جلوگیری از ورود تماشگران زن در دیدار فوتبال ایران و لبنان

در فاصله کمتر از نیم ساعت مانده به مسابقه تیم‌های ایران و لبنان در چارچوب انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر که در استادیوم “امام رضا” مشهد برگزار می‌شود تعدادی از زنان که بلیت هم دارند موفق نشدند وارد ورزشگاه شوند.

فیفا قبلا به فدراسیون فوتبال ایران نوشته بود که زنان حتما باید در مسابقه‌هایی که زیر نظر این سازمان برگزار می‌شود اجازه حضور در ورزشگاه را داشته باشند.

۲۰۰۰ تماشاگر زن در مسابقه قبلی ایران که با حضور تماشاگران برگزار شد حضور داشتند.



گزارش سالانه عفو بین‌الملل: نیروهای امنیتی از «قوه قهریه مرگبار» و گلوله‌ ساچمه‌ای برای سرکوب اعتراضات استفاده کرده‌اند

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش مربطو به سال ۲۰۲۱ خود تایید کرد که هزاران نفر در ایران «برخلاف ضوابط قانونی» بازداشت و بازجویی شده و نیروهای امنیتی از «قوه قهریه مرگبار» و گلوله‌ ساچمه‌ای برای سرکوب اعتراضات استفاده کرده‌اند.

در ادامه گزارش سالانه سازمان عفو بین‌الملل درباره ایران، همچنین آمده است که صدها نفر در ایران تا پایان سال در «حبس ناعادلانه» مانده‌ و زنان، اعضای جامعه همجنسگرا، دوجنسگرا، فراجنسیتی و بیناجنسی و اقلیت‌های قومی و مذهبی همچنان با تبعیض و خشونت نهادینه مواجه بودند.

در ادامه این گزارش از محدودیت‌هایی که قانون‌گذاری‌های جدید در زمینه حقوق جنسی و باروری، حق آزادی مذهب و عقیده و دسترسی به اینترنت ایجاد کرده انتقاد شده است.

تداوم «گسترده و نظام‌مند شکنجه و سایر رفتارهای ظالمانه و غیرانسانی»، از جمله محروم کردن زندانیان از مراقبت‌ پزشکی مناسب، قصور مقامات جمهوری اسلامی در تضمین دسترسی به‌موقع و عادلانه به واکسن‌ کرونا و ادامه صدور مجازات‌ شلاق، قطع عضو و کور کردن چشم از سوی مقام‌های قضایی از دیگر محورهای این گزارش است.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین تاکید می‌کند که مقامات جمهوری اسلامی به طور «گسترده» از مجازات اعدام به عنوان «وسیله‌ای برای سرکوب» استفاده کردند.

در این گزارش همچنین آمده که در سال گذشته میلادی، در جمهوری اسلامی کماکان مصونیت از مجازات در قبال جنایات علیه بشریت پیشین و جاری مربوط به کشتار مخالفان سیاسی زندانی در سال ۱۳۶۷ و سایر جرایم تعریف شده تحت قوانین بین‌المللی، به شکل «سیستماتیک» ادامه یافت.



علی رضاقلی٬ جامعه شناس٬ درگذشت

علی رضاقلی، جامعه‌شناس و پژوهشگر، در سن ۷۵سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا، این چهره فرهنگی بامداد امروز، هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در سن ۷۵ سالگی بر اثر ناراحتی قلبی در یکی از بیمارستان‌های تهران از دنیا رفت.

علی رضاقلی در سال ۱۳۲۶ در شمیران به دنیا آمد. او تحصیلات متوسطه را در رشته ادبی در سال ۱۳۴۶ در دبیرستان بهرام قلهک شمیران به پایان رسانید. در همان سال در رشته علوم سیاسی به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفت و در سال ۱۳۵۰ موفق به اخذ دانش‌نامه کارشناسی از دانشگاه تهران شد. پس از گذراندن خدمت سربازی در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل به دانشگاه سوربن و سپس مدرسه سیاسی مطالعات عالی پاریس رفت.

رضاقلی با پیروزی انقلاب اسلامی پایان‌نامه دکترا را نیمه‌تمام رها کرد و به ایران بازگشت و به‌طور غیررسمی به مطالعه و پژوهش در حوزه‌های جامعه‌شناسی و اقتصاد سیاسی ایران پرداخت.

از این پژوهشگر کتاب‌های «جامعه‌شناسی خودکامگی» و «جامعه‌شناسی نخبه‌کشی» منتشر شده است. همچنین گردآوری و تنظیم درس‌گفتارهای کلاس روش‌شناسی علوم انسانیِ عبدالکریم سروش و چاپ کتاب «درس‌هایی در فلسفه علم الاجتماع» در کارنامه او دیده می‌شود.

«جامعه‌شناسی اقتصادی ایران: غارتی یا رقابتی»، «شرحی بر تاریخ مبارک غازانی به سبک نهادگرایان جدید» و «تاریخ اقتصاد سیاسی ایران به روایت شاهنامه فردوسی و با روش‌شناسی اقتصاد نهادگرای جدید» کتاب‌های در دست تالیف و تدوینِ رضاقلی هستند که این ایام مشغول ویرایش نهایی آن‌ها بود.



مراد طاهباز اعتصاب غذایش را شکست

مراد طاهباز، فعال محیط زندانی٬ پس از یک هفته٬ اعتصاب غذایش را شکست.

طاهباز روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی آزاد شد و به وی اجازه داده شد به همراه خانواده‌اش به تهران برود.

اما با وجود توافق ظاهری بین مقام‌های ایرانی و بریتانیایی برای تضمین مرخصی، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی، دو روز بعد دوباره او را به طور ناگهانی بازداشت کردند که باعث شد او دست به اعتصاب غذا بزند.

بر اساس گزارش وب‌سایت امتداد، در طول مرخصی کوتاه‌مدت این فعال محیط زیستی، «حداقل ده نفر مامور امنیتی همراه وی بودند» و برخی «در داخل آپارتمان محل زندگی خانوادۀ طاهباز خوابیدند» و برخی دیگر «پشت در و در ورودی ساختمان حاضر بودند».

سازمان دید‌بان حقوق بشر ضمن خبر دادن از پایان اعتصاب غذای مراد طاهباز خواستار آزادی فوری او و دیگر زندانیان محیط زیستی شد.



رئیسی وعده رفع فقر مطلق در ۲ هفته را پس گرفت

ابراهیم رییسی٬ رییس جمهوری٬ که پیشتر وعده رفع فقر مطلق در دو هفته را داده بود٬ وعده خود را پس گرفت.

او در جلسه کارگروه رفع فقر مطلق که به ریاست رییس جمهوری و با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، همان وعده رفع فقر مطلق با بازه زمانی یک سال را داده و این بار از واژه «می توان» استفاده کرده است.

رئیسی روز ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ گفته بود؛ «از استانداران انتظار داریم نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند و اجازه ندهند این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »