? زنده| جولان کرونا در بند نسوان زندان اوین

 



سعید نمکی دست به دامن رهبری شد

سعید نمکی٬ وزیر بهداشت٬ در نهایت در موج پنجم کرونا و پس از مرگ بیش از ۹۰ هزار نفر در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار مداخله او و شورای عالی امنیت ملی برای کنترل این بیماری شد.

او در این نامه خواستار تعطیلی دو هفته‌ای و به کارگیری نیروهای نظامی برای جلوگیری از نقض محدودیت‌ها شد.

سعید نمکی نوشت که در این شرایط مداخله رهبر جمهوری اسلامی و «به صحنه آوردن کلیه امکانات کشور برای مقابله جدی با این موج ویرانگر ضروری» ست.

او اضافه کرد: «هر لحظه دیرتر تصمیم بگیریم ابعاد فاجعه وسیع‌تر و آوار آن بر دوش کشور سنگین‌تر خواهد شد.»

وزیر بهداشت اعلام کرد که «شاید دوهفته تعطیلی جدی و ایستادگی و به کارگیری نیروهای نظامی و انتظامی و برخورد محکم با شکستن پروتکل‌ها بتواند تا حد قابل توجهی از چرخش ویروس» بکاهد.

او همچنین ضمن انتقاد از رعایت نشدن محدودیت‌ها نوشت: «شهر‌های مذهبی همه روزه بدون اطلاع ما میزبان زائرین افغانستانی و پاکستانی است که ما اصلا خبر نداریم و نمی‌دانیم از کجا و چگونه آمده اند؟ و آلودگی در چه حدیست؟.»

وزیر بهداشت نسبت به مستهلک شدن و تخریب مستمر نیروی انسانی و زیرساخت‌های بخش سلامت هشدار داد و نوشت که «در این خیز کرونا اگر تخت هم داشته باشیم نفر نداریم.»



جولان کرونا در بند نسوان زندان اوین

وب سایت امتدا خبر داد که نیلوفر بیانی، فعال محیط زیست، در زندان به کرونا مبتلا شده و به بند قرنطینه زندان منتقل شده است.

بر اساس این گزارش علاوه بر نیلوفر بیانی، سه زن زندانی دیگر هم به کرونا مبتلا شده‌اند و «بیش از نیمی از زندانیان زن بند زنان اوین به دلیل ابتلا به کرونا به مرخصی رفته‌اند.»

نیلوفر بیانی بر اساس رای دادگاه انقلاب در پرونده فعالان محیط زیست به ده سال زندان محکوم شد.

او پیش از این در چند نامه به مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، از «شدیدترین شکنجه‌های روحی و روانی، تهدید به شکنجه فیزیکی و تهدیدهای جنسی» در جریان دست‌کم «۱۲۰۰ ساعت» بازجویی خود توسط بازجویان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران خبر داده بود.

در خبری دیگر درباره زنان زندانی در ایران، بابک پاک‌نیا، وکیل منیره عربشاهی، خبر داده است که این زندانی به بیمارستان منتقل شده است.

عربشاهی یکی از سه زن معترض به حجاب اجباری است که به همراه دخترش یاسمن آریانی در بهمن‌ماه ۱۳۹۷ به ۹ سال و هفت ماه محکوم شد و بنا بر قانون تجمیع احکام حکم پنج سال و نیم زندان برای او قابل‌ اجرا است.

اواخر تیرماه امسال، عالیه مطلب‌زاده، عکاس و فعال حقوق زنان زندانی، در گزارشی از وضعیت وخیم کرونا در بند زنان زندان اوین و عدم رسیدگی به وضعیت مبتلایان خبر داد.



امیرحسین مرادی٬ سعید تمجیدی و محمد رجبی عفو نشدند

بابک پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی در اتاق «خبر پارتی» خبر عفو او و سعید تمجیدی محمد رجبی را تکذیب کرد و گفت: «آنان نه تنها عفو نشده‌اند بلکه بنا هم بر عفوشان نیست. پرونده آنان مختومه نشده که بخواهند عفو شوند.»

پیشتر برخی از فعالان حقوق بشری خبر از آن داده بودند که احتمالا نام این سه زندانی در بین افرادی خواهد بود که به دلیل اعیاد قربان و غدیر عفو خواهند شد.

امیرحسین مرادی٬ سعید تمجیدی و محمد رجبی در اسفند ۹۸ به اعدام محکوم شدند؛ آن‌ها در جریان اعتراض به افزایش ناگهانی قیمت بنزین بازداشت شده بودند.

پس از اعلام خبر تأیید حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه متهم اعتراضات آبان در دیوان عالی کشور، در تابستان سال ۹۹ موجی بی‌سابقه در مخالفت با آن در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ «#اعدام_نکنید» شکل گرفت.

آذرماه همان سال خبرگزاری ایسنا  خبر داد که به حکم دیوان عالی کشور پرونده سه معترض محکوم به اعدام بار دیگر در دادگاه بررسی خواهد شد.

ساعتی پس از انتشار آن خبر، وکیل این سه معترض نوشت که حکم اعدام این سه نفر نقض شده است.



هشدار وزارت بهداشت درباره تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها

ایرج حریرچی٬ معاون وزارت بهداشت٬ خبر از تکمیل ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های کشور داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی اعلام کرد: «در هفته گذشته نزدیک به ۴۵ هزار بیمار کرونایی یعنی به اندازه یک شهر کوچک یا متوسط و حدود ۱۸۰ هزار مورد بستری سرپایی مثبت در کشور شناسایی شده است».

به گفته معاون وزیر بهداشت در هفته گذشته آمار موارد سرپایی، ۲۶.۵ درصد، موارد بستری ۳۲ درصد و موارد فوتی ۳۸ درصد افزایش یافته است.

او با اشاره به این که بسیاری از بیمارستان‌های سراسر کشور به ظرفیت کامل رسیده از مازندران، گلستان، کرمان، هرمزگان، تهران و البرز به عنوان استان‌هایی نام برد که با وجود شیوع گسترده کرونا با کمبود تخت مواجه هستند.

حریرچی هم‌چنین درباره احتمال صعود آمار روزانه جان‌باختگان به بیش از ۳۰۰ نفر در روز طی هفته‌های آینده هشدار داد.



طرح صیانت از فضای مجازی: قطعا پهنای باند برای اینستاگرام محدود می‌شود

عباس مرادی٬ یکی از طراحان طرح محدودسازی اینترنت و پیام‌رسان‌ها با عنوان «صیانت از فضای مجازی»، در برنامه جهان آرای صدا و سیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که با اجرای این طرح «قطعا محدودیت پهنای باند برای اینستاگرام اعمال می‌شود.»

او گفت که هدف طرح صیانت این است که پلتفرمی ایجاد شود تا زمینه مهاجرت کاربر ایرانی به نمونه داخلی فراهم شود و ما اینستاگرام پلاس را راه‌اندازی می‌کنیم.

عباس مرادی با اشاره به اینکه هدف این طرح کنترل «خدمات پایه کاربردی» در فضای مجازی است، افزود: «رویکرد این طرح فقط بومی‌سازی و داخلی‌سازی نیست و اگر اپ‌ها و پیام‌رسان‌های خارجی چون اینستاگرام و واتس‌اپ، یا اپ‌های چینی، روسی و هندی قوانین جمهوری اسلامی را بپذیرند، از فعالیت آنها جلوگیری نمی‌شود.»

مرادی گفت که فعلا هیچ مشابه داخلی اینستاگرام نداریم ولی هدف طرح صیانت این است که پلتفرمی امن ایجاد شود تا زمینه مهاجرت کاربر ایرانی به نمونه داخلی فراهم شود.

او همچنین گفت که ما اینستاگرام داخلی را با عنوان اینستاگرام پلاس راه‌اندازی خواهیم کرد و با تخفیف‌های مالیاتی و مشوق‌هایی مردم را به مهاجرت به آن تشویق خواهیم کرد و به میزان مهاجرت مردم به نمونه‌های داخلی، برای اپلیکیشن‌های خارجی محدودیت پهنای باند در نظر خواهیم گرفت.

بیشتر بخوانید: 

فرآهم آوردن زین و برگ برای سرکوب‌های آینده

اقدام «مجلس انقلابی» خشم عمومی را برانگیخت



۱۲۰هزار دوز واکسن کرونا از طریق هلال احمر وارد کشور شد

هلال احمر ایران از ورود دهمین محموله واکسن کرونا به کشور از طریق این سازمان خبر داد.

بنابر اعلام هلال احمر، در این مرحله یک میلیون و ۱۲۰هزار دوز واکسن کرونا وارد فرودگاه تهران شد و پس از انجام تشریفات گمرک این محموله تحویل مقام‌های وزارت بهداشت شد.

تاکنون ۱۱ میلیون و ۵۲۰ هزار دوز واکسن کرونا از طریق هلال احمر به ایران منتقل شده است.

هلال احمر ایران روز یک‌شنبه تاکید کرد که در صورت تامین اعتبار، در ماه‌های آینده می‌تواند تعهد واردات ۳۰میلیون دوز واکسن را انجام دهد.



انتخابات شورای شهر ۱۰ شهر باطل اعلام شد

هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور پس از بررسی شکایت واصله از هیئت‌های عالی استانها و با توجه به اسناد و مدارک تخلفات انتخاباتی ۱۰ شهر باطل اعلام کرد.

هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور انتخابات رودهن، بومهن، پردیس، قرچک، باقرشهر، کهریزک، گرمدره، ماهدشت، بهارستان اصفهان و کامیاران را باطل کرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »