ادعاهای گمراه‌کننده در آستانه بازگشت به مذاکرات هسته‌ای

کمی پیش از اعلام تاریخ جدید مذاکرات برجام از سوی وزارت خارجه، ناگهان برخی مسئولان جمهوری اسلامی ادعا کردند آمریکا اعلام کرده نتایج مذاکرات را تضمین نمی‌کند. 

گویا «دولت پنهان» که می‌بیند حتی دیپلمات‌های دولت جدید ایران هم علی‌رغم پاره‌ای از ادعاهای «انقلابی»، چاره‌ای جز بازگشت به میز مذاکرات نمی‌بینند، به جای اتخاذ سیاست‌های سازنده و ثبات‌آور می‌کوشد تا افکار عمومی جهان را از یک‌سو و مردم ایران و حتی دست‌اندرکاران دستگاه‌های دولتی را از سوی دیگر با شایعات و ادعاهای دروغین گمراه کند و از واقعیت‌ها دور نگاه‌دارد. به‌عنوان نمونه اظهارنظر دیروز علی شمخانی مبنی بر اینکه «رئیس جمهور آمریکا [نسبت به‌هر توافق احتمالی جدید در برجام] حاضر به ارائه تضمین نیست»، یکی از آن ادعاهای نادرست و گمراه‌کننده است.

گزارش اخیر گاردین نشان می‌دهد مواضع شخص رئیس جمهور آمریکا و مشاوران نزدیک او علنا با ادعای شمخانی ناسازگار است (۱) پس شمخانی بر چه اساس چنین ادعایی را مطرح می‌کند؟ 

ادعای شمخانی نخستین بار در تاریخ ۲۰ اکتبر در مقاله‌ای به قلم تریتا پارسی در نشریه «ریسپانسیبل استیت کرافت» وابسته به «انستیتوی کوینسی» در واشنگتن، مطرح شده است (۲). این موسسه به تازگی با پشتیبانی جمهوری اسلامی و با هدف «انتقاد از سیاست خارجی آمریکا» تاسیس شده است و مدعای نویسنده به هیچ سندی مستند نبوده است. گرچه مقامات آمریکایی به ادعاهای تریتا پارسی واکنشی نشانن نداده‌اند اما هنگامی که برخی مسئولان جمهوری اسلامی ادعای او را تکرار کرده و به‌عنوان موضع رسمی نظام مطرح کردند مسئولان پرونده هسته‌ای ایران در آمریکا و شخص آقای بایدن آن را تکذیب کردند.

به نظر می‌رسد ساختن چنین خبری و انتشار آن از سوی تریتا پارسی، به ابتکار «دولت پنهان» صورت گرفته باشد. نگرانی اصلی سازندگان چنین خبری، این است که بدون یک قرارداد جدید میان ایران و آمریکا که تصویب کنگره آمریکا را نیز به همراه داشته باشد، حتی با برداشتن تمام تحریم‌ها، باز هم هیچ شرکت یا دولتی نه دست به سرمایه‌گذاری در ایران بزند و نه اجازه تکنولوژی‌های ضروری و مورد نیاز کشور را صادرکند.

گویا آنها تنها چاره را طفره رفتن از آغاز مذاکرات جدید به بهانه‌های مختلف و ادامه فعالیت‌های تحریک‌آمیز از قبیل افزایش فعالیت‌های غنی‌سازی با درصد بیشتر می‌بینند؛ مسیری که نه تنها زمینه درگیری باآژانس بین‌المللی انرژی اتمی و خطر ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت را بیشتر می‌کند بلکه به نگرانی به‌اصطلاح هم پیمانانی چون روسیه و چین هم دامن می‌زند.

متاسفانه تنها بازنده این قمار بی‌حسابِ «دولت پنهان» مردم بی‌پناه ایران‌اند که باید با مشکلات روزافزون زندگی دست و پنجه نرم کنند و چه بسا با عواقب یک جنگ خطرناک و خانمانن‌سوز هم روبرو شوند.

*نام نویسنده نزد زیتون محفوظ است

*پی‌نوشت:

(۱) گزارش گاردین

https://www.theguardian.com/world/2021/oct/31/us-iran-nuclear-deal-tehran-joe-biden-pledge?CMP=Share_iOSApp_Other

(۲) مقاله تریتا پارسی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. سلامت نیات جناب «التماس تفکر» به مقاله فوق و اشاره وی به نکات بی مورد،‌بویژه گله بی ربط ایشان از زیتون که به تبانی احتمالی میان جمهوری اسلامی و عوامل مزدورش در آمریکا اشاره نموده بسیار سئوال بر انگیز است. این در حالی است که آقای پارسی و مقامات ارشد ج ا مانند آقای شمخانی، مصرانه به نکاتی توجه میدهند که برابر با سند ارائه شده در مقاله گاردین، شخص رئیس جمهور آمریکا صحت این ادعا ها را رسما رد نموده است.

  2. واکنش «التماس تفکر» به این مقاله بی شباهت به اشک تمساحی نیست که امثالدلواپسان به کرات در سنوات اخیر برای وطن ریخته اند. انگار مشکل ایشان به هردلیل تنها ندانستن نام نویسنده،‌بدون توجه به مندرجات مقاله که هشداری است واقعبینانه مبنی بر اینکه سیاست های غلط و خطرناک دولت پنهان مبیتواند به آسانی آینده ایران و ایرانی را به خاک بکشاند!

  3. با خواندن این مقاله اینگونه حس میشه که نویسنده تلاش کرده به خواننده نشان بده که از روی انساندوستی و میهن دوستی و فهمیدن و داشتن اطلاعات صحیح این مقاله رو نوشته ، اما با اینکه این مقاله نه افشاگری بوده و نه توهین و افترا و به زبان ساده تر حتی اگه نویسنده خودش شخصا این مقاله رو جلوی چشم خامنه ای و اژه ای و حسین طائب و حسین شریعتمداری بخونه چیزی در ان یافت نمیشه که یک دقیقه بازداشتش کنند اما با این شرایط هم حاضر نیست اسمش بعنوان نویسنده این مقاله نوشته بشه ، بعد چنین ادمی ادعا میکنه که بیشتر از مسئولان جمهوری اسلامی دلش برای نابود شدن منافع ملی میسوزه ؟!
    واقعا که برای زیتون جای تاسف داره که افکار نوشته شده دلسوزان واقعی این سرزمین رو چاپ نمیکنه و وقت و توان خواننده گان رو برای مقاله های افرادی هدر میده که حاضر نیستند خاطر مبارک ملوکانه سلطان رو مکدر کنند

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »