? زنده| مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با نامزدی حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری

 



مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با نامزدی حسن خمینی در انتخابات ریاست جمهوری

پایگاه خبری جماران به نقل از یاسر خمینی نوشت که رهبر جمهوری اسلامی با نامزدی برادرش در انتخابات ریاست جمهوری مخالفت کرده است.

جماران در این رابطه نوشت: «ایشان با تردید در حال مشورت و بررسی جوانب امر بودند تا اینکه امروز مطابق دیدارهای نوبه خود با رهبری به دیدن ایشان رفتند که طی این ملاقات، رهبر انقلاب کاندیداتوری ایشان در انتخابات را به صلاح ندانستند و با بیان اینکه حاج حسن آقا را مانند فرزند خود می دانند، از ایشان خواستند که در شرایط فعلی به این عرصه ورود نکنند.»

بر اساس این دیدار یاسر خمینی تاکید کرد که حسن خمینی به تصمیمی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ندارد.



ظرفیت پذیرش بیماران کرونا در بیمارستان‌های استان تکمیل شد

انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا در این استان بسیار پرشتاب است اعلام کرد: هم اکنون ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده است.

به گزارش ایرنا، محسنی بندپی در گفت‌وگو با ایرنا تاکید کرد: ««ظرفیت پذیرش بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان تهران شش هزار و ۶۹۱ نفر است که این ظرفیت پر شده است.»

پیشتر علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونا در تهران گفته بود وضعیت این شهر «فراتر از قرمز» است.

به گفته زالی، روز یکشنبه میزان بستری جدید در تهران به یک هزار و ۴۴۵ بیمار رسید که ۲۵۰ نفر از آنها مستقیما در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند.



تحریم فرماندهان ارشد سپاه، بسیج و پلیس را به‌دلیل سرکوب اعتراضات ۹۸ از سوی اروپا

اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که شش تن از فرمانده ارشد نظامی و سه زندان ایران را به اتهام نقض حقوق بشر و سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

در گزارش شورای اروپایی آمده است که این افراد شامل مقامات امنیتی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران هستند.

بر اساس تحریم‌های جدید، دارایی‌های این افراد در اروپا توقیف می‌شود و حق دریافت ویزا برای سفر به اتحادیه اروپا را نخواهند داشت.

حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، حسن کرمی فرمانده یگان‌های ویژه ناجا، محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، غلامرضا ضیایی رییس زندان اوین، حسن شاهوارپور فرمانده سپاه ولیعصر خوزستان، لیلا واثقی فرماندار قلعه حسن خان افرادی هستند که به اتهام سرکوب خشن اعتراضات آبان ۹۸ به لیست تحریم‌های حقوق بشری اتحادیه اروپا اضافه شده‌اند.

همچنین زندان اوین، زندان مرکزی تهران بزرگ (زندان فشافویه) و زندان رجایی شهر در فهرست تحریمی اتحادیه اروپا قرار گرفته‌اند.



علی‌اکبر صالحی: حادثه نطنز خرابکاری بود

علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران،‌ «خرابکاری» بودن حادثه نطنز را تایید کرد.

صالحی ضمن اشاره به ورود سیستم‌های امنیتی به این مساله به خبرگزاری ایسنا گفت: «اتفاق یکشنبه ارتباطی با حادثه تیرماه [سال گذشته] ندارد و این دو حادثه از هم جدا هستند.» اشاره او به انفجار سال گذشته در این تاسیسات بود که در سالن مونتاژ‌سانتریفیوژها صورت گرفت.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: «قطعا این اقدام خرابکاری بود، ‌حادثه‌ای نبود که اتفاقی روی داده باشد.»

او روز گذشته نیز این حادثه را «تروریسم هسته‌ای» خوانده بود. همزمان با این سخنان مقام‌های وزارت امور خارجه ایران هم به نقش اسرائیل در این حادثه اشاره کرده و از «انتقام» سخن گفته‌اند.

در حالی که مقام‌های سازمان انرژی اتمی اتفاق روی داده را ابتدا «حادثه» خوانده بودند، اما بعدا روزنامه‌ نیویورک‌تایمز آن را «انفجار» گزارش کرد و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم روز دوشنبه اشاره کرد این حادثه می‌توانست منجر به یک «فاجعه» شود.



بازار سیاه واکسن کرونا: هر دوز شصت میلیون

وبسایت تجارت‌نیوز در گزارشی از خیابان ناصرخسرو محل فروش غیررسمی دارو در تهران، نوشت که برخی دلالان دارو واکسن کرونا را به قیمت «۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان» به فروش می‌رسانند.

یکی از این دلالان به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت می‌تواند «دو دوز واکسن اسپوتنیک روسی» را با واسطه و با همین قیمت فراهم کند، اما به دلیل شرایط خاص نگهداری واکسن کرونا، فرد متقاضی باید برای تزریق واکسن به بیمارستان مراجعه کند.

یک پزشک بخش کرونا در یکی از بیمارستان‌های دولتی که نامش ذکر نشده به این وبسایت خبری گفت او و همکارانش دو دوز واکسن روسی کرونا را تزریق کرده‌اند، اما زمانی که برای تزریق دوز دوم رفته‌اند «دو سه نفر غریبه» در صف تزریق بوده‌اند که مطمئن است کادر درمان نبوده‌اند.

یک پزشک دیگر نیز گفته است: «درست در وسط تعطیلات نوروز برای تزریق دوز اول به بعضی از همکاران ما زنگ زدند. خیلی‌ها سفر بودند و نتوانستند دوز دوم را بگیرند. احتمالا واکسن آنهایی که نبوده‌اند را به فرد دیگری داده‌اند.»



روزهای سخت برای بلوط‌های سی‌سخت

چهار بانده شدن جاده یاسوج به سی‌سخت تاکنون باعث از بین رفتن حدود ۳۰۰۰ درخت بلوط شده و سال گذشته با اعتراض فعالان محیط زیست ساخت این جاده به تعطیلی کشید. حالا اداره راه و شهرسازی قرار است طرح چهار بانده شدن جاده را به شکلی اصلاح کند که درختی قطع نشود.

فعالان محیط زیست یاسوج معتقدند که این جاده نیاز به ایمن‌سازی دارد نه به تعریض و چهار بانده شدن. آنها این گمانه را مطرح می‌کنند که برخی از طریق جاده‌سازی به دنبال گران شدن زمین و خان ه‌و ویلاهایشان هستند.

عصر ایران در گزارشی نوشت که سی‌سخت شهری توریستی و خوش آب و هواست که در دامنه رشته‌کوه دنا واقع شده که زلزله بهمن ماه ۹۹، خسارت زیادی به خانه‌های آن وارد کرد. حالا هم عده‌ای سعی دارند این زلزه را بهانه‌ای قرار داده و تعریض جاده را هر چه سریع‌تر تکمیل کنند اما چهار بانده شدن جاده یاسوج به سی‌سخت تاکنون باعث مرگ ۳۰۰۰ بلوط شده و پیش‌بینی می‌شود که در صورت ادامه هزاران بلوط دیگر را به کام مرگ بکشد.

برخی فعالان مدنی نگران این هستند که ساخت جاده و سهولت دسترسی به سی‌سخت، این شهر را به یک شهر خوابگاهی تبدیل کند.



هشدار زندانیان نسبت به شیوع ویروس کرونا در زندان اوین

جمعی از زندانیانی که در زندان اوین به‌سرمی‌برند با امضای بیانیه‌ای نسبت به شیوع ویروس کرونا در این زندان هشدار دادند و خواستار مرخصی ویژه برای پرهیز از ابتلای به این بیماری شدند.

امضاکنندگان این بیانیه در بند هشت اوین نگهداری می‌شوند که عموما زندانیان سیاسی در آن هستند.

بیانیه مورد اشاره روز یکشنبه ۲۲ فروردین در وبسایت دیده‌بان ایران منتشر شده است و می‌گوید موج چهارم کرونا به زندان اوین نیز رسیده چنان که دو زندانی در بند هشت و سه نفر از پرسنل زندان به آن مبتلا شده‌اند.



ظریف: انتقام انفجار نطنز را از اسرائیل خواهیم گرفت

محمدجواد ظریف،‌ وزیر امور خارجه، با حضور در کمیسیون امنیت ملی مجلس در پی حادثه نطنز آن را «انتقام» اسرائیل از موفقیت ایران در مسیر لغو تحریم‌ها از طریق مذاکرات وین خوانده و از گرفتن «انتقام» سخن گفته است.

ظریف در جلسه‌ای با اعضای این کمیسیون حادثه نطنز را «دام مکارانه» اسرائیل عنوان کرده و گفته است: «ولی ما اجازه نخواهیم داد و انتقام این اقدامات را خواهیم گرفت.»

او همچنین بر ضرورت «حفاظت مناسب» از تاسیسات و دانشمندان هسته‌ای در شرایط فعلی که آن را «حساس» خواند تاکید کرد.

وزیر امور خارجه همچنین خطاب به طرف‌های مذاکره نیز گفت: «اگر تاکنون با تاسیسات غنی‌سازی با ماشین‌های نسل اول مواجه بودند، الان نطنز می‌تواند مملو از سانتریفیوژ‌های پیشرفته با چند برابر توان غنی‌سازی باشد.»

پیشتر مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران از وقوع یک «حادثه» طی بامداد یکشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر دادند. ساعاتی بعد رسانه‌های اسرائیل از حمله سایبری این کشور به عنوان عامل این حادثه نام برده و روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا هم آن را «انفجاری بزرگ» عنوان کرد.



سقوط سخنگوی سازمان انرژی اتمی در حین بازدید از تاسیسات نطنز

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان خبر داد که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران دیروز حین بازدید از مجتمع هسته ای نطنز “دچار حادثه” شده است و اکنون در بیمارستانی در کاشان بستری است.

به گزارش ایسنا، کمالوندی درباره جزئیات این حادثه گفت: «حین بازدید، مقدار زیادی آلومینیوم پخش شده بود که در واقع روی دریچه ای را گرفته بود، دریچه هم مانند دودکشی برای طبقه پایین باشد و ارتفاع حدود ۷ متر و خورده ای داشت که پای بنده روی آلومینیوم رفت و پایین افتادم.»

کمالوندی گفت که برای بازدید از نظنز میرفته تا بعد از مشخص شدن علل حادثه با رسانه ها صحبت کند.

رسانه های ایران می‌گویند که “استفاده از کلاه ایمنی مانع بروز آسیب جدی” به بهروز کمالوندی شده است.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »