به قلمی یا قدمی؛ برای سلحشوران دره پنجشیر

محسن زال

آسمان پنجشیر با تیرهای «ارتجاع سیاه» طالبانیسم که برای در آغوش کشیدن ارتجاع سرخ چین و روس آغوش باز کرده است روشن می‌شود و لشگر شیطان آمده است تا این آخرین فروغ را نیز در خود بکشد. لحظات شکوهمندی در پنجشیر می‌گذرد؛ لحظاتی بزرگ که شرافت و انسانیت در آن محک می‌خورد.

آن‌که می‌گوید «نه» و در برابر بردگی و ستم ایستاده است ،اراده کرده با آزادگی بمیرد تا در زیر سایه ستم زندگی کند؛ در سرزمینی که طالب بیشترش را فتح کرده یک تکه سر خم نمی‌کند و ایده «زندگی برای زندگی» را به سخره می‌گیرد. تاریخ ملت‌ها چنین لحظات با شکوهی را به ندرت در خود می‌پرورد و در پنجشیر حماسه‌ای آغاز شده است.

در آن زمان که زمینه و زمانه نشان می‌دهد که امیدی نیست و پلیدی همه جا راتسخیر کرده است، در آن زمان که ترس بر همه مسلط شده و مجاهدین دیرین نیز سپر انداخته‌اند و یا به سکوت فرورفته‌اند و با شیطان بیعت کرده‌اند، در دره‌ای تاریخی که سنت مقاوت را از دوران «شیر شهید» احمد شاه مسعود در خود پاس داشته است به‌پاخاسته تا به همه آنها که میدان را ترک کرده ‌اند بگوید که زندگی نه آن‌قدر شیرین و خواستنی است که با هر ذلتی برابری کند. رخصت بزرگی است این نبرد برای آنانی که اگر نمی‌توانند بندگی را بپذیرند برای رهایی خود برزم‌اند و اگر نمی‌توانند شلاق طالب را بر گرده خود تحمل کنند، جانبازانه به پیشواز «شهادت» بروند و شهیدی بشوند بر این که تاریکی تقدیر آنها نیست و می‌توان به سوی روشنایی حرکت کرد.

و ما در کدامین سوی آوردگاهیم. سرزمینی که «عاشورا» در فرهنگش ژرفا دارد و همه‌ساله فراخوانده می‌شود، و ستمگر هر صبح و ظهر و شام لعنت می‌شود، شاهد نبردی دیگر است؛ نبردی نابرابر که سوی حقیقت آن آشکار است. لشگری شر در برابر قافله‌ای تک افتاده و شورشی. ارتجاع مذهبی که به خوی قومیتی مسلح شده است بر هم‌زبانان و هم‌ریشه‌های ما هجوم آورده است و از ما جز سکوت به گوش نمی‌رسد. ما در کدامین سوی این نبردیم؟ بر آزادگان است که اگر دستی ندارند با قلمی و اگر قدمی ندارند با قلبی به پشتیبانی روشنایی بشتابند تا دست کم به تاریکی طالبانیسم خوش‌آمد نگفته باشند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

0 پاسخ

  1. سلام … لطفا مغالطه در معنی وریشه کلمات که ارزش حقیقی دارد نفرمایید کشف هرگونه لقب سلحشور را به هر نان به نرخ روز خوری ندهید خواهشا وحتی التماس میکنم در انتخاب القاب دقت کنید …. مبادا فردا روزی یک سلحشور واقعی بخواهد هر نقطه ای از دنیا سر برآورد اما خجالت بکشد که روزگاری به آنانی که آخرین گلوله را در مغز خود خالی نکردند وفرار را به بهانه ادامه مقاومت ترجیح دادند‌میفرمدند سلحشور ….. قلم به دست گرامی سلحشور به کسی می گفتند که تا آخرین قطره خون در مقابل دشمن میجنگد وزنده از میدان فرار نمیکند لطفا اگر در تاریخ ۳۰ سال گذشته افغانستان پیدا کردید به ماهم آدرس بدهید ممنون میشوم البته به شرطی که مثل (اصفهانی ها. منباب مزاح باپوزش از اصفهانی ها ی نازک طبع وعزیز) آدرس وارونه و غلط بدهید …

  2. این اشک تمساح که برای افغانستان می ریزید،شرم آور است. شما سوگوار شکست‌ ارباب هستید که حتی از بر زبان راندن آن وحشت دارید نه گرفتار طالبان شدنافغانستان.
    آمریکا شکست خورد، همچون در عراق و سوریه و … دمکراسی مورد نظر آمریکا از چند کانال تلویزیونی مبتذل فراتر نرفت. زیرساختها هنوز مربوط به دوران کمونیست هاست. بیمارستان چهارصد تختی کابل، مدارس و دانشگاه ها و… دخالت آمریکا چنان فسادی را پدید آورد که مردم در برابر به قدرت رسیدن مرتجعینی چون طالبان بی تفاوت ماندند. این مرتجعین البته در دهه هشتاد میلادی برادر مسلمان شما بودند و دوست و دستآموز آمریکا.
    لطف کرده دست از این دغلکاری ها بردارید و صریح و روشن مواضعتان را بیان کنید.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »