رادیو فردا: پرونده قاسم سلیمانی آخرین مانع برای احیای برجام است

رادیو فردا به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین نوشت که پرونده قاسم سلیمانی آخرین مانع برای احیای برجام است. به گفته این منبع آگاه یکی از شروط دولت آمریکا برای خارج کردن سپاه از فهرست تروریستی تعهد حکومت جمهوری اسلامی برای توقف پیگیری عملیاتی پرونده کشته‌شدن قاسم سلیمانی است.

این منبع با اشاره به تاکید ایران برای خارج کردن سپاه از این فهرست که به آخرین مانع در مذاکرات هسته‌ای تبدیل شده است، به رادیو فردا گفته است که نهادهای امنیتی آمریکا اطلاعات دقیقی درباره برنامه‌ریزی تهران برای اقدام علیه برخی مقام‌های دولت سابق آمریکا دارند که متهم به دخالت در کشته شدن قاسم سلیمانی هستند، و در چنین شرایطی امکان موافقت با درخواست حکومت جمهوری اسلامی از سوی واشینگتن وجود ندارد.

جمهوری اسلامی خروج سپاه را به عنوان درخواست دقایق آخر در جریان مذاکرات مطرح کرده‌ است.



۳۰۰ شهر در وضعیت تنش آبی قرار دارند

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو خبر از آن داد که حدود ۳۰۰ شهر از جمله برخی از شهر‌های بزرگ و مراکز استان‌ها در وضع تنش آبی قرار دارد که رفع این مشکل در صدر طرح‌های زیربنایی قرار گرفته است و دولت از آن حمایت کامل می‌کند.

محرابیان افزود: «برای کاهش مشکل تنش آبی طرح‌های جدیدی را از جمله خطوط انتقال آب ، ساخت تصفیه خانه‌ها و استفاده از منابع آب جدید آغاز کرده ایم تا این معضل را در کمترین زمان به حداقل ممکن آن برسانیم.»

او ادامه داد که در تامین اعتبار طرح‌های جدید نگرانی نداریم و در بودجه ۱۴۰۱ تدابیر مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است.

وزیر نیرو همچنین افزود: «در بخش کشاورزی طرح‌های نیمه تمام آبرسانی زیادی وجود دارد که پیش بینی شده است با سرعت زیاد به اتمام برسد.»



ازدواج نزدیک به ۱۳۰ هزار کودک طی پنج سال

بر اساس ارقام اعلام شده نوشت مرکز آمار ایران طی پنج سال گذشته بیش از ۱۳۱ هزار دختر زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند که از این تعداد فقط بیش از هفت هزار و پانصد مورد مربوط به تابستان سال گذشته بوده است.

بر اساس گزارشی که وب‌سایت تجارت‌نیوز از اطلاعات مرکز آمار ایران منتشر کرد، از سال ۱۳۹۶ به بعد متوسط ازدواج دختران زیر ۱۵ سال سالانه حدود ۳۰ هزار نفر بوده در حالی که فقط ۱۲۳ پسر زیر ۱۵ سال در پنج سال گذشته جزو این آمار قرار گرفته‌اند.

پیشتر نیز مرکز آمار ایران از افزایش ۱۰.۵ درصدی آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن خبر داده بود.

این برآوردها تنها مربوط به ازدواج‌های ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور است و احتمال دارد که آمار واقعی بیش از این موارد باشد.



آب دریاچه ارومیه ۲ میلیارد متر مکعب کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت:وسعت دریاچه ارومیه به ۲۲۷۳ کیلومتر مربع رسید.

دستگاهی بااشاره به وضعیت دریاچه ارومیه افزود: تراز فعلی دریاچه ۱۲۷۰.۷۴ متر است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷۱.۴۲ متر بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۲۲۷۳ کیلومتر مربع است، گفت: وسعت دریاچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته۱۲۲۶ کیلومتر کاهش دارد.

دستگاهی تصریح کرد: حجم فعلی آب دریاچه ۳ میلیارد و ۲۰ میلیون متر مکعب است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۵ میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان با بیان اینکه حجم آب در مخازن سدهای استان ۱۲۰۷ میلیون مترمکعب است، گفت: حجم آب در سدهای استان طی مدت مشابه سال گذشته ۱۳۲۸ میلیون مترمکعب بود.



اعلام آتش بس ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی با یمن

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی با هدف ایجاد «فضایی مثبت در ماه رمضان» و برای کمک به مذاکرات طرف‌های یمنی، از روز چهارشنبه در ارتباط با یمن آتش‌بس اعلام می‌کند.

ترکی المالکی، سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف، اعلام کرد این تصمیم به تقاضای شورای همکاری خلیج فارس صورت می‌گیرد.

المالکی با تاکید بر پایبندی نیروهای ائتلاف به این آتش‌بس گفت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی از مواضع سیاسی و نظامی دولت قانونی یمن حمایت خواهد کرد.

این آتش‌بس در حالی اعلام می‌شود که در هفته‌های اخیر حمله‌های حوثی‌های مورد حمایت ایران علیه تاسیسات غیرنظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی افزایش یافته است.



برگشت خوردن بیش از ۳۲۷ تریلیون تومان چک در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰

آمارهای بانک مرکزی ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه پارسال هفت میلیون و ۵۶۶ هزار فقره چک به ارزش بیش از ۳۲۷ هزار میلیارد تومان برگشت خورده است.

بر اساس این گزارش، چک‌های برگشتی از لحاظ ارزش رشدی هفت درصدی را نسبت به دور مشابه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد.

آمارهای بانک مرکزی ایران بیانگر آن است که نسبت چک‌های برگشتی از لحاظ ارزش به کل چک‌های مبادله شده در ایران طی یک سال منتهی به بهمن سال ۱۴۰۰، حدود ۱۲ درصد بوده است.

در کل، طی بازه زمانی یاد شده، بیش از ۸۴ میلیون فقره چک به ارزش دو هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان مبادله شده است که از لحاظ ارزش رشدی ۳۰ درصدی نسبت به دور مشابه سال ۹۹ داشته است.



حمله با گاز اشک آور و باطوم به زنان در اطراف ورزشگاه امام رضا

شب گذشته و در جریان بازی فوتبال بین تیم‌های ملی ایران و لبنان٬ باز هم درهای ورزشگاه به روی زنان بسته ماند.

فیلم‌های منتشر شده از اطراف ورزشگاه «امام رضا» مشهد نشان می‌دهد که زنان زیادی با وجود خرید بلیت، نتوانستند وارد ورزشگاه شوند.

آن‌ها یک‌صدا شعار می‌دادند: «ما اعتراض داریم» و در گفت‌وگوی تصویری با سایت‌های خبری، بلیت‌های خود را نشان داده و تاکید می‌کردند که ساعت‌ها پیش از آغاز بازی، خودشان را به ورزشگاه رسانده‌اند. در نهایت اعتراض این زنان با گاز اشک‌آور پاسخ داده شد.

فدراسیون فوتبال تاکید کرده بود که بلیت فقط از طریق سایت فروخته می‌شود و مشخص نیست با این‌که به زنان بلیت فروخته‌اند، چرا از ورود آن‌ها جلوگیری شده است.

کامرانی‌فر، دبیر فدراسیون فوتبال، مدعی شده است: «نظر فدراسیون، حضور بانوان است. با توجه به تاکیداتی که از سوی فیفا شده نظر ما بر حضور آقایان و بانوان در کنار هم است».

او توضیح نداده که چرا با وجود آگاهی از مخالفت تندروهای مذهبی، بازی را به مشهد بردند و چرا فدراسیون نتوانسته است نظر خود و فیفا را در این شهر اعمال کند.

مسئولین فدراسیون فوتبال درباره احتمال واکنش تند فدراسیون جهانی فوتبال نیز اظهار نظری نکرده‌اند.

بیشتر صندلی‌های زیر جایگاه ویژه، همچنین دو سمت جایگاه که بلیت‌هایش را به زنان فروخته بودند، خالی بود.

فدراسیون فوتبال ایران به فیفا تعهد کتبی داده بود که زنان طبق قوانین فیفا از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردارند.


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »