کرونا «واقعا» چند نفر را در ایران کشته است؟

زیتون ـ درحالی که برای دومین روز پیاپی حسین سلامی٬ فرمانده کل سپاه پاسداران لزوم واردات واکسن را زیر سوال برد٬ روز گذشته (دوشنبه) ثبت احوال، آماری از میزان مرگ و میر ایران طی دو سال گذشته منتشر کرد که نشان دهنده آمار بسیار بالای مرگ و میر ایرانیان بر اثر ابتلا به کروناست.

بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان ثبت احوال و مقایسه آن با آمار مرگ ومیر در سال های گذشته می توان به تصویر دقیقی از جان باختگان مستقیم و غیرمستقیم کرونا رسید.

واقعا چقدر مرده‌ایم؟

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا از ابتدای اعلام شیوع رسمی این بیماری در ایران تا آخر هفته ۲۲ ام سال ۱۴۰۰، یعنی ۲۹ام مردادماه جان خود را از دست داده‌اند٬ معادل ۱۰۰۸۱۰ نفر بوده است.

این در حالی است که حتی خود منابع رسمی در وزارت بهداشت بارها و بارها تاکید کرده‌اند میزان آمار واقعی دو تا سه برابر آمار رسمی است.

مقامات وزارت بهداشت دلایلی مانند کم دقتی تست های کرونا یا عدم مراجعه بیماران به بیمارستان از ترس ابتلا به کرونا و فوت ناشی از بیماری (تلفات غیرمستقیم) را برای توضیح فاصله احتمالی بین آمار واقعی و آمار رسمی مطرح می‌کنند.

آمار ثبت احوال اما کمک می‌کند که آمار رسمی جانباختگان کرونا به آمار واقعی آن نزدیک‌تر شود.

تعداد موارد مرگ از سال ۹۱ تا سال ۹۸ افزایشی طبیعی و منطبق با نرخ رشد جمعیت کشور داشته است. اما ناگهان در سال ۹۸ شاهد افزایش ۲۰ هزار نفری نسبت به سال قبل هستیم. سپس در سال ۹۹ با افزایش ۱۱۰ هزارنفری نسبت به سال ۹۸، یا به روایت دقیق تر افزایش ۱۳۰ هزار نفری نسبت به میانگین چند سال قبل از خود، تعداد فوت‌ها به رقم بیسابقه ۵۰۷ هزار نفر رسیده است.

از طرفی طبق آمار ثبت احوال از موارد مرگ در ۲۲ هفته ابتدایی سال ۱۴۰۰، تعداد فوت ایرانیان در این مدت ۲۲۴۹۶۰ نفر بوده است. این در حالی است که در زمان مشابه، یعنی ۲۲ هفته ابتدایی سال ۹۸  قبل از ورود کرونا) تعداد فوت ها معادل ۱۵۳۸۹۹ نفر بوده است. در نتیجه اینجا نیز شاهد افزایش حدودا ۷۰ هزارنفری جان باختگان هستیم.

این آمار نشان می‌دهد که از زمستان ۹۸ تاکنون، حداقل ۲۲۰ هزار نفر بیش از تعداد متعارف و روند مرگ ومیر در سال‌های گذشته در کشور فوت کردند.

در نتیجه می‌توان گفت آمار تلفات مستقیم و غیرمستقیم کرونا در ایران می‌بایست چیزی در حدود ۲۴۵ هزار نفر تا ۲۹ام مردادماه ۱۴۰۰ باشد. مقایسه این عدد با آمار رسمی اعلام شده، یعنی حدود صدهزار نفر، بیانگر وجود فاصله ۲.۴ برابری بین آمار کشته شدگان حقیقی و آمار رسمی است.

خیلی زود دیر شد

بنابر تاکید کارشناسان مستقل یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از این میزان مرگ و میر واکسیناسیون عمومی بود. امری که با دستور مستقیم رهبر جمهوری اسلامی تاکنون محقق نشده است. علی خامنه‌ای روز  ۱۹بهمن ۱۳۹۹ واردات واکسن کرونای ساخت آمریکا و انگلیس را ممنوع اعلام و تاکید کرد که باید از واکسن تولید داخل استفاده کرد.

واکسن تولید شده ستاد اجرایی فرمان امام٬ کوو برکت٬ که مستقیما زیر نظر علی خامنه‌ای اداره می‌شود٬ اولین واکسن ایرانی بود که مجوز اضطراری گرفت.

اما این واکسن به رغم وعده‌های پی‌درپی هنوز به تولید انبوه نرسیده است.

اما کوو برکت تنها واکسنی نبود که جمهوری اسلامی مدعی کشف و ساخت آن شد. بنابر گزارش ایسنا در روز ۳۱ تیرماه سازمان غذا و دارو  اعلام کرد که ۱۴ واکسن ایرانی در فازهای مطالعاتی مختلف، در حال بررسی هستند اما شنیده‌ها حاکی از آن است که تعداد واکسن‌ها بیش از ۱۴ مورد است.

حال آمار مرگ و میر روزانه ایرانیان به بیش از ششصد نفر رسید.

از همین رو بود که ۲۱۵ روز پس از ممنوع کردن واردات واکسن توسط رهبر جمهوری اسلامی او مجددا مقابل دوربین‌های تلویزیونی نشست و این بار بدون هیچ شرمساری و عذرخواهی گفت: «بیماری وحشی طغیان کرده٬ نه فقط در ایران که در همه جهان دوران طغیان را دارد می‌گذراند٬ طبیعی است که وقتی بیماری٬ویروس٬دشمن شکل جدیدی پیدا می‌کند٬آرایش دفاعی و شیوه عمل ما هم باید تغییر کند.»

تغییر آرایش مد نظر رهبر جمهوری اسلامی صدور اجازه واردات واکسن پس از نزدیک به هفت ماه قربانی دادن ایرانیان بود.

هرچند که محمدرضا ظفرقندی٬ رییس کل سازمان نظام پزشکی٬ روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد: «طی جلسات و مکاتبات مکرر، بر عدم سیاسی شدن موضوع واکسیناسیون پای فشردیم و به همه آحاد جامعه اعم از مسئولین و مردم هشدار دادیم، واکسن زدن و مبارزه با بیماری یک موضوع کاملاً تخصصی و علمی است که باید با درایت و سرعت عملیاتی شود تا کشور را از این مهلکه برهاند.»

او در ادامه تاکید کرد که امروز با نگاهی به روند صعودی ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شاهدیم که «خیلی زود دیر شده است.»

شیخعلی شاه نمی‌بخشد

به رغم عقب نشینی رهبر جمهوری اسلامی٬ حسین سلامی٬ فرمانده کل سپاه پاسداران٬ گفت که «به دشمنان سازنده سلاح بیولوژیک برای واردات واکسن اعتماد نداریم.»

او که ۳۱ خردادماه در کرمان سخنرانی‌ می‌کرد٬ مدعی شد که «آنان از سلاح بیولوژیک علیه مردم ما استفاده می‌کنند و در این شرایط بر اساس اصل استقلال عمل می‌کنیم».

فرمانده کل سپاه پاسداران که پیش از این از مستعان ۱۱۰ برای یافتن ویروس کرونا رونمایی کرده بود و طرح جستجوی خانه‌‌به‌خانه برای سرکوب آن را هم در کارنامه دارد٬ در رابطه با واکسن این بیماری افزود: «تنها از کشور‌های قابل اعتماد واکسن وارد می‌شود و با تلاش برای تامین واکسن داخلی، تولید آن در کشور افزایش می‌یابد.»

سلامی یک روز پیش از این سخنرانی نیز اعلام کرده بود که واکسن تولیدی این نهاد نظامی٬ واکسن نورا٬ آخرین مراحل فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را سپری می‌کند.

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی هنوز در حال کشمکش بر سر رونمایی از واکسن‌‌های تولید داخل و واردات واکسن هستند٬ مردم اما واقعا می‌میرند.

در واکنش به سخنان رییس اتحادیه وارد کنندگان دارو در خصوص واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر تا پایان سال ۲۰۲۱ ٬ کیانوش جهانپور٬ رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت٬ در توییتی او را «خالی بند» نامید.

همین «تضاد منافع» تصمیم‌گیران سیاسی و بهداشتی که باعث مرگ چند صد هزار ایرانی شده است٬ موجب شد چند تن از وکلا و فعالان حقوق بشری تصمیم بگیرند برعلیه آن افراد شکایت کنند٬ هرچند که پیش از طرح این شکایت بازداشت شدند.

با این حال نزد افکار عمومی متهم اصلی مشخص و همدستانش نیز معلوم هستند؛ تمامی افرادی که در قدم اول واردات و استفاده از واکسن‌های معتبر جهانی را ممنوع کردند و پس از آن نیز دست به تئوریزه کردن آن تصمیم نزد افکار عمومی زدند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »