تطهیر قالیباف

شورای نگهبانِ قدرت

زیتون ـ محمدرضا سرداری: یازدهمین دوره انتخابات مجلس در ایران که برخی از هم اکنون نام آن را انتصابات گذاشته‌اند؛ حاشیه‌های اقتصادی زیادی نیز داشته است.

اگر پیش‌تر شورای نگهبان به دلایل سیاسی صلاحیت نامزدها را رد می‌کرد؛ در این دوره مدعی است که دلایل اقتصادی پررنگ‌تر شده. طبق اعلام سخنگوی شورای نگهبان صلاحیت دست کم ۷۰ نماینده فعلی مجلس به خاطر اتهامات مالی رد شد.

اتهاماتی که البته در دادگاه طرح یا ثابت نشده، بلکه صرفاً بر اساس بررسی‌های هیئت‌های نظارت شورای نگهبان صورت گرفته است. طبق قانون انتخابات اگر شخصی در دادگاه محکومیت مالی داشته باشد؛ صلاحیت نمایندگی مجلس را ندارد؛ اما شورای نگهبان ظاهراً نیازی به حکم دادگاه ندارد و خود را راسا مرجع رسیدگی به اتهامات اقتصادی نیز می‌شناسد. 

اما این فقط یک سوی ماجرا است. سوی دیگر داستان نشان می‌دهد که رویه شورای نگهبان در بررسی تخلفات مالی نامزدها نیز همانند دلایل سیاسی، سلیقه‌ای است. یعنی صلاحیت برخی نامزدها به خاطر اتهامات مالی رد شده اما عده‌ای دیگر با همان اتهامات تأیید صلاحیت شده‌اند.

موضوعی که بازتاب گسترده‌ای در میان رسانه‌های داخل کشور داشته و صدای بسیاری از جمله نمایندگان مجلس را هم در آورده است. جلوه شاخص این تبعیض محمد باقر قالیباف سر لیست اصولگرایان است که چنانچه از شواهد پیداست صندلی ریاست مجلس آینده نیز براش رزرو شده است.

بسیاری می‌پرسند چگونه صلاحیت نمایندگان مجلس به خاطر مفاسد مالی رد شده اما صلاحیت قالیباف با چند نمونه اتهام مالی و فساد در دستگاه زیرمجموعه‌اش تأیید شده است.

بسیاری می‌پرسند چگونه صلاحیت نمایندگان مجلس به خاطر مفاسد مالی رد شده اما صلاحیت قالیباف با چند نمونه اتهام مالی و فساد در دستگاه زیرمجموعه‌اش تأیید شده است.

محمد قمی نماینده ورامین در این زمینه گفت شورای نگهبان حتی با تأیید صلاحیت قالیباف هم توضیحی در این خصوص نداد که برای عموم جامعه روشن کند که او واقعاً مشکلی نداشته است؟ این را باید سخنگوی شورای نگهبان پاسخ دهد.

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان چه بود؟

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان درباره پرونده‌های تخلف قالیباف در شهرداری تهران گفته «اسنادی وجود دارد که برخی موضوعات را پیگیری قضایی می‌کنیم.» وی البته خطاب به طرح‌کنندگان این تخلفات نیز گفته «دوستان و مقامات که اظهارنظر می‌کنند باید در چارچوب اخبار صحیح و اختیارات خود اظهارنظر کنند.»

این موضع گیری نشان می‌دهد که شورای نگهبان صلاحیت برخی نمایندگان را پیش از بررسی قضایی رد کرده اما برای قالیباف یک استثناء قائل شده. سخنگوی شورای نگهبان خود اعتراف کرده که اسنادی علیه قالیباف در زمینه فساد و تخلفات مالی وجود دارد اما این اسناد ربطی به شورای نگهبان ندارد و باید در قوه قضاییه پیگیری شود. حال پیگیری قضایی پرونده قالیباف از سوی شورای نگهبان چه معنایی دارد؛ از جمله ابهامات اظهارات آقای سخنگو است.

سخنگوی شورای نگهبان خود اعتراف کرده که اسنادی علیه قالیباف در زمینه فساد و تخلفات مالی وجود دارد اما این اسناد ربطی به شورای نگهبان ندارد و باید در قوه قضاییه پیگیری شود.

قوه قضاییه، قالیباف متهم نیست

از نظر قوه قضاییه اما، قالیباف متهم نیست چون کیفرخواستی علیه وی صادر نشده است. به گفته غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قضاییه اینکه گفته شده ۸۰۰ پرونده در حوزه شهری است؛ به آنها رسیدگی شده و پرونده قضایی برای برخی صادر و پرونده آنهایی که جرمی نداشتند نیز مختومه شده است. وی همچنین توضیح داده که این ۸۰۰ پرونده‌ای که در برخی رسانه‌ها مطرح شده است در حوزه مسائل شهری است نه درباره قالیباف.


این در حالی است که عیسی شریفی در دوره ۱۲ ساله‌ای که شهرداری قالیباف، قائم مقام شهردار و معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران بود و حتی به وی «شهردار در سایه» می‌گفتند.

وی در سال ۹۶ بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفت. گفته می‌شود عیسی شریفی همچنان در زندان است ولی حتی اعضای شورای شهر تهران نیز در جریان رسیدگی به پرونده تخلفات او نیستند. اخیرا نیز سخنگوی قضاییه اعلام کرد که علیه عیسی شریفی کیفرخواست صادر شده است.

گرچه از نظر حقوق اداری و جزا، رویه حقوقی مشخصی نسبت به مسئولیت مدیر و قائم مقام از نظر مسئولیت تضامنی و تفویض اختیار در دستگاه قضایی دیده نمی‌شود؛ اما دست کم در سال ۷۷، غلامحسین کرباسچی شهردار وقت تهران به اتهام اتهامات مدیران زیر مجموعه خویش و حتی برخی شهرداران منطقه بازداشت و از سوی غلامحسین محسنی اژه‌ای محاکمه شد.

تبعیض نهادینه شده یا مافیای قدرت 

امروزه تناقضات بسیاری در رفتار و گفتار سران و مسئولان جمهوری اسلامی دیده می‌شود. چه از کتمان حقایق در ساقط کردن هواپیمای مسافربری تا ضد و نقیض گویی و ملاک‌های دوگانه یا حتی چندگانه در رد صلاحیت نامزدان مجلس، از رسیدگی به فساد و بازداشت مفسدان اقتصادی تا وضعیت زندانیان سیاسی. اما پاسخ همه تناقضات را می‌توان در دل گفت و گوی یکی از فقهای شورای نگهبان با رهبر جمهوری اسلامی یافت. گفت و گویی که البته ما فقط از یک سر آن مطلع هستیم؛ هرچند پیش درباره سر دیگر آن نیز چندان دشوار نیست.

 عضو شورای نگهبان: «به رهبری عرض کردم که این شرایط قانون فعلی کم است و باید نامزدها شرایط بسیار دیگری هم داشته باشند. مجلس بعدی باید این را حل کند تا ما راحت‌تر بتوانیم نامزدها را رد صلاحیت کنیم. 

مهدی شب زنده دار فقیه ۶۶ ساله عضو شورای نگهبان که جوان‌ترین عضو فقهای این شورا است؛ صحبت‌های خویش در جلسه‌ای با خامنه‌ای را نقل کرده که در آن جلسه به وی گفته است « به رهبری عرض کردم که این شرایط قانون فعلی کم است و باید نامزدها شرایط بسیار دیگری هم داشته باشند. مجلس بعدی باید این را حل کند تا ما راحت‌تر بتوانیم نامزدها را رد صلاحیت کنیم. ما زنِ مسلمانِ شیعه بد حجاب (کمی موهای سرش پیدا بود) را رد صلاحیت کردیم، برای این که بدحجابی یعنی عدم التزام قسم اصلاح طلبان و مستقلان را به خاطر گرایش‌های سیاسی‌شان رد صلاحیت نکردیم.»

این که خامنه‌ای در واکنش به وی چه گفته است روشن نیست؛ اما دفاع همیشگی وی از شورای نگهبان و سکوت در مقابل اعتراضات به عملکرد این شورا که ۶ عضو آن مستقیماً از سوی وی منصوب می‌شوند؛ نشان از همدلی وی با نظر این «فقیه عالی رتبه» دارد. اظهاراتی که از دید برخی شکل عریانی از یک نوع خاص از آپارتاید مذهبی در جمهوری اسلامی است. اما برخی نیز می‌گویند که شورای نگهبان و اعضای آن فقط نماد هستند. این شورا مدت‌ها است که در دست مافیای قدرت قرار دارد و آن مافیا نه بر اساس باورهای فکری و مذهبی نامزدها بلکه صرفاً بر اساس زد و بند و معاملات با آنان تصمیم گیری می‌کند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

9 پاسخ

  1. قالیباف پول دارد ، گفته اند که پول داشته باشی میتوانی روی سبیل شاه نقاره بزنی . روی ریش آخوند که جای خود دارد ، آخوندی که نافش را با گدایی بریده اند .

  2. امتحان بدی داد جمهوری ادعائی و به اصطلاح اسلامی.
    شعار و آفتابه لگن، هفت دست، صداقت و عمل به وعده و امانت داری و شام و ناهار، هیچی!
    البته اپوزیسیون هم به خود حکومت شبیه است، تاسف در تاسف!

  3. آی‌وقت‌خودتون‌به‌درودیوارمی‌زنیدداستان‌دنیاتون‌بیشترخودنمایی‌میکندچرااینقدردنیا‌براتون‌جذاب‌قالیباف‌هم‌روزی‌راهی‌پیوستن‌به‌همرزمانش‌خواهدشدرزمندگان‌دفاع‌مقدس‌دنیایی‌نیستن‌دنیا‌پیشکش‌شما‌اما‌محکم‌بگیریدکه‌خطر‌پرت‌شدن‌حتمی‌ست‌جان‌برادریک‌شورای‌نگهبان‌یک‌قالیباف‌خلاصه‌هرروزبایدیکی‌رامتهم‌کنیداگروقت‌پیداکردیدسوره‌بقره‌راازاول‌بخوانیدخوب‌است‌انسان‌خودش‌رابهترخواهدشناخت

    1. ” آقا یا خانم ناشناس ….
      رزمندگان دفاع مقدس که دنیایی نبودند شهید ابراهیم همت ، جاویدالاثر احمد متوسلیان ، شهید چمران، شهید لاجوردی ووووووو…… هزاران مرد دیگری بودند که با نیت دفاع وبرنگشتن خالصانه آمده بودند ، مثلا همت جوانی معلم بود مدرسه وهمسر و مادرش را در تمام مشکلات زمان جنگ رها کرد ورفت خط مقدم فرمانده گردان بود وقتی انگشت شصتش زخمی شده بود با یک مقدار پارچه ی کهنه ونوارچسب شیشه ای آنرامی بست کمی بعد جلوتر از سربازانش بود ، حتی با دشمنانش هم آدم وار رفتار میکرد نان ودوغ میخورد ، خرما وبیسکویت وپسته وپتو وکفش از انبار برمیداشت وتنهایی میبرد برای کپر نشینهای بالا کوه ، دفتر و قلم میبرد برای کودکان روستا ونمی ترسید که کشته شود ، اگر افرادی مانند این وآن بودند برای همین یک انگشت زخمی با هلیکوپتر به پشت جبهه می رفتند واگر هم دنیایی وترسو بود مرخصی میگرفت وهمان پشت صندلی فرماندهی میکرد والان هم زنده بود وبرای خودش از میمنت جبهه ونظام سوار بر خون شهدای جوان ونوجوان یکه تاز عالم سیاست وهمزمان عالم تجارت ونظریه پرداز واستاد دانشگاه ووووو…. بود . شما کمی خلوص را با غرور و کاخ را با کوخ و تجمل را با سادگی و ماشین ضد گلوله را با دوچرخه ومقام ومنصب وجاه دنیا را با ساده زیستی ودستان ترک خورده وطلبکار نبودن از دنیا برای چند روزی انجام وظیفه وجبهه اشتباه گرفته ای .
      در دنیای آدمهای بی ریا شرف وغیرت یک کفه ی ترازو … وثروت وقدرت کفه ی دیگر ترازوست…
      در آخر.. همه شفابخشی حقیقت به طعم تلخ آن است که سبب میشود که روح و وجدان آدمی سرفه کند وبیدار شود … لطفا کمی حقیقت بنوشید… “

  4. چون قالیباف وابسته به قدرت رادیکالیزم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است….پس همیشه مصون است

    هم از املاک نجومی و هم سرو بستنی چهارصد هزار تومانی برا عروسی فرزندش

  5. تا دل ات بخواهد تناقض در ارگانهای مختلف کشورمان داریم که این تناقضات همچون موریانه بدنه ملت، نظام و…را میخورد وکسی هم بفکر رفع آنها نیست!
    مثلا” بارها در اخبارها شنیده وگفته شده فلان کس فلان مبالغ کلان و نجومی را برده و خورده و…. اما، از پس گرفتن بیت المال چیزی گفته نمیشود!
    سالها پیش و در زمان محاکمه همین آقای کرباسچی یکی از نشریات گروه تندرو که الآن یادم نیست شلمچه یا جبهه تیتر زده بود « فقط کرباسجی نیست» مطالبی نوشته بود که من باوجود اینکه با آنها زاویه دارم از دلسوزی شان گریه ام گرفت و آن نشریه نوشته بود که آقایان مطرح در مدیریت نظام مانند ناطق نوری، رفیق دوست و…در چه خانه هائی زندگی میکنند! وهمین هفته در یک تلویزیون ماهواره ای گفته شذه که آقای اژه ای با وجود اینکه یک طلبه ی ساده ای بیش نیست کجا وچطور زندگی میکند حرف هائی زده شده! بهرحال مردم عقل و شعور دارند پیش خودشان خواهند گفت این آقای اژه ای که یک طلبه بیش نیست ودر رژیم گذشته فعالیت چندانی هم نداشته کتاب هم ننوشته مگر حقوق ایشان چقدر است که خانه ی چندین وچند میلیاردی دارد و…الخ
    بنابراین این انقلاب که در آستانه سالگردش هستیم برای آقای اژه ای وامثالهم میتواند معنی داشته باشد ولی برای اکثریت مطلق ملت که گرفتار نان وهزینه ی زندگی هستند چندان شوق وذوقی نخواهد داشت مگر اینکه خیلی فوری فقط به همین مسئله که اینروزها آقای رئیسی بیش از پیش حرفش را میزند بصورت جدی وشفاف رسیدگی شود،
    مردم دارای عقل وشعور هستند وپیش خود میگویند: اقای…که فرزند یا فرزندانش هم اکنون در آمریکا، اروپا زندگی مینماید! این هزینه ی گزاف را از کجا آورده؟ آیا ما انقلاب کردیم که یک عده ای را جایگزین یک عده ای دیگر بنمائیم که چپاول کنند؟!!!!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

تطهیر قالیباف

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »