? زنده| افزایش قابل توجه تعداد اعدام‌ها در ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری

 



افزایش قابل توجه تعداد اعدام‌ها در ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری

سازمان حقوق بشر ایران خبر از آن داد که آمار اعدام‌ها در یک ماه گذشته پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در حالی افزایش قابل توجه یافته که اجرای این حکم از ۹ روز پیش از انتخابات کاملا متوقف شده بود و از دو روز پس از آن دوباره آغاز شده است.

این سازمان در گزارشی که روز پنج‌شنبه، ۳۱ تیر منتشر کرده، آورده است که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، دست‌کم ۱۱۷ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شده‌اند که ۳۸ مورد از آن‌ها از تاریخ ۲۸ خرداد تا ۲۸ تیر امسال یعنی در فاصله زمانی بعد از از انتخابات ریاست جمهوری صورت گرفته است.

بنا بر این گزارش از ۱۱۷ مورد اعدامی، ۱۱۱ نفر مرد و ۶ نفر زن بوده‌اند و از مجموع تمامی این اعدام‌ها، تنها ۲۸ مورد به صورت رسمی اعلام یا در رسانه‌های داخلی منتشر شده و باقی موارد به‌صورت مخفیانه انجام شده است.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که از میان ۱۱۷ نفر اعدام‌شدگان؛ ۶۳ نفر به اتهام «قتل عمد»، ۴۰ مورد به اتهام «جرایم مربوط به مواد مخدر»، شش مورد به اتهام «تجاوز به عنف» و هشت مورد با اتهام «محاربه» به دار آویخته شده‌اند.



حمایت کانون نویسندگان و خانه سینما از اعتراضات خوزستان

همزمان با شدت گرفتن سرکوب معترضان در شهرهای مختلف استان خوزستان، کانون نویسندگان ایران و خانه سینما با انتشار بیانیه‌های جداگانه از این اعتراضات حمایت کردند.

کانون نویسندگان ایران اعلام کرده است مردم خوزستان که از بی‌آبی جان به لب‌شان رسیده، برای تامین ضروری‌ترین نیاز زندگی خود، آب، به تظاهرات خیابانی روی آورده‌اند و به جای آب، گلوله و گاز اشک آور می‌گیرند.

بیانیه کانون نویسندگان ایران می‌گوید که «خشکسالی و بی‌آبی امروز منطقه‌ای که در سالیانی نه‌چندان دور بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور را تولید و تأمین می‌کرد، پیامد سیاست‌های غارتگرانه و مردم‌ستیزانه‌ای است که در سه چهار دهه‌ گذشته به اجرا در‌ آمده است.»

کانون نویسندگان توضیح داده است، «مردمی که در بخشی از سال به علت پدیده‌ ریزگردها از هوای سالم محرومند، مردمی که گاهی در گرمای پنجاه درجه برق ندارند، مردمی که نخلستان‌ها، کشتزارها و دام‌های‌شان رو به نابودی است، مردمی که اکنون به آب آشامیدنی دسترسی ندارند، حق دارند به خیابان بیایند و اعتراض کنند‌.»

خانه سینما نیز در بیانیه‌ای از مسئولان خواسته است که به وضعیت خوزستان رسیدگی کنند. در این بیانیه آمده است که «شرایط این روزهای خوزستان و سیستان و بلوچستان شایسته ایران ما نیست. خوزستان بدون شک طی یکصد سال گذشته بخش بزرگی از هزینه‌های مالی و جانی کشورمان بخصوص در دوران جنگ را جانانه پرداخته است شایسته نیست که مردمانش و پیکرش اینگونه زخم خورده رها شوند».

در بخش دیگری از بیانیه خانه سینما آمده است: «با اینکه خیلی دیر است اما هنوز هم می‌شود ثابت کرد همه ایران یکی است، باید به مهر دست هموطنان گرفتار خشکسالی را گرفت و اسباب نجات از این ورطه خانمان سوز را برایشان فراهم کرد. تا دیرتر از این نشده انجام دهید آنچه باید.»



نت بلاکس خبر از اختلال در اینترنت موبایل در خوزستان داد

نت‌بلاکس، که محدودیت‌های اینترنتی را در سراسر جهان رصد می‌کند، چهارشنبه،۳۰ تیر، تداوم اختلال قابل توجه اینترنت موبایل در استان خوزستان ایران را تایید کرد.

نت بلاکس اعلام کرده است، داده‌های شبکه، نشان دهنده اختلال قابل توجه منطقه‌ای در سرویس‌های اینترنت همراه در ایران است که از پنجشنبه ۱۵ ژوئیه در پی تظاهرات گسترده برای بی‌آبی در استان خوزستان شروع شده و همچنان ادامه دارد.

پیش از این نیز کاربران در شبکه‌های اجتماعی از اختلال در اینترنت در خوزستان خبر داده بودند.

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی دست به قطع اینترنت می‌زند. در جریان اعتراضات آبان سال ۱۳۹۸، همزمان با سرکوب شدید معترضان، اینترنت موبایل در اکثر مناطق ایران قطع یا دچار اختلال شده بود.



دادستان خوزستان به معترضان کم آبی و بی‌آبی هشدار داد: با هرگونه ناامنی دیگر مماشات نمی کنیم

در پی افزایش تنش در تجمعات اعتراضی مردم شهرهای خوزستان به موضوع مدیریت آب در این استان، دادستانی خوزستان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن درخواست از مردم بر رعایت قانون، اعلام کرد که با نا امن کنندگان دیگر مماشات نمی کند.

در بیانیه دادستانی این استان آمده است: «به اغتشاشگران، عوامل مزدور بیگانه، منافقین کوردل، تجزیه طلبان و عناصر پلید ضد انقلاب هشدار می‌دهیم که خط قرمز نظام اسلامی حفظ ثبات و امنیت پایدار، اموال بیت المال، عمومی و اموال و کیان مردم شریف استان بوده و با ایجاد هرگوته ناامنی و بی ثباتی و اخلال در نظم عمومی قاطعانه مقابله و با عوامل آن به شدت هرچه تمام تر براساس نص قانون برخورد نموده و دراین راستا از هیج گونه اقدام قانونی مضایقه نخواهد نمود.

مناطقی چون شیبان، کوی علوی، لشکر‌آباد و کوی دغاغله اهواز چهارشنبه شب در هفتمین شب اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی، با وجود حضور و برخوردهای شدید نیروهای امنیتی و یگان ویژه، بار دیگر صحنه تظاهرات مردم و جوانان بود.

جمعی از مردم مسجد سلیمان نیز چهارشنبه شب با برگزاری تظاهرات خیابانی، از این اعتراضات حمایت کرده و شعارهایی از جمله «‌بختیاری با عرب، اتحاد اتحاد» سر دادند.

در هفتمین شب اعتراضات خوزستان دست‌کم در دو استان اصفهان و بوشهر نیز اعتراضاتی در حمایت از مردم خوزستان برگزار شد.

جمعی از مردم یزدان شهر اصفهان عصر و شامگاه چهارشنبه ۳۰ تیرماه با برگزاری تجمعی از اعتراض‌های مردم خوزستان به بی‌آبی حمایت کردند و با تظاهرات در خیابان‌های این شهر شعار «‌خوزستان حمایتت می‌کنیم» سر دادند.

ویدیو‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معترضان در یزدان‌شهر اصفهان خطاب به ماموران امنیتی شعار می‌دهند: «‌بترسید بترسید، ما همه با هم هستیم.» منابع محلی گفتند که معترضان در یزدانشهر پس از مداخله نیروهای بسیجی‌، به یک خودروی بسیج  آسیب وارد کردند.

در استان بوشهر نیز چهارشنبه شب مردم شهرک فضیلت بوشهر و جمعی از مردم گناوه با تجمع‌های اعتراضی از اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند. در شهرک فضیلت بوشهر جمعی از مردم به نشان اعتراض خیابان اصلی این شهرک را برای ساعاتی بستند.



افزایش تعداد کشته شدگان تظاهرات بی‌آبی در خوزستان

شب گذشته٬ برای هفتمین شب پیاپی٬ در شهرهای اهواز، شیبان، ایذه، سوسنگرد، شوشتر، شوش، شاوور، بهبهان، جراحی، ماهشهر، دزفول و مسجد سلیمان مردم در اعتراض به بی‌آبی و کم آبی به میدان آمدند.

به گفته منابع مستقل شمار کشته‌شدگان در اعتراضات تاکنون دست‌کم به ۶ نفر رسیده است. دو نفر از کشته شدگان به نام‌های هادی بهمنی و محمد عبداللهی در جریان اعتراضات سه‌شنبه شب ایذه در اثر شلیک نیروهای امنیتی کشته شدند.

فرماندار ایذه روز چهارشنبه کشته شدن هادی بهمنی نوجوان هفده ساله را تایید کرد ولی گفت که او در اثر تیراندازی «اغتشاشگران» کشته شده و ۱۴ مامور نیروی انتظامی نیز زخمی شده‌اند ولی اشاره‌ای به شمار معترضان مجروح نکرد.

پیشتر مقام‌های استان خوزستان درباره کشته شدن مصطفی نعیماوی در جریان اعتراضات شادگان نیز دلیل کشته شدن او را تیراندازی «اغتشاشگران» عنوان کرده بودند.

این درحالی است که منابع مستقل تاکید دارند که مصطفی نعیماوی در شادگان، و قاسم خضیری در اعتراضات محله کانتکس اهواز، محمد کروشات در اعتراضات دوشنبه شب و فرزاد فریسات در اعتراضات سه‌شنبه شب کوی علوی اهواز با شلیک نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »