? زنده| وزارت ارشاد «نژاد پرستانه» بودن حاجی فیروز را مردود دانست

 




وزارت ارشاد «نژاد پرستانه» بودن حاجی فیروز را مردود دانست

انجمن هنرهای نمایشی اداره کل هنرهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران نسبت به حذف شخصیت حاجی فیروز از جشن های شهری در ایام نوروز واکنش نشان داده و «نژاد پرستانه» بودین این شخصیت را «مردود و به دور از نگرش جامع و علمی» دانسته است.

به گفته این انجمن حاجی فیروز و عمو نوروز از جمله شخصیت های سنتی ایران هستند.

اخیرا شهرداری تهران در بخشنامه ای خواستار حذف این شخصیت از جشن های نووزی شده و دلیل این تصمیم گیری را برداشت های «نژاد پرستانه از چهره سیاه حاجی فیروز» عنوان کرده بود.



تکذیب خبر تزریق واکسن کرونا به کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند

خبر تزریق واکسن به کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند٬ تکذیب شد.

وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت در پیامی توییتری نوشت: «خبر تزریق واکسن به کسانی که در انتخابات شرکت می‌کنند! یک دروغ خنده‌دار بیشتر نیست.

آنچه مشخص است این مطلب کذب از سوی برخی افراد در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است. اگر چنین موضوعی بیان شده بود، قطعا تمام خبرگزاری‌ها ومنابع رسمی و‌ کانال‌های معتبر تاکنون به آن پرداخته بودند.»

صبح امروز خبری به نقل از وزیر بهداشت مبنی بر اینکه به شرکت کنندگان در انتخابات واکسن کرونا تزریق‌ خواهد شد٬ منتشر شده بود.



قم قرنطینه شد

بهرام سرمست٬ استاندار قم٬ با اشاره به تصویب محدودیت‌های کرونایی ویژه نیمه شعبان گفت: «طبق مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا به منظور جلوگیری از شیوع این بیماری ورود خودرو با پلاک‌های غیر بومی به شهر قم در روزهای هشتم و نهم فروردین ماه ممنوع است.»

روز ۱۵ ماه قمری شعبان٬ روز ولادت دوازدهمین امام شعیان است و به عموما در این روز در ایران جشن برپا می‌شود.

سرمست افزود: « آیین‌های نیمه شعبان که در سال‌های قبل برگزار می شد امسال به صورت مجازی، غیر حضوری و غیر تجمعی خواهد بود.»



سند توافق ۲۵ ساله بین ایران و چین امضا شد

سند جامع همکاری ایران و چین که با عنوان «توافق ۲۵ ساله» از آن یاد می‌شود٬ در دیدار علی لاریجانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و وزیر خارجه چین نهایی خواهد شد.

عیل لاریجانی، رییس سابق مجلس و مشاور فعلی علی خامنه‌ای، «مسئول پیگیری قرارداد ۲۵ ساله ایران – چین» است.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز جمعه در ادامه سفر منطقه‌ای خود وارد تهران شد و ابتدا مورد استقبال همتای ایرانی خود محمدجواد ظریف قرار گرفت.

خبرگزاری ایرنا روز جمعه نوشت که امضای «سند برنامه همکاری جامع» جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین توسط وزیران خارجه دو کشور از برنامه‌های این سفر دو روزه است.

ساعاتی بعد ‎سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه٬ نیز به شبکه صداوسیما گفت که در این سفر «سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین که چند سالی در حال گفت‌وگو بودیم امضا خواهد شد.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. گروه نمایش در مورد حاجی فیروز مطالب زیر را نوشتند :
    آیا چون اخوان ثالث و مرتضی مشتاقی از جاجی فیروز بدشان می آید باید هشتاد میلیون مردم ایران هم از حاجی فیروز بدشان بیاید ؟ چون اخوان ثالث به حاجی فیروز فحش داده همه بازیگرها و هنرمندان و همه مردم ایران هم باید به حاجی فیروز فحش بدهند ؟ چه منطقی این را قبول می کند که نمایش پر قدرت و اصیل و زیبای حاجی فیروز طبق میل اخوان ثالث باید برداشته شود . مرحوم اخوان ثالث یک شاعر بوده اند و ما هم به ایشان احترام می گذاریم و خدا ایشان را بیامرزد و ایشان در متنی عقیده خود را در مورد حاجی فیروز گفته اند این دلیل نمی شود که به خاطر یک متن ، یک نمایش اصیل ایرانی از تئاتربرای همیشه حذف شود . نه تنها چهره حاجی فیروز هیچ شباهتی به برده های سیاه پوست آفریقایی ندارد بلکه چهره حاجی فیروز کاملا متناسب با نمایشهای ایرانی است و به قول معروف هر گردی گردو نیست ، هر سیاهی سیاه نیست و هر غلامی ، غلام برده نیست . کسی که این تفاوتها را درک نمی کند چه جوری به همین راحتی همه چیز را زیر سوال می برد . اگر قرار باشد ما با چند تا شبیه سازی بی اساس و بی منطق ، یکی یکی نمایشهای ایرانی را حذف کنیم که دیگر هیچ نمایشی ایرانی باقی نمی ماند . نژاد پرستی باعث آزار انسان است در حالی که حاجی فیروز نه تنها هیچ آزاری و اذیتی ندارد بلکه تا بوده مردم را شاد کرده و خندانده ، تا حالا حتی یکبار نشده که مردم ایران حاجی فیروز را تحقیر کنند و یا اصلا به نژاد پرستی فکر کنند و همه خیلی تعجب کردند که اصلا نژاد پرستی و برده داری چه ربطی به حاجی فیروز دوست داشتنی و شیرین و مهربان دارد ؟؟؟؟؟؟؟؟
    هیچ ایرانی نژاد پرستی را به حاجی فیروز ربط نداده ، نمی دهد و نخواهد داد ، در واقع کسانی که اصرار بر این ارتباط دارند بیشتر از همه دارند نژاد سیاه را تحقیر می کنند چون شما دارید القا می کنید ، تلقین می کنید و به مردم یاد می دهید که بین نژاد سیاه و سفید تفاوت وجود دارد . شما دارید تلقین می کنید که حاجی فیروز سیاه است زشت است غلام است ، بد حرف می زند . و القا می کنید حاجی فیروز از این به بعد نباید صورتش را سیاه کند چون سیاه بد است . در حالی که در پیشگاه خداوند سیاه ، سفید ، زشت و زیبا و برده و ارباب هیچ تفاوتی ندارد . حاجی فیروز نمایش است ، در نمایش بازیگر می تواند با هر چهره و زبانی صحبت کند، می تواند الکن باشد ، می تواند ناطق باشد ، می تواند لکنت داشته باشد ، می تواند روان صحبت کند می تواند سیاه باشد ، سفید باشد ، غلام باشد ، ارباب باشد ، بله اسم نمایش روی خودش است . می تواند هر شکلک و ادای به جا مناسب با نقش در بیاورد . بله نمایش است و اسم نمایش روی خودش است و ما در نمایش می توانیم هر خلاقیتی داشته باشیم . قرار نیست در نمایش همه مثل استاد دانشگاه حرف بزنند . قرار نیست حاجی فیروز یک مرد شیک و پیک با کت و شلوار فاستونی باشد و مثل یک استاد دانشگاه یا رئیس نطق و سخنرانی کند که اگر این جور بود نقش یک رئیس و استاد سخنران بود نه حاجی فیروز برای نوروز .
    حاجی فیروز یک فرم از نمایش است که با این حال و هوا می تواند نوید بخش نوروز باشد و هیچ شباهتی به سیاه پوستان آفریقایی ندارد و رنگ قرمز لباس ساتن حاجی فیروز هم کاملا حال و هوای ایرانی دارد و تا حالا هیچ آفریقایی و هیچ مردم کشور دیگری غیر از گروه نمایش ایران این مدل و فرم لباس حاجی فیروز را نپوشیده است و حتی برای خود آفریقایی ها هم حاجی فیروز یک چهره متفاوت است .
    جمله آخر : حاجی فیروز می آید مردم را بخنداند ، اما نژاد پرستی مردم را می گریاند و حاجی فیروز با همان چهره سیاه تداعی کننده آیین اش است نه با رنگ دیگر . حاجی فیروز با همان صورت سیاه ، حاجی فیروز را به آیین نوروزی تبدیل کرده و با رنگ دیگر ، حاجی فیروز نمی شود .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »