? زنده| دبیر کل خانه پرستار: وزارت بهداشت از هم فرو ‌پاشیده است



دبیر کل خانه پرستار: وزارت بهداشت از هم فرو ‌پاشیده است

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستاری کشور٬ خبر از فروپاشیدن وزارت بهداشت داد.

او با اشاره به اینکه در سراسر کشور کمبود شدید پرستار داریم، افزود: «نظام درمانی ما در بحث کرونا به حال خود رها شده است. بستری بیمارستان‌ها سه برابر ظرفیت آنهاست و در حال حاضر به ازای هر هزار نفر جمعیت کمتر از ۱٫۵ پرستار داریم.»

محمد شریفی مقدم اضافه کرد: «در حال حاضر در پیک پنجم کرونا، بیمارستان‌ها سه برابر میزان عادی بیمار بستری می‌کنند. آی سی یو ها در تمام بیمارستان‌ها پر است و گاهی هر پرستار باید از چهار بیمار کرونایی مراقبت کند.»

کمبود بسیار شدید پرستار در کشور
اما استاندارد تعداد پرستار در جهان چقدر است و ایران از این نظر چه وضعیتی دارد؟ دبیرکل خانه پرستاری کشور می‌گوید: «یکی از شاخص‌هایی که تعداد پرستاران با آن سنجیده می‌شود تعداد پرستاران به ازای جمعیت کل کشور است. با محاسبه این نسبت می‌توان گفت تعداد پرستاران در یک کشور در وضعیت سقف، متوسط، کف و زیر کف قرار دارد.»

اگرچه سعید نمکی، تاکنون بارها از فعالیت وزارت بهداشت دفاع کرده است و گفته از کشورهای دیگر برای او نامه فرستادند که چگونه کرونا را در این شرایط مدیریت کرده است، اما دبیرکل خانه پرستاری کشور می‌گوید با این وضعیت و عملکرد، نداشتن وزارت بهداشت بهتر است!



آماده‌سازی بیمارستان صحرایی در خوزستان

ساسان قربانی٬ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان٬ خبر از آماده سازی یک بیمارستان صحرایی در این شهر داد.

او در این رابطه توضیح داد: «بیمارستان صحرایی شهید باکری خرمشهر با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ بیمار توسط دانشگاه علوم پزشکی آبادان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال آماده سازی برای پذیرش بیماران کرونایی منطقه جنوب غرب خوزستان است.»

قربانی در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به افزایش چهار برابری موارد بیماری در شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان تاکید کرد: «روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیمار مثبت قطعی مبتلا به کووید ۱۹ در منطقه جنوب غرب خوزستان شناسایی می‌شوند.»

او موارد بستری و سرپایی بیماران مبتلا به کرونا در موج جدید بیماری را نگران کننده توصیف کرد و افزود: «از ظرفیت پذیرش تمام بیمارستان‌های منطقه استفاده شده و ظرفیت بیمارستان‌های منطقه تقریبا تکمیل شده است.»

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان  روند بیماری به گونه‌ای است که راه‌اندازی بیمارستان صحرایی در اردوگاه شهید باکری خرمشهر پیش‌بینی شده و این بیمارستان در حالت آماده‌باش برای راه اندازی است.

اکنون ۱۷ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، پنج شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.



روز سیاه کرونا در ایران: بیش از نیم میلیون نفر جان خود را از دست دادند

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور ۵۴۲ نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست دادند؛ این در حالیست که بالاترین آمار فوتیهای روزانه کرونا در کشورمان مربوط به ششم اردیبهشت ماه امسال و با ۴۹۶ فوتی بوده است.

بر اساس این گزارش همچنین در ۲۴ ساعت گذشته تعداد موارد شناسایی شده کووید ۱۹ نیز در کشور رکورد زده است.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۵۸۷ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۷۲ هزار و ۳۷۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۵۸ دُز رسید.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴ میلیون و ۱۵۸ هزار و ۷۲۹ نفر رسید.

در حال حاضر ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.



رییس فدراسیون بین المللی فوتبال: شرایط حضور زنان در استادیوم‌ها را فراهم کنید

جانی اینفانتینو٬ رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال٬ خواستار صدور اجازه حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران شد.

رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال در دیدار با مهدی علینژاد٬ معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای٬ در حاشیه مسابقات المپیک گفت: «فراهم سازی شرایط حضور بانوان در استادیوم‌ها اتفاق ویژه‌ای برای ایران است و امیدوارم که در دولت جدید نیز این مهم ادامه داشته باشد.»

در دوران حکومت جمهوری اسلامی، حضور زنان در ورزشگاه‌ها همواره ممنوع بوده است. طی سال‌های گذشته تعدادی از زنان با تغییر ظاهری خود و گذاشتن ریش‌های مصنوعی توانستند وارد ورزشگاه شوند.

در نهایت مهرماه سال ۹۸ برای اولین بار زنان توانستند برای تماشای یک بازی رسمی به استادیوم آزادی بروند.



اقتصاد آنلاین: اختلاف مخبر با رئیسی دلیل نرسیدن لیست کابینه به مجلس

پس از تغییرات دقیقه ۹۰ رئیسی در لیست وزرای اقتصادی که بدون هماهنگی مخبر انجام شده بود، قرار بود ۱۰ صبح امروز لیست کابینه به مجلس ارایه شود؛ اما باز هم ارائه لیست کابینه به تعویق افتاد.

اقتصاد آنلاین در این باره نوشت: «با مقاومت آقای مخبر خصوصا در مخالفت با وزیر اقتصاد پیشنهادی یعنی آقای زاهدی وفا و رییس سازمان برنامه و بانک مرکزی که نیاز به تایید مجلس ندارند، ارسال لیست کابینه به تاخیر افتاده است.»

بر اساس این گزارش حتی مخبر با انتشار حکم معاون اولی خودش هم مخالفت کرده و اعلام کرده که با این افراد نمیشود اقتصاد کشور را در شرایط بحرانی فعلی مدیریت کرد.

گزینه مخبر برای وزارت اقتصاد، محمدرضا فرزین بود که برعکس گزینه ابراهیم رئیسی مورد قبول اقتصاددانان است و کارنامه علمی و اجرایی قابل دفاعی دارد. اما اطرافیان آقای رئیسی با بهانه‌های واهی فرزین را از لیست کنار گذاشتند. این درحالیست که برنامه اقتصادی دولت رئیسی را هم محمدرضا فرزین نوشته بود.
فارس در این رابطه نوشت: «سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه لیست اعضای پیشنهادی کابینه دولت سیزدهم به دلیل نهایی نشدن به مجلس ارسال نشده است گفت: این لیست به احتمال خیلی زیاد روز سه‌شنبه به مجلس ارسال خواهد شد.»



سهیل عربی به حبس و جریمه نقدی در زندان محکوم شد

سهیل عربی، زندانی عقیدتی-سیاسی که دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند، در پرونده‌ای دیگر به دو سال حبس تعزیری و پنج میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

مصطفی دانشجو، وکیل این زندانی سیاسی در توئیتی گفته بود که پرونده اخیر سهیل عربی بابت اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «نشر اکاذیب در فضای مجازی به دلیل انتشار بیانیه و فایل صوتی از زندان تهران بزرگ» تشکیل شده است.



فاطمه سپهری، از امضاکنندگان نامه استعفای خامنه‌ای، آزاد شد

فاطمه سپهری، از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ کنشگر زن برای استعفای خامنه‌ای» که روز ۱۰ مرداد در تجمع اعلام همبستگی با معترضان خوزستان در مشهد بازداشت شده بود، آزاد شد.

او در پیامی ویدیوییی ضمن اعلام خبر آزادی خود گفته است که بازداشت او پیش از شروع این تجمع اعتراضی صورت گرفته و در حالی که او روی نیمکت پارک در نزدیکی محل مقرر تجمع نشسته بوده، ماموران امنیتی با ضرب و شتم و استفاده از شوکر او را بازداشت کرده‌اند.

این فعال سیاسی هم‌چنین گفته است که از روز جمعه، ۱۵ مرداد به شدت بیمار بوده و پیش از آزادی به بیمارستان منتقل شده است.

فاطمه سپهری، ۱۳ مرداد ۹۸ به همراه ۱۳ نفر دیگر از فعالان زن نامه‌ای را امضا و منتشر کرد که در آن با انتقادات گسترده از دوران حکومت‌ رهبر جمهوری اسلامی، خواستار «استعفای خامنه‌ای» و «گذار از جمهوری اسلامی» شده بود.

بهمن همان سال دادگاه انقلاب مشهد او را به پنج ماه حبس و در دو حکم جداگانه به ۱۵۷ ضربه شلاق محکوم کرد که بعدتر این حکم به ۳۲ ماه تقلیل یافت.



زاکانی شهردار تهران شد

علیرضا زاکانی با ۱۸ رای و با شعار «تهران، کلانشهر نمونه جهان اسلام» شهردار تهران شد.

زاکانی در حالی امروز به عنوان شهردار تهران معرفی شد که پیشتر خبرگزاری فارس این خبر را اعلام کرده بود؛ هرچند رییس دوره ششم شورای شهر آن خبر را تکذیب کرده بود.

پیشتر نیز چند عضو شورای شهر از جمله مهدی چمران٬ رییس این دوره از شورا٬ گفته بودند برای تعیین زاکانی به عنوان شهردار تهران تحت فشار قرار گرفته‌اند.

زاکانی تحصیلات مرتبط با اداره شهر تهران را ندارد اما دیشب سروری، عضو شورای شهر اعلام کرد چون سلامت خیلی مسئله مهمی در شهر است، دکترای پزشکی هسته‌ای او با اداره شهر مرتبط است.

علیرضا زاکانی مسئول اسبق سازمان سازمان بسیج دانشجویی است که نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس را برعهده داشته است. او در انتخابات مجلس یازدهم توانست به عنوان نماینده قم در مجلس حاضر شود و یکی از سه کرسی قم را به نام خود بزند، گام بلند او دربهارستان در پی توافق با قالیباف تصاحب کرسی ریاست مرکز پژوهش های مجلس شد.

او کمتر از یکسال از ریاست پرنقدش در مرکز پژوهش ها در ردای کاندیدای ریاست جمهوری سودای پاستور به سرش افتاد و در نهایت در قبال بدنه رای قابل توجه ابراهیم رییسی ترجیح داد در نقش کاندیدای پوششی این رقابت ها با رئیسی همراهی کند. سبک حضور او در کنار رئیسی – در جایگاه کاندیدای پوششی- ابتدا سودای وزارت کشور را در سر او انداخت و بعد از ناکامی در این حوزه حال خود را آماده تکیه زدن بر کرسی شهرداری تهران می‌کند.



آزادی یکی از محکومان اعتراضات آبان ۹۸، در پی عفو زودهنگام

میلاد ارسنجانی، زندانی سیاسی و از بازداشت‌شدگان اعتراصات  آبان ۹۸ که پیشتر توسط دادگاه انقلاب شهریار به هفت سال حبس تعزیری محکوم شده بود، روز شنبه ۱۶ مرداد از زندان تهران بزرگ آزاد شد.

آزادی این زندانی سیاسی با اعمال بخشنامه عفو زودهنگام انجام گرفته است.

مرکز رسانه قوه قضائیه روز ششم مرداد سال جاری اعلام کرد که «تعداد زیادی» از محکومان اعتراضات آبان ۹۸ «حسب مورد مشمول آزادی مشروط یا عفو قرار خواهند گرفت».

یکی از مصادیق اتهامات مطرح‌شده در پرونده میلاد ارسنجانی کمک به زخمی‌شدگان اعتراضات آن دوره بود. دادگاه انقلاب شهریار در نهایت، او را به اتهام «اجتماع و تبانی» به پنج سال حبس و از بابت اتهام «توهین به رهبری» به دو سال حبس و در مجموع به هفت سال حبس تعزیری محکوم کرد.



 ترور یکی از اعضای کمیته مرکزی حزب دموکرات کردستان

حزب دمکرات کردستان (حدک) روز شنبه ١۶مرداد از «ترور» موسی باباخانی از اعضای کمیته‌ مرکزی این حزب در شهر اربیل در عراق خبر داده است.

حزب دمکرات کردستان در بیانیه‌ای تصریح کرده است٬ موسی باباخانی روز پنجشنبه توسط نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران ربوده شد و «جسد بی جان او» که آثار شنکجه‌ زیادی بر آن دیده‌ می‌شود، بامداد روز شنبه، در یکی از اتاق‌های هتل «گولی‌ سلیمانی» در شهر اربیل پیدا شده است.

حزب دموکرات کردستان می‌گوید، موسی باباخانی اهل کرمانشاه و متولد ١٣۶٠ و از سال ١٣٧٨ بە این حزب پیوستە بود. او در کنگرە ١٧ این حزب بە عضویت کمیتە مرکزی حزب دموکرات کردستان انتخاب شد.

هنوز جزییات بیشتری از این حادثه منتشر نشده است و حزب دموکرات کردستان نیز در بیانیه شماره دو خود اعلام کرده است: «تحقیق در مورد این جنایت جمهوری اسلامی ایران از جانب مراجع ذیربط حکومت اقلیم کردستان و ارگان‌های مرتبط حزب دموکرات شروع شدە است.»



ورود دوازدهمین محموله واکسن کرونا از سوی هلال احمر

سازمان هلال احمر از ورود دوازدهمین محموله واکسن کرونا به کشور خبر داد و اعلام کرد که این محموله به منظور توزیع سریع در فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» تهران به وزارت بهداشت تحویل شده است.

محمدحسن قوسیان مقدم، دبیرکل هلال احمر گفت که صبح یک‌شنبه ۱۷ مرداد ماه، دوازدهمین محموله واکسن تهیه شده توسط جمعیت هلال احمر شامل یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن کرونا به تهران رسیده است.

دبیرکل هلال احمر افزود که این سازمان تاکنون با واردات ۱۲ محموله واکسن کرونا در مجموع ۱۳ میلیون و ۷۴۰ هزار دوز واکسن کرونا به کشور منتقل شده است.



رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه: مردم توقع بی‌جا از انقلاب نداشته باشند

هاشم حسینی بوشهری٬ رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم٬ گفت: «ما از مردم انتظار داریم که درخواست ها و توقعات بی جا از انقلاب نداشته باشند.»

حسینی بوشهری ادامه داد: «مبلغان نباید از فضای مجازی غافل باشند؛ چرا که دشمنان در این عرصه کار می کنند و مخاطبان ما از این فضا استفاده می کنند؛ لذا اگر مبلغ از فضای مجازی غافل باشد ناموفق خواهد بود» و تاکید کرد: «از مبلغان نیز می خواهیم از مردم توقعات زیاد نداشته باشند.»

او افزود: «ما از مردم انتظار داریم که درخواست ها و توقعات بی جا از انقلاب نداشته باشند و خود را با وضعیت فعلی و تلاش مسئولان سازگار و هماهنگ کنند.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت ماهه‌ی لچک به سر،…چشمانِ موربِ زیبایی دارد؛ موهایی لخت و پوستی

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری اسلامی بیش از هر

ادامه »

تنها یک روز پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه، اسماعیل هنیه،

ادامه »