? زنده| شماری از خانواده‌های کشته‌شدگان جمهوری اسلامی خواستار تحریم انتخابات شدند

 



بازداشت ۳ مامور رفع سد معبر شهر ری در پی ضرب و شتم یک دستفروش

غلامرضا نوفرستی٬ دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری٬ از بازداشت سه نفر از ماموران سد معبر که اقدام به ضرب و شتم یک دستفروش کرده بودند، خبر داد.

غلامرضا نوفرستی افزود که پس از انجام بررسی‌های قضایی، سه نفر از ماموران سد معبر که اقدام به ضرب و شتم یک دستفروش کرده بودند، بازداشت شدند و تحقیقات در خصوص دستگیری نفر چهارم نیز در حال انجام است.

او با اشاره به اعلام شکایت شاکی خاطرنشان کرد: شاکی ضمن اعلام شکایت خواستار رسیدگی به موضوع ضرب و شتم و تخریب اموالش شد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ری با بیان اینکه شاکی چند سال به صورت سیار در مقابل مغازه‌ای اقدام به عینک فروشی می‌کرده است، اظهار کرد: متهمان به صورت هفتگی از افراد دستفروش مبلغی پول دریافت می‌کردند تا اجازه دهند که دستفروشان فعالیت کنند.

نوفرستی ادامه داد: «شاکی به دلیل اینکه چهار هفته اخیر فروشی نداشته در نتیجه نتوانسته تا مبلغ مورد نظر ماموران سد معبر شهرداری را بپردازد، به همین دلیل مورد ضرب و شتم آن‌ها قرار گرفته است.»



خانواده‌های کشته‌شدگان جمهوری اسلامی خواستار تحریم انتخابات شدند

شماری از خانواده‌های کسانی که در بیش از سه دههٔ گذشته در زندان و خیابان و آسمان ایران به دست عوامل قضایی یا امنیتی جمهوری اسلامی کشته شده‌اند، با انتشار ویدئویی به کارزار «رأی بی رأی» پیوسته‌اند که هدف آن درخواست از مردم برای تحریم انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است.

مسیح علی‌نژاد قسمت اول این ویدئو را در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «رای_بی_رای» منتشر کرد.

در این ویدئو شماری از بازماندگان کشته‌شدگان خاوران، اعتراضات انتخاباتی ۸۸، اعتراضات اجتماعی سیاسی دی۹۶ و آبان ۹۸، ساقط شدن هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه و نیز کشته‌شدگان در داخل زندان، دلایل‌شان را برای تحریم انتخابات۱۴۰۰ می‌گویند.



مسدود شدن درگاه‌های رمزارزها در ایران

پنج روز پس از ارسال نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به بانک مرکزی مبنی بر ممنوع شدن صدور مجوز برای صرافی‌های ارز دیجیتال، روزنامه همشهری در گزارشی نوشته است که از روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت «مسیرهای نقل و انتقال پول و خروج سرمایه از کشور با استفاده از تجارت رمز ارزها یا ارزهای دیجیتال مسدود خواهد شد.»

بر اساس این گزارش، «بانک مرکزی به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، دستور جدی داده تا جلوی فعالیت درگاه‌های غیرمجاز گرفته شود».

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس، روز ۲۲ اردیبهشت در نامه‌ای خطاب به رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی و دارایی، از آن‌ها خواست که تا اطلاع ثانوی به صرافی‌های ارز دیجیتال مجوز ندهند و قوانین ارزهای دیجیتال در ایران مشخص و شفاف شود.

همزمان با انتشار این خبر سینا استوی، مدیرعامل صرافی رمزارز کریپتولند بازداشت شد.

مرکز بررسی جرایم سازمان‌یافته سایبری، وابسته به سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، روز دوشنبه از بازداشت سینا استوی، از فعالان شناخته‌شده رمزارزها و مدیر صرافی کریپتولند، خبر داد.

این مرکز خبر بازداشت استوی را در صفحه توییتر خود او منتشر کرده و نوشته است که وی به دستور دادسرای ویژه جرایم اقتصادی و به اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» بازداشت شد.

سینا استوی یکی از شناخته شده‌ترین فعالان عرصه رمزارزها بود و برخی رسانه‌ها از او با عنوان سلطان کریپتو نام می‌بردند. رسانه‌های ایران حدود دو ماه پیش گزارش دادند که او حق مالکیت نخستین توییت تاریخ از جک دورسی، بنیانگذار توییتر، را به مبلغ دومیلیون و ۹۰۰ هزار دلار خریده است.



شکایت خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ از سه مقام عالی امنیتی و نظامی

خانواده‌های جانباختگان پرواز ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین با تجمع در مقابل سازمان قضایی نیروهای مسلح خواستار اعلام جرم علیه سه مقام بلندپایه امنیتی و نظامی ایران شدند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده قربانیان پرواز پی‌اس ۷۵۲، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که این خانواده‌ها پیرو شکایت قبلی خود علیه امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده هوافضای سپاه، این بار شکایتی علیه علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین سلامی فرمانده‌ کل سپاه پاسداران و محمدحسین باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح در دادسرا ثبت کردند.

حدود دو هفته قبل از این تجمع انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراین اعلام کرده بود که دادسرای نظامی با ارسال ابلاغیه‌ای به خانواده‌های شاکی خبر داده که برای افراد رده بالای حکومت در این پرونده قرار منع تعقیب صادر کرده است.

به گفته این انجمن، دادسرای نظامی تنها «برای ده نفر بی نام و نشان» قرار جلب صادر کرده است و «مراجعه‌ وکلای خانواده‌ها برای مطالعه‌ پرونده،اطلاع از نحوه کارشناسی و بازجویی‌ها و اظهارات متهمین و یافتن نام آنها نیز به جایی نرسیده است.»



وکیل کارگران هفت‌تپه برای شش ماه از اشتغال به وکالت منع شد

ناصر زرافشان، وکیل فرزانه زیلابی که وکالت کارگران هفت‌تپه را برعهده داشت از «منع اشتغال شش‌ماهه» موکلش خبر داد.

زرافشان در مصاحبه‌ای که روزنامه اعتماد گفته‌است که علاوه بر اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی» که پیشتر رسانه‌ای شده بود، اتهام دیگری با عنوان «نشر اکاذیب و عضویت در گروه‌های معاند» علیه خانم زیلابی مطرح شده است.

احضار فرزانه زیلابی در هفته گذشته چند روز پس از آن رخ داد که دادگاه، واگذاری شرکت نیشکر هفت‌تپه به بخش خصوصی را باطل اعلام کرد و بر این اساس این شرکت باید به دولت بازگردانده شود.

در واکنش به این اقدام شماری از وکلای دادگستری، ۲۵ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای خواستار «توقف تعقیب قضایی» و «مختومه کردن پرونده» این وکیل از سوی قوه قضاییه شدند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه هم ۲۳ اردیبهشت در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن احضار خانم زیلابی، پرونده‌سازی علیه او را پرونده‌سازی علیه تمام کارگران هفت تپه عنوان کرده بود.

ناصر زرافشان با اشاره به برگزاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده خانم زیلابی و سیاوش شجاع‌پوریان، همکار او در این پرونده گفته‌است که بازپرس پرونده برای موکلش [خانم زیلابی] هم قرار کفالت، هم قرار نظارت قضایی مبنی بر منع اشتغال به وکالت به مدت شش ماه صادر شده است.

آقای زرافشان در این مصاحبه، گرفتن «ممر معاش» یک وکیل برای تحت فشار قرار دادن او را معنای دقیق «سانسور» عنوان کرد و گفت که اگر این اقدام در حرفه وکالت باب شود، «بدعت خطرناکی» است.



علم‌الهدی: کاندیداها را به‌ خاطر انتقاد از من رد صلاحیت نکنید

احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی٬ با تاکید بر ضوابط قانونی و روند فراجناحی رسیدگی به صلاحیت نامزدهای شوراهای شهر و روستا گفت: «از برخوردهای سلیقه‌ای در مواجهه با افراد و جریان‌ها پرهیز شود و عدالت و انصاف در رسیدگی به پرونده‌های داوطلبان مدنظر قرار گیرد.»

او در ادامه گفت: «نباید نامزدی را به خاطر انتقاد از من ردصلاحیت کنید، نگاه من به انتقاد سازنده نگاه رهبری معظم انقلاب است.»

علم الهدی همچنین خواستار عمل به تکالیف قانونی و شرعی اعضای هیات نظارت در کلیه مراحل انتخابات امسال شد و سلامت انتخابات را وابسته به عملکرد آن‌ها دانست.

ابراهیم رییسی نامزد ریاست جمهوری داماد علم الهدی امام جمعه مشهد است.



همسر محمدجواد ظریف ممنوع الخروج نشده است

سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت امور خارجه٬ درباره شایعه ممنوع الخروجی همسر محمد جواد ظریف هم گفت: در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های رسمی چنین خبری را ندیدم اما در فضای مجازی ده‌ها و صدها شایعه از این دست منتشر می شود که این موضوع را تکذیب می‌کنم. همسر ظریف همراه وی در سوریه بودند و این مطالب اصلا واقعیت ندارد.

روز گذشته سحام نیوز خبری مبنی بر ممنوع الخروج شدن همسر ظریف را در پرونده انتشار فایل صوتی مصاحبه محرمانه جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه داده بود.


میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر واکسن زدند

نرگس موسوی٬ دختر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، خبر از آن داد که این رهبران در حصر جنبش سبز مشمول واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال شده‌اند.



ولایتی: به‌زودی در قدس به امامت خامنه‌ای نماز می‌خوانیم

علی اکبر ولایتی٬ مشاور رهبر جمهوری اسلامی٬ در تماس با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین مدعی شده است که «به‌زودی در قدس شریف به امامت» علی خامنه‌ای «نماز خواهیم خواند».

تماس علی اکبر ولایتی با زیاد نخاله پس از چند روز راکت پراکنی شدید گروه‌های شبه‌نظامی ساکن نوار غزه به سوی اسرائیل و بمباران‌های این کرانه توسط ارتش اسرائیل صورت گرفته است.

آقای ولایتی در این تماس گفته که اسرائیل «خانه عنکبوت» است و راکت‌پراکنی‌های گروه جهاد اسلامی و حماس به خاک این کشور را «پیروزی» و «اقتدار» خوانده و آن را «صمیمانه تبریک» گفته است.

او تاکید کرده که رهبر جمهوری اسلامی همچنان مسیر حمایت ایران از «مردم فلسطین» ادامه خواهد داد.

جمهوری اسلامی ایران گروه‌های شبه‌نظامی ساکن نوار غزه را نماینده فلسطینی‌ها می‌داند.

ایران و اسرائیل از ابتدای انقلاب بهمن ۵۷ با یکدیگر رابطه خصمانه دارند که در سال‌های اخیر تشدید شده است. رهبر جمهوری اسلامی پیشتر در سال ۸۴ خطاب به اسرائیل گفته بود که «شما ۲۵ سال آینده را نخواهید دید».



شورای نگهبان فقط صلاحیت ۴۰ داوطلب را بررسی می‌کند

عباسعلی کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان٬ اعلام کرد که فقط ۴۰ داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ طبق مصوبه این شورا «مدارک لازم» را ارائه کرده‌اند که تنها صلاحیت آن‌ها بررسی می‌شود.

عباسعلی کدخدایی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر تلویزیون گفت که در انتخابات سال ۹۶ بالای «۱۶۰۰ نفر» ثبت‌نام کرده بودند و مدعی شد که «اگر مصوبه شورای نگهبان نبود، پیش‌بینی بالای ۳۰۰۰ ثبت نامی داشتیم».

او تاکید کرده که «ما در بررسی صلاحیت‌ها، فقط پرونده‌هایی را رسیدگی می‌کنیم که مدارک لازم را داشته باشند».

شورای نگهبان با اصلاح یک مصوبه سال ۹۶ خود و ابلاغ آن به وزارت کشور، اعلام کرد که داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری۱۴۰۰ برای ثبت‌نام باید در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند، حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند و سابقه تصدی حداقل چهار سال در سمت‌های مدیریتی کشور داشته باشند.

این شورا، «فقدان سوابق سوء امنیتی» از جمله در اعتراض‌های سال ۸۸ و «معرفی مشاوران» را از دیگر موارد لازم برای ثبت‌نام نامزدها برشمرده است.


خبرهای روز قبل را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »