آیا زور کسی به قالیباف می‌رسد؟

زیتون ـ محمدرضا سرداری: پرونده فساد مالی محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، وارد مرحله تازه‌ای شده است. با ورود دو عضو شورای شهر تهران به پرونده شهردار پیشین تهران و همچنین افشاگری‌های مصطفی میرسلیم از چهره‌های شناخته شده حزب موتلفه اسلامی که اکنون در مجلس نیز حضور دارد؛ پرونده مورد اشاره حساسیت‌های تازه‌ای را بر انگیخته است.

به نظر می‌رسد در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدی قالیباف برای انتخابات یکی از دلایل بالا گرفتن بحث پرونده فساد مالی رئیس مجلس است. اما داده‌های تازه درباره این پرونده چه می‌گویند و ارتباط این پرونده با پرونده‌های مشابه از جمله پرونده فساد مالی اکبر طبری، معاون پیشین رئیس قوه قضاییه چیست؟

املاک نجومی و پرداخت حق‌السکوت به نماینده مجلس

یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز اخیر، فاش شدن پرداخت رشوه‌ای ۶۵ میلیارد تومانی از سوی قالیباف به رییس وقت کمیسیون عمران مجلس است تا گزارش مربوط به تحقیق و تفحص مجلس درباره املاک نجومی در مجلس خوانده نشود. این دعوی را مصطفی میرسلیم که ظاهرا از حاشیه امنی در نظام برخوردار است؛ علنی کرد. پرونده فساد املاک نجومی ابتدا از سوی یاشار سلطانی، مدیر مسئول سایت معماری‌نیوز فاش شد. وی نامه‌ای از سازمان بازرسی کل کشور را در سایت خویش منتشر کرد که نشان از یک تخلف ۲۲۰۰ میلیارد تومانی در شهرداری تهران داشت. پس از آن افشاگری، این روزنامه‌نگار بازداشت و به زندان محکوم شد. اما پرونده مسیر خویش را طی کرد تا زمانی که محمد علی نجفی شهردار تهران شد و گزارشی از تخلفات شهرداری تهران منتشر کرد. گزارشی که سرانجام آن استعفای نجفی از شهرداری تهران و به باور برخی پهن شدن دامی بود که سرانجام او را قاتل معشوقه‌اش کرد.

اسناد مورد ادعای میرسلیم اعترافات نائب رئیس وقت کمیسیون عمران مجلس است که نزد دادستانی است و موضوع به پرونده عیسی شریفی و هولدینگ یاس باز می‌گردد.

اما قالیباف علیرغم این پرونده سنگین نامزد انتخابات مجلس شد و صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان به تایید رسید. سرانجام شهردار پیشین تهران سر لیست اصولگرایان در تهران شد و با نزدیک به یک میلیون رای به مجلس راه یافت. وی سپس در پروسه‌ای که گویی از پیش تعیین شده بود در صدر مجلس نشست. اما رقبایش در مجلس بیکار ننشستند. میرسلیم با ارائه اسنادی به قوه قضاییه ادعا کرد که رئیس وقت کمیسیون عمران مجلس در ازای دریافت رشوه ذکر شده مانع از تحقیق و تفحص مجلس دهم شده است. ادعایی که هم قالیباف و هم رییس کمیسیون عمران مجلس دهم آن را رد کرده و هر دو نیز از میرسلیم شکایت کرده اند. در پی شکایت رضایی، رییس کمیسیون عمران از «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس» سخنگوی این هیات اعلام کرد که در این رابطه جلسه‌ای با حضور میرسلیم تشکیل شده اما وی مدرکی برای اثبات ادعایش ارائه نکرده است. این اظهارات واکنش دفتر میرسلیم را بدنبال داشت.

بیشتر بخوانید:

شورای نگهبانِ قدرت

هم رزم دیروز، هم بزم امروز

محمدباقر قالیباف چگونه به قدرت رسید؟

دفتر میرسلیم اظهارات غضنفرآبادی را ناقص و جهت‌دار توصیف کرده و گفته است از وی دعوت کتبی برای حضور در جلسه و ارائه اسناد نشده بود. بر اساس بیانیه‌ای که دفتر میرسلیم صادر کرده، اسناد مورد ادعای میرسلیم اعترافات نائب رئیس وقت کمیسیون عمران مجلس است که نزد دادستانی است و موضوع به پرونده عیسی شریفی و هولدینگ یاس باز می‌گردد که در دوره شهرداری قالیباف تاسیس شده است.

ورود دوباره شورای شهر تهران به پرونده مالی قالیباف

پس از نزدیک دو سال از سکوت شورای شهر و شهرداری تهران، دو عضو این شورا جداگانه اعلام کرده‌اند که پرونده فساد مالی شهرداری تهران در دوره مدیریت قالیباف جزییات بیشتری دارد. به گفته محمد جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران، تخلف عیسی شریفی ۱۳۰۰ میلیارد تومان است که در سازمان قضایی نیروهای مسلح تحت بررسی است در حالیکه از نظر حق شناس این یک تخلف اداری است و قائم مقام قالیباف در یک جایگاه اداری مرتکب این تخلف شده است. اما قوه قضاییه اعلام کرده که وی علاوه بر اتهامات مالی به جاسوسی نیز متهم است. اما جایی اشاره نشده که وی برای کدام کشور جاسوسی می‌کرده.


حق شناس همچنین به موضوع پرداخت رشوه به نماینده عضو کمیسیون عمران مجلس نیز وارد شده و گفته است که مبلغ ۶۵ میلیارد تومانی که میرسلیم بدان اشاره کرده مربوط به بدهی برادر ابوالفضل موسوی نماینده یزد در مجلس دهم است که قالیباف در ازای فیصله یافتن تحقیق و تفحص مجلس دستور بخشودگی صادر کرده است.
از سوی دیگر محمود میرلوحی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر تهران نیز اعلام کرده است که میزان املاک نجومی در دوره شهرداری قالیباف از ۶۷۴ ملک به دو هزار ملک رسیده که چیزی در حدود سه هزار و ۸۰۰ واحد اداری، مسکونی و تجاری می‌شود. به گفته میرلوحی در این پرونده ذکر شده که املاک متعددی با ۵۰ درصد تخفیف و با اقساطی ۶۰ ماهه به اشخاص واگذار شده. میرلوحی همچنین گفته که قرار است پیروز حناچی شهردار تهران درباره واگذاری ۴۱ ملک از این مجموعه صحبت کند.

نقطه مشترک املاک نجومی و املاک لواسان کجاست

زمین خواری و پرونده‌های فساد مربوط به املاک در کشور همواره به یک جا ختم شده و آن قوه قضاییه جمهوری اسلامی است. جایی که امروز معاون اول سابق آن قوه به اتهام زمین خواری محاکمه می‌شود. در پرونده مربوط به املاک نجومی نیز یک بازپرس نقش کلیدی ایفا کرده است. این شخص حمید علیزاده، بازپرس سابق شعبه ۱۵ کارکنان دولت است که زمانی به پرونده واگذاری «املاک نجومی» در دوران شهرداری محمدباقر قالیباف رسیدگی کرده بود.

میرلوحی در مصاحبه‌ای به صورت مفصل از برخورد بازپرس علیزاده با خویش وقتی که بخاطر شکایت قالیباف به دادگاه احضار شده بود گفته، وی این عضو شورای شهر را تهدید کرده که دهانش را می‌بندد.

به گفته دادستان پرونده کانون پرونده‌های طبری برای نفوذ در تصمیم‌های قضایی در شعبه نیز، علیزاده بوده است. به گفته میرلوحی، عضو شورای شهر تهران، یکی از اتهامات حمید علیزاده دریافت ۳ میلیارد تومان رشوه در زمان رسیدگی به پرونده املاک نجومی در شهرداری تهران است. وی در مصاحبه ای با روزنامه اعتماد به صورت مفصل از برخورد این بازپرس با خویش گفته وقتی که بخاطر شکایت قالیباف به دادگاه احضار شده بود. وی این عضو شورای شهر را تهدید کرده که دهانش را می‌بندد.

مافیای قالیباف از سپاه تا مجلس

محمدباقر قالیباف را شاید بتوان یکی از از پرنفوذترین سرداران سپاه در کشور توصیف کرد. شخصی که گرچه از سال ۷۸ حضوری در سپاه ندارد؛ اما عقبه بزرگی از این نیروی نظامی را پشت سر خویش دارد. قالیباف هر جا بوده سرمایه و صندوق مالی بزرگی را در اختیار داشته است. از زمانی که فرمانده نیروی هوایی سپاه شد؛ سرمایه‌گذاری کلان جمهوری اسلامی برای توسعه برنامه موشکی آغاز شد و همکارانش در سپاه وی را «مرد موشکی ایران» خطاب می‌کنند. وی سپس به نیروی انتظامی رفت و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر شد. قالیباف در نیروی انتظامی با دریافت بودجه کلانی از دولت، ناوگان موتوری پلیس را نوسازی کرد و شنیده‌ها حاکی از آن است که با قاچاقیان مواد مخدر نیز زد و بند مالی داشت. سپس شهردار تهران شد. یعنی مدیر ثروتمندترین شهرداری کشور با گردش مالی بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان.

چنین فعالیت‌هایی عقبه‌ای قدرتمند برای قالیباف ساحت. شخصی که به تعبیر حسن روحانی هم سلاح دارد، هم پول و هم رسانه. علاوه بر این امروز در راس یک قوه نیز قرار دارد. از این رو انتظار نمی‌رود پرونده‌های مالی قالبیاف تا زمانی که وی از چنین پشتوانه‌ای برخوردار است به جایی برسد. از این رو به نوشته یک روحانی کاربر توتیتر اگر چه این پشتوانه نمی‌تواند «پرستویی» به سمت افشاگرانی چون میرسلیم پرواز دهد؛ اما کهولت سن می‌تواند به سمت یک ایست قلبی هدایت ختم شود.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

5 پاسخ

  1. در فضای علی سونی, ادم میماند چه بگوید؟ !
    جز امید به اینده ای به دور از ریا و تظاهر و دروغ.

    1. جناب تبریزی. ایکاش که من هم مثل شما امید داشتم. امیدی به دعا کمیل، یا حدیث کسا، و یا دخیل بستن به امامزده بیغیرت را ندارم. راستی این فضای علی سونی را از کجا اوردی. ازش خوشم آمد. فکر میکنم یعنی دیدن واقعیت، هر چند هم که ناخوشایند باشد. درست گفتم؟

      1. جناب علی سون
        عجله نکن! و در سخنانم تامل کن و بعد نظر بده.
        من اظهار امید و ارزو کردم برای اینده ای بدون دروع و ریا و ظلم و..
        نه امید به دعای کمیل!
        دعای کمیل مال طلب امرزش و بخشش است در درگاه الهی.

        فضای علی سونی هم, حاصل اعمال خودت بود. پای هر مقاله ای طنزی می نویسی با ابراز یاس و نا امیدی و بدبینی.
        دنیا همیشه اینجور نمی ماند.
        پایان شب سیه سفید است.
        وعده ی خداوند هم هست که: و العاقبه للمتقین
        معلم دبیرستانم.مرحوم دکتر یدالله سحابی این شعر را زیاد میخواند:
        صبر و ظفر هر دو دوستان قدیم اند
        چون که صبر کنی نوبت ظفر آید

        دنیا میگذرد. چه غصه بخوری و چه نخوری. ولی غصه نخوردن و امید بهتر است. انسان مثبت اندیش به کار و فعالیت مفید می افتد و انسان نا امید به بیعاری و خمودگی!

  2. آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری. البته‌ها اسلامیست‌های گرامی الان خواهند فرمود: که این ربطی به دین و حکومت ندارد. نخست وزیر تایلند هم فاسد بود. ترامپت هم فاسد است. تو استرالیا هم دزدی میشود. اما نو اندیشان محترم خواهند گفت: نگاه دیگریی باید کرد، واژه‌ها را باید شست. امروز، همه ما یک قالیباف هستیم.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »