قتل دو طلبه در گنبد کاووس با شلیک گلوله

محمود علیفر٬ فرمانده انتظامی شهرستان گنبدکاووس در استان گلستان٬ از قتل دو طلبه در حوزه علمیه این شهر با «سلاح گرم» خبر داد.

ایسنا خبر داد که محمود علیفر گفته است این دو نفر حدود ساعت ۲۰ و ۵۰ دقیقه شامگاه یک‌شنبه، ۱۳ فروردین، در محله چای بوئین گنبدکاووس به قتل رسیده‌اند و اقدامات برای شناسایی قاتل یا قاتلین آغاز شده است.

بر اساس این گزارش هویت مقتولان «آخوند پژمان» و «آخوند خوجه» اعلام شده است. ایسنا در ادامه نوشته است که بر اساس اطلاعات محلی، این دو نفر در محل حوزه علمیه به ضرب گلوله به قتل رسیده‌اند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی اما اسم کامل مقتولان را «گل محمد آخوند پژمان» و «عبدالرحمان آخوند خوجه» اعلام کرده‌اند‌ و نوشته‌اند که قتل این دو طلبه پیش از برگزاری مراسم «نماز تروایح» صورت گرفته و جنازه این افراد پس از قتل با گلوله، با تبر نیز مورد حمله قرار گرفته است.

نماز تراویح، به نمازهایی اطلاق می‌شود که مسلمانان سنی در شب‌های ماه رمضان پس از نماز عشاء به جماعت می‌خوانند.



واکنش‌ها معاون رییس قوه قضاییه به اعمال خشونت علیه برخی بازیگران زن

کاظم غریب‌آبادی٬ معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه٬ در واکنش به اظهارات در خصوص اعمال خشونت علیه برخی بازیگران زن در عرصه سینما گفت: «عرصه هنر، از آنجا که جزئی مهم از فرهنگ است، باید به دور از هرگونه آسیب باشد و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند، باید به مسوولیت سنگین خود در قبال جامعه واقف باشند.»

ده‌ها تن از زنان دست‌اندرکار سینما در ایران روز پنج‌شنبه، ۱۱ فروردین، با انتشار بیانیه‌ای به رواج «خشونت و آزار جنسی» در محیط‌ کار خود اعتراض کردند و خواستار مجازات متخلفان شدند.

در همین رابطه روز گذشته ترانه علیدوستی در گفتگو با برنامه ۶۰ دقیقه بی‌بی‌سی فارسی درباره علت انتشار این بیانیه با اشاره به «راویانی که در ایران جرات کرده‌اند با اسم یا بی‌اسم، روایاتی را منتشر کنند» گفت: «تعداد بی‌شمار این روایت‌ها و اینکه تکرار شونده هستند، وضعیت خیلی وحشتناکی را از نظر من بوجود آورده و به دنبال آن سکوت هولناک همکاران عزیز من در سینمای‌مان خیلی ما را شگفت‌زده کرده است.»

او ادامه داد: «واقعا سوال‌ ما این است که چه اتفاقی باید برای زنانی که کنار شما کار می‌کنند، بیافتد که واکنش شما را هم بر بیانگیزد. برای همین دیدیم خودمان باید کاری بکنیم و نیاز به یک همت و حرکت جمعی هست.»

غریب آبادی ضمن تاکید بر «کرامت انسانی و حفظ حریم خصوصی افراد» و «ضرورت ایجاد امنیت روانی و شخصیتی برای زنانی که خواهان فعالیت در عرصه اجتماعی و فرهنگی هستند»، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای صنفی در حوزه سینما خواست تا سازوکارهایی را طراحی کنند که زنان بتوانند بدون دغدغه در حوزه سینما فعالیت کنند و چنانچه با هرگونه خشونتی مواجه شدند، فورا به آن رسیدگی شود.

دبیر ستاد حقوق بشر ضمن اعلام آمادگی قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایات در حوزه خشونت علیه زنان، ابراز امیدواری کرد تا لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، هرچه سریعتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

پیش از آن نیز ٖمدیر عامل موسسه همشهری این زنان معترض را «طوطیان نولیبرال وطنی» خطاب کرد.

محسن مهدیان،‌ مدیرعامل همشهری، روز جمعه، ۱۲ فروردین، در توییتی اعتراض زنان سینماگر ایران را تقلیدی از کارزار «من هم» (Me too) دانست که توسط «بازیگران زن هالیوود درباره آزار جنسی» به راه افتاد.

او نوشت: «از هالیوودی شدن سینمای ایران، تبعیض و تعرضش به ما رسید.»

او در ادامه بدون توجه به انتقاد سینماگران زن آنها را به تقلید از غرب متهم کرده و افزود: «نسخه‌های تقلیدیِ طوطیان نولیبرال وطنی همین اندازه کاریکاتوری است» و درباره زنان معترض سینمای ایران گفت که «از غربی شدن به رسوبات لجنزارش هم نمی‌رسند».

در همین زمینه خبرگزاری فارس روز جمعه در مطلبی ضمن تایید «فساد و فضای سیاه حاکم بر سینما و پشت‌ صحنه آن» آورده بود که «این ناهنجاری به قدری آزاردهنده شده که زنان سینماگر را به ستوه آورده است.»



طالبان کشت خشخاش را در افغانستان ممنوع اعلام کرد

هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، با صدور فرمانی کشت خشخاش (کوکنار) و همچنین تولید، مصرف و خرید و فروش «هرگونه مواد نشئه‌آور» را در افغانستان ممنوع اعلام کرد. در فرمان منسوب به او آمده از این پس هر فردی به کشت این گیاه اقدام کند زمین او تخریب و با متخلف «برخورد شرعی» خواهد شد.

همچنین در بخشی از این فرمان آمده است: «استعمال و انتقال، خرید و فروش، واردات و صادرات و کارخانه‌های تولید هرگونه مواد نشئه‌آور مثلا شراب، هروئین، شیشه، چرس و غیره، جدا منع است.»

رهبر طالبان در حالی کشت خشخاش را ممنوع اعلام کرد که دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل با انتشار نتایج یک تحقیق تازه، از افزایش هشت درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان خبر داده است.



پارلمان پاکستان منحل شد

عارف علوی٬ رییس جمهوری پاکستان٬ ضمن موافقت پیشنهاد نخست وزیر این کشور، لحظاتی قبل دستور انحلال پارلمان را صادر کرد.

عمران‌خان٬ نخست وزیر پاکستان٬ امروز و ساعاتی پس از پایان جلسه پارلمان طی گفت‌وگو زنده تلویزیونی، از مردم پاکستان خواست تا خود را برای انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور آماده کنند.

در همین حال ایرنا نوشت که اپوزیسیون پاکستان مردود اعلام شدن طرح عدم اعتماد علیه نخست وزیر توسط ریاست مجلس را یک اقدام غیرقانونی خواند و اعلام کرد: جناح مخالف علیه دستورالعمل امروز ریاست مجلس به دیوان عالی پاکستان شکایت خواهد کرد.

رییس حزب مردم پاکستان نیز مدعی شد که اقدام عمران‌خان برای طرح پیشنهاد انحلال پارلمان ملی نیز مغایر با مفاد قانون اساسی است.



آغاز دوباره آموزش حضوری در مدارس و مهدکودک‌ها

از امروز (یک‌شنبه ۱۴ فروردین) بعد از دو سال وقفه، آموزش حضوری به طور کامل در همه مقاطع تحصیلی این کشور از دبستان تا دانشگاه از سر گرفته شده است.

یوسف نوری٬ وزیر آموزش و پرورش٬ در این رابطه گفت: « حضور دانش آموزان در مدارس، باید با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی همراه باشد.» از دو سال پیش و همزمان با آغاز پاندمی در ایران آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی از راه دور و مجازی شده بود.

تغییر شیوه آموزشی به صورت حضوری بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا و با اجرای پروتکل‌های بهداشتی به اجرا درآمد.

از سرگیری آموزش حضوری در ایران در پی کاهش نسبی شیوع ویروس کرونا در این کشور بوده است.



علی دایی: اتفاقات مشهد شرم‌آور و غیرانسانی بود

علی دایی، کاپیتان سابق تیم ملی فوتبال ایران٬ به حوادث پیش آمده در حاشیه بازی ایران و لبنان در انتخابی جام جهانی واکنش نشان داد و آن را «اتفاقات شرم آور و رفتارهای غیر انسانی» خواند.

این فوتبالیست نام‌آور ایرانی در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «اتفاقات شرم آور و رفتارهای غیر انسانی صورت گرفته در ورزشگاه امام رضا در برابر بانوان فوتبال دوست کشورمان در هیاهوی قرعه کشی جام جهانی هرگز فراموش نخواهد شد.»

او در ادامه تاکید کرد که «در تمامی موارد، حقوق زن و مرد برابر است.»


دادستان کل کشور: پرونده کشته شدن قاسم سلیمانی تا مجازات عاملان رها نمی‌کنیم

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، تاکید کرد که قوه قضاییه پیگیری پرونده کشته شدن قاسم سلیمانی رها نخواهد کرد تا عاملان این ماجرا «به سزای اعمال خود برسند.»

او این موضوع را وظیفه ذاتی قوه قضاییه دانست و اضافه کرد که جمهوری اسلامی پیگیری این پرونده را «حتی اگر سال‌ها زمان ببرد»، ادامه خواهد داد.

دادستان کل کشور همچنین گفت که برخی پیگیری‌ها در این زمینه در عراق انجام شده ولی «پیشرفت در آن در حد انتظار ما نیست.»

پیش از این، یک منبع آگاه به مذاکرات وین به رادیو فردا گفته بود که مختومه شدن پرونده قاسم سلیمانی یکی از شروط دولت آمریکا برای خارج‌ کردن سپاه از فهرست تروریستی دولت آمریکا و به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام است.

جمهوری اسلامی ایران خروج سپاه را به عنوان درخواست دقایق آخر در جریان مذاکرات مطرح کرده‌ است.



دولت اوکراین کنترل حومه کی‌یف را به دست آورد

اوکراین اعلام کرد که با عقب‌نشینی نیروهای روسیه از اطراف کی‌یف و شهر چرنیهیف، کنترل حومه کی‌یف را به دست آورده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای روسیه با خروج از نواحی شمال اوکراین بر نواحی شرق و جنوب این کشور تمرکز کرده‌اند که مناطق وسیعی را در آنجا تحت کنترل دارند.

میخایلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، در شبکه‌های اجتماعی نوشت که «روسیه یک تاکتیک متفاوت را در اولویت خود قرار داده است: عقب‌نشینی به سمت شرق و جنوب.»

وی سپس تاکید کرد که «ما بدون جنگ‌افزار سنگین قادر به بیرون راندن نیروهای روسیه نیستیم.»

با این حال مقامات اوکراین از عقب‌نشینی روس‌ها از مناطق شمال به عنوان رخدادی مثبت یاد کرده‌اند. گانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین، در فیسبوک نوشت که «ایرپین، بوچا، هوستومل و کل منطقه کی‌یف از دست دشمن متجاوز آزاد شده است.»


خبرهای روزهای گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »