? زنده| سند سه پلاک دماوند به نام سازمان جنگل‌ها بازگشت

 

 



سند سه پلاک دماوند به نام سازمان جنگل‌ها بازگشت

مسعود منصور٬ رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خبر از آن داد که سند سه پلاک ۶۷، ۶۸ و ۶۹ کوه دماوند به نام سازمان جنگل‌ها بازگردانده شد.

مسعود منصور رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در نشستی خبری با بیان اینکه سند کوه دماوند و جنگل‌های آق مشهد نمی‌تواند از مالکیت سازمان جنگل‌ها خارج شود، افزود: دو پلاک ۳۵ و ۳۷ در انتظار اقدامات ثبتی از سوی سازمان ثبت اسناد کشور است که با پیگیری معاون اول ریاست‌جمهوری انجام می‌شود.

او ادامه داد: «اکنون کارهای مقدماتی کوه دماوند انجام شده است و تلاش داریم تا دو ماه آینده سند آن صادر شود.»

سازمان جنگل‌ها یک لحظه از انجام وظایف قانونی و حفاظتی خود در زمینه جنگل‌های آق مشهد، کوه دماوند و تالاب‌ها سهل‌انگاری نمی‌کند تا تعیین تکلیف قضایی انجام شود.



۵ هزار بیمار نادر در انتظار واکسن کرونا

تاکنون سهمه واکسن برای بیماران مبتلا به بیماری نادر تخصیص نیافته است.

این در حالی است که تا کنون در حال حاضر پنج هزار بیمار دارای بیماری نادر در کشور ثبت شده است. بیمارانی که سطح ایمنی بدن آنها بسیار پایین است و گاهی برای یک سرماخوردگی ساده هم تا یک ماه درگیر می‌شوند.
حمیدرضا ادراکی، مدیرعامل بنیاد بیماری‌های نادر کشور در گفتگو با تجارت‌‌نیوز توضیح داد: «اگرچه از سوی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت این گروه بیماران جزو اولویت‌های دریافت واکسن معرفی شدند اما هنوز این بیماران واکسن را تزریق نکرده‌اند. مراکز واکسیناسیون آنها را واکسینه نمی‌کنند و مسئولان این مراکز بعد از مراجعه بیمار ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.»

ادراکی افزود: «خطر ابتلا به کرونا برای این دسته از بیماران بسیار زیاد است زیرا سطح ایمنی آنها بسیار پایین‌تر از افراد معمولی و حتی برخی بیماران شایع و معمول است. این بیماران در خون خود آنتی بادی برای مبارزه با بیماری ندارند یا خیلی کم دارند. گروهی از بیماران نادر هیچ‌گونه سیستم دفاعی در بدنشان نسبت به هرنوع عامل خارجی از جمله ویروس و میکروب ندارند. اگر این بیماران به کرونا مبتلا شوند پاسخ به درمان در آنها بسیار ضعیف است. این افراد باید هر چه زودتر واکسینه شوند.»
بیماران دیابتی نیز هنوز چشم انتظار واکسن مانده‌اند. بر اساس آخرین آمارها تا آبان سال گذشته معادل ۵٫۵ میلیون نفر مبتلا به دیابت در کشور داریم. بیمارانی که ابتلا به کرونا خطرات بیشتری برای آنها دارد.

با این حال اما طی روزهای گذشته ۳۰۰۰ تن از کارکنان صدا و سیما علیه بیماری کرونا واکسینه شدند.

بیشتر بخوانید: واکسیناسیون کارمندان صدا و سیما تائید شد



روسیه: ایران به زودی غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم را متوقف می‌کند

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام گفته است ایران «به زودی» غنی‌سازی ۶۰ درصد اورانیوم را متوقف می‌کند.

او در گفت‌وگویی که در روزنامه «اکو مسکو» منتشر شده است، گفته است این اقدام «خیلی زود» و «طی چند روز آینده و در روند مذاکرات» وین رخ خواهد داد.

در همین رابطه رادیو فردا خبر داد میخائیل اولیانوف که نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای در وین نیز است، گفته است احیای برجام این اطمینان را فراهم خواهد کرد که ایران دیگر قادر به تولید تولید بمب اتم نخواهد بود.

دور چهارم مذاکرات احیای برجام در وین اتریش با حضور نمایندگان ایران و روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان بعنوان اعضای کنونی برجام از ۱۷ اردیبهشت آغاز شد و روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت پایان یافت.

در این دوره از مذاکرات نمایندگان آمریکا حضور دارند ولی به طور مستقیم با هیات ایرانی مذاکره نمی‌کنند.

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز به غنی‌سازی ۳.۷ درصدی اورانیوم در حجمی محدود است و یکی از موارد عدول ایران از تعهدات برجامی، بالا بردن سطح غنی‌سازی به ۲۰ درصد و سپس ۶۰ درصد بود که بسیار نزدیک به سطح مورد نیاز برای تولید بمب هسته‌ای یعنی۹۰ درصد است.



مانور نظامی سپاه پاسداران شش هکتار از یکی از تالاب‌های دریاچه ارومیه را به آتش کشید

اکبر محمدیان، رییس محیط زیست نقده تایید کرد که برگزاری مانور سپاه پاسداران در تالاب سولدوز، از تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه، را به آتش کشید. او در این باره توضیح داد که حدود شش هکتار از «عرصه حساس» این تالاب دچار آتش‌سوزی شد.

به گفته اکبر محمدیان، این آتش سوزی ۳۰ اردیبهشت رخ داده و خاموش شده است.

این مقام زیست محیطی با انتقاد از برگزاری مانور نظامی در این تالاب گفت که مانورهای نظامی باید در مناطقی برگزار شوند که حداقل خسارت را به‌ دنبال داشته باشند.

او همچنین همزمانی آتش‌سوزی در عرصه های طبیعی همزمان با فصل تخمگذاری و جوجه‌آوری پرندگان را یک معضل جدی زیست محیطی در این منطقه خواند.



ممنوعیت استفاده از آلات موسیقی در بهشت‌زهرا

بهشت زهرا تهران امروز با نصب بنری در این مکان به شهروندان هشدار داد استفاده از آلات موسیقی در بر سر مزار اهل قبور ممنوع است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ از امروز ۳۱ اردیبهشت با دستورالعمل رسمی سازمان بهشت زهرا استفاده از آلات موسیقی و ساز و پخش هرگونه موسیقی در مراسمات کنار مزار «اکیدا ممنوع» اعلام شد.



تبلیغات انتخاباتی و اجتماعات در فضای سربسته ممنوع شد

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا٬ اعلام کرد که «تبلیغات انتخاباتی و اجتماعات در فضای سربسته ممنوع است.»

روحانی در این رابطه گفت: «ما باید کاری انجام بدهیم که در ایام انتخابات یعنی یک هفته مانده به انتخابات یک شرایط آرامی از لحاظ کرونا داشته باشیم، وگرنه اگر خدای نکرده در هفته‌های اولیه خرداد مراعات نشود و بخواهیم پایان هفته دوم خرداد و در هفته سوم خرداد با یک پیک جدید مواجه شویم معنی آن این است که ما نمی‌توانیم انتخابات مطلوب و باشکوه داشته باشیم و مردم را می‌ترسانیم.»

رییس جمهوری افزود: «مردم وقتی ببینند موج جدید شکل گرفته و این ویروس اوج گرفته،  برای حضور در انتخابات دچار مشکل می‌شوند. بنابراین ما مسئولیت سنگینی داریم. حفظ جان مردم مسئولیت اصلی ما است. در هفته‌های اولیه خرداد باید کاملا مراقبت کنیم و باید بتوانیم روی تخلفات در این ایام بیشتر حساس باشیم برای اینکه در آن روزها انتخابات ما در سلامت کامل مردم و حفظ جان آنها به خوبی انجام شود.»



سدسازی افراطی پرآب‌ترین رودخانه ایران را خشکاند

چند روزی است که تصاویری از کارون، پرآب‌ترین رودخانه ایران٬ منتشر می‌شود؛ تصاویری که نشان می‌دهد این رودخانه خشک شده است.

محمد درویش، عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و فعال محیط زیست٬ در خصوص خشک شدن کارون به تجارت‌نیوز گفت: «مهم‌ترین دلیل خشکی کارون سدها هستند. این سدها و مخازان باعث شدند تا بخش قابل توجهی از آب رودخانه‌ها، بالادست حوضه‌های آب‌خیز بارگذاری شود.»

او ادامه داد: «این افزایش بارگذاری‌ها به مدد سدها، موتور پمپ‌ها و طرح‌های انتقال آب کاری کرده که اغلب رودخانه‌ها در ایران، به پایان خود در دریا نرسند و افراط در سدسازی روی این رودخانه زمینه‌ساز نابودی آن شده است و جالب است بدانید که در حال حاضر بزرگ‌ترین مخازن کشور بر روی این رودخانه ساخته شده است و آخرین این سدها، سد گتوند است که حدود ۲ میلیارد متر مکعب گنجایش دارد.»

درویش همچنین افزود: «نه تنها سد گتوند بلکه مجموع سدهای ساخته شده باعث خشکسالی در آن منطقه شده است و در شرایطی که آورد کارون، به صورت میانگین حدود ۱۴ یا ۱۵ میلیارد متر مکعب بود، این رقم امسال به کمتر از ۷ یا ۸ میلیارد متر مکعب رسیده است.»

این عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و فعال محیط زیست گفت: «امسال در حوضه‌هایی از بلوچستان میانگین ریزش‌های آسمانی نسبت به میانگین ۵۲ ساله، ۸۸ درصد هم کاهش پیدا کرده است. بنابراین این خطاست که ما فکر کنیم می‌توانیم براساس میانگین‌ها برنامه‌ریزی کنیم و طرح‌های انتقال آب اجرا کنیم، به توسعه اراضی کشاورزی فکر کنیم.»

درویش در خصوص فقدان شبکه فاضلاب در خوستان توضیح داد: «در حوضه کارون، ساختن تصفیه‌خانه‌ها منجر به استفاده از پسآب‌های بسیار زیادی که وجود دارد، نشده است و پسآب‌ها و شیرآب‌ها، کیفیت آب خوزستان را نابود کرده است.»

همچنین کشت محصولات پر هزینه و آب‌بری مانند نیشکر و برنج یکی دیگر از مسایلی است که کارون را دچار خطر جدی کرده است. این فعال محیط زیستی می‌گوید: «کشت‌ محصولات پر مصرفی مانند نیشکر که به طور متوسط برای هر هکتار ۳۵ هزار متر مکعب، آب مصرف می‌شود یک خطای راهبردی است.»

درویش توضیح می‌هد: «مصرف این آب برای کشاورزی باعث شده است ما با مشکل شوری مواجه بشویم و مجبور شویم زمین را آب‌شویی کنیم. در نتیجه، تالاب بین‌المللی و ارزشمند شادگان در پایین دست صنعت نیشکر، نابود شود.»


خبرهای روز قبل را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »