رقبای انتخاباتی ابراهیم رئیسی ممکن است به زندان محکوم شوند

زیتون– طبق قانون مجازات جدید اسلامی٬ رقبای انتخاباتی ابراهیم رئیسی٬ رییس قوه قضاییه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم٬ ممکن است به شش ماه تا دوسال زندان محکوم شوند.

طبق قانون مجازات اسلامی جدید هر گونه «توهین و افترا» به روسای سه قوه جرم محسوب می‌شود.

در این قانون توهین به مسئولان بدون قصد «ضربه زدن به اصل نظام» جرم سیاسی شناخته شده است.

در ماده یک این طرح آمده است: هر یک از جرایم مطرح در ماده ۲ این قانون مانند توهین و افترا به رؤسای سه قوه، رییس مجمع تشخیص، وزرا، رئیس‌جمهور، معاونان رئیس‌جمهور چنانچه با انگیزه اصلاح امور کشور علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب یابد بدون آنکه مرتکب قصد ضربه زدن به اصل نظام را داشته باشد، جرم سیاسی محسوب می‌شود.

تعریف توهین در قانون

قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۵ در ماده ۶۰۸ با ذکر مثال توهین را به فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک تعریف کرده‌­است اما آن را محدود به همین دو رفتار ندانست. بر اساس این قانون هر رفتاری که به صورت متعارف موجب سستی در شخصیت یک انسان و تحقیر وی شود، توهین است؛ رفتار توهین­‌آمیز می­‌تواند در قالب گفتار یا انجام یک رفتار یا حرکت خاص باشد.

وبسایت معاونت انسانی قوه قضاییه در این باره تاکید دارد که همچنین بر اساس این قانون «وجود یا عدم وجود یک ویژگی در شخص توهین شونده، تأثیری در جرم توهین ندارد.»

بیشتر بخوانید:

آیت‌الله خامنه‌ای کار را تمام کرد

صادق لاریجانی انتقاد خود را پس گرفت

شورای نگهبان؛ بازگشت به اصل و تلاش برای سوریه‌ای کردن ایران

چیزهایی که کاندیداهای ریاست‌جمهوری نگفتند

این یک انتخابات نیست

بر این اساس اگر یکی از رقبای انتخاباتی ابراهیم رئیسی در جریان مناظرات انتخاباتی «رییس قوه قضاییه» را به هر چیزی «متهم» کند٬ ممکن است بر اساس این قانون به ششم ماه تا دو سال زندان محکوم شود.

این قانون پیش از این٬ به رغم نامزدی رییس جمهوری وقت در انتخابات٬ چندان محل اختلاف نبود زیر این اولین بار است که رییس قوه قضاییه٬ همزمان نامزد انتخابات ریاست جمهوری است؛ یعنی فردی که می‌تواند علیه نامزدهای انتخاباتی اعلام جرم کند٬ خود نامزد و ذی‌نفع انتخابات است.

انتخاباتی پر از اما و اگر 

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان نایب رئیس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از غایبان بزرگ این فهرست هستند.

این فهرست هفت‌ نفره عینا تایید فهرستی است که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، یک شب پیش از اعلام رسمی بر اساس یک منبع «مطلع» منتشر  و جنجال گسترده‌ای در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد.

برخی از فعالان سیاسی پس از انتشار لیست نام افراد تایید صلاحیت شده این گمانه زنی را مطرح کردند که ارکان انتصابی نظام از جمله شورای نگهبان در پی هموار کردن راه پیروزی «نامزد طراز انقلاب اسلامی» در انتخابات پیش رو هستند.

پیش از این نیز برخی انتقادها به نامزدی ابراهیم رئیسی در انتخابات پیش از استعفا از ریاست قوه قضاییه مطرح بود. از جمله اینکه سه تن از حقوق دانان شورای نگهبان را یکی از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری یعنی ابراهیم رئیسی منصوب کرده است.

همچنین ابراهیم رئیسی پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ به مدت چهار سال تمامی امکانات قوه قضاییه را به خدمت گرفت تا بتواند تصویر «آیت‌الله اعدام» را در اذهان عمومی بهبود بخشد و راهش را به پاستور هموار کنند.

گذشته از آن در طی چهار سال گذشته ابراهیم رئیسی در قامت رییس قوه قضاییه٬ قبای «مبارزه با فساد» را به تن کرد؛ از تمامی امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای تبلیغ خودش استفاده کرد؛ تمامی تریبون‌های رسمی نظام در خدمت او دست به تخریب دولت مستقر زدند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »