? زنده| مرگ دومین گورخر آفریقایی باغ‌ وحش صفادشت

 



مرگ دومین گورخر آفریقایی باغ‌ وحش صفادشت

محمد کرمی٬ رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران٬ از مرگ یکی از دو ماده گورخر آفریقایی باغ‌ وحش صفادشت خبر داد.

محمد کرمی در گفت و گو با ایسنا توضیح داد: «صبح امروز همکاران اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد از مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت بازدید و گزارش کردند که یکی از دو ماده گورخر آفریقایی که در جایگاه مخصوصی در این باغ‌ وحش در قرنطینه به‌سر می‌بردند، بد حال است.»

او ادامه داد: «ظهر امروز مسئول باغ‌ وحش صفادشت در تماسی تلفنی با رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملارد مرگ یکی از دو ماده گورخر آفریقایی را اعلام و رییس اداره شهرستان ملارد ضمن بازدید این موضوع را تایید و صورتجلسه کرد.»

به گفته کرمی، تیم دامپزشکی نیز در محل حضور ‌پیدا کرد تا با انجام نمونه‌برداری موضوع، علت تلف شدن این گورخر را بررسی کند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران در ادامه گفت: «این دو ماده گورخر آفریقایی در جایگاه قرنطینه در مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت نگهداری می‌شدند چراکه باید تا ۲۱ روز ‌پس از ورود به‌منظور جلوگیری از انتقال بیماری احتمالی به سایر گونه‌های این مرکز در جایگاهی جداگانه تحت مراقبت باشند. هفته گذشته که از این مرکز بازدید کردیم نیز مشخص بود یکی از این دو ماده گورخر ضعیف‌تر از دیگری است.»

کرمی در ‌پاسخ به این ‌پرسش ایسنا که آیا این دو ماده گورخر آبستن بودند، ‌گفت: «مسئول باغ‌ وحش صفادشت اظهار کرده بود که این دو ماده گورخر آبستن هستند اما تاکنون مدرک یا مستنداتی در این زمینه به ما تحویل داده نشده است تا بتوانیم آبستن بودن این دو ماده گورخر آفریقایی را تایید کنیم.»

پس از گذشت سه هفته ‍‍پس از ورود سه راس گورخر آفریقایی به ایران و دو هفته ‍‍پس از تلف شدن گورخر نر حالا یکی از دو ماده گورخر آفریقایی – که هفته گذشته باغ وحش صفادشت در صفجه رسمی خود در اینستاگرام از آبستن بودن هر دوی آن‌ها خبرداده بود – تلف شد.



مخالفت مشروط نمایندگان مجلس با لغو تحریم‌ها

بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای درباره مذاکرات وین اعلام کردند توافقی را که «منجر به حفظ بخشی از فشار اقتصادی و ممانعت از انتفاع اقتصادی یا اخلال در آن شود» نمی‌پذیرند.

به گزارش ایسنا، در بیانیه این نمایندگان آمده است: «اگر ۱۰۰ درصد تحریم‌ها لغو نشود، هیچ تحریمی لغو نشده است و پذیرش ماندن برخی تحریمها، تایید مشروعیت آن تحریم‌ها خواهد بود.»

به عقیده این دسته از نمایندگان مجلس، نشست‌های وین نشان می‌دهد «آمریکا و اروپا نه تنها تاکنون اراده جدی برای رفع همه تحریم‌ها ندارند بلکه در پی تحمیل توافقی بر ایران هستند که ضمن اعمال محدودیت‌های بیشتر در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای بستری برای مذاکرات منطقه‌ای و دفاعی ایجاد کنند.»

مذاکرات وین درباره احیای احتمالی برجام با حضور کشورهای عضو این توافق و همچنین هیاتی از آمریکا در جریان است.

پیشتر ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به درخواست جمهوری اسلامی برای لغو همه تحریم‌ها علیه ایران گفته بود: «در هیچ جای برجام گفته نشده که آمریکا یا هر کشور دیگری در جهان نمی‌تواند ایران را برای پاسخگو کردن رفتارها و نفوذ مخربش تحریم کند.»

همچنین در بیانیه بیش از ۲۰۰ نماینده مجلس شورای اسلامی به قانون مجلس درباره برنامه هسته‌ای ایران موسوم به «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» اشاره شده و آمده که این قانون «نقش موثری در روند مذاکره برای رفع تحریم‌ها داشته است.»

امضاکنندگان بیانیه خواستار اجرای بقیه مفاد این قانون شدند و از دولت جمهوری اسلامی خواستند تا «درخواست آژانس انرژی اتمی در نظارت‌های فراپادمانی» را نپذیرد.



مدیرعامل بهشت زهرا: ۴۰ درصد فوتی‌ های کرونا در تهران هستند

سعید خال٬ مدیرعامل بهشت زهرا٬ خبر از آن داد که به طور متوسط در تهران ۱۷۰ نفر در روز متوفیان کرونایی هستند و ۴۰ درصد فوتی‌های کشور از کرونا در تهران اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به اشتغال ٢ هزار و ۲٠٠ نفر در سازمان بهشت زهرا گفت: «در امور متوفیان ۲۴ فرآیند اعم از تغسیل، تکفین، تدفین و مراسم و… و. انجام می شود که همکاران سازمان بی‌وقفه در این حوز مشغول کار هستند و ۱۵۰ نفر از آنها دچار بیماری کرونا شدند ولی سلامت خود را به دست آوردند.»

خال افزود: «در این دوران چندین بار تست‌های لازم از کارمندان گرفته شد و امیدواریم بتوانیم حافظ سلامتی شان باشیم.»

مدیر عامل بهشت زهرا ادامه داد: «روزانه به طور متوسط ۲۰۰ نفر فوتی در بهشت زهرا پذیرش می‌شد که با شیوع کرونا برخی روزها به ۴۰۰ نفر رسید؛ به طور متوسط ۱۷۰ نفر در روز متوفیان کرونایی داریم. ۴۰ درصد فوتی‌های کشور از کرونا در تهران اتفاق افتاده ولی هیچگاه وقفه‌ای در انجام وظایف صورت نگرفته است.»



وزیر بهداشت: هیچ جای دنیا رهبری به فرزانگی ما ندارد

سعید نمکی٬ وزیر بهداشت٬ مدعی شد که «هیچ جای دنیا رهبری به فرزانگی ما ندارد.»

او در بیست و پنجمین آیین پویش ره سلامت گفت: «این ایام به مراتب سخت‌تر از روزهای دفاع مقدس بود. ما در روزهای دفاع مقدس ته خزانه‌ای، گردش مالی و فروش نفتی داشتیم اما در این ایام با خزانه‌ای تهی مواجه بودیم.»

نمکی افزود: «از پیک چهارم ویروس انگلیسی غافل نباشید. آنهایی که اهل مطالعه‌اند بروند و بخوانند که این ویروس چگونه دنیا را به زانو درآورد. در هفته اول پراقتدارترین کشورها از نظر زیرساختی و اقتصادی، دست‌هایشان را بالا بردند. انگلیس در عرض یک هفته مرگ‌هایش افزایش یافت و فرانسه و آلمان هم زانو زدند. ما در اقیانوس بلا با دست‌های بسته اما با چشمهای باز شنا کردیم. ما گفتیم که اگر هیچ نداریم، خدا و مردمی داریم که هیچ کجای دنیا ندارند. هیچ کجای دنیا کسبه‌اش دو تا سه هفته در مغازه‌اش را با یک درخواست ما نمی‌بندد. هیچ کجای دنیا امام جمعه‌اش با یک پیغام، نماز جمعه تعطیل نمی‌کند که در کشور ما کردند. در هیچ کجای دنیا در حرم اهل بیت را با یک تلفن بر روی عشاق آنها نمی‌بندند. در عین حال هیچ کجای دنیا رهبری به فرزانگی ما نداشت که هم در رعایت و هم در هدایت و هم در حمایت ما را تنها نگذارد. در بین رهبران سیاسی دنیا ببینید چه کسی آنقدر نسبت به رعایت پروتکل‌ها مقید بوده؛ هیچ کجا.»

نمکی ادامه داد: «دنیا پدیده‌ای مانند طرح شهید قاسم سلیمانی ندارد که به نام رشیدترین و از خودگذشته ترین سردار نظام جمهوری اسلامی است و جنگ داعش را ۱۰۰۰ کیلومتر آنطرف‌تر از سرزمین زمین‌گیر کرد. در کنار هم این افتخارات آفریده شده است. من کوچکترین و کمترینِ فرد در این مجموعه بودم. سرباز کوچکی بودم که فرماندهان اصلی من در خط مقدم بچه‌هایی بودند که در جاهای دوردست و مناطق مرزی کار می‌کردند، اما افتخار بزرگی خلق شد.»

وزیر بهداشت گفت: «من همواره دلم می‌خواست شب‌های احیا، نماز جمعه و جماعت را داشته باشیم و همیشه دلم می‌خواست که در آستان‌های مقدس را به گونه‌ای به روی عشاق بگشاییم. در برخی رسانه‌ها یکی از اتهامات به من هم همین است. اما من غم دیگری هم دارم و آن غم آلودن این فضای روحانی به بدنامی‌های معاندین است. اگر صد کنسرت آنچنانی برگزار کنیم، هیچ کدام از این رسانه‌ها ما را به باد استهزا نمی‌گیرند، اما اگر یک محل یک نماز جمعه را اعلام کنند که محل گرفتاری است، می‌برند روی آنتن. من علاوه بر اینکه باید از جان و تندرستی مردم صیانت کنم، باید از دین و شریعت هم به عنوان یک بچه مسلمان معتقد صیانت کنیم. به همین دلیل همیشه تلاش کردم که بگویم که نماز جمعه و جماعت و متدینین معتقد، وفادارترین افراد به پروتکل‌ها هستند و تلاش کردم این فضا رابا شکلی منطقی گسترش دهیم. از طرف دیگر افرادی که به نماز جمعه می‌آیند، اکثرا سن بالاتر دارند. حرکت بزرگی را برای واکسیناسیون آغاز کردیم.»



کدخدایی خواستار برخورد قضایی با منتشرکنندگان اخبار تایید صلاحیت‌ها شد

عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ با رد اخبار مربوط به تایید صلاحیت برخی از کاندیداها، خواستار برخورد قوه قضاییه با کسانی شد که «اخبار کذب و زود هنگام» منتشر می‌کنند.

عباسعلی کدخدایی گفته است جلسه شورای نگهبان برای «بررسی دقیق‌تر» کاندیداها، صبح روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود و فعلا «صحبت‌های کلی و مرور اسامی» انجام شده است.

در طول ساعات گذشته گزارش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی درباره ردصلاحیت محسن رضایی و سعید محمد، دو چهره نظامی که در این دوره کاندیدا شده‌اند، منتشر شده است.

در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، ۵۹۲ نفر ثبت‌نام کردند که به گفته سخنگوی شورای نگهبان، فقط پرونده ۴۰ نفر از آن‌ها در شورای نگهبان بررسی می‌شود.



درخواست ۲۳۱ کنشگر مدنی و سیاسی برای تحریم انتخابات و برکناری خامنه‌ای

۲۳۱ کنشگر مدنی و سیاسی در ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به «ملت بزرگ ایران»، ضمن تاکید بر لزوم تحریم گسترده انتخابات ساختگی و فرمایشی و برکناری علی خامنه‌ای، نوشتند: «برای گذار خشونت‌پرهیز از نظام نابسامان ولایت فقیه و قانون اساسی تحمیلی ضد بشری آن، انتخابات نمایشی را تحریم کنیم تا حکومت ضدمردمی تداوم نیابد.»

در بخشی از این نامه آمده است: «ما امضاکنندگان این نامه، نمونه‌ای از رنگین کمان ملت ایران، از دگراندیشان، باورها و ادیان، تیرها و تبارهای گوناگون ایرانی، از استان‌ها، شهرها و روستاهای گوناگون از سراسر کشور عزیزمان هستیم، همچنان فرزندان شما، میلیون‌ها شهروند ایرانی که قربانیان فساد و خشونت و ناکارآمدی حکومت ولایت فقیه و قانون اساسی نظام بسته و دیکتاتوری حاکم، شده‌ایم.»

اکرم نقابی مادر سعید زینالی دانشجوی مفقود شده در اعتراضات کوی دانشگاه تهران، مهناز سرابی مادر علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی کشته شده، فرنگیس مظلوم مادر زندانی عقیدتی سهیل عربی، جواد لعل محمدی از اعضای کانون صنفی معلمان، محمد نجفی وکیل و فعال حقوق بشر، هاشم خواستار، حشمت‌الله طبرزدی، محمد نوری‌زاد، و کورش زعیم از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.

نویسندگان این نامه همچنین افزودند که «ما از شما هم‌مهینان بزرگوارمان، با فروتنی و مهر می‌خواهیم که هم‌آوا شویم تا برای پاسداری از منافع ملی ایران و حفظ جان و مال مردم، برای گذار خشونت‌پرهیز و صلح‌آمیز از نظام نابسامان ولایت فقیه و قانون اساسی تحمیلی ضد بشری نظام وی، در راستای دستیابی به یک قانون اساسی دموکراتیک سکولار مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، به نام جنبش همبستگی ملی دموکراتیک و سکولار، انتخابات نمایشی ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را تحریم کنیم تا حکومت ضدمردمی دوام نیابد.»

در بخشی از این نامه تاکید شده است که جهان امروز، از اعتراضات مردمی ۴۲ سال گذشته که به شدت سرکوب شدند، به ویژه در ۱۲ سال اخیر، از خیزش خرداد۸۸، دی۹۶ و آبان۹۸ تا به امروز شاهد اراده «ما» مردم ایران در مخالفت با نظام دزدسالار دین‌مدار جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و قانون اساسی وی، و آرمان ما برای دستیابی به قانون اساسی دموکراتیک و جهان‌گرا بوده است.

امضاکنندگان نامه در ادامه تاکید کردند که «بنیان‌های حقوق بشری و منافع ملت ایران، برای همزیستی در یک همسویی دموکراتیک با کشورهای همسایه و دیگر کشورهای جهان، به هیچ‌گونه قابل داد و ستد نیست و جهانیان این مهم را به خوبی درک کنند».

آنها افزودند که «تحریم گسترده انتخابات ساختگی و فرمایشی پیش رو از سوی مردم ایران بیانگر اراده و رای ما به در همسویی با جنبش همبستگی ملی است.»

نویسندگان این نامه با اشاره به اینکه تحریم انتخابات و جنبش همبستگی ملی نشان دهنده «اراده راسخ برای جایگزینی قانون اساسی آپارتاید دینی جمهوری اسلامی با یک قانون اساسی نوین دموکراتیک» است، افزودند که این جنبش خواهان «برکناری علی خامنه‌ای»، «برگزاری رفراندوم برای انحلال قانون اساسی جمهوری اسلامی»، و «ایجاد شرایط لازم و کافی برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه در دوره انتقالی تحت نظارت سازمان‌های بی‌طرف همچون سازمان ملل» است.

در بخشی از این نامه به اهداف جنبش همبستگی ملی در دوره «پسا جمهوری اسلامی» اشاره شده از جمله اینکه انتخابات مجلس موسسان باید تحت نظر سازمان ملل برگزار شود و این مجلس وظیفه «تدوین قانون اساسی نوین کشور» را مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، جدایی دین از حکومت، احترام کامل به همه ادیان، باورها، دگراندیشان، برابری حقوق شهروندی برای همه ملت ایران از هر باور، جنسیت، تیره و تبار، و همچنین برابری حقوق زنان بر عهده خواهد داشت.

«آزادی فعالیت تشکل‌ها، احزاب و اتحادیه‌های صنفی»، «برقراری اقتصاد آزاد بر پایه عدالت اجتماعی» و سیاست خارجی صلح‌آمیز از جمله دیگر موارد مورد تاکید نویسندگان این نامه به عنوان اهداف جنبش همبستگی ملی برای تحریم انتخابات عنوان شده است.

در بخشی از این نامه نیز خطاب به «نیروهای مسلح ایران» آمده است که «شما پاسداران این مرز و بوم را فرا می‌خوانیم تا با جنبش همبستگی ملی برای گذار خشونت‌پرهیز از جمهوری اسلامی به یک حکومت دموکراتیک‌سکولار، همسو و همراه شوید.»



روند زا‌دو‌ولد در ایران در ۴ سال اخیر ۲۵ درصد کاهش داشته است

حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت٬ خبر از آن داد که در چهار سال اخیر، «روند زاد‌و‌ولد در کشور حدود ۲۵ درصد کاهش» داشته است.

برکاتی به ایسنا گفت در سال‌های ۹۴ و ۹۵ نرخ باروری زنان در ایران نزدیک به ۲/۱ بود ولی اکنون این نرخ ۱/۷ است.

او درباره روند کاهشی تولدها در ایران ادامه داد: «از یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد در سال ۹۴ به یک میلیون و ۱۹۶ هزار تولد در سال ۹۸ و یک میلیون و ۱۲۰ هزار تولد در سال ۹۹ رسیدیم.»

به گفته این مقام وزارت بهداشت، ایران در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به‌دلیل وجود تعداد بیشتر زنان جوان متولد دهه ۶۰ در «قله جمعیتی کشور» قرار داشت.

برکاتی اوج سنین باروری زنان در ایران را بر اساس آمارهای رسمی مرکز آمار کشور، «۲۰ تا ۳۵ سالگی» اعلام کرد و افزود: «حدود ۱۷ درصد موالید کشور در خانم‌های بالای ۳۵ سال است.»

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت کاهش ۲۵ درصدی زاد‌و‌ولد در سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش زاد‌و‌ولدها در دهه ۷۰ به همین میزان است.


خبرهای روز قبل را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »