گسترش اعتراضات به استان‌های دیگر ایران

زیتون– ده روز پس از آغاز اعتراضات مردمی به کم آبی و بی‌‌آبی در خوزستان٬ مردم تبریز در حمایت از آنها به پا خواستند.

بر اساس ویدیو‌هایی که از این تجمع در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده٬ معترضان در تبریز با تجمع خود شعارهایی درباره همبستگی میان آذربایجان و اهواز سر داده‌اند.

گزارش‌ها همچنین نشان‌دهنده حضور سنگین نیروهای امنیتی  و استقرار آنها در خیابان‌های اصلی تبریز است.

معترضان در تبریز شعار «آذربایجان میللتی، چکنمز بو ذیللتی» (مردم آذربایجان این ذلت را تحمل نخواهند کرد)،  «آذربایجان اویاخدی، خوزیستانا دایاخدی» (آذربایجان بیدار است، حامی خوزستان است)٬ «هیهات من الذله» (هرگز تن به ذلت نمی‌دهیم)، «آذربایجان، الاحواز، اتحاد، اتحاد» و «آذربایجان، اهواز[الاحواز] اتحاد، اتحاد» سر داده‌اند.

همچنین تصاویری از حمله موتورسواران نیروی انتظامی به معترضان آذربایجانی منتشر شده است؛ برخی از معترضان در واکنش به حمله نیروهای یگان ویژه شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» سر داده‌اند.

هرانا٬ ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، از بازداشت ۷ نفر از فعالین سیاسی و مدنی تبریز در آستانه اعتراضات امروز این شهر خبر داده بود.

بر اساس این گزارش طی روزهای گذشته وحید ابهری، مجتبی عبدلی توسط نیروهای امنیتی در شهرهای تبریز و بستان آباد بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. از دلایل بازداشت، اتهامات مطروحه و محل نگهداری این شهروندان اطلاعی در دست نیست.

همچنین روز جمعه ۳۱ تیرماه، ۵ شهروند دیگر به نام‌های رحیم ساسانی، یاشار پیری، محسن عباسپور، سعدالله ساسانی و محمد پورعلی، در شهر خواجه در اطراف تبریز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش خودروی این شهروندان تلفن‌های همراهشان توسط ماموران امنیتی ضبط شد. این ۵ شهروندان صبح روز جمعه یکم مرداد ماه آزاد شدند.

مردم تبریز تنها شهروندانی نبودند که در حمایت از معترضان خوزستانی به خیایان‌ها آمدند.

طی روزهای گذشته در استان‌های بوشهر، تهران، اصفهان، لرستان و کرمانشاه نیز در حمایت از مردم تشنه خوزستان دست به برگزاری تجمع زده بودند.

گزارش‌های تاییدنشده همچنین حاکی از برگزاری تجمع‌های مشابهی در ایلام و در بجنورد، در خراسان شمالی است.

همزمان با برگزاری این تجمعات اعتراضی اینترنت در برخی شهرهای ایران با اختلال مواجه شده است.

به گفته برخی ساکنان استان‌های تبریز، ارومیه و اردبیل اینترنت ایرانسل و همراه اول از  عصر امروز  بین ساعات ۶-۷ بعد از ظهر تا ۲۲ دچار اختلال بوده و در برخی مناطق نیز به طور کل قطع بوده است

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز از قطعی اینترنت در تبریز، اورمیه، اردبیل و مشکین‌شهر همزمان با تجمع مردم این شهرها در حمایت از مردم خوزستان خبر دادند.

از ده روز پیش اعتراضات گسترده‌ای و کم سابقه‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی و کم آبی برگزار شده است.

بر اساس گزارش‌های نهادهای حوق بشری حداقل مرگ هشت تن از معترضان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی تایید شده است. همچنین گزارش‌ها از بازداشت «صدها» نفر خبر می‌دهد.

بر اساس اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیروهای سپاه پاسداران بامداد شنبه دوم مردادماه پیکر فرزاد فریسات، از کشته‌شدگان در اهواز، را بدون اطلاع خانواده او دفن کردند.

دولت برای کنترل اعتراضات اینترنت را مسدود کرده و فضای امنیتی سنگینی بر شهرهای مختلف خوزستان از جمله اهواز، سوسنگرد، شادگان، حمیدیه، شوش و ماهشهر توس حاکم شده است.

هرانا امروز طی گزارشی اسامی ۱۰۲ بازداشتی اعتراضات خوزستان را منتشر کرده است.
یکی از نمایندگان اسبق خوزستان در مجلس ششم نیز از بازداشت حدود ۳۰۰ نفر و کشته‌شدن ۱۱ نفر و زخمی شدن بیش از یکصد تن خبرداد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »