? زنده| محمدرضا حکیمی، اسلام شناس، درگذشت

 


محمدرضا حکیمی درگذشت

محمدرضا حکیمی، اسلام شناس در روز ۳۱ مرداد بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. او در زمان مرگ ۸۶ سال داشت. حکیمی متولد مشهد و مولف آثار مهمی چون «الحیاه»، «خورشید مغرب»، «عقل سرخ»، «عاشورا: مظلومیتی مضاعف»، «شیخ آقا بزرگ تهرانی»، «تفسیر آفتاب»، «فریاد روزها» است. او همواره اما بدون انتقاد صریحی از حاکمیت فاصله خود را با آن حفظ می‌کرد.  در سال ۸۸ زمانی که قرار بود در جشنواره فارابی با حضور محمود احمدی نژاد از محمدرضا_حکیمی تقدیر شود  او حاضر به شرکت در مراسم نشد و در پیامی نوشت: تا هنگامی که در جامعه ما فقر و محرومیت مرئی و نامرئی بیداد می‌کند برگزاری چنین جشنواره‌هایی از نظر اینجانب در اولویت نیست. 

 


ظریف خداحافظی کرد


دوربین‌های زندان اوین هک شد

 



بیش از ۱۴ هزار کودک مطلقه و بیوه در کشور وجود دارد

براساس آمار منتشره مرکز آمار ایران، در سال گذشته ۳۱ هزار و ۳۷۹ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ازدواج کرده‌اند.

این آمار در مقایسه با آمار سال ۹۸ بیانگر رشد ۱۰.۵ درصدی ازدواج دختران در این رده سنی است که آمار منتشره تنها معطوف به ازدواج‌های ثبت شده در سازمان ثبت احوال کشور است؛ و معلوم نیست چه تعداد از این ازدواج‌ها ثبت نشده است و دخترانی با عروسک‌هایشان راهی خانه بخت شدند.



تنها وکلای مورد تایید قوه قضائیه به پرونده شش وکیل و فعال حقوق بشر بازداشتی دسترسی دارند

علی مجتهدزاده٬ وکیل دادگستری٬ در روم «خبرپارتی» در کلاب هاوس درباره آخرین وضعیت وکلا و فعالان بازداشتی گفت: «امروز صبح برای پیگیری وضعیت مهدی محمودیان و وکلا بازداشتی به دادسرا مراجعه کردم. چند ساعتی هم منتظر ماندیم ولی متاسفانه حتی موفق به دیدار بازپرس پرونده هم نشدم.»

روز ۲۳ مرداد ماه مهدی محمودیان٬ مصطفی نیلی٬ آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم فراافراز و لیلا حیدری توسط نیروهای امنیتی در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندیِ در تهران بازداشت شدند؛ البته لیلا حیدری، یکی از وکلای بازداشت شده، آزاد شد. کماکان مریم افرافراز، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، آرش کیخسروی و محمدرضا فقیهی در بازداشت هستند.

گویا این افراد در حال طرح شکایت از بنیاد برکت و شخص رهبر جمهوری اسلامی به دلیل تاخیر در واردات واکسن معتبر کرونا بودند.

او اضافه کرد: «پرونده این دوستان در دادسرای امنیت است و می‌دانید در این دادسرا فقط وکلای مورد تایید قوه قضائیه فعالیت می‌کنند. قبلا اجازه اعلام وکالت را به ما می‌دادند ولی اخیرا با سخت‌گیری بیشتر حتی اجازه اعلام وکالت را هم نمی‌دهند.»

این وکیل دادگستری همچنین تاکید کرد: «من امیدوارم تا فردا با عقلانیت نهادها خبر خوبی درباره دوستان بازداشتی بشنویم ولی پیش بینی و نگاه حقوقی من این نیست ولی امیدوارم. البته نگرانی‌هایی درباره پرونده و حکم قبلی مهدی محمودیان وجود داشت ولی می‌گویند که برای حکم قبلی او دستور توقف صادر شده است.»



احضار فوری محمد نوری‌زاد به زندان

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری٬ در اتاق «خبرپارتی» در کلاب هاوس خبر داد که محمد نوری‌زاد با قید فوریت به زندان فراخوانده شده است.

او در این رابطه توضح داد: «یک ساعت پیش از دادیاری زندان اوین با من تماس گرفتند و گفتند موکلم، #محمد_نوری‌زاد به فوریت خود را به زندان معرفی کنند.»

به گفته آقاسی این احضار فوری در شرایطی صورت گرفته که پیش از این بخشنامه‌ای داده بودند تا کسانی که به علت بیماری به مرخصی آمده‌اند، مرخصی‌شان تمدید شود تا خودشان تماس بگیرند البته «شرطش این بود که این افراد در خارج از زندان صحبتی نکنند و فعالیتی نداشته باشند.»
این وکیل دادگستری این گمانه زنی را مطرح کرد که احضار زود هنگام نوری‌زاد به دلیل صحبت‌هایی است که او پیشتر در کلاب هاوس داشته و ادامه داد: «این صحبت‌ها به مذاق آقایان خوش نیامده و دادستان شخصا دستور بازگشت فوری او به زندان را صادر کرده در حالی که نیازی به دستور او نبوده ولی این مورد اینقدر برایشان خاص بوده که شخصا دستور داده است.»



کرونا جان ۶۸۴ تن دیگر را گرفت

بنابر اعلام وزارت بهداشت در شبانه روز گذشته در کشور ۶۸۴ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. بر اساس این آمار  مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۳۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد که ۷ هزار و ۶۶۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

بنابر این گزارش تا کنون ۲۷ میلیون و ۸۵۵ هزار و ۴۷۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در حال حاضر ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.



سفیر ایران در سوئد از ملاقات با حمید نوری خبر داد

احمد معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد بدون نام بردن از حمید نوری، از ملاقت خود با یک شهروند ایرانی در زندان سوئد خبر داد.

دادگاه حمید نوری، دادیار زندان گوهردشت در دهه شصت، به اتهام مشارکت در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، قتل و انجام جنایت آشکار و نقض حقوق بین‌الملل، در استهکلم سوئد از سه‌شنبه نوزدهم مرداد ماه آغاز شده است.

حمید معصومی‌فر، سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد، در صفحه توییتر خود بدون ذکر نام حمید نوری نوشت که «پس از ۲۰ روز پیگیری موفق به ملاقات شهروند ایرانی در زندان شدم.»

معصومی‌فر افزود که «شواهد حاکی از کاربرد خشونت ونقض کنوانسیون‌های مقابله با شکنجه و رفتارهای غیر انسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز» و «حقوق مدنی وسیاسی» و «کنوانسیون اروپایی حقوق بشر» در مورد نوری است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که «شکایت توسط وکلا به مرجع قضایی تسلیم و طی یادداشتی به وزارت خارجه و وزارت دادگستری خواستار تحقیق مستقل در خصوص نقض حقوق زندانی، ممانعت از معاینه پزشک، هتک حرمت‌های اعتقادی و اعمال شکنجه جسمی و روحی» این «شهروند ایرانی» شدم.

پیشتر نیز گزارش‌هایی از ابراز ناراحتی «حمید نوری» از صدای شعار دادن ایرانیان مقیم سوئ در بیرون دادگاه استکهلم منتشر شده بود.

حمید نوری،دادیار زندان گوهردشت در دهه شصت، از نوزده ماه قبل در جریان سفر به سوئد به اتهام دست داشت در اعدام‌ دسته‌جمعی هزاران زندانی سیاسی در تابستان سال۶۷ بازداشت شده است و کریستینا کارلسون، دادستان پرونده نوری، در کیفرخواست گفت که حمید نوری در اعدام چهار هزار زندانى در دهه ۶۰ نقش داشته است.



شانزدهمین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد

با ورود شانزدهمین محموله واکسن کرونا، مجموع واکسن‌های وارداتی هلال احمر به ۱۸ میلیون و ۱۷۰ هزار دوز رسید.

جمعیت هلال احمر اعلام کرد که شانزدهمین محموله واکسن کرونای وارداتی این جمعیت شامل یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن کرونا صبح یک‌شنبه ۳۱ مردادماه، پس از ورود به تهران، تحویل وزارت بهداشت شد.

به گفته مقام‌های هلال احمر ایران، پیشتر پانزده محموله شامل شامل ۱۷ میلیون و ۶۰ هزار دوز واکسن کرونا از سوی این سازمان وارد کشور شده بود که با ورود محموله شانزدهم اکنون مجموع واکسن‌های وارداتی هلال احمر به ۱۸ میلیون و ۱۷۰ هزار دوز رسیده است.

رییس جمعیت هلال احمر پنج‌شنبه گذشته گفت که فاصله ورود محموله‌های واکسن این سازمان کوتاه‌تر شده و این جمعیت درحال دو برابر کردن واردات واکسن طی شهریور ماه سال‌جاری است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »