شکایتِ رسمی «مدافعان سلامت» از علی خامنه‌‌ای و حسن روحانی

زیتون– سرانجام، پس از دستگیری و روزها بازداشت٬ دو تن از مدافعانِ سلامت شکایت رسمی خود را از رهبر جمهوری اسلامی، حسن روحانی و اعضای وقت ستاد ملی مقابله با کرونا، به ثبت رساندند.

محمدرضا فقیهی و آرش کیخسروی، وکلای دادگستری در شکوائیه ۲۲ صفحه‌ای که در دستگاه قضایی به ثبت رسید، علی خامنه‌ای٬ رییس جمهوری و اعضای وقت ستاد ملی مقابله با کرونا را در جریان مدیریت کرونا در ایران به «تسبیب در قتل غیرعمد بیش از یکصد هزار نفر از مردم ایران و سواستفاده از مقام و قدرت و عدم اجرای قوانین مملکتی در روند مبارزه با ویروس کرونا» متهم کردند.

سایت امتداد خبر داده که این دو وکیل دادگستری از دادستان خواسته‌اند ضمن توجه به مفاد شکواییه‌ی ۲۲ صفحه‌ای ثبت شده، «نظرات کارشناسی نهادهای مستقل مدنی نیز جهت تبیین بیشتر عملکرد مجرمانه مسئولان» جلب شود.

۲۳ مرداد ماه سال گذشته مهدی محمودیان، فعال مدنی و مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، مریم فرا افراز و لیلا حیدری، وکلای دادگستری، بازداشت شدند و علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری، در توئیتی اعلام کرد که افراد بازداشت شده «در حال برگزاری جلسه‌ای به منظور شکایت از برخی مسئولان در موضوع کرونا» بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کرونا «واقعا» چند نفر را در ایران کشته است؟

تحریم واکسن کرونا؛ باید خون گریست

چه کسی مسئول واردات واکسن است؟

کرونا، جنایت و بی‌کفایتی خامنه‌ای

مسئولیت کیفری آقای خامنه‌ای در فاجعه کرونا و وحشت از دادخواهی مردم

یک ماه پس از آن ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه، اتهام بازداشت شدگان را به «اخلال در نظم» و برخی جرایم علیه امنیت ملی اعلام کرد. هرچند طی روزهای بعد تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شدند اما مهدی محمودیان همچنان در بازداشت به سر می‌برد.

قوه قضاییه «مدافعان سلامت» را متهم به «تشکیل گروه معاند نظام به هدف برهم زدن امنیت» و همچنین «فعالیت تبلیغی علیه نظام» کرد. به غیر از مهدی محمودیان بقیه مدافعان سلامت در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد هستند.

اعتراض این افراد که در شبکه‌های مجازی به مدافعان سلامت معروف شدند٬ در پی بالا رفتن عدد کشته شدگان کرونا در ایران و در واکنش به فرمان رهبر جمهوری اسلامی به منع واردات واکسن کرونا بود.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دی‌ماه ۱۳۹۹ واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع کرد. او در آن سخنرانی بر تولید واکسن داخلی تاکید کرد. صدور این «فرمان حکومتی» موجب تاخیر واردات سایر واکسن‌های مورد تایید خارجی شد از سوی دیگر ناتوانی «ستاد اجرایی فرمان امام» در تولید واکسن ایرانی کرونا، سبب شد که برنامه واکسیناسیون کرونا در کشور با تاخیر و کندی مواجه شود و پاندمی جان تعدادی زیادی از شهروندان ایرانی را گرفت.

در نهایت اما پس از گذشت هشت ماه آیت‌الله خامنه‌ای از مواضع قبلی خود عقب نشست و کرونا را مسئله «اول و فوری» کشور خواند و خواستار تامین واکسن به هر شکل ممکن شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. دیکتا تور کاری به شکایت مردم ندارد چون مردم در نظر او و امثال او عدد هستند . وکسی هم به شکایت مردم رسیدگی نمی کند . اینجا نماینده ی خدا روی زمین حرف اول و اخر را می زند .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »