صادق لاریجانی انتقاد خود را پس گرفت

زیتون– صادق لاریجانی٬ عضو شورای نگهبان و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام از «شورای نگهبان به عنوان تنها مرجع رسمی و قانونی تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات نام برد.»

او طی عقب‌نشینی آشکار از مواضع روز گذشته‌اش گفت: «دیروز اینجانب مطالبی را در خصوص عملکرد شورای نگهبان در روند تایید صلاحیت ها مطرح کردم که موجب شد برخی مهمان های ناخوانده و گروه های ضد انقلاب و ضد نظام به خیال باطل خود بخواهند از آن برداشت های ناصواب کنند اما باید بدانند که مرز ما با اینها کاملا جداست و سخنان دیروز بنده نیز فارغ از مصلحت بودن یا نبودن طرح آن، از سر دغدغه و با هدف افزایش اقتدار و اعتماد سازی شورای نگهبان بود.»

صادق لاریجانی٬ عضو شورای نگهبان٬ روز گذشته طی یک رشته توییت انتقادات تندی را نسبت به شورای نگهبان به زبان آورد.

او در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «از اولین حضور این‌جانب در شورای‌نگهبان در سال ۱۳۸۰، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

به نوشته این عضو شورای نگهبان: «سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید!!»

رییس سابق قوه قضاییه افزود: «چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان. این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تأثیر یافتم، این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون». در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم: اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون.»

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان نایب رئیس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از غایبان بزرگ این فهرست هستند.

این فهرست هفت‌ نفره عینا تایید فهرستی است که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، دوشنبه شب بر اساس یک منبع «مطلع» منتشر کرد و جنجال گسترده‌ای در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد.

امروز (چهارشنبه) اما به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام صادق لاریجانی تاکید کرد: «در طول بیست سال گذشته همواره از شورای نگهبان دفاع کرده ام و اکنون هم چنین است و اگر اینجانب مطلبی گفتم از سر دلسوزی و در ادامه همان رویه دفاع از عملکرد شورای نگهبان در طول ۲۰ سال گذشته بوده است.»

لاریجانی افزود: «بر اساس قانون اساسی، شورای نگهبان تنها نهاد رسمی متولی تایید صلاحیت کاندیداها و تنها مرجع رسیدگی به مصوبات مجلس به لحاظ انطباق با شرع و قانون اساسی است که باید همواره دقت و سخت گیری در رسیدگی ها را داشته باشد.»

او با ذکر این نکته که «حالا برخی ها خوشحال نشوند که چنین سخنانی مطرح شده» ادامه داد: «به لحاظ قانونی و منطقی همه باید نظری را که شورای نگهبان بعنوان نهاد متولی و مسئول تایید صلاحیت ها بیان کرده، بپذیرند. در هیچ کجای دنیا هم اینطور نیست که امر صلاحیت ها را رها کنند و بگویند همه بیایند.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »