? زنده| بازداشت فعالان مدنی در تبریز

 

 



بازداشت فعالان مدنی در تبریز

سایت هرانا خبر داد که عصر روز شنبه سیامک کوشی، فعال ترک ، ابتدا از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از ساعاتی بازجویی آزاد شده بود اما بار دیگر از ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. او مهر ماه سال گذشته نیز در جریان اعتراضات مربوط به جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بازداشت شده بود.

این سایت همچنین خبر داد که اولدوز قاسمی، صمد لادوندی‌، محمد محمودی و داود رحیمی شهروندان ساکن تبریز، روز شنبه بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. اولدوز قاسمی سال ۹۷ نیز بازداشت و با وثیقه آزاد شده بود.

روز شنبه و همزمان با ادامه اعتراض ها در چندین نقطه ایران، گروهی از مردم تبریز با برگزاری تجمع خیابانی از اعتراض های شهروندان در خوزستان حمایت کردند.

بیشتر بخوانید: گسترش اعتراضات به استان‌های دیگر ایران



حریرچی: آنهایی که مراسم مذهبی برگزار کردند عذرخواهی کنند

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، روز یک‌شنبه، سوم مرداد، گفت که علاوه بر کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برگزاری تجمعات مذهبی به مناسبت ماه محرم در هفته‌های پیش رو احتمال تداوم وضعیت بحرانی کرونا در کشور را افزایش داده است.

حریرچی در واکنش به درخواست‌ها برای برگزاری این مراسم‌ها گفت: «افرادی که در ایام مسلمیه مراسم‌های مذهبی برگزار کردند و افرادی که می‌گویند ما برای محرم امسال دیگر تحمل نداریم و می‌خواهند مراسم‌های خانگی را توسعه دهند باید شجاعت داشته باشند و از مردم عذرخواهی کنند.»

روح‌الله حریزاوی، قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، اخیراً تاکید کرده است که نه تنها هیچ برنامه مذهبی‌ای، به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی تعطیل نخواهد شد؛ بلکه برنامه‌هایی برای استقبال چهل روزه از محرم و سپس مراسم ماه‌های محرم و صفر تدوین شده است.



گیتی‌ پورفاضل به مرخصی آمد

محمدحسین آقاسی٬ وکیل گیتی پورفاضل٬ اعلام کرد که موکلش پس از ابتلا به کرونا به مرخصی آمد.

خانواده گیتی پورفاضل٬ وکیل دادگستری و از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای آیت‌الله علی خامنه‌ای، روز گذشته خبر از آن داده بودند که او در زندان اوین به کرونا مبتلا شده است.

پورفاضل در مرداد ۹۸، به همراه ۱۴ نفر از کنشگران حوزه زنان در بیانیه‌ای خواستار استعفای آقای خامنه‌ای از رهبری و «گذار از جمهوری اسلامی» شدند.

این وکیل دادگستری بعدتر بابت دو اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به چهار سال و دو ماه زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به دو سال و سه ماه زندان تعزیری کاهش یافت.

او شهریور سال گذشته جهت اجرای این حکم به زندان اوین منتقل شد.



پرونده محکومان آبان ۹۸ بررسی مجدد می شود

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای٬ رییس قوه قضاییه٬ به رییس حوزه ریاست و القاصی دادستان تهران مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده‌اند را مورد بررسی مجدد قرار دهد تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.

بر اساس خبر ایسنا در این خصوص به دستور رییس قوه قضاییه دادستان تهران موظف است پرونده‌های این نوع محکومان را با فوریت بررسی کند و چنانچه در طول دوره محکومیت حسن رفتار داشته اند و این اطمینان وجود دارد که در صورت آزادی مرتکب جرم نمی‌شوند، نسبت به آزادی مشروط و قرارگرفتن آن‌ها در لیست مشمولان عفو اقدام شود.



زاینده رود بازهم بی آب شد

دریچه سد زاینده رود پس از ده روز دوباره بسته شد ؛ اصفهان ماند و سله‌های بستر رودخانه که در کوتاه‌ترین زمان ممکن رخ نمایان کردند.

خشکسالی بی سابقه در استان اصفهان و چالش در تامین آب حتی در بخش آشامیدنی و بهداشت، تاکیدی دوباره بر اجرای طرح‌های انتقال آب به حوضه آبریز زاینده رود و احیای این رودخانه به عنوان اصلی‌ترین منبع آب مرکز کشور است.

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده میانگین بارندگی سال آبی ۱۴۰۰ تا کنون رقمی حدود ۱۳۴ میلیمتر بوده که از حد نُرمال بارندگی کشور بسیار پایین‌تر است، این مساله زمانی که با افزایش دمای هوا، افزایش جمعیت و نیاز بیشتر به آب و همچنین نیاز روزافزون بسیاری از تولیدکنندگان به آب، چالش بزرگتری را ایجاد کرده است.

کاهش شدید منابع آبی نه تنها فعالیت‌هایی مانند کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است بلکه تامین آب آشامیدنی در بسیار از نقاط کشور را با تنگنا روبه رو کرده است و از طرفی خطر نابودی محیط زیست را به ما گوشزد می‌کند.

در استان اصفهان شرایط وخیم تر است زیرا نه تنها امسال بلکه دهه‌ها کمبود منابع آب در آن تاکید شد اما راهکار عملیاتی برای آن در نظر گرفته نشد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »