«خامنه‌ای از ولایت منعزل است»؛ بیانیۀ جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران 

زیتون– جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران، در بیانیه‌ای که در اختیار زیتون قرار گرفته است اعلام کردند که   کسانی که در سرکوب اعتراضات و جرح و قتل مردم شرکت می‌کنند «طبق شریعت محمدی»، محکوم به «احکام قصاص و دیات هستند».

در این بیانیه شدید‌اللحن  با تاکید بر این‌که «هیچیک از صاحبمنصبان تأثیرگذار و افراد دارای تریبون، مجتهد نیستند و تحصیلات حوزوی درخوری ندارند» امده است که «نفر اول حکومت، یعنی آقای علی خامنهای، به هیچوجه مجتهد محسوب نمیشود، تا چه رسد به مرجع تقلید. مراجع تقلید و فضلای حوزه، هیچگاه او را، نه در عنفوان جوانی و نه در حال حاضر، بهعنوان یک شخص فاضل و ممحض در علوم حوزوی نمیشناختند و نمیشناسند».

امضاء‌کنندگان هم‌چنین  گفته‌اند«بر فرض پذیرش ولایت فقیه در امور عامه، آقای خامنهای از ابتدا ولایتی نداشته است و بر فرض پذیرش ولایت ابتدائی او، با توجه به جنایات و تقصیرات متعددی که در طول حکومتش مستند به اوست و تکبر و تفرعن و استبداد رأی و طغیانی که در او موج میزند و مشهود همگان است، از ولایت منعزلاست و احکام صادره از او و منصوبانش از جمله رئیس قوۀ قضائیه و قضات محاکم نامشروع و فاقد نفوذ است و رجوع به ایشان، مصداق رجوع به طاغوت» 

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته است در ادامه می‌آید:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ سَیعلَمُ الّذینَ ظَلَموا أَی مَنقَلَبٍ ینقَلِبونَ» (شعراء: ۲۲۷)

نظر به حوادث تلخ این چند روز اخیر و کشته و زخمی‌شدن تعداد زیادی از هموطنان گرامی، ما جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیه قم، مشهد و تهران، عذری برای سکوت نیافتیم و وظیفۀ شرعی و اخلاقی خویش دانستیم نکاتی را به اطلاع حاکمان و ملت ایران برسانیم:

(۱) حرمت دماء، عِرض و مال انسانها از ضروریات اسلام است. از رسول‌الله(صلوات‌الله علیه و آله) چنین نقل شده است: «لَزَوالُ الدّنْیا جَمیعاً أهْوَنُ عَلَى اللهِ مِنْدَم سُفِکَ بِغَیْرِ حَقٍّ» (تمام دنیا ویران شود، در پیشگاه خداوند آسانتر از این است که خونى به ناحق ریخته شود). با این وجود، حکومتی که خود را اسلامی می‌خواند، سفک دماء بغیر حق می‌کند و به‌جای آنکه در دادگاهی بی‌طرف، به این معصیت و جرم بزرگ، رسیدگی کند و مرتکبین را به جزای اعمالشان برساند و از خانوادۀمقتوله و ملت ایران، عذرخواهی نماید و در صدد اصلاح اعمال و نهادهای فاسدش برآید، در پاسخ به اعتراضات، مجدداً سفک دماء بغیر حق می‌کند.

حکومتی که ضروریات اسلام را زیرپا می‌نهد، چگونه می‌تواند عنوان اسلامی را یدک بکشد؟! ضمن عرض تسلیت به خانوادۀ داغدار خانم مهسا امینی و سایر جانباختگان حوادث اخیر، صراحتاً اعلام می‌کنیم که طبق شریعت محمدی، مسبّبین و مباشرین ضرب، جرح و قتل مردم، به‌حسب شرائط، محکوم به احکام قصاص و دیات هستند.

(۲) رعایت اصل حجاب – فارغ از اختلافات در باب حدود آن – شرعاً واجب است، اما اجبار بر رعایت حجاب، هیچ دلیل شرعی ندارد و ادله‌ای که برخی به سود آن اقامه نموده‌اند، ضعیف و مخدوش است. ادلۀ وجوب امر به معروف و نهی از منکر، عاجز از اثبات مرتبۀ سوم امر به معروف و نهی از منکر (اقدام عملی) است؛ لذا اقدام عملی، اعتبار شرعی ندارد. اقدام عملی، حتی در نظر قائلین به اعتبار شرعی‌اش، مشروط به شرائط عدیده‌ای است که با ضرس قاطع می‌توان گفت نهاد موسوم به «گشت ارشاد»، در هیچ موردی این شرائط را رعایت نمی‌کند.

نه مسؤولین امر به معروف و مأموران گشت ارشاد، از حلال و حرام و معروف و منکر، آگاهی دارند و نه افرادی که مورد ارشاد واقع می‌شوند، عمل خود را منکر و حرام می‌دانند. ارشاد ناآگاه هم که واجب نیست. در خصوص این اقدامات نه تنها احتمال تأثیر داده نمی‌شود، بلکه قطع به تأثیر عکس آن وجود دارد. مفاسد و مضرات متعددی نیز بر آن مترتب است؛ از ضرب و جرح و قتل گرفته تا وهن دین.

(۳) با این وجود، چرا حکومت، اینقدر بر اجبار بر رعایت حجاب، اصرار دارد؟ به دو دلیل:

دلیل اول: حکومت، هویت و بقاء خود را در گرو رعایت ظواهر حجاب از سوی مردم در سطح روبنایی جامعه می‌بیند و بیم آن را دارد که مبادا با وادادن در این مورد، رعایا پررو شوند و حق‌های بیشتری را مطالبه کنند. براین اساس، اجبار بر رعایت حجاب، ابزاری سیاسی است. چنانکه در پس ترویج شعائر و مناسک جمعی نظیر راهپیمایی اربعین نیز چیزی جز اغراض سیاسی نیست. وگرنه برای این حکومت، اصول و باطن دین نه تنها مهم نیست، بلکه نسبت به آنها احساس خطر هم می‌کند. این حکومت، مصداق بارز «تضییع اصول و تمسک به فروع» است.

دلیل دوم: به‌عنوان کسانی که عمر خود را در راه تحصیل علوم دینی صرف کرده‌ایم، قاطعانه و با اطلاع کامل عرض می‌کنیم که در این حکومت موسوم به اسلامی، هیچ‌یک از صاحب‌منصبان تأثیرگذار و افراد دارای تریبون، مجتهد نیستند و تحصیلات حوزوی درخوری ندارند: نفر اول حکومت، یعنی آقای علی خامنه‌ای، به هیچ‌وجه مجتهد محسوب نمی‌شود، تا چه رسد به مرجع تقلید. مراجع تقلید و فضلای حوزه، هیچ‌گاه او را، نه در عنفوان جوانی و نه در حال حاضر، به‌عنوان یک شخص فاضل و ممحض در علوم حوزوی نمی‌شناختند و نمی‌شناسند. دریغا که برخی با مصلحت‌اندیشی، او را به‌عنوان مجتهد و فقیه و در نهایت مرجع تقلید، جا زدند و این ادعا، به دهان او نیز شیرین آمد و أخذها بقوه! با این کار، سنت سیئه‌ای را در حوزه نهادند که با هیچ چیز قابل تطهیر نیست. حکومت او، هرنامی داشته باشد، ولایت فقیه نیست.

در باب نفر دوم حکومت (دستیار اجرایی منصوب رهبر و نه منتخب جمهور)، یعنی آقای ابراهیم رئیسی هم که باید گفت: چیزی که عیان است، چه حاجت به بیان است! چیزهایی را نمی‌داند و اشتباهاتی را مرتکب می‌شود که حتی اصاغر طلبه نیز آنها را می‌دانند و از ارتکابشان برحذرند. مستندات کتاب‌سازی و سرقت علمی او نیز موجود است. تحصیلات حوزوی این شخص کم‌مایه، وضع بهتری از تحصیلات کلاسیکش ندارد.

در باب رئیس قوۀ قضائیه – آقای غلامحسین محسنی اژه‌ای – گمان نمی‌کنیم احدی حتی احتمال بدهد او مجتهد است و ظاهراً خودش نیز مُقر است. تصدی مقام ریاست قوۀ قضائیه از سوی او، نه تنها به سبب عدم اجتهاد و نیز مأذون نبودن از قِبل مجتهد، غیر شرعی است، بلکه طبق اصل ۱۵۷ قانون اساسی که اجتهاد را شرط ریاست قوۀ قضائیه می‌داند، غیرقانونی نیز هست. آقای خامنه‌ای با چنین نصبی، شرع و قانون را نقض کرد. وضع ائمه جمعه و نمایندگان و منصوبانِ آقای خامنهای نیز بهتر ازین نیست: دبیر شورای نگهبان – شورایی که وظیفۀ تطبیق قوانین با شرع و تأیید صلاحیت نامزدهای انتخابات را بر عهده دارد – و رئیس مجلس خبرگان رهبری (در حال حاضر) و امام جمعه، دبیر سازمان و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و رئیس ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر و مناصب متعدد مهم دیگر (در گذشته) – یعنی آقای احمد جنتی – نه تصنیف درخوری دارد، نه هیچ‌گاه در حوزۀ علمیه، درس مهمی داشته و نه به فضل و علمیت، اشتهار دارد. صرفاً به عنوان یک مترجم متوسط کتب روایی، شناخته شده است. واگذاری اینهمه منصب مهم و تأثیرگذار در طول سالیان متمادی به چنین شخص مشکوک‌العلمی‌های، دلیلی جز روحیۀ فرمانبری محض او ندارد.

امام جمعۀ موقت تهران، مؤسس و متولی حوزۀ علمیۀ پرریخت وپاش امام خمینی، نائب رئیس شورای مدیریت حوزۀ علمیۀ تهران و رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور – یعنی آقای کاظم صدیقی – که به اصدار احکام شداد و غلاظ در محاکم و سخنان سست و عوامانه، مشهور است، کسی است که در امتحان اصول فقه برای قضاوت، مفتخر به کسب نمرۀ ۲ از ۲۰ شده و حتی در امتحان مجلس خبرگان رهبری – که تعداد مجتهدین موجود در این مجلس پوشالی، به تعداد انگشتان یک دست نیز نمی‌رسد – مردود شده است. شأن چنین شخص سفله‌ای، ریاست ستاد امر به معروف و نهی از منکر است تا میوۀ مسموم گشت ارشاد را ثمر دهد؟! امام جمعۀ مشهد و حاکم منصوب در خراسان – آقای احمد علمالهدی – که نماد نفرت‌پراکنی است، به لحاظ علمی، هیچ وزن و اعتباری در حوزۀ علمیۀ مشهد ندارد و سراغ نداریم طلبۀ فاضلی به درس او برود.

اصل طلبگی امام جمعۀ موقت تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه –یعنی آقای محمدجواد حاج‌علی‌اکبری – امری مُریب [نامسلم/مشکوک] است، چه رسد به مراتب علمی‌اش. متأسفانه دانشگاه موسوم به امام صادق، پا در کفش حوزۀعلمیه نموده و در جهت اغراض سیاسی، اقدام به معمم‌نمودن برخی از دانشجویانش می‌کند؛ دانشجویانی که در نهایت، نه طلبۀ قابلی می‌شوند و نه دانشجویی درست وحسابی، بلکه صرفاً مهره‌های چشم و گوش بسته‌ای برای اجرای منویات پیشوا و دلیل‌تراشی برای آنها می‌گردند.

از جملۀ این افراد ازین جا رانده و از آنجا مانده، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، آقای جلیل محبی است که با ترفند مذکور و بدون تحصیلات درخورحوزوی، معمم شده است؛ حال آنکه عاجز از رعایت حداقل‌های زی طلبگی است و رفتار و گفتارش مایۀ وهن روحانیت است. شخصی که خودش تجسم منکر است، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر میشود! دبیر فعلی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، آقای محمدصالح هاشمی‌گلپایگانی، نیز دانش‌آموختۀ دانشگاه مذکور است که در عین نداشتن تحصیلات طلبگی، متکی بر ذوق عوامانۀ خویش، پا از حد و حدود صلاحیت و بضاعتش فراتر می‌نهد و دربارۀ مسائل شرعی اظهارنظرهای غریبی می کند.

دریغمان می‌آید از رئیس جوان و خوش‌اشت‌های دانشگاه مذکور – آقای حسین‌علی سعدی – یادی نکنیم که بساط درسی بسیط را پهن کرده و گمان می‌کند درس خارج، به نقل فهرست‌وار و عاری از تحلیل و تبیین دقیق اقوال دیگران است. با این حال، خود را آیهالله دکتر نامیده و خیالاتی را در سر می‌پرورد! این افراد، مشت نمونۀخروارند. بر این سیاهه، بیفزایید افراد حقیر، کم‌سواد، لمپن و لایعقلی چون آقایان علیرضا پناهیان، حسن رحیم‌پور ازغدی، حسن عباسی، علی‌اکبر رائفی‌پور و… را که صدای گوشخراش این حکومت و مرجع فکری (؟!) جماعت حکومتی شده و برده‌اند رونق مسلمانی. شکی در این نیست که میانگین سطح هوش، سواد، شعور و فرهنگ ملت ایران، به‌مراتب از مسؤولین و تریبون‌داران این حکومت بالاتر است. این حکومت، مصداق بارز «تقدیم الأراذل و تأخیر الأفاضل» است.

(۴) با توجه به توضیحات فوق و بر فرض پذیرش ولایت فقیه در امور عامه، آقای خامنه‌ای از ابتدا ولایتی نداشته است و بر فرض پذیرش ولایت ابتدائی او، با توجه به جنایات و تقصیرات متعددی که در طول حکومتش مستند به اوست و تکبر و تفرعن و استبداد رأی و طغیانی که در او موج می‌زند و مشهود همگان است، از ولایت منعزل است و احکام صادره از او و منصوبانش – از جمله رئیس قوۀ قضائیه و قضات محاکم – نامشروع و فاقد نفوذ است و رجوع به ایشان، مصداق رجوع به طاغوت. بگذریم از اینکه ولایت فقیه، هیچ اصل و اساسی ندارد و به تعبیر شیخ انصاری «دون اثباته خرط القتاد» ]دست بر خار کشیدن از اثبات آن آسانتر است[. (البته طلاب، دیگر این عبارت شیخ را نخواهند دید؛ چون آقای خامنه‌ای و عملۀ حوزوی اش کتب مجتهدساز شیخ انصاری را به بهانۀ اصلاح متون درسی، حذف کرده‌اند تا هم طلاب را مثل خودشان کم‌سواد بار بیاورند که تبعیت محض کنند و ایجاد مزاحمت ننمایند و در پی سراب تمدن‌سازی و نظام‌سازی بدوند و هم اینکه چشمشان به چنان عبارات غیربهداشتی نخورد!) بر فرض مبنای وکالت نیز اظهر من الشمس است که توکیل و انتخابی نسبت به این حکومت، متحقق نیست.

(۵) از سوی دفتر قمِ آقای خامنه‌ای – که تحت مدیریت آقای مجتبی خامنه‌ای است –به دفتر مراجع عظام تقلید، نامۀ تهدیدآمیزی ارسال شده تا مبادا در این ایام، واکنش انتقادی نشان دهند. در چند روز اخیر نیز در تکاپو افتاده‌اند تا با حربۀنخ‌نماشدۀ توهین به مقدسات، ذهن مراجع را مشوب نموده و از ایشان علیه اعتراضات، بیانیه بگیرند. تاکنون بسیاری از مراجع، مقاوت نموده و سکوت معناداری پیشه کرده‌اند؛ سکوتی که معنایی جز فریاد جدایی نهاد دین از نهاد سیاست ندارد. مقاوت ایشان را ارج می‌نهیم، ولی استدعا داریم نسبت به سفک دماءاز سوی حکومت، سکوت خود را بشکنند و نشان دهند که مرجعیت شیعه، همچون گذشته پشتیبان مردم مظلوم است و استبداد دینی گرچه کار را دشوار میکند اما مانع از حمایت نیست.

(۶) صراحتاً اعلام می‌کنیم که این حکومت، هیچ نسبتی با اسلام ندارد و اسلام را صرفاً دستاویزی برای حکومت‌کردن بر مردم کرده و برای بقای خود، هیچ ابایی از ذبح آن ندارد و مصداق بارز این کلام منقول از امام سجاد (علیهالسلام) است: «وَاللَّهِ لَوْ تَمَکَّنَ الْقَوْمُ أَنْ طَلَبُوا الْمُلْکَ بِغَیْرِ التَّعَلُّقِ بِاسْمِ رِسَالَتِهِ کَانُوا قَدْ عَدَلُوا عَنْ نُبُوَّتِهِ» (به خدا قسم! اگر این قوم میتوانستند حکومت را بدون دستاویز قرار دادن اسم رسالت محمد به دست می‌آورند، از نبوت او عدول کرده بودند.) هر نوع همکاری با این حکومت، مصداق «معونه الظالمین» [یاری‌رسانی به ستم‌گر] است و در نتیجه، حرام. خدمت مردم و مخصوصاً بانوان و جوانان عزیزمان عرض می‌کنیم که اسلام نیز همانند شما، قربانی است؛ چنانکه از اسلام‌شناس و مفسر بزرگ قرآن کریم، علامۀ طباطبائی منقول است: «اولین شهید این انقلاب، اسلام بود.» مبادا گمان بریم که عامل این نگونبختی، اسلام است. مبادا دنیاطلبی و خباثت عمامه‌به‌سرهای درباری را که یادآور مزدوران اموی هستند به پای اسلام بنویسیم؛ چه اینکه این لباس، چیزی جز رخت کاسبی برای ایشان نیست.

محقق نائینی – که مصداق حقیقی یک روحانی و ملا بود، و نه مانند این جسمانی ان کم سواد و دنیاطلب – در کتاب گرانسنگ «تنبیه الامه» می‌نویسد: «استبداد دینى عبارت از ارادات خودسرانه است که منسلکین در زى سیاست روحانیه، به‌عنوان دیانت اظهار و ملت جهول را به‌ وسیلۀ‌ فرط جهالت و عدم خبرت به مقتضیات کیش و آیین خود، به اطاعتش وامى‌دارند و این اطاعت و پیروى چون غیرمستند به حکم الهى– عزّ اسمه – است، لهذا از مراتب «شرک» است. چنانکه گردن نهادن به ارادت دل‌بخواهانه‌ سلاطین جور در سیاست ملکیه، عبودیت آنان است، همین‌طور گردن نهادن به تحکمات خودسرانۀ رؤسای مذاهب و ملل هم که به‌عنوان دیانت ارائه می‌دهند، عبودیت آنان است، لکن استبداد سیاسی به زور و قهر متکی است و استبداد دینی به خدعه و تدلیس مبتنی می‌باشد و فی‌الحقیقه منشاء استبداد قسم اول تملک ابدان است و منشا قسمت دوم تملک قلوب است. معلوم شد که قطع این شجرۀ‌ خبیثه و تخلص از این رقیب خبیثه که وسیلۀ‌ آن فقط به التفات و تنبه ملت منحصر است در قسم اول اسهل و در قسم دوم در غایت صعوبت و بالتبع موجب صعوبت علاج قسم اول هم خواهد بود. روزگار سیاه ما ایرانیان هم بهم‌آمیختگی و حافظ و مقوم هم‌دیگر بودن این دو شعبه استبداد و استعباد را عیناً مشهود ساخت.»

(۷) آقای خامنه‌ای، عمله-اکله و ایادی او، معترضین را اغتشاشگر و فتنه‌گرمی‌نامند. اتهام ایشان، یادآور تهمت معاویه به سیدالشهداء (علیهالسلام) است؛ آنجا که معاویه گفت: «لا تَرُدَّنَّ هذِهِ الامَّهَ فی فِتْنَه» (این امّت را در فتنه و آشوب میانداز!). با تأسی از مولایمان حسین بن علی (علیهالسلام)، در پاسخ به این تهمت ناروا میگوییم: «ما أَعْلَمُ فِتْنَهً أَعْظَمَ مِنْ وِلایَتِکَ أَمْرَ هذِهِ الاْمَّهِ» (هیچ فتنه‌اى را، بزرگتر از ولایت تو بر این امّت نمیشناسیم.) «وَ إِنّی وَاللّهِ ما أَعْرِفُ اَفْضَلَ مِنْجِهادِکَ، فَإِنْ أَفْعَلْ فَإِنَّهُ قُرْبَهٌ إِلى رَبِّی، وَ إِنْ لَمْ أَفْعَلْهُ فَأَسْتَغْفِرُ اللّهَ لِدینى، وَ أَسْأَلُهُالتَّوْفیقَ لِما یُحِبُّ وَ یَرْضى.» (به خدا سوگند! کارى را برتر از جهاد با تو سراغ نداریم؛ پس اگر چنین کنیم، مایۀ تقرّبمان به پروردگار خواهد بود و اگر چنین نکنیم، از خداوند طلب مغفرت مى‌کنیم و از او برای آنچه محبوب و مرضیاش است، طلب توفیق مى نماییم.)

(۸) ما جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران اعلام می‌کنیم که حکومت باید سریعاً به خشونت علیه معترضان پایان دهد و دست از کشتار مردم بکشد، بازداشت شدگان را آزاد کند و هرچه سریعتر زمینه برگزاری همه‌پرسی تحت نظارت سازمانه‌ای بین‌المللی را فراهم نماید. رفراندوم سال ۱۳۵۸ با توجه به موت اغلب رأی دهندگان و در نتیجه عدم شرکت اکثریت جمعیت فعلی مردم ایران در آن، برای زمان کنونی فاقد اعتبار است و گردهمایی‌های فرمایشی و محقّر حکومت در کف خیابان نیز نه تنها مشروعیت‌زا نیست، که مایۀ مضحکه شده است. مردم ایران حق اعتراض دارند و در صورت خشونت علیه ایشان، حق دفاع مشروع از خویش در مقابل سرکوبگران دارند.

در پایان این نامه نهایت خطاب به حکومت می‌گوییم اگر به مشروعیت و مقبولیت خود اعتماد دارید، به تجمعات اعتراضی مجوز دهید و زمینه را برای برگزاری همه‌پرسی مهیا کنید. در غیر این صورت، به حقارت، بزدلی، عدم مشروعیت و نامقبولیت خود اقرار کرده‌اید.

و السلام علی من اتبع الهدی

هشتم مهر ۱۴۰۱ هجری شمسی

جمعی از طلاب و مدرسین حوزه‌های علمیۀ قم، مشهد و تهران

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

554 پاسخ

  1. یه سر بزنید سعودی نشنال وببینید اربابانشون درخارج چه آشی درسراسردنیا دارن میپزن وهمزمان انتشار این اطلاعیه.

  2. من کل مطلب را خواندم این ادبیات اصلا ادبیات حوزوی نیست معلوم است املاء رسانه های بیگانه است دیدن تیرشون به سنگ خورده حالا از حوزه علمیه مایه میذارند

  3. جز دروغ و تفرقه افکنی چیزی نیست .چرا که خبرگان رهبری همه از صاحب نظران هستند .لطفا باهوش باشید .

  4. خب اسامیشون را میگفتید ببینیم سطح علمی خودشون چقدره . به نظر من که این بیانیه بی بی سی هست نه علمای حوزه

  5. خفه شو بابا رهبر عزیز رهبر عزیز کوری نمیبینی دارن مردمو میکشن از فقر و بدبختی بیخبری چون جیره خواری خودتو رهبرت برید بدرک

  6. چهل سال هر به دوسال یک فتنه در این کشور ایجاد شد و هیچ غلطی نتونستند بکنند. این نیز بگذرد.
    این میمون های آدم نما کاری ندارن به تحریم دارو و زجری که بیمارای ما دارن تحمل میکنن ولی به خاطر حمایت بی بندباری و بی عفتی این طور فتوی میدن

  7. چرا فکر میکنید که هرکی بر علیه این حکومت حرفی بزند قطعا ضد انقلاب و بی دین است اینها هم از شما هستند حرفهایی که زد درست بود به جای اینکه تا نامی از حضرت آقاتون میاد داغ کنید برید کمی تحقیق کنید ?

    1. مشکل اینجاست که هیچ آدم حوزوی ک حتی صد در صد مخالف حکومت باشد با این لحن حرف نمی‌زند قشنگ معلومه چرت و پرته ?

  8. ببینید باید این ۴۳ سال ازتون صدا در میومد که نیومد. الانم دست و پا نزنید. رفتنی هستین همه با هم. نمی تونید با این کارا چه واقعی چه غیرواقعی دل مردمو نرم کنید. کور خوندید! بی نام و نشان ها!

    1. چهل و سه سال اولا صدای مردم در اومده بود اما تاریخ انقضاش سر نرسیده بود که الان رسیده

    2. مشکلات‌مامردم‌ایران ربطی‌به‌بیگانگان ندارد‌
      متاسفم‌برای‌مسوالانمان‌که چه‌کردن‌باغملک که به بیگانه
      فرصت‌دخالت جولان‌دادن‌

  9. نگارندگان این بیانیه عوامانه ترین حرف های ضد انقلاب را علیه ملت و انقلاب و رهبری در اینجا آورده اند

  10. خوبست که نویسندگان این بیانیه یک بار دیگر آن را بخوانند شاید چیزی را از قلم انداخته باشند
    شاید آخوندهای وهابی دستورات دیگری را هم علیه انقلاب اسلامی گفته باشند که در این نوشته ها ، از قلم افتاده است
    به کوری چشم دشمنان انقلاب ، مردم و رهبری از همه مراحل تکاملی انقلاب با پیروزی عبور می کنند

  11. خاک عالم دو دستی توی سرتون ..چقد زر اضافی می‌زنین…آخه دیگه یه بچه هم می دونه دارین دروغ میگین …من نمی دونم شما پاچه خوارها می خواهیم به کجا برسین ..لعنت خدا به شما ها …وطن فروش های قاتل ..خاین های بی هویت ….

  12. همگی شون غلط اضافی کردند خوارج زمانه?

    گرچه دنیا دست مشتی ناکس است یک جهان سیدعلی ما را بس است ❤️

  13. این بیشتر شبیه متن های انگلیسی و آمریکایی است ، امضاء کنندگان متن چه کسانی هستند .

  14. ملت شریف ایران.برادران و خواهران کرد ،آذری ،عرب ،بلوچ ،لر و دیگر اقوام محترم
    بهوش باشید که تحت هیچ شرایطی یکپارچگی خود و کشور را از دست ندهید .وبه یاد آورید که چه وطن پرستان و عزیزانی و جوانان و بزرگانی به خاطر عزت و سربلندی از زمان کوروش بزرگ و عزیز تا جنگ تحمیلی جنگیدند و خون دادند تا یکپارچگی این کشور حفظ شود.حکومت ها چه ظالم و چه عادل می آیند و می روند و این کشورها و مردم آن کشور هستند که همیشه می مانند.
    حواستان باشد که بر اساس طرح برناد لوییس اسراییلی طرح تجزیه ایران در چند دهه قبل در کنگره امریکا تصویب شده که همه مردم میتوانند بروند در اینترنت مطالعه کنند.و مواظب باشید که خود مردم اجرا کننده این سیاست نباشند .چرا که این روش سیاستی است که گرداننده گان استعمار بخصوص انگلیس به خاطر منافع خودشان در طول تاریخ بر سر بسیاری از کشورها در آورده اند.
    اگر مردم ما ناراحت و معترض و ….هستند فقط و فقط به خاطر بی عدالتی و بی مدیریتی و بی قانونی وده ها بی ..دیگراست .
    نظام و قوام یک کشور بر اساس قانون و عدالت است که متاسفانه خوب انجام نشده
    هر حکومت و حاکمانی برای این منصب کشور را بدست میگیرند که هرگونه سیاست داخلی و خارجی و برنامه و..فقط در جهت حفظ قیمومیت کشور و رفاه و آرامش و بهبود وضعیت و پیشرفت مردم کشورباشد و بدون شک مردم هیچ کشوری وقتی عملکرد دولت در ابعاد مختلف عموما خوب باشد هیچگاه بیخودی معترض نخواهندبود. ( مگر عده ای معدود که همیشه در هر حکومتی وجود دارد).
    بدون شک به غیر عوامل منافقین و سلطنت طلب وبیگانگان..که از فرصتها میخواهند استفاده کنند ،اکثریت مردم به همین نحوه حکومت داری و بی عدالتی ها و بی قانونی ها و دزدی ها و بی مدیریتی ها و دراختیار بودن دایم منصب ها در اختیار یک عده خاص و بعضا فاسد و دزد نالایق و مشگلات اقتصادی دایم و وعده های الکی و دروغ ها ودورویی ها و……..
    معترضند.
    و این در حالی است که هر دفعه اصلاح امور به دولت بعد سپرده شده است .ولی هرباربدتر از قبل .
    واین در حالی است که مسئولین بارها صدای اعتراض و نارضایتی مردم را شنیده اند وباید هرچه سریعتر به فکر رفع مشگلات و تغییر و بهبود سیاست های داخلی و خارجی غلط خود میدادند ،و لی متاسفانه هردفعه با چسباندن انگ های مختلف به معترضین وبدون در نظر گرفتن خواسته های واقعی ، با دادن شعارهای نابجا و …خود را از عملکرد بد تبرئه کردند.
    امیدوارم که مسئولین به جای سرکوب و ..دیگر بهوش آمده باشند و هرچه سریعتر به فکر چاره باشند
    زنده باد اسلام
    زنده باد ایران
    زنده باد مردم شریف ایران

  15. حرف مفت نزنید حرام لقمه ها…
    اگه رهبر عزیز وسربازاهایی امثال سردار دلها و همدانی هایی نبودند که دست پرورده همین رهبر عالی قدر بودند معلول نبود الان چند تا برادر و خواهر خارجی داشتید…
    اگه رهبری بد بود خدا رسوایش میکرد شما سگ کی باشید..
    نون را ب نرخ روز می‌خورید نه نرخ خدا
    اصلا شما کی هستید..جمعی از طلاب؟؟؟
    از کجا معلوم برا منافقانیه کار نمیکنید…
    بخداشما هم از این خون‌های ریخته شده شریک هستند

  16. یاد فلیم قیام مختار می افتم که گفت حتی گردن شما ها رامیزنند واینکه این ترفند یاوه گویان است چرا بعدازچهل سال یادشان افتاده که خامنه ای مجتعد نیست چقدر پول یا مقام به شما پشنهاد داده اند لاعقل آدم باشید این انقلاب را شما نکردید که نطرمیدهید ماکه شهید دادیم وانقلاب کردیم فقط منتطر یک پیام امام خامنه ای هستیم آن که می‌خواهد دنبال رو مهسا امینی باشد اول خواهر مادر خودش را بیاورد وچادر ازسرش باز کند بعد حرف بزند چند تن هنرپیشه که هویت شان معلوم است سرباز می‌کنند ومردم را تحریک می‌کنند آنها روحانی را تبلیق می‌کردند چه شد ما هم می‌گویم که درن ام افرادی هستند که دزدی می‌کنند به اسلام ضربه می‌زنند اسلام به خود ندارد عیبی هرعیبی که هست ا زمسلمانی ماست وسلام

  17. به گمانم اگر به مارمولک هم برای مدتی تمساح خطاب کنیم و با احترام و ترس از کنارش عبور کنیم و تعظیم و تکریم کنیم و هرروز برایش گاو و گوسفند سرببریم و و منتظر باشیم که اراده کند تا تمام دشمنانش را نابود کنیم ، و تمام اختیارات مالی و جانی را به دستش دهیم و هیچ انتقادی را به او وارد نکنیم،
    قطعا باور می کند که تمساح هیولایی است و اول اطرافیانش را نابود می کند(به کمک تمساح های جیره خوار) تا کسی از گذشته اش نداند.
    بعد هم تمام عقده های نسل اندر نسلش را می گشاید و همه را نابود می کند تا مارمولک درونش را راضی کند.
    اگر قانون نباشد یا ضمانت اجرایی نداشته باشد هر کس که بر این صندلی بنشیند ادعای خدایی می کند.

  18. و اما بعد ،

    آنکه سرزمین خودرا به جولان گه عصیان و تعب
    دچار کرد ، و از تجزیه کشور نهراسید و از زیر سوال بردن دستاورد عظیم رهبری ، اتحاد نترسید

    یقینا بی سرزمین خواهد شد .

    فرزانه کریمی

  19. اینهمه خونی که روی زمین ریختید ، واینهمه خانواده ای که عزادار کردید ، واینهمه قتل وتجاوز توی زندانها ،با یک بیانیه پاک شدنی نیست ،ولی همین اقرار هم باعث دلخوشی هرچند اندک ،مردم ایران خواهد شد

  20. اگه راست میگن اسامی را درج کنند
    ببینیم یه شبه به این نتیجه رسیدید یا قضیه کیف انگلیسی پیش آمده
    بهرحال اول خود این جمع محکوم اند که اگر این قضیه واقعیت داره چرا تاالان لال بوده اند

  21. سلام علیکم ورحمه الله بر همه ی مومنین
    مشخصا عاقلان دانند شک نکنید این بیانیه جعل و فیکه و از دسیسه های پست دشمنان اسلام و ایران عزیز

  22. همش چرنده و ادبیات بسیار ضعیف ومردم را هالو فرض کردن
    چرا این آقایان مجتهد اسم ندارن ویا طلبه ها مگر در حدی هستن که راجب ولایت فقیه و یا مجتهد نظر بدن معلومه که کلا فیک
    وقتی مرجع بزرگی مانند آیتالله حائری از عراق حوزه نجف که هیچ منفعت سیاسی در ایران نداره مقلدین خودشو به آقای خامنه ای ارجاع میده این چرندیات هیچ ارزشی ندارد مگر فقط ساده لوحان وبی خبران دینی این اراجیف رو باور کنن

  23. سلام
    ممنون که به وظیفه شرعی و اخلاقی خودتون عمل کردید.
    در جواب دوستم که گفت این سی سال کجا بودید باید بگم شاید نظریات پشت این مطلب از طرف کسانی است که سی سال پیش بدنیا آمده اند.
    کمی خوش بین باشید
    به امید پیروزی و روزی که جامعه ایی بسازیم که در آن چادری در کنار دامن پوش آخوند در کنار شلوارک پوش و … در آرامش امنیت و سعادت زندگی کنن.
    زن زندگی آزادی
    مرد میهن آبادی

  24. خب باز یه عده سایبری و شستشوی مغزی شده اومدن اینجا کامنت گذاشتن نحوه بیان و ادبیات کامنت ها مشخصه مهره های خود حکومته یه عده که دارن پول های زیادی به عنوان حقوق میگیرن تا بیان این کامنت ها رو بذارن مردم به عقل خودتون رجوع کنین فقط تا خوب و بد رو تشخیص بدین حضرت علی گفته هر کسی کلمه ای به من یاد بده منو بنده خودش کرده حکومت خامنه ای روز به روز داره این کشور را عقب مانده تر میکنه از جلوگیری از ورود واکسن و ورود هر علم و پیشرفت به این سرزمین خامنه ای الان روی چاه های نفت نشسته به جای این که تو مسجد نماز بخونه جای آخوند تو مسجده در بهترین حالت نه پادشاهی بر یک کشور. این کشور باید بر اساس علم اداره بشه نه دین

  25. غلط کردین شما جمعی از طلاب هرچی میکشیم از دست شماست اگررهبری باید بره شماها هم باید پشت سرش برید مفت خورها

  26. بمیرم برای رهبر حالا چون مریض هستن بااین کارها میخواهیدعزلش کنید بلدنیستید جانم فدای رهبر

  27. اگر کمی دقت کنیم متوجه می‌شویم تمام مطالب که گفته شده چرت و پرت است واین سخنان پوچ میباشد لعنت به شما که چطور دین را از بین می‌برید مرگ بر آمریکا و اسراییل

  28. اکثریت مردم ازاول هم میدانستندولی آنموقع رفسنجانی ملعون برای مطامع خویش واعوان وانصارش خواست ایشان باوجوددوستی قدیمیش ومعتادبودنش رهبرشودوبعداوراپس زندوخوداکبرشاه گرددولی اینبار خامنه ای بااعوان وانصاروباپشتیبانی روسیه توانستندهم هاشمی رابکشندوهم مردم رابیچاره کردند تبعیض بدنبال تبعیض وخودی وغیرخودی کردن وحالاشماتاالان کجاتشریف داشتید! چراتاکنون سکوت کرده اید، دیگرزمان تقلید آخوندی بسرآمده وجوانان امروزازدین بیزار شده آن چه برسدبه تبیعت ازحرفهای شما، برویدشغلی برای خودپیداکنیدوگرنه ازچشم ملت افتاده اید

  29. به قول شماها ؛ آقای خامنه ای مجتهد فقیه نیست و شما از اول هم میدانستید ، این همه مدت کجا بودید ؟!!!! با اصحاب کهف به خواب سیصد ساله رفته بودید که تازه بیدارشدید و ماجرا را فهمیدید ؟!!! یا نه احساس خطر کردید و با این حس دست پیش گرفتید که پس نیفتید ؟!!! خدایا آقامون رو برسون ???

  30. سیاست بازند و سیاس
    تهش می‌خواهند آخوند نظر بدهد و کشور آخوندی باشد
    خامنه ای و عاملان را مردم نمی‌خواهند و حوزه می‌خواهد پیش دستی کند که باز هم بماند
    چقدر وقیح
    آن موقع که اموال ما دزدیده و اختلاص و غارت میشد
    از نوه ی خمینی گرفته تا چند هزار از بستگان و حتی فرزندان همین حوزوی و آخوندهای رتبه دار به امریکا و انگلیس می‌رفتند چرا حوزه ساکت بود
    یا مردم گرسنه و مایحتاج ما به سوریه و لبنان و فلستین میرفت
    فلستین ها با اسرائیلی ها در ورزشگاه و همه جا در تعامل بودند و ایران سر خر جنگ چرا لال بودند
    الان چه شده دم از مردم میزنند

  31. به در ماه ۶۰ میلیارد دلار فقط فروش نفت و گاز و مواد پتروشیمی داریم به غیر از از در آمدن معادن سنگ گرانیت که بسیار گران قیمت و اورانیوم و فیروز نقره معدن طلا معدن مس به تعداد بسیار زیاد و هزار معادن دیگر داریم مالیات هم جدیدا اضافه کنید بعد خودتان قضاوت کنید که آیا ایران باید فقیر داشته باشد حتی کره جنوبی مثل زمان شاه باید بیان در گمرکهای ما بارکشی کنند نه ما را تحریم کنند طلبمان هم پرو پرو ندهند فکر تاریخ را مطالعه کنید کره جنوبی برای ما ایرانیها حمالی میکردن حالا همه داریم از گرسنگی میمیریم
    کجاست آن ایران که هر وقت اسمش در هر سر زمینی می امد مردم از ترس به کوه و جنگل متواری میشدند خداوندا تو را به بندگان مخلص و نظر کرده ات قسم میدهیم که ارزش و عظمت ما را به ما باز گردان الهی آمین

  32. دوستان عزیز ببینید به خاطر قدرت و ثروت بیشتر و چپاول بیشتر حتی صدای خودشان همه علیه خودشان درآمده است پس وای به حال مردم مظلوم و فقیر کمی فکر کنید همه چیز روشن است چرا نباید ۷۰ درصد ایرانیها که ثروتمندترین کشور جهان هستند و ایران از نظر ثروت و تمدن سرآمد تمام جهان بوده حالا هفتاد درصد مردم عادی پول خریدن چندتا نان خالی و یک کیلو گوشت را ندارند و ثروت افسانه ای ایران کجا رفت چرا مردم گرسنه هستند چرا زن و بچه ها شبها گرسنه میخوابند مثل خود من مگر نفت گاز پتروشیمی معادن سنگ مس آلومینیوم طلا و هزاران معدن دگر پول اینها کجا میرود و به جیب چه کسی ریخته میشود ما ماهانه فقط ۶۰ میلیارد فروش نفت و گاز داریم پس کجاست

  33. ?خوری و فضولی وهابیت نجس موقوف?

    تا خون تو رگ تک تکه ایرانی جماعت میگرده پای رهبرو نظامش ایستاده
    مگر طرف یا خودفروخته باشه یا از این جوونای خام بی تجربه و صرفا دنبال خوش گذرونیند باشه
    واقعیت درونی مدعیان آزادی و تمدن غربی و همه کشورای مدعی آزادی داره هر روز خودشو بیشتر نشون میده اونائیکه کور هستن نمیتونن ببینن، نه اینجا، که تو هیچ مملکتو حکومت دیگه ای راضی نیستن!
    غدیری‌ام…
    حیدریم…
    پشتیبان ولایتم…
    جانم فدای رهبرم…
    سرباز وطنم…
    پاینده ایرانم??

  34. دمتون گرم حرف ۹۹ درصد مردم ایران و زدید همه کسانی که این متن و خوانده اند قاطعانه پشت این قضییه ایستاده ایم و تا سرنگونی این حکومت پوشالی به اسم اسلام هستیم.. قابل توجه اون کسایی که با دیدگاه چرت و خارج از درستی این مطلب قصد غلط جلوه دادن این بیانه هستند بدانید که دیگه ظلمتون به پایان رسیده.

  35. امان از دست بزدلان که درمواقع خطر،یه طوری خودرا کنارمیکشند!ورهبرکشی میکنند!!! گویااصلا هم قطار نبودند!!!وظاهرا خودرا موافق جبهه مقابل میدانند!! اینها منافق صفت هستن که ظاهروباطن شان در وفاداری یکی نیست! البته اگر واقعیت داشته باشد و این آقایون وجودظاهری داشته باشند! چون هیچ مشخصاتی وجودندارد!!! درضمن اگرمخاطب این گروه فقط شخص رهبر است! پس چرا چندنفر دیگر را نام برده اند!!! این متون چقدر شبیه افکار اپزیسیون ها ورسانه های غرب نشین است تا طلاب وروحانیون !!! عجب دنیای کثیفی است،دنیای سیاست…!!! این آقایون اگر راست میگویند و واقعیت دارد، چرا زودتراز اینها،به خودزحمت ندادنداینگونه بیانیه بدهند! این ۳۳سال،زمان کمی بود،که هشداربدهند ومردم را آگاه کنند!!! حالاکه دیدند مخالفتهاواعتراض ها به اوج خودرسیدو همه گیر شده ودرجوامع بین المللی، گسترش پیداکرده وبی سابقه بوده، تازه به این نتیجه رسیده که تمام تقصیرها، گردن رهبرشان هست! واین رهبرشان هست که مقصر است نه کسی دیگر! احتمالا اگر واقعیت هم داشته باشد، اینها میخواهدبگویند ای مردم که شعار میدهیدکه آخوندباید برود… ما خوب هستیم کارمانداشته باشید این بزرگ ماست که مقصره!!! دقیقا همچون منافق که براحتی، برادر وهم کیش خودرا میفروشد ونابود میکند. درنتیجه من فکرنمیکنم این واقعیت داشته باشد.

  36. دین باید همیشه ازحکومت جداباشه، هیچ آخوندی نمیتونه حکومت داری کنه چوندرس دینی هیچ ارتباطی با اقتصاد وکشورداری نداره. ازاول انقلاب۵۷، خیلی ازمردم فهمیدنراه رفته اشتباه بزرگی بوده وبیش از۲۵۰۰سال حکومت پادشاهی که اواخرکشوردراوج پیشرفت بودرو باچهل سال غارت ورانت واختلاس به تلی ازویرانی تبدیل کردن وقرزندان خودشون به کشورهایی فرستادن که دشمن میخواندن. آخوند جایش دردفاتریست که سوال مردم رو پاسخگو باشند برای رفع هرج ومرج همین وبس

  37. دین باید همیشه ازحکومت جداباشه، هیچ آخوندی نمیتونه حکومت داری کنه چوندرس دینی هیچ ارتباطی با اقتصاد وکشورداری نداره. ازاول انقلاب۵۷، خیلی ازمردم فهمیدنراه رفته اشتباه بزرگی بوده وبیش از۲۵۰۰سال حکومت پادشاهی که اواخرکشوردراوج پیشرفت بودرو باچهل سال غارت ورانت واختلاس به تلی ازویرانی تبدیل کردن وقرزندان خودشون به کشورهایی فرستادن مثل آمریکا وانگلیس وسر دربرف بردندوچسبیدن به حکومت کردنی اشتباه وفداشدن مردم کشوری که ثروتش بی اندازه زیاد هس. آخوند جایش دردفاتریست که سوال مردم رو پاسخگو باشند برای رفع هرج ومرج همین وبس

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »