بازجویی مسافران در فرودگاه هنگام ورود به کشور

زیتون– به رغم اینکه مقامات دولت سیزدهم مدتهاست که شهروندان دو تابعیتی و یا مقیم دیگر کشورها را به بازگشت به ایران دعوت می‌کنند٬ وب‌سایت رویداد ۲۴ خبر از «بازجویی» شماری از مسافران ایرانی که عمدتا از اروپا وارد کشور می‌شوند، در فرودگاه «امام خمینی» تهران خبر داد.

بر اساس این گزارش مسافران ایرانی این فرودگاه اخیرا توسط «برخی از افرادی که بیسیم داشته‌اند به اتاق‌هایی برده شده‌اند تا فرمی درباره اطلاعات خودشان پر کنند»٬ این فرم اطلاعاتی «خوداظهاری» نامیده شده است.

وب‌سایت رویداد ۲۴ نوشته است که این اتفاق «از چند ماه پیش تاکنون» در فرودگاه «امام خمینی» تهران رخ می‌دهد و روایت دو مسافر ایرانی ساکن هلند و آلمان نیز در این گزارش آمده است.

در این گزارش به گفته یک مسافر ایرانی ساکن هلند، نوشته شده است «درست بعد از کنترل پاسپورت و مهر ورود، فردی که بیسیم هم در دست داشته او و همسرش را به اتاقی نزدیک کنترل گذرنامه هدایت کرده و از او خواسته فرمی را پر کند.»

در این فرم، درباره «اقامت هلند، اسم، آدرس، محل سکونت، تحصیلات، شغل، درآمد، تاریخ ورود و تاریخ خروج بعدی و همچنین در مورد مقصد‌هایی که به آن سفر کرده سوالاتی مطرح شده است.»

این شهروند ایرانی افزوده است: «به جز خودش، نزدیک به ۱۰ نفر دیگر از مسافران نیز در اتاق مشغول پر کردن فرم خوداظهاری بودند.»

رویداد۲۴ نوشته در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده که «تنها افراد دوتابعیتی یا پناهنده هدف این فرم‌های خوداظهاری نبوده‌اند و افرادی که تنها اقامت برخی کشور‌ها را داشتند هم مورد سوال قرار گرفتند.»

روابط عمومی فرودگاه «امام خمینی» در واکنش به این گزارش٬ ضمن تایید خبر بازجوی مسافران اعلام کرد که «این مسئله به فرودگاه ارتباط ندارد و مسئول آن نهادهای امنیتی هستند.»

روابط عمومی فرودگاه امام تاکید کرده است که «گاهی پیش می‌آید که در یک پرواز یکی از مسافران پناهنده بوده یا مسئله امنیتی دارد. در این موارد نیرو‌های امنیتی برای اینکه آن مسافر شک نکند از همه مسافران پرواز بازجویی می‌کنند تا همان یک نفر را گیر بیندازند.»

این در حالی است که پیشتر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه٬ به ایرانیان خارج از کشور وعده داده بود بازگشت آن‌ها با هماهنگی‌هایی که با مراجع امنیتی انجام شده، «بدون مشکل» خواهد بود.

اما این وعده‌ها در شرایطی داده می‌شود که شماری از ایرانیان دوتابعیتی در حال حاضر در زندان‌های ایران هستند و جمهوری اسلامی برای حل مشکلات خود با غرب عملا از آنها به عنوان گروگان استفاده می‌کند. مقامات حکومتی توسل به «دیپلماسی گروگان‌گیری» را رد می‌کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. این اتفاق از ۲ یا ۳ سال پیش جریان دارد. منتها گویا الان رسانه ای شده. قبلا تحت عنوان بنیاد نخبگان و به بهانه جذب نخبگان خارج کشور بود که افراد دو تابعیتی رو وادار میکردن فرم پر کنن.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »