? زنده| رییس قوه قضاییه خواستار بررسی «فوری و جامع» رفتار مامورین با زندانیان شد

 

رییس قوه قضاییه خواستار بررسی «فوری و جامع» رفتار مامورین با زندانیان شد

غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، ساعتی پیش در دستوری از دادستان کل کشور خواست بررسی «فوری و جامع» درباره «رفتار مامورین با زندانی و یا زندانی با زندانی» انجام دهد و نتیجه آن را به او گزارش کند.

پیش از او، محمد مصدق‌، معاون اول رییس قوه قضاییه، در این زمینه گفته بود: «این موضوع در حال بررسی است و هنوز قضیه خیلی روشن نیست.»

او که در حاشیه مراسم معارفه معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اضافه کرد: «فکر می‌کنم تا فردا اطلاع‌رسانی شود.»

در واکنشی غیرمستقیم، علی القاصی مهر،‌ دادستان تهران، هم‌ در جریان بازدید از زندان قزل‌حصار گفت: «شخص رییس قوه‌قضاییه نسبت به مقوله زندانیان و بازداشتی‌ها و موارد ناظر بر بازداشت طولانی‌مدت متهمان، دغدغه دارد و دستورات و تاکیدات موکدی را در این زمینه ارائه کرده‌ است.»

بیشتر بخوانید: رییس سازمان زندان‌ها بابت «رفتارهای غیرقابل قبول» عذرخواهی کرد



جمهوری اسلامی هزاران پناهجوی افغان را عودت داده است

روزنامه شرق روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که دولت ایران روزانه اقدام به بازگرداندن مهاجران افغان که از ترس طالبان گریخته‌اند می‌کند و فقط در منطقه مرزی نزدیک شهرستان هیرمند «سه هزار نفر» از نظامیان افغان که «برخی از آنها با زن و همسرشان آمده بودند» را بازگردانده است.

در این گزارش آمده که بازگرداندن این نظامیان پس از توافق ایران و طالبان صورت گرفته و علاوه بر این برخی از اردوگاه‌های موقت مناطق مرزی نیز تعطیل شده‌اند.

وزارت کشور ایران پیش از اعلام کرده بود که دو ماه قبل از سقوط کابل پیش‌بینی کرده بود که با موج جدیدی از مهاجران افغان مواجه خواهد شد و اقدام به تاسیس اردوگاه‌ برای پذیرش آنها کرده است.

با این حال در گزارش روزنامه شرق به نقل از منابع محلی آمده است که «دیگه اردوگاه نیست. همه [پناهجویان] رو فرستادن افغانستان».

گزارشگر روزنامه شرق که از چند منطقه مرزی بازدید کرده، نوشته است که برای یافتن پناهجویان افغان به «پاسگاه ملاشریف و اداره اتباع هیرمند​» و «چهاربروجرد و زهک» برای یافتن پناهجویان افغان مراجعه کرده ولی در نهایت یک فرمانده هنگ مرزی در زهک به او می‌گوید: «همه افغانستانی‌هایی را که در این روزها وارد ایران شده بودند، ردِ مرز کرده‌‌اند.»



جایزه کانون مدافعان حقوق بشر از مولوی عبدالحمید پس گرفته شد

کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرد که در اعتراض به حمایت مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، از گروه طالبان، جایزه «تلاشگر حقوق بشر» که دی‌ماه سال ۹۳ به آقای عبدالحمید داده بود را پس می‌گیرد.

در بیانیه این کانون تاکید شده است که مواضع جدید امام جمعه اهل سنت زاهدان «در تضاد با موازین حقوق بشر و صلح پایدار جهانی» بوده و آقای عبدالحمید به تذکرات نیز توجه نکرده است.

امام جمعه اهل سنت شهر زاهدان روز ۲۶ مرداد با انتشار پیامی در حمایت از طالبان، پیروزی آنان در افغانستان را «قابل تبریک و تهنیت» دانست و از مردم خواست که به «تبلیغات سوء و یک‌طرفه» علیه این گروه توجه نکنند و آنها را گروهی خواند که «قابل اصلاح هستند.»



وکلای دادگستری و فعال مدنی را حفاظت قوه قضاییه بازداشت کرده است

ده روز پس از بازداشت مهدی محمودیان، مریم افرافراز از فعالان مدنی و مصطفی نیلی، آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی از وکلای دادگستری مشخص شد که نهاد بازداشت کننده این افراد حفاطت قوه قضاییه بوده است.

این فعالان مدنی و وکلای دادگستری  به دلیل «شروع طرح شکایت» از کسانی که در تامین به موقع واکسن برای ایران اهمال کرده و فاجعه مدیریتی کرونا را رقم زدند قصد شکایت داشتند که روز شنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۰ بازداشت شدند.

ایران وایر خبر داد که این پنج وکیل دادگستری و فعال مدنی در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند.

در همین رابطه علی مجتهدزاده، حقوقدان و وکیل دادگستری در گفتگو با امتداد، ضمن اشاره به مراجعه خود برای پذیرش وکالت مهدی محمودیان گفت: «متاسفانه، آقایان حتی اجازه ورود ما به دادسرا را نداده و صرفا گفتند که برای این پرونده، تنها وکیل تبصره ماده۴۸ یا اصطلاحا، وکلای مورد اعتماد قوه قضائیه را می‌پذیریم. بعد هم از همان ورودی دادسرا گفتند به سلامت.»



کرونا ۷۰۹ تن دیگر را در ایران قربانی کرد

بنابر اعلام وزارت بهداشت شمار جانباختگان روزانه کرونا مجددا افزایش داشته و در ۲۴ ساعت گذشته، ۷۰۹ تن از این بیماران در کشور جان خود را از دست دادند. بر این اساس مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۳ هزار و ۳۵۷ نفر رسید.

بیشتر بخوانید: کرونا «واقعا» چند نفر را در ایران کشته است؟

همچنین از روز گذشته تا امروز ۲ شهریور ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴۰ هزار و ۶۲۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵ هزار و ۴۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.


https://twitter.com/Tasnimnews_Fa/status/1430078255512670208


ربایش یک هواپیمای اوکراینی از افغانستان و انتقال آن به ایران

الجزیره نوشت؛ هواپیمای مسافربری اوکراین از افغانستان ربوده شده و به ایران منتقل شده است. معاون وزیر خارجه اوکراین این خبر را اعلام کرده است. این هواپیما در ماموریت انتقال نیروها و پناهجویان بود.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ خبرگزاری تاس روسیه به نقل از معاون وزیر خارجه اوکراین گزارش داد یک هواپیمای اوکراینی که برای تخلیه اتباع این کشور به افغانستان رفته بود به دست افراد ناشناس ربوده شده و به ایران پرواز کرده است.

ساعتی پیش اما محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص ربایش هواپیمای اوکراینی گفت که «این هواپیما روز گذشته در فرودگاه مشهد سوخت‌گیری کرده و از فرودگاه مشهد به سمت کی‌یف رفته است.»

او افزود: «طبق رصدی که همکاران ما داشته‌اند، ساعت ۱۰ دقیقه به ۱۰ شب به وقت تهران در فرودگاه کی‌یف نشسته است.»

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ضمن تکذیب هواپیماربایی گفته که «به زودی مستندات نشست این هواپیما در فرودگاه کی‌یف منتشر می‌شود.»



شیوع بیماری عفونی قارچ سیاه در تهران در پی افزایش موارد ابتلا به کرونا

محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان «امام خمینی» تهران، از شیوع بیماری عفونی قارچ سیاه در این شهر خبر داد.

صالحی در گفت‌وگو با صداوسیما گفت در موج جدید شیوع کرونا در ایران، شیوع عفونت قارچ سیاه نیز افزایش یافته و اکنون بیش از ۱۰ مبتلا به کرونا با عفونت قارچ سیاه در بیمارستان امام خمینی تهران بستری هستند.

عفونت موکورمایکوزیس یا «قارچ سیاه» که پیش از این در هند نیز شایع شده بود، یک بیماری قارچی نادر اما خطرناک است که به بینی، چشم، ریه و گاهی مغز آسیب می‌رساند.

میزان مرگ‌ومیر در مبتلایان به قارچ سیاه بالاست و در مواردی پزشکان باید عضو مبتلا به قارچ سیاه را تخلیه کنند.

شیوع این بیماری در ایران در حالی است که به گفته متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان خمینی تهران، «آمفوتریسین بی» داروی مورد نیاز برای درمان این بیماری، در این کشور موجود نیست و نبود دارو موجب می‌شود بیماران مبتلا به قارچ سیاه جان دست‌کم بینایی خود را از دست بدهند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »