? زنده| اروپا: احیای برجام قطعا انجام خواهد شد



اروپا: احیای برجام قطعا انجام خواهد شد

هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین اعلام کرد رسیدن به توافق برای احیای برجام کاملا قطعی است.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین٬ در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد رسیدن به توافق برای احیای برجام کاملا قطعی است.
اندکی پیش نشست کمیسیون مشترک برجام با شرکت هیأت‌های ایران، گروه۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و به ریاست «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، در گراند هتل وین آغاز شد.

انریکه مورا که ریاست این نشست را به جانشینی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برعهده داشت پس از این نشست در پیامی توییتری نوشت: «نشست دور چهارم برجام را برگزار کردم. توافق در حال شکل‌گیریست.»

او در ادامه افزود: «در حال حاضر به درک مشترکی از مفاد لازم برای بازگشت آمریکا به برجام، لغو تحریم‌های مرتبط، و تعهد کامل ایران به توافق هسته‌ای رسیده‌ایم.»

این مقام ارشد اروپا در مصاحبه خود با خبرنگاران نیز گفت: «دور پنجم مذاکرات وین هفته آینده برگزار خواهد شد. همه متعهد به دستیابی به توافق فوری هستند. طی چند روز گذشته پیشرفت بسیاری داشته ایم.»

او همچنین اعلام کرد: «تقریبا مطمئن هستم به توافق نهایی برای احیای برجام خواهیم رسید. ایران در حال مذاکره با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد تمدید توافقنامه فنی است. توافق هسته‌ای کلید ثبات منطقه است.»

هیأت ایرانی در این جلسه به ریاست «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه کشورمان، حضور دارد. نشست امروز در حالی برگزار شد که آخرین مذاکرات دو هفته پیش انجام شده بود. همچنین قرار است یک جمع بندی اعلام شود پس از آن دوباره هیأت‌ها برای مشورت به پایتخت‌ها مراجعه کنند.



امسال هم مراسم روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار نخواهد شد

محمدعلی انصاری٬ دبیر ستاد مرکزی «بزرگداشت امام خمینی»٬ امروز اعلام کرد که «امسال هم مراسم روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد برگزار نخواهد شد.»

او افزود: «برنامه های بزرگداشت رحلت ملکوتی امام (ره) امسال به صورت مجازی و با سخنرانی رهبر معظم انقلاب برگزار خواهد شد.»

به گفته محمدعلی انصاری «وزارت ارشاد، شهرداری تهران، وزارت آموزش و پرورش، موسسه نشر و حفظ آثار امام خمینی(ره) اقدامات و فعالیت های خوبی به مناسبت سی و دومین سالگرد ارتحال امام (ره) انجام داده اند، بیان داشت: ستاد بزرگداشت نیز اقدام به چاپ بنر با مضمون معرفی دیدگاه های حضرت امام خمینی(ره) و انتشار عکس های مختلف ایشان و رهبر معظم انقلاب کرده است.»

انصاری اضافه کرد: «فضای مجازی، تبلیغات محیطی شهرها و مناطق مختلف کشور با موضوع شناخت بیشتر ابعاد شخصیت حضرت امام خمینی(ره) در حوزه های مختلف از دیگر برنامه های بزرگداشت سالروز وفات ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب خواهد بود.»



بازداشت «مقام بلندپایه قضایی» که دستور مسدودسازی اینستاگرام را صادر کرد

مرکز رسانه قوه قضائیه ایران اعلام کرد این نهاد دستوری برای مسدودسازی پیام‌رسان اینستاگرام نداشته و یک مقام بلندپایه دادستانی را برای صدور نامه‌ای با این محتوا، مورد پیگرد قضایی قرار داده است.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که در فضای مجازی، تصویری از دستور قوه قضائیه برای مسدودسازی این پیام‌رسان پرطرفدار در ایران، آن هم در آستانه سیزدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران منتشر شد.

با این حال خبرگزاری رسمی قوه قضائیه ایران، خبرگزاری میزان، نوشته است که این نامه از سوی «جواد جاویدنیا، یکی از معاونین قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران» صادر شده بود و یک «تخلف اداری» بود.

میزان اضافه کرده که این نامه، «بلافاصله در همان ساعات اولیه از سوی محمد جواد حشمتی، رئیس دادگستری استان تهران بلااثر شده است.»

در بخشی از این نامه در توجیه ابلاغ مسدود کردن اینستاگرام آمده است که «اخبار واصله و آرایش جنگی دشمن در فضای مجازی، احتمال مخاطرات جدی امنیتی و ایجاد آشوب و اغتشاش را در حد نگران‌کننده‌ای افزایش داده است.»

این نامه خطاب به مدیر شرکت ارتباطات زیرساخت، مدیران عامل همراه اول، ایرانسل، رایتل و مدیران شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی بوده است.

مرکز رسانه قوه قضائیه، اقدام جاویدنیا در نوشتن چنین نامه‌ای را «یک تخلف اداری و مداخله‌ای خارج از وظایف و اختیارات» نامیده و نوشته که وی هم‌اکنون بدلیل انجام «اقدام غیرقانونی، تحت تعقیب دادسرای انتظامی قضات» قرار گرفته است.



نمایندگان مجلس به دیدار ابراهیم رئیسی می‌روند

روزآروز خبر از آن داد که اعضای قوه مقننه امروز به دیدار رییس قوه قضاییه می‌روند که از تلاش او برای رسیدن به ریاست قوه اجرایی حمایت کنند.
رییس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی نیز در همین رابطه از پشت تریبون مجلس نمایندگان را به دیدار نامزد مورد علاقه‌اش دعوت کرده است.

یک نماینده مجلس که خواست نامش فاش نشود به روزآروز گفته نمایندگان مجلس بعدازظهر امروز با ابراهیم رییسی٬ یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری٬ دیدار می‌کنند.

به گفته این نماینده، علی نیکزاد٬ نایب رییس مجلس که اخیرا رییس ستاد انتخاباتی رییسی شده٬ پیش از آغاز جلسه علنی صبح امروز از پشت تریبون مجلس به نمایندگان اعلام کرده که در پی تقاضای جمعی از نمایندگان برای دیدار با رئیسی این موضوع با وی در میان گذاشته شده و او نیز دیدار را پذیرفته‌ است. لذا نمایندگان می‌توانند ساعت ۱۴ امروز در محل مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه با وی دیدار کنند.

به گفته برخی نمایندگان، مسوولان پارلمانی قوه قضایی نیز در حال دعوت از نمایندگان برای حضور در این مراسم است.



مجلس انقلابی تیم مذاکره‌کننده ایران در وین را احضار کرد

در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، نمایندگان خواستار تعقیب قضایی وزیر نفت شدند. در جلسه امروز مجلس نامه‌ای با امضای بیش از ۲۰۰ نماینده به رییس جمهوری در مورد عملکرد بیژن زنگنه، قرائت شد.

نمایندگان مجلس در این نامه تاکید کردند: «خسارت چند ده میلیارد دلاری ناشی از ترک فعل زنگنه، غیر قابل گذشت است و خسارات وارده به کشور بیشتر از قرارداد کرسنت بوده و مستلزم تعقیب قضایی است.»



مجلس انقلابی تیم مذاکره‌کننده ایران در وین را احضار کرد

ابوالفضل عمویی٬ سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از احضار تیم مذاکره کننده ایران در وین داد.

او در این رابطه توضیح داد: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از تیم مذاکره کننده در وین دعوت کرده تا در جلسه هفته آینده این کمیسیون حضور پیدا کند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: «در این جلسه آخرین وضعیت مذاکرات وین مورد بررسی قرار گیرد.»



کدخدایی: مشارکت پایین مشروعیت انتخابات را بی‌اعتبار نمی‌کند

عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس تاکید کرد: «مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هیچ مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد و اعتبار و مشروعیت آن همچنان پابرجاست.»

او ادامه داد:«مردم و انتظارات اجتماعی و سیاسی همیشه تمایل دارند که میزان مشارکت بالا باشد. با این همه، از منظر حقوقی و قانونی مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند… حضور نامزدهای با گرایش‌های مختلف احتمالا می‌تواند میزان مشارکت را افزایش دهد».



بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران: تعرض و ضرب و شتم خبرنگار محکوم است

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ضرب و شتم خانم فائزۀ مؤمنی خبرنگار صبح نو را محکوم کرد و آن را «یکی از بدترین تعرض هایی» دانست که « در حین انجام وظیفۀ حرفه‌ای توسط یک مأمور حراست» علیه یک خبرنگار رخ داده و باعث «تشدید عدم امنیت حرفه روزنامه نگاری در ایران» شده است.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، این رفتار را قویاً محکوم کرده و اعلام کرده است که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به سرعت با این رفتار غیرقانونی و خودسرانه‌ عوامل خود برخوردهای قانونی را انجام دهند. همچنین رسماً از خانم مؤمنی عذرخواهی به عمل آورند.

انجمن همچنین از مسئولان قضایی می‌خواهد شکایت خانم فائزۀ مؤمنی و همکاران ما در صبح نو را بدون تبعیض و عادلانه مورد رسیدگی قرار داده تا عبرتی برای متجاوزان به حقوق روزنامه‌نگاران کشور باشد.

بنابر بیانیه انجمن، اقدام این مأمور حراست فقط حمله به یک خبرنگار نیست، بلکه تعرضی است به حریم روزنامه‌نگاری و فعالیت رسانه‌ای کشور. به همین ترتیب مسئولان آن مأمور متعرض و مسئولان قضایی می‌بایست با این مورد چنان رفتار کنند که در خور شأن امنیت این حرفه باشد.

فائزه مومنی امروز در صفحه اجتماعی‌اش نوشت برای تهیه گزارش از روند واکسیناسیون به یکی از مراکز رفته و بعد از تهیه گزارش و مصاحبه قصد خروج داشته که مامور حراست مرکز صدایش می‌کند و از او می‌خواهد گوشی‌‌اش را بدهد تا صداهای ضبط‌‌شده را پاک کند.

ممانعت فائزه مومنی باعث می‌شود مامور حراست به‌طور فیزیکی وارد عمل شود و انگشت دست خبرنگار را بشکند.



شکایت بحرین علیه بانک مرکزی ایران

دادستانی کل بحرین با ادعای پولشویی شکایتی علیه بانک مرکزی و چند بانک ایرانی دیگر تنظیم کرده است.

ایسنا به نقل از العربیه نوشت که دادستانی کل بحرین بانک المستقبل، بانک مرکزی و چند بانک ایرانی دیگر را به پولشویی متهم کرد.

این دادستانی بانک‌های مذکور را به پولشویی مبلغ یک میلیارد و ۳۰۰ هزار دلار متهم کرده و شکایتی علیه آن ها تسلیم دادگاه کیفری کرده است.

علی بن فضل البوعینین، دادستان کل بحرین مدعی شده است که این شکایت بعد از تحقیقات گسترده علیه مسئولان بانک المستقبل و برخی بانک‌های ایرانی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ انجام شده است.


خبرهای روز قبل را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »