلرادو، محل دیدار وی با کوشنر، بتواند با استفاده از محبوبیت نسبی خود امکان پیروزی بایدن را کاهش دهد.

بحران اداره پست و بودجه‌ای که ترامپ مخالف آن است

تا قبل از شیوع جهانی ویروس کرونا کسی باور نمی‌کرد که اهمیت صندوق‌های پستی در روند انتخابات آمریکا تا این اندازه افزایش یابد. دمکرات‌ها معتقدند که برای حفظ سلامتی مردم باید امکانات رای دادن از طریق صندوق‌های پستی افزایش یابد و این دقیقا چیزی است که شخص دونالد ترامپ مخالف سرسخت آن است.  ترامپ که برای رسیدن به خواسته‌هایش با کسی رودربایستی ندارد صراحتا اعلام کرده است که جلوی کمک سه و نیم میلیارد دلاری برای تضمین سلامت انتخابات را می‌گیرد و قانون کمک مالی ۲۵ میلیارد دلاری به اداره پست را هم امضا نمی‌کند؛ دلیل اعلام شده هم بی‌تعارف این است که دمکرات‌ها به هدفشان نرسند و جلوی رای‌گیری از طریق پست گرفته شود.

اما شاید خبرسازتر از عدم تصویب کمک مالی، اقداماتی است که اخیرا رییس منصوب اداره پست که از حامیان مالی ترامپ هم هست، انجام داده است. لوییس دی جوی، رییس اداره پست آمریکا دستور داده است تا تعداد زیادی از صندوق‌های پستی جمع‌آوری شود و هرگونه اضافه‌کاری در اداره پست را نیز قطع کرده است. به گزارش سی ان ان حدود هفتصد دستگاه جداسازی بسته‌های پستی از ادارات پست جمع‌آوری شده که موجب اخلال در ارسال بسته های پستی به سراسر کشور شده و اعتراضاتی را برانگیخته است. به گزارش نیویورک تایمز  معترضان با حضور در جلوی منزل رییس اداره پست خواهان استعفای او شده‌اند و دمکرات‌ها نیز خواهان تحقیق درباره حساب‌های مالی دی جوی هستند. با این حال دونالد ترامپ به دفاع از او پرداخت و او را مردی فوق‌العاده خواند که می‌خواهد اداره پست را به روزهای اوج و شکوه خود برگرداند.

حمایت سندرز از انتخاب هریس

برنی سندرز سناتور ورمونت و حریف اصلی جو بایدن در رقابت‌های درون حزبی از انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون بایدن حمایت کرد و از طرفدارانش خواست که بر اولویت پیروزی در انتخابات تمرکز کنند حتی اکر برخی چیزها باب میلشان نباشد. سندرز، کامالا هریس را فردی باهوش و سرسخت توصیف کرد.

میزان مقبولیت هریس در نظرسنجی

در جمع ترامپ ـ پنس و بایدن ـ هریس، کامالا هریس تنها فردی است که میزان مقبولیتش بیش از عدم مقبولیت اوست. نرخ مقبولیت عاملی است برای سنجش احساسات مردم نسبت به یک فرد یا موضوع، که اغلب برای مسایل سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی انجام گرفته توسط ان بی سی نیوز و وال استریت جورنال، هریس با کسب ۴ امتیاز مثبت که نتیجه نرخ مقبولیت ۳۹ درصد در برابر عدم مقبولیت ۳۵ درصد است، پیشتاز میزان مقبولیت است. طبق این نظرسنجی، میزان مقبولیت ترامپ منفی ۱۲ است. میزان مقبولیت جو بایدن منفی ۶ و مایک پنس منفی ۵ است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا-۱

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »