? زنده| دادگاه عالی انتاریو: اسقاط پرواز هواپیمای مسافربری اکراینی «عمدی» بود 

 



دادگاه علی اونتاریو حکم داد: اسقاط پرواز هواپیمای مسافربری اکراینی «عمدی» بود

ساعتی پیش حکم دادگاه عالی اونتاریو کانادا در خصوص اسقاط هواپیمای مسافربری اکراینی اعلام شد. در حکم این دادگاه تاکید شده است که سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه پاسداران اقدامی «عامدانه» و «تروریستی» بود.

ادوارد بلیوبابا٬ قاضی این دادگاه٬ در رای خود در این باره تاکید کرده است، با توجه به احتمالات در این خصوص، حمله موشکی به پرواز ۷۵۲ «عمدی» بود.

هواپیمای مسافربری اوکراینی، بامداد ۱۸ دی ماه پس از برخاستن از فرودگاه بین المللی امام خمینی در جنوب تهران با دو موشک سرنگون شد و ۱۷۶ سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

جمهوری اسلامی بعد از سه روز انکار، سرانجام بر اثر فشارهای بین المللی قبول کرد که پدافند سپاه پاسداران «به خاطر خطای انسانی» این هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده قربانیان این پرواز٬ در این رابطه در اینستاگرامش نوشت: «این شکایت به صورت فردی از سوی شاهین مقدم همسر شکیبا و پدر راستین، مهرزاد زارعی پدر آراد، علی گرجی عموی پونه و یکی دیگر از اعضای خانواده‌ها که خواسته بود ناشناس بماند در دادگاه استانی کانادا ثبت شده بود و جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، علی خامنه‌ای، محمدحسین باقری، علی شمخانی، حسین سلامی، عبدالرحیم موسوی و امیرعلی حاجی‌زاده متهمان این پرونده بودند.»



تکذیب خبر چاپ ۸۰ هزار میلیارد اسکناس

بانک مرکزی اعلام کرد که خبر منتشر شده درباره چاپ ۸۰ هزار میلیارد تومان اسکناس بدون پشتوانه صحت ندارد.

از روزهای گذشته اخباری مبنی بر چاپ هزاران میلیارد اسکناس در کانال‌های تلگرامی منتشر شده بود.

امروز بانک مرکزی اعلام کرد که خبر منتشر شده به نقل از رییس کل بانک مرکزی،مبنی بر «چاپ ۸۰ هزار میلیارد تومان» اسکناس «بدون پشتوانه» صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

در ادامه بیانیه بانک مرکزی آمده است: «صبح امروز جلسه‌ای با حضور تعداد از فعالان حوزه بازار سرمایه در بانک مرکزی برگزار شد که برداشت سوء از بخشی از سخنرانی ایشان، شائبه چاپ پول بدون پشتوانه را در فضای رسانه‌ای ایجاد کرد که بدین وسیله تکذیب می‌شود.»



رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در ایران

محمدحسین متولی‌زاده٬ مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در دوماه اخیر را بی سابقه دانست.

محمدحسن متولی‌زاده به خبرنگاران گفته وقوع خشکسالی و کاهش بارش ها در سال آبی جاری (مهر۱۳۹۹ تا پایان شهریور ۱۴۰۰) سبب افزایش مصرف برق طی دو ماه اخیر شده است.

همچنین همایون حائری معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفته سال گرمی را شروع کرده‌ایم که همین باعث افزایش هفت تا هشت هزار مگاواتی مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را به همراه داشته است.

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، آقای حائری گفته به دلیل گرمای هوا سیستم‌های سرمایشی زودتر به مدار آمدند و با توجه به اینکه سال خشکی داشتیم، چاه‌های آب کشاورزی نیز زودتر شروع به فعالیت کردند این عوامل باعث شد که میزان مصرف در مقایسه با سال گذشته بسیار افزایش پیدا کند.به‌گفته معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی واحدهای آبی کشور مخصوصا در محل نیروگاه‌های آبی، با توجه به کاهش نزولات آسمانی حدود سه هزار تا سه هزار و ۲۰۰ مگاوات کمبود تولید دارند.


روحانی: در وین توافق اصلی صورت گرفته و کار تمام شده



منع گمرک و هلال احمر از هر گونه اطلاع رسانی در مورد واکسن کرونا

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌ای به ‌ رییس کل گمرک ایران، هرگونه اطلاع‌رسانی درباره واکسن‌های وارداتی کرونا، میزان، مبدا و عوارض آن را ممنوع اعلام کرد.

این اقدام سه روز پس از انجام شد که وزارت بهداشت نیز در نامه‌ای سازمان هلال احمر را از هرگونه خبررسانی و ارائه اطلاعات واکسن‌های وارداتی منع کرد.

عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که همزمان رییس کمیته اطلاع‌رسانی کروناست، در نامه خود به مهدی میراشرفی، رییس گمرک ایران، عنوان کرد که بر اساس شیوه‌نامه اطلاع‌رسانی واکسیناسیون مقابله با کرونا، تمامی امور مرتبط به اطلاع‌رسانی حوزه واکسن بایستی با هماهنگی با وزارت بهداشت انجام شود تا «شهروندان دچار اطلاعات پراکنده و تناقض نشوند و از سوء استفاده جریان‌های معاند نظام و کشور جلوگیری» شود.

صالحی در ادامه نامه با ارائه فهرستی، تاکید کرد که در این «محورها هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی بدون هماهنگی با وزارت بهداشت انجام نشود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه افزود که اطلاع‌رسانی گمرک درباره «واردات واکسن خارجی» از جمله اطلاع‌رسانی درباره «میزان واردات واکسن، کشور مبدا، شیوه توزیع، میزان تزریق، عوارض واکسن و مواد مشابه» را ممنوع کرده است.

علاوه بر واکسن‌های وارداتی، در نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده است که در مورد واکسن‌های داخلی نیز هرگونه اطلاع‌رسانی منحصر به مقام‌های وزارت بهداشت و برای سایرین ممنوع است. از جمله اعلام اطلاعات «میزان تولید، برآورد تولیدات در ماه‌های آینده، شیوه توزیع، عوارض واکسن و موارد مشابه» ممنوع اعلام شد.

در نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده که «هرگونه اطلاع‌‌رسانی بدون هماهنگی با وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی غیر مجاز بوده و تخلف محسوب می‌شود.»

سه روز پیش هم یک مقام ارشد جمعیت هلال احمر از «ممنوعیت اطلاع‌رسانی درباره واردات واکسن‌ها از سوی هلال احمر» خبر داد و به روزنامه همشهری گفت: «یک نامه کتبی از وزارت بهداشت به ما رسیده که درباره واردات واکسن از سوی ما، اطلاعاتی منتشر نشود و دلیل آن را هم نمی‌دانیم.»



جانشین فرمانده ناجا «فتنه‌گران انتخاباتی» را تهدید کرد

قاسم رضایی٬ جانشین فرمانده ناجا٬ با اشاره به آماده باش نیروی انتظامی برای انتخابات گفت: «دشمن دنبال این است که انتخابات ما پرشور برگزار نشود اما کور خوانده است، مردم ایران هم پرشور خواهند آمد و هم با تأثیر می‌آیند.»

او همچنین مدعی شد: «مردم ایران نتیجه اعتقادات و بصیرتشان را به دشمن تحمیل خواهند کرد.»

رضایی افزود: «ناجا مسئولیت حفظ آرامش و امنیت انتخابات را برعهده دارد، قطع به یقین خود را بیشتر از قبل برای برخورد با افرادی که سعی در برهم زدن آرامش انتخابات را دارند، آماده می‌کنیم.البته ما دغدغه‌ای در حوزه آرامش مردم نداریم اما باید همیشه برنامه‌های خود را مرور کنیم.»

جانشین فرمانده ناجا گفت: «راهبرد نیروی انتظامی جلوتر بودن از زمان است، قطعاً با هر توطئه‌ای که از سمت آن طرف آب‌ها یا در همین کشور برخورد می‌شود و فتنه‌ها را در محفل‌هایشان خفه می‌کنیم.»

او در ادامه تهدید کرد: «هر فتنه‌گری با هر عنوانی و با هر لباسی بخواهد آرامش مردم را بر هم بزند در نطفه آن را خفه می‌کنیم.»

سردار رضایی با اشاره به «رفتار خلاف عرف برخی از نامزدهای انتخابات» گفت: «برخی از افراد مصاحبه‌هایی انجام می‌دهند که وقتی آن را بررسی می‌کنیم جز وطن فروشی چیزی ندارد، این افراد عرق ملی را از دست داده‌اند و خودش را نوکر و مزدور آن طرف آب‌ها می‌داند.»


خبرهای روز قبل را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »