? زنده| حمایت مردم آذربایجان از اعتراضات خوزستان

 

 


حمایت مردم آذربایجان از اعتراضات خوزستان



برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی خبر از حضور گسترده نیروهای یکان ویژه در شهرک گلستان تهران می‌دهند.


احمد خاتمی: دولت رئیسی پروژه اینترنت ملی را اجرا کند

احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان، از ابراهیم رئیسی خواست که دسترسی به اینترنت جهانی برای هر یک از گروه‌ها در ایران با محدودیت‌هایی همراه باشد و دسترسی جوانان نیز به فضای مجازی دیگر کشورها قطع شود.

خاتمی روز شنبه گفت: «وقتی فضای مجازی تمام کشورها در اختیار جوانان ما قرار دارد یعنی اینکه فرهنگ تمام کشورها در منازل تمام خانواده‌های ایرانی وجود دارد.»

او با تاکید بر «بومی‌سازی» اینترنت گفت: « تمام کشورها استفاده از اینترنت را برای جامعه هدف خود محدود کردند؛ مثلا در روسیه خبری از فضای مجازی آمریکا نیست.»

جمهوری اسلامی از سال‌ها پیش به دنبال محدودتر کردن دسترسی شهروندان به اینترنت جهانی و راه‌اندازی شبکه‌ای داخلی و گسسته از شبکه جهانی است.

طرح نمایندگان مجلس برای محدودیت فضای مجازی نیز در هفته‌های اخیر بار دیگر با شدت بیشتری در حال پیگیری است و تهیه‌کنندگان طرح گفته‌اند «تسلیم هیاهوها» نمی‌شوند و آن را به تصویب خواهند رساند.

احمد خاتمی آمریکا و بیگانگان را متهم کرد که «می‌خواهند شبکه ملی اینترنت در کشور اجرا نشود تا به راحتی بتوانند با فضای مجازی روی جوانان تاثیر بگذارند و آنها را با شهوت آشنا کنند.»



وضعیت شیوع کرونا در تهران «به شدت قرمز است»

علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه ستاد کرونای استان تهران و رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مصاحبه با ایلنا شرایط تهران را وخیم خواند و گفت که ۱۰ الی ۱۴ روز در فرآیند واکسیناسیون تهران تاخیر وجود داشته است.

زالی در این مورد که وضعیت تهران وخیم‌تر از آن چیزی است که مطرح می شود، توضیح داد: «شرایط تهران آنقدر وخیم است که همین آمارها هم خود نشان دهنده‌ وخامت اوضاع است و نیازی به افراط و تفریط ندارد.»

او افزود: «ما الان در تهران بیش از ۸۰۰۰ بیمار بستری داریم که این خودش می‌تواند مهم‌ترین و تلخ‌ترین خبر باشد و بیش از ۲۰ هزار مراجعه سرپایی داریم که این نشان دهنده وخامت جدی و مستمر است.»

معاون بیمارستان فیروزآبادی شهر ری هم به ایلنا گفته است ورودی بیمارستان به طرز عجیبی افزایش پیدا کرده است.



هورالعظیم با مجوز شورای عالی امنیت ملی و به نفع شرکت نفتی چینی خشک شد

احمدرضا لاهیجان‌زاده٬ معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست٬ خبر از آن داد که تالاب هورالعظیم با مجوز شورای عالی امنیتی به نفع شرکت نفتی چینی خشک شد.

احمدرضا لاهیجان‌زاده ادامه داد که ژاپنی‌ها حاضر بودند برای استخراج نفت در حوزه‌های آزادگان و یادآوران با تکنولوژی سطح بالا، همانند استخراج در دریا از این حوزه‌ها بهره‌بردای کنند اما چینی‌ها حاضر به انجام این کار نشدند و بخاطر ارزانتر شدن پروژه پیشنهاد خشک شدن هور را دادند که متاسفانه شورای عالی امنیت ملی هم آن را می‌پذیرد.



انتشار اسامی ۱۰۲ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات خوزستان

پایگاه خبری هرانا اسامی ۱۰۲ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات خوزستان را منتشر کرد و با اشاره به گستردگی اعتراضات در ۳۰ شهر، تعداد جان‌باختگان این اعتراضات را تاکنون دست‌کم ۹ تن اعلام کرد.

این پایگاه خبری گزارش داد که در جریان این اعتراضات صدها نفر بازداشت شده‌اند اما تاکنون هویت این ۱۰۲ نفر مشخص شده است.

در فهرستی که هرانا منتشر کرده، شماری از افراد با حدود ۱۸ سال سن دیده می‌شوند و بنابر این فهرست، ایوب عبود النمنوم، کودک ۱۲ ساله، نیز روز ۳۱ تیر در شاوور بازداشت شده است.

بر اساس خبرهای رسیده به ایران‌اینترنشنال، با ادامه و گسترش اعتراض‌ها در خوزستان، نیروهای امنیتی بازداشت شهروندان را تشدید کرده‌اند.

همچنین بازداشت‌ها به برخی دیگر از شهرهای ایران نیز گسترش یافته است.

در همین حال علی گلالی، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی لرستان، بدون ارائه آمار و جزییات گفت که تعدادی از معترضان در الیگودرز بازداشت شده‌اند. او این افراد را «لیدرها و عوامل اغتشاشگران» معرفی کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون آماری از بازداشت‌شدگان اعلام نکرده‌اند و تنها کشته شدن برخی از شهروندان در این اعتراضات را تایید کرده و گفته‌اند که آنان با شلیک گلوله از سمت معترضان کشته شده‌اند. گزارش‌های مستقل اما حاکی از کشته شدن این افراد توسط ماموران امنیتی است.



واکنش اصغر فرهادی به حوادث خوزستان



وزارت نفت: به دنبال خشک کردن هورالعظیم نیستیم

روابط عمومی وزارت نفت گفت به دنبال خشک کردن هورالعظیم برای استخراج نفت نیست.

کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت، روز جمعه به پایگاه خبری رکنا گفت «فعالان محیط زیست حرف بی‌ربط می‌زنند» و وزارت نفت «از سال‌ها پیش اعلام کرده که هیچ مخالفتی با آبگیری تالاب هورالعظیم ندارد.»

احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، جمعه ۲۵ تیرماه در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود ژاپنی‌ها تا دهه ۱۳۸۰ برای استخراج نفت در حوزه‌های آزادگان و یادآوران از تکنولوژی سطح بالایی استفاده می‌کردند اما چینی‌ها حاضر به استفاده از فناوری‌های نوین نشدند و حتی توانستند در سال ۱۳۸۹ مجوزی از شورای عالی امنیتی ایران به نفع خود بگیرند.

پس از این برنامه تلویزیونی شماری از کارشناسان نیز به جزییات بیشتری از عملکرد شرکت‌های چینی پرداختند و گفتند که این شرکت‌ها «به خاطر ارزان‌تر شدن پروژه‌شان پیشنهاد خشک کردن هورالعظیم را داده بودند.»

با این حال مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت به رکنا گفته است «نباید روی هوا حرف زد» و منتقدان بروند شرایط هور را ببینند و قضاوت کنند که «آیا هورالعظیم به دلیل تاسیسات نفتی خشک شده یا خیر.»

موضوع خشک کردن تالاب هورالعظیم به منظور استخراج نفت از دولت محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و دولت او سال در ۸۷ بیش از هفت هزار و پانصد هکتار از اراضی این تالاب را در اختیار وزارت نفت قرار داده بود. پس از آن دولت حسن روحانی گفت با این اقدام مخالف است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »