آیت‌الله خامنه‌ای کار را تمام کرد

زیتون– سخنرانی امروز علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ به «امید» اصلاح طلبان در زمینه تغییر نتیجه «احراز صلاحیت» نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پایان داد.

رهبر جمهوری اسلامی٬ در دیداری مجازی با نمایندگان مجلس «ضمن حمایت قاطع از رویه قانونی شورای نگهبان»، عامل اصلی افزایش مشارکت آحاد مردم در انتخابات را حضور مدیران قوی و توانمند برای حل مشکلات اصلی مردم دانستند.

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان نایب رییس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رییس‌ جمهوری پیشین، از غایبان این فهرست هستند.

این فهرست هفت‌ نفره عینا تایید فهرستی است که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، دوشنبه شب بر اساس یک منبع «مطلع» منتشر کرد و جنجال گسترده‌ای در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد.

پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان زمزمه‌هایی مبنی بر تلاش برخی چهره‌های سیاسی برای اضافه شدن چند نام به مجموع نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شنیده شد.

ابراهیم رئیسی٬ رییس قوه قضاییه و نامزد این انتخابات٬ نیز در یک فایل ویدئویی مدعی شد که مشغول رایزنی برای «رفع موانع» است.

هرچند پیش از آن عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ گفته بود که «روند احراز صلاحیت‌ها» قابل تجدید نظر خواهی و شکایت نیست.

البته تغییر نتایج «بررسی احراز صلاحیت» شدگان شورای نگهبان بی‌سابقه نیست. سال ۸۴ به درخواست غلامعباس حدادعادل٬ یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری٬ با حکم حکومتی رهبر جمهوری اسلامی مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده به عرصه رقابت‌ها بازگشتند.

امسال اما آیت‌الله خامنه‌ای از نامزدهایی که صلاحیت‌شان احراز نشده و با «متانت» به تصمیم شورای نگهبان احترام گذاشتند، تشکر کرد.

او در ادامه این سخنرانی به «تحریم انتخابات» نیز پرداخت و  خطاب به «مردم» گفت: «به مردم عزیزمان عرض می‌کنم؛ ملت عزیز ایران! انتخابات در یک روز انجام می‌گیرد امّا اثر آن در چند سال باقی می‌ماند.»

صدای تحریم که همیشه در میان ایرانیان هواداران محدود اما پر و پا قرصی داشت، در انتخابات مجلس اسفند ۱۳۹۸ بلند و فراگیر شد، حال در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد تحریم، یا به تعبیر فاصله‌گذارانه عده‌ای «رای ندادن»، به عنوان گزینه‌ اصلی خودنمایی می‌کند.

جدای از قهر رای‌دهندگان پیشین که از مجلس ۹۸ به صندوق‌ها پشت کردند، این بار بازمانگان قربانیان اسقاط هواپیمای اکراینی و خانواده‌های کشته شدگان آبان ۹۸ فعالانه به میدان آمدند و بر «رای‌-بی-رای» تاکید کردند. حال با کار شورای نگهبان در رد صلاحیت گسترده و میدان دادن به گروه خیلی کوچکی از خودی‌ها، به نظر می‌رسد بخشی از افرادی که پای ثابت رای دادن بودند هم دیگر دست و دلشان به برگه رای نرود.

البته در این دوره، برخلاف دفعات پیشین که لااقل در سخنرانی‌ها و پشت تریبون‌ها بر مشارکت حداکثری پافشاری می‌شد، برای حاکمیت هم عدم مشارکت بالا چندان اهمیتی ندارد. خامنه‌ای جملات انگیزاننده پیشین را خطاب به هوادارن و مخالفان نمی‌گوید و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم ۲۹ اردیبهشت گفت که از منظر حقوقی مشارکت پایین تاثیری در مشروعیت انتخابات نخواهد گذاشت.

هرچند علی خامنه‌ای در بخش پایانی سخنرانی‌اش تاکید کرد: «در انتخابات شرکت کنید، انتخابات را متعلق به خودتان بدانید که متعلق به شماست و از خدا کمک و هدایت بخواهید که شما را هدایت کند به آنچه که درست و حق است و به کسی که شایسته است و بروید پای صندوق و رأی بدهید.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »