? زنده| برگزاری مراسم روز جهانی زن در تهران

 



برگزاری مراسم روز جهانی زن در تهران

جمعی از فعالین حوزه زنان و کنشگران مدنی، امروز سه شنبه  ۱۹ اسفند٬ ساعت ۱۷:۳۰ در پارک ساعی تهران، گرد هم آمدند و روز جهانی زن را گرامی داشتند.

به گزارش «زیتون» تجمع کنندگان پوسترهایی با شعارهای «حجاب اجباری طبیعی نیست»، «خشونت علیه زنان را متوقف کنید»، «حق زنان گرفتنی است نه دادنی»، «زنان عموما سیلی می خورند و گاه سر بریده میشوند»، «قتل های ناموسی متوقف شود» و «فقر، خشونت مضاعف علیه زن است» در دست داشتند.

ابتدا قرار بود این تجمع ساعت ۱۶ در پارک هنرمندان برگزار شود که با حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و پلیس امکان برگزاری نیافت و تعداد زیادی از شرکت کنندگان متفرق شدند که درنهایت با تصمیم برگزارکنندگان قرار بر این شد که تجمع اگرچه با تعداد کمتر این‌بار در پارک ساعی برگزار شود. گفتنی است، در پایان مراسم سرود برابری توسط تجمع کنندگان خوانده شد.

متن کامل این خبر به همراه گزارش تصویری آن را اینجا بخوانید.



محکومیت عیسی کلانتری به حبس تعزیری با اتهام توهین به خمینی

عیسی کلانتری، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، باوجود عذرخواهی قبلی، به اتهام «توهین» به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی به ۴ ماه حبس تعزیری محکوم شد.

خبرگزاری تسنیم در این مورد نوشت که او به صورت بدوی به ۴ ماه حبس تعزیری و منع عضویت در احزاب و گروه‌های سیاسی به مدت دو سال محکوم شده است.

بنابر این گزارش، او همچنین به اتهام آنچه «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» نامیده شده، به پرداخت چهل میلیون ریال جزای نقدی در شعبه ۱۰۵۸ دادگاه کیفری محکوم شده است.

مسئله «توهین» عیسی کلانتری به روح‌الله خمینی مربوط به انتشار اخیر ویدئویی کوتاه از یک مصاحبه او در شبکه‌های اجتماعی است.

در این مصاحبه که به گفته آقای کلانتری تاریخ آن به سه سال پیش بازمی‌گردد، خبرنگار از عیسی کلانتری می‌پرسد: «فکر می‌کنید بین امام و آمریکایی‌ها مذاکره صورت گرفت؟»

او در جواب می‌گوید: «نمی‌دانم خبر ندارم، شاید به این صورت بشود گفت که حضرت امام فرزند ناخلفی برای آن‌ها بود. آن‌ها پشت شاه را خالی کردند و حضرت امام هم از این فرصت استفاده کردند.»

انتشار این سخنان او، واکنش‌های بسیاری را از سوی مقامات و چهره‌های مختلف جمهوری اسلامی به دنبال داشت.

عیسی کلانتری پس از آن در یادداشتی که روز هشتم آذر در سایت سازمان حفاظت از محیط زیست منتشر شد، پخش چهل ثانیه از یک مصاحبه دوساعته را موجب «سوءبرداشت» از کلیت مطلب دانسته و در انتها از بیان آن مطلب عذرخواهی کرده بود.



جان باختن یک کودک در پی خودسوزی

کمپین فعالین بلوچ گزارش داد یک کودک در شهرستان تفتان استان سیستان و بلوچستان در پی خودسوزی جان باخته است.

براساس گزارش این کمپین این کودک ۱۴ ساله تفتانی که از اهالی «نوک‌آباد» است، روز دوشنبه ۱۸ اسفندماه دست به خودسوزی زد و جانش را از دست داد. درباره دلیل این اقدام اطلاعات بیشتری منتشر نشده است. طی ماه‌های گذشته اخبار متعددی از خودکشی میان کودکان و دانش‌آموزان منتشر شده است.

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی ایران سهم کودکان از خودکشی‌های سالانه بیش از هفت درصد است.



تسنیم: میلاد حاتمی تحویل پلیس ایران شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم بنابر برخی اخبار و گزارشات، پلیس ترکیه ساعتی پیش میلاد حاتمی از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی را در مرز بازرگان به پلیس ایران تحویل داد.

میلاد حاتمی؛ یکی از گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی بوده است و  مدتی پیش ویدئویی در اینستاگرام خود منتشر کرد که در آن، داخل خودروی پلیس استانبول در حال بازی با آژیر خودروی پلیس دیده می‌شد و در همان زمان توسط پلیس ترکیه بازداشت شد.

 


 محکومیت صبا کردافشاری از ۱۵ سال به ۷ سال و نیم کاهش یافت

به گزارش بیدارزنی محکومیت صبا_کردافشاری، فعال مدنی محبوس در زندان قرچک ورامین به ۷ سال و ۶ ماه زندان تقلیل یافت.

کردافشاری از مخالفان حجاب اجباری است که پیشتر توسط دادگاه انفلاب تهران به ۲۴ سال حبس تعزیری محکوم شد که از این میزان ۱۵ سال زندان به عنوان مجازات اشد در خصوص وی قابل اجرا بود.

براساس این حکم که توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر صادر شده است، صبا کردافشاری با اصلاح تخلف صورت گرفته قضایی در دادرسی که باعث افزایش دو و نیم برابری میزان محکومیت قابل اجرای او به ۱۵ سال حبس شده بود و همچنین با اعمال قانون کاهش مجازات، ۷ سال و ۶ ماه زندان برای وی قابل اجرا خواهد بود.

خواهر صبا کرد‌افشاری نیز در حساب توییتری خود این خبر را تایید کرد.


خاتمی و روحانی دیدار کردند

جواد امام مدیرعامل بنیاد باران از دیدار حسن_روحانى با محمدخاتمی در روز یکشنبه خبر داد. او با تاکید بر بی‌خبر بودن از جزئیات جلسه گفت: آقای خاتمی قصد کاندیداتوری در انتخابات را ندارند./ ایلنا



واکنش پلیس به فروش واکسن در ناصرخسرو

رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به پرسشی درباره فروش واکسن کرونا در ناصرخسرو گفت: به ندرت چنین مواردی را نیز ما هم شنیده ایم اما اینطور نیست که بگویم یک پدیده شایع است. ما در این فضا اشراف خوبی داریم و تقریبا در یک ماه گذشته نظارت خوبی بر این فضا داشته ایم.

به گزارش ایسنا رحیمی تاکید کرد که «در مورد واکسن کرونا هم اگر چیزی باشد بسیار معدود و به ندرت بوده اما نکته مهمی که مردم باید به آن توجه کنند این است که تزریق واکسن حتما باید تحت نظارت و کنترل پزشک انجام شود و نمی شود یک واکسن را که اصلا معلوم نیست تقلبی است در چه شرایطی نگهداری شده و … را از کنار خیابان و افراد ناشناس خریداری کرده و تزریق کرد. البته همانطور که گفتم چنین مواردی بسیار اندک است.»



حسین دهقان: ورود «فردیِ» نظامیان به انتخابات منع قانونی ندارد

حسین دهقان، مشاور نظامی رهبر جمهوری اسلامی که اخیرا برای انتخابات ریسات جمهوری اعلام کاندیداتوری کرده از حضور نظامیان در انتخابات دفاع کرده و گفته منع قانونی ندارد.

به گفته او « ورود سازمانی نظامیان یا حمایت آنها از فردی در انتخابات منع شده است در غیر این صورت ورود فردی با سابقه نظامی برای تصدی پست ریاست جمهوری هیچ منعی ندارد و می تواند حتی سازنده هم باشد.»

او تاکید کرد :«همانگونه که رای دادن نظامیان، حق شهروندی آنها محسوب می شود، نامزدن شدن فرد نظامی در هر انتخاباتی هم حق شهروندی اوست.»

این کاندیدای نظامی انتخابات ریسات جمهوری سال ۱۴۰۰ ایران افزوده:« ویژگی های فرد نظامی می‌تواند برای جامعه سودمند باشد حتی این ویژگی ها در وضعیت امروز جامعه بهتر از برخی خصوصیات سیاستمداران برای کشور مفید است. مهم ترین ویژگی فرد نظامی حس وطن دوستی و سرباز وطن بودن است؛ در واقع فرد نظامی حاضر است برای حفظ آب و خاک کشورش جان دهد. انضباط، وقت شناسی، هدفمند بودن، قدرت بسیج کنندگی، داشتن راهبرد برای تحقق هدف از دیگر ویژگی های فرد نظامی است.»


اسماعیل عبدی اعتصاب غذا کرد


دفاع ۱۷ عضو شورای شهر از عملکرد جمعیت امام علی

۱۷ عضو شورای شهر تهران در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، با دفاع از عملکرد جمعیت امام علی خواستار «حداکثر دقت و رعایت انصاف» در رسیدگی به پرونده این نهاد شدند.
محسن هاشمی، رئیس شورا و احمد مسجدجامعی این نامه را امضا نکردند.
در این نامه که روز سه‌شنبه، ۱۹ اسفند منتشر شده، تاکید شده است که این جمعیت در طول بیست سال گذشته، «منشاء خدمات و خیرات فراوان بوده» و انحلال آن می‌تواند منجر به «موجی از ناامیدی» و تشدید «خروج سرمایه اجتماعی و فرهنگی از کشور» شود.

به گزارش ایسنا، روز گذشته بیژن عباسی، معاون پژوهش معاونت حقوقی رییس‌جمهوری در توضیح موضع این نهاد پیرامون این پرونده، موافقت معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با درخواست انحلال جمعیت امام علی را «خلاف واقع و ‌بی‌پایه» دانست.

حکم بدوی انحلال جمعیت امام علی به درخواست وزارت کشور صادر شده است.


وزیر بهداشت: حضرت عباسی سفر نروید


اعلام کاندیداتوری سعید محمد در انتخابات از حرم امام رضا

سعید محمد، فرمانده پیشین قرارگاه خاتم‌الانبیاء  که دیروز از سمت خود در این  قرارگاه کناره‌گیری کرد امروز با انتشار این ویدیو در مشهد برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام نامزدی کرد.

 


سخنگوی دولت: حاضریم همه زندانیان بین ایران و آمریکا را تبادل کنیم


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »