? زنده| انتشار تصاویر جدیدی از زندان اوین

 

 


انتشار تصاویر جدیدی از زندان اوین

تصاویر جدیدی از زندان اوین توسط گروه هکری به نام «عدالت علی» منتشر شد.

 


کیانوش جهانپور: خبر واردات ۲۰ میلیون فایزر «خالی بندی» است


روایت یکی از شاهدان اعدام‌های۶۷ در دادگاه حمید نوری

در ششمین جلسه از دادگاه‌های حمید نوری٬ یکی از شاهدان اعدام‌های ۶۷ توضیحی دربارهٔ وجود «اتاق گاز» در زندان گوهردشت کرج و کتک خوردن زندانیان داد.

پیشتر در جلسه سوم دادگاه، دادستان سوئدی پرونده حمید نوری اسامی زندانیانی را که در کشتار جمعی سال ۶۷ به دار آویخته شدند، خوانده و به شرح شکنجه و روند اعدام آن‌ها اشاره کرده بود.

در جلسه ششم از محاکمه این مقام قضایی سابق جمهوری اسلامی در سوئد است، وکیل دادیار سابق زندان گوهردشت به موضوع شهادت شاهدان پرونده ازجمله ایرج مصداقی و مهدی اصلانی پرداخت و با مقایسه برخی جزئیات شهادت‌ها با آنچه پیشتر در کتاب‌های خاطرات شاهدان آمده، مدعی شد در این موارد تناقض وجود دارد.

وکیل حمید نوری همچنین تأکید کرد که موضع حمید نوری این است که «این اعدام‌ها هرگز رخ نداده و با توجه به این‌که مشخص نیست این لیست‌ها چگونه نوشته شده، نمی‌تواند اتهامات را بپذیرد».

اشاره وکیل نوری به چندین لیست اسامی زندانیان سیاسی اعدام‌شده در تابستان ۱۳۶۷ است که شاهدانی چون ایرج مصداقی، محمود رؤیایی و دلجو آبادی، و مراکزی چون عفو بین‌الملل، سازمان مجاهدین خلق و بنیاد عبدالرحمن برومند منتشر کرده‌اند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، محاکمه حمید نوری را «یک طراحی توسط گروهک منافقین» خواند و مدعی شد که دادگاه سوئد «به یک سری داستان و مستندسازی و شاهدسازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است».



جمهوری اسلامی نظامیان پناهنده افغانستانی را به طالبان تحویل داد

خبرگزاری ایرنا٬ وابسته به دولت جمهوری اسلامی امروز در گزارشی تصویری خبر از تحویل نظامیان افغانستانی پناهنده به طالبان داد.

همزمان به پیشرفت سریع طالبان در افغانستان٬ در دو هفته اخیر برخی از نظامیان این کشور به ایران پناهنده شده بودند.

بر اساس گزارش تصویری امروز ایرنا طی نشست شب گذشته مسئولان ایران با طالبان تمام این پناهندگان به کشور افغانستان بازگشت داده شدند.



فشار جمهوری اسلامی بر احمد مسعود برای صلح با طالبان

محمدحسین جعفریان٬ رایزن سابق فرهنگی ایران در مزارشریف٬ خبر از ان داد که احمد مسعود٬ پسر احمدشاه مسعود٬ از سوی ایران تحت فشار است تا با طالبان صلح کند.

او تاکید کرد که حداقل چهاربار در این باره مذاکراتی صورت گرفته است٬ اما احمد مسعود تا کنون از قبول این پیشنهاد سرباز زده است.

در دولت ایران ۴ بار به پسر احمد شاه مسعود فشار می آورند که با #طالبان صلح کند/ FILM

محمدحسین جعفریان ادامه داد: «حالا نمی‌شود بگوییم طالب هم خوب است، احمد شاه مسعود هم خوب است. این دو تا دارند با هم می‌جنگند.»

به گفته رایزن فرهنگی سابق ایران در مزارشریف٬ به همین دلیل است که برخی در داخل ایران در «قصد دارند پسر احمد شاه مسعود را بی‌آبرو کنند» و از طالبان حمایت می‌کنند.



کاهش ۱.۸ میلیارد مترمکعبی حجم آب دریاچه ارومیه

یاسر رهبردین٬ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی٬ از کاهش ۵۶ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه خبر داد.

یاسر رهبردین در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه تصریح کرد: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۸۰ متر است که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۱۲۷۱.۳۶ متر بوده و آمار مقایسه‌ای نشان از کاهش ۵۶ سانتی متری تراز دریاچه دارد.

او وسعت فعلی دریاچه ارومیه را ۲۵۰۹ کیلومتر مربع عنوان کرد و افزود: دریاچه ارومیه در حال حاضر ۳ میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب آب دارد.

رهبر دین خاطرنشان کرد: حجم آب موجود در دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۵ میلیارد و ۵٠ میلیون مترمکعب بود، کاهش یک میلیارد و ۸۴۰ میلیون متر مکعبی را نشان می دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان با اشاره به خلاصه وضعیت بارش‌ها در استان نیز گفت: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۹۵.۵ میلیمتر بارش در استان ثبت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۷ درصد و نسبت به دراز مدت ۱۶.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد.



درخواست اعاده دادرسی نوید افکاری رد شد

سعید دهقان، وکیل خانواده افکاری، می‌گوید که درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری رد شده و حکم ۲۵ سال زندان او تأیید شده است.

او در حساب کاربری‌اش در توئیتر ضمن انتقاد از این روند نوشته است که رأی دادگاه «۲۴ تناقض و سه دروغ» داشته و «تنها با علم قاضی» صادر شده و مقام‌های دیوان عالی کشور ««حتی اگر یک بار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند»، با درخواست اعادهٔ دادرسی این پرونده موافقت می‌کردند.

وحید و حبیب افکاری به‌اتفاق برادرشان نوید افکاری در جریان اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز بازداشت و به «محاربه» و قتل کارمند یک نهاد امنیتی متهم شدند. نوید افکاری با وجود ابهامات فراوانی که از سوی وکلایش اعلام شد، ۲۲ شهریور ۹۹ اعدام و شبانه دفن شد.

وحید افکاری نیز به ۲۵ سال زندان محکوم شد که به‌رغم انتشار برخی خبرها دربارهٔ عفو این زندانی، خبرهای تازه حکایت از نهایی شدن حکم زندان دارد.


آمار جدید ثبت‌احوال: تلفات واقعی کرونا در ایران ۲۵۰ هزار نفر است

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، مجموع متوفیان ناشی از کرونا در ایران تا آخر هفته ۲۲ام سال ۱۴۰۰، یعنی ۲۹ام مردادماه، معادل ۱۰۰۸۱۰ نفر بوده است. با این حال همواره این مسأله مطرح بوده که احیانا به دلایلی آمار جان باختگان حقیقی کرونا در ایران بیش از اعداد اعلام شده رسمی باشد.

سازمان ثبت احوال اخیرا اطلاعات دقیقی از میزان مرگ ومیر در کشور در طی سال های ۹۸، ۹۹ و نیز تا پایان هفته ۲۲ام مرداد ۱۴۰۰ منتشر کرده است

بنابر آمار ثبت احوال ، روند مرگ ومیر در کشور طی سال های دهه نود مطابق نمودار زیر بوده است:

تعداد فوت طی این سال‌ها با شیب بسیار کم رو به رشد بوده است. اما ناگهان در سال ۹۸ شاهد افزایش ۲۰ هزار نفری نسبت به سال قبل هستیم. سپس در سال ۹۹ با افزایش ۱۱۰ هزارنفری نسبت به سال ۹۸، یا به روایت دقیق تر افزایش ۱۳۰ هزار نفری نسبت به میانگین چند سال قبل از خود، تعداد فوت ها به رقم بیسابقه ۵۰۷ هزار نفر رسیده است.

از طرفی طبق آمار ثبت احوال از رویدادهای حیاتی ۲۲ هفته ابتدایی سال ۱۴۰۰، تعداد فوت ایرانیان در این مدت ۲۲۴۹۶۰ نفر بوده است. این در حالی است که در زمان مشابه، یعنی ۲۲ هفته ابتدایی سال ۹۸( قبل از ورود کرونا) تعداد فوت ها معادل ۱۵۳۸۹۹ نفر بوده است. در نتیجه اینجا نیز شاهد افزایش حدودا ۷۰ هزارنفری جان باختگان هستیم.

بنابراین در یک جمع بندی از مطالبی که تا به حال عرض شد میتوان گفت در دوره کرونا، یعنی از زمستان ۹۸ تاکنون، حداقل ۲۲۰ هزار نفر بیش از تعداد متعارف و روند مرگ ومیر در سال های گذشته در کشور فوت کرده‌اند.

درنتیجه می‌توان گفت آمار تلفات مستقیم و غیرمستقیم کرونا در ایران می بایست چیزی درحدود ۲۴۵ هزار نفر تا ۲۹ام مردادماه ۱۴۰۰ باشد. مقایسه این عدد با آمار رسمی اعلام شده، یعنی حدود صدهزار نفر، بیانگر وجود فاصله ۲.۴ برابری بین آمار کشته شدگان حقیقی و آمار رسمی است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »