? زنده| خطر طغیان بیماری که ١٠ برابر مسری‌تر از کروناست

 



خطر طغیان بیماری که ١٠ برابر مسری‌تر از کروناست

علی ربیعی٬ سخنگوی دولت٬ از تشکیل پرونده‌ای در دادسرای تهران و رسیدگی «تیم‌های تخصصی قضایی، امنیتی و اطلاعاتی» به انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف خبر داد.

علی ربیعی در نشست خبری هفتگی خود گفت که در این ارتباط پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده و «تیم‌های تخصصی از ضابطان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و مرجع قضایی در یک تیم مشترک قضایی، امنیتی و اطلاعاتی پرونده را پیگیری می‌کنند».

سخنگوی دولت همچنین انتشار این فایل را «توطئه‌ای علیه دولت و نظام» خواند.

نجم اردیبهشت ماه یک فایل صوتی از گفتگو‌یی که وزیر امور خارجه ایران، ششم اسفند سال گذشته انجام داده بود٬ به‌ رسانه‌ها راه یافت. این مصاحبه که در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید» زیر نظر حسام الدین آشنا برگزار شده٬ به گفته وزارت امور خارجه بیش از هفت ساعت است اما تنها سه ساعت آن برای رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران زیادی در داخل و خارج کشور ارسال شده بود.

وزیر امور خارجه در این مصاحبه حقایقی را در رابطه با نقش قاسم سلیمانی و روسیه در سنگ اندازی مقابل برجام و پیشرفت دیپلماسی ایران و شلیک به هواپیمای اکراینی مطرح کرده بود.

محمدجواد ظریف در این مصاحبه انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح کرد و گفت حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی متهم کرد.

ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بود و با «اراده روسیه» موجب درگیری بیشتر ایران در جنگ سوریه شد.

انتشار این مصاحبه با انتقادات فراوانی از سوی نمایندگان مجلس و رسانه‌های نزدیک به سپاه همراه شد و برخی از آنها خواستار برخورد قضایی و امنیتی با محمد جواد ظریف شدند.



خطر طغیان بیماری که ١٠ برابر مسری‌تر از کروناست

محسن زهرایی، رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن٬ خبر از خطر طغیان بیماری داد که ١٠ برابر مسری‌تر از کروناست.

به گفته محسن زهرایی تاکنون ٢۴ مورد بیماری سرخک در استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خراسان رضوی شناسایی شده است.

بیماری سرخک از پاییز تا اواخر بهار شیوع پیدا می‌کند و با گرم شدن هوا احتمال شیوع کاهش می‌یابد.

قدرت سرایت سرخک ١٠ برابر بیشتر از کروناست و به همین دلیل واکسیناسیون در برابر این بیماری بسیار مهم است.

سرخک بیماری است که با علامت تب و دانه‌های قرمز رنگ روی سر، صورت و گردن بروز می‌کند و سپس دانه‌های قرمز روی دست و پا نمایان می‌شوند.



اداره کل مطبوعات: رسانه‌ها حق ندارند مطلبی علیه نامزدها منتشر کنند

اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، در اطلاعیه‌ای مدیران مسئول رسانه‌ها را به رعایت دقیق ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری دعوت کرد. در بخشی از این قانون آمده است که «کلیه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی، حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند.»

به گزارش ایلنا، در این اطلاعیه خطاب به مدیران مسئول رسانه‌ها آمده است: به‌منظور بهره‌گیری بیشتر از فرصت‌های رسانه‌ای و افزایش مشارکت مردمی در امر خطیر انتخابات ریاست جمهوری، ضمن دعوت از آن رسانه محترم برای پوشش تبلیغات انتخاباتی، توجه و عنایت هرچه تمام تر آن رسانه محترم را به رعایت دقیق ماده ۷۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری جلب می‌نماید.

در ادامه تصریح شده است که در این ماده قانونی آمده است: «کلیه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مکتوب و الکترونیک و سایر شبکه‌های مجازی، حق ندارند آگهی یا مطلبی علیه نامزدهای انتخاباتی درج کنند و یا مطالبی بنویسند که دال بر انصراف گروه یا اشخاصی از نامزدهای معین باشد. در صورت وقوع این تخلف، نامزدهای مزبور حق دارند پاسخ خود را ظرف هجده (۱۸) ساعت پس از انتشار، به وسیله وزارت کشور به رسانه مزبور بدهند و رسانه مکلف به نشر فوری آن در اولین زمان ممکن است. در صورتی که رسانه مزبور قبل از ساعات ممنوعیت تبلیغاتی اطلاع‌رسانی نکند یا منتشر نشود، مدیر مسئول آن باید با هزینه خود پاسخ نامزد را به روزنامه یا مجله همطرازی که قبل از ممنوعیت تبلیغات چاپ می شود، ارسال کند و آن نشریه مکلف به درج آن در اولین چاپ نشریه است.»



شورای نگهبان به همتی هشدار داد

احمد خاتمی، عضو فقهای شورای نگهبان٬ به عبدالناصر همتی هشدار داد.

این عضو شورای نگهبان خطاب به این نامزد انتخابات ریاست جمنهوری گفت: «معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی که در ماشین نشسته را دعوت به حجاب می‌کنید؟ ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزو متن دین است امر به حجاب هم امر به دین است و این کاندیدا بعدا می‌خواهد بیاید و قسم بخورد من به اسلام عمل می‌کنم. از کاندیدا‌های مورد تائید می‌خواهم که مراقب حرف هایشان باشند و تخریب نکنند و تهمت نزنند و خلاف واقع نگویند.»

عبدالناصر همتی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در صداوسیما که گفته بود: «چرا باید به دختر خانمی که وقت گذاشته و تحصیل کرده است، پیامک بدهیم و بگوییم شما حجابت را در ماشین رعایت نکردی و به آنها استرس وارد کنیم؟»

هادی طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان، روز ۱۷ اردیبهشت ماه گفته بود: «چون مبنای شورا نظارت استصوابی است، اگر در خلال مناظره‌های نامزدها مشخص شود فردی صلاحیت نداشته، یا صلاحیت داشته و الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیتش را از دست داده، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد.»



تعطیلی مطلق ۶۰ درصدِ هتل‌ های مشهد

امیر سزاوار٬ رییس جامعه هتلداران ایران، وضعیت هتل‌های شهر مشهد را اسفناک خواند و گفت: «گردشگری در مشهد کاملاً به گردشگری زیارتی وابسته است. در نتیجه، در دوران کرونا با رکود گردشگری زیارتی، ضربه بزرگی به صنعت هتلداری استان خراسان رضوی و شهر مشهد وارد شد.»

امیر سزاوار افزود: «هتل‌هایی که هنوز تعطیل نشده‌اند، هیچ سودآوری‌ای ندارند و صرفاً به دلیل تامین نیازهای محدود به اقامتگاه، فعالیت‌هایشان را متوقف نکرده‌اند. باز بودن هتل‌ها هزینه‌های جاری مشخص و عمدتا سنگینی دارد، این هزینه‌ها در صورتی که ضریب اشغال هتل‌ها حداقل ۵۰ درصد باشد و نرخ‌های مصوب از مسافران دریافت شود، تامین خواهد شد، در چنین شرایطی فقط از پس هزینه‌های جاری برمی‌آییم و به سودآوری و درآمدزایی نمی‌رسیم. بماند که هزینه استهلاک و به اصطلاح خواب سرمایه‌ای را که در هتل‌های بی‌رونق متوقف شده است، در نظر نگرفته‌ام.»

رییس جامعه هتلداران فعالیت اقامتگاه‌های دولتی را معضل دانست و ادامه داد: «بسیاری از هتل‌ها و مراکز اقامتی در کشور و از جمله در استان خراسان رضوی و شهر مشهد در اختیار بخش خصوصی نیست. از ارگان‌های نظامی و انتظامی گرفته تا نیمه‌دولتی‌هایی مانند بیمه و تامین اجتماعی و دادگستری اقامتگاه دارند. در چنین شرایطی چه جایی برای فعالیت بخش خصوصی می‌ماند؟ ضمن این‌که آن ارگان‌ها و سازمان‌ها هم هیچ کدام موفق نبودند و سودآوری نداشتند، یعنی نه خودشان در درآمدزایی موفق شده‌اند و نه فضا و بازار را در اختیار بخش خصوصی که باید موتور محرک صنعت گردشگری باشد، قرار داده‌اند.»



سفر ممنوع شد

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا اعلام کرد: سفر بین استانی بدون توجه به رنگ بندی شهرها، از ساعت ۱۲ ظهر فردا چهارشنبه ممنوع می‌باشد و این ممنوعیت تا ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ادامه دارد.

همچنین برابر طرح هوشمند مدیریت محدودیت ها ، برای ورود خودروهای غیربومی به شهرهای قرمز و نارنجی جریمه ها اعمال خواهد شد.

برای شهرهای زرد، صرفاً در طول این بازه زمانی نیز جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای یکبار اعمال خواهد شد.

در حال حاضر ۱۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا از نیروی انتظامی نیز خواست که نسبت به اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم برای تحقق مصوبه ستاد اقدامات ضروری را اجرایی کند.

شمار جانباختگان کرونا در کشور روز گذشته در حالی از مرز ۸۰ هزار نفر گذشت که ستاد ملی مقابله با کرونا از همه هموطنان خواست به منظور جلوگیری از بروز روند صعودی بیماری، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، همکاری لازم را در اجرای مصوبات ستاد داشته باشند .



بازداشت تبعه چین در پی انتشار ویدئو از رابطه‌اش با دختران ایرانی

دادستانی کاشان خبر از بازداشت مرد جوان چینی در ایران در پی انتشار ویدئوهایی از رابطه‌اش با دختران ایرانی داد.

به گفته روح‌الله دهقانی٬‌دادستان عمومی و انقلاب اسلامی کاشان، این تبعه چین دوشنبه شب «توسط نیروهای انتظامی و اطلاعاتی در عوارضی کاشان» دستگیر شده است.

روح‌الله دهقانی در این رابطه توضیح داد: «متهم ضمن تفهیم اتهام بازداشت و با اعمال ماده ۱۲۱ تحت‌الحفظ به تهران منتقل خواهد شد.»

طی یک ماه گذشته این جوان چینی ویدئوهایی در شبکه یوتیوب از روابطش با تعدادی از دختران و زنان ایرانی منتشر کرده و ادعاهایی علیه آنها مطرح کرده است.

در پی انتشار این ویدئوها و واکنش عده‌ای زیاد در شبکه‌های اجتماعی، هفته گذشته رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی پلیس ایران، ناجا، از تشکیل پرونده‌ای علیه یکی از اتباع خارجی خبر داد.

به گفته دادستان عمومی و انقلاب کاشان، پرونده این فرد شاکی خصوصی هم دارد.



امام جمعه اصفهان: انتخابات سوریه را الگو قرار می‌دهیم

یوسف طباطبایی نژاد٬ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان٬ خواستار آن شد که «باید برگزاری انتخابات در سوریه را الگو قرار دهیم.»

او در این رابطه توضیح داد: «زیرا در این کشور مردم علی‌رغم تعدد مذاهب، حضور حداکثری در انتخابات را رقم زدند و بیش از ۹۵ درصد به بشار اسد رأی دادند.»

امام جمعه اصفهان در مورد رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: «نظر شورای نگهبان در مورد کاندیداها فصل‌الخطاب است؛ باید توجه داشت که حقوقدان‌ها و فقهای شورای نگهبان کسانی نیستند که بخواهند آخرت خود را به خیالات دنیایی بفروشند بنابراین مردم باید صلاحیت کاندیدهای تأیید شده انتخابات ریاست جمهوری را احراز کنند و به فرد اصلح رأی بدهند.»

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

بیشتر بخوانید:

رقبای انتخاباتی ابراهیم رئیسی ممکن است به زندان محکوم شوند

آیت‌الله خامنه‌ای کار را تمام کرد

صادق لاریجانی انتقاد خود را پس گرفت

شورای نگهبان؛ بازگشت به اصل و تلاش برای سوریه‌ای کردن ایران

چیزهایی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری نگفتند

این یک انتخابات نیست

علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان نایب رئیس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از غایبان بزرگ این فهرست هستند.

این فهرست هفت‌ نفره عینا تایید فهرستی است که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، یک شب پیش از اعلام رسمی بر اساس یک منبع «مطلع» منتشر  و جنجال گسترده‌ای در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد.



توقف واکسیناسیون در خوزستان به دلیل اتمام موجودی واکسن

فرهاد ابول‌نژادیان، رییس دانشگاه علوم پزشکی جدی‌شاپور اهواز، از توقف واکسیناسیون افراد به دلیل اتمام موجودی واکسن در خوزستان خبر داد.

ابول‌نژادیان گفت که تاکنون ۵۳ درصد افراد بالای ۶۵ سال در شهرهای تابعه این دانشگاه واکسینه شده‌اند اما در حال حاضر واکسن‌های خوزستان تمام شده و منتظر محموله واکسن هستیم تا ادامه واکسیناسیون را مجددا انجام دهیم.

او همچنین با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در خوزستان، افزود که در حال حاضر ۱۵ شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی و ۱۲ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود که تنها تغییر در وضعیت کرونای خوزستان نسبت به هفته گذشته، تغییر رنگ شهرستان رامشیر از نارنجی به زرد بوده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »