? زنده| تورم ۳۵ درصدی اجاره مسکن در تهران



تورم ۳۵ درصدی اجاره مسکن در تهران

شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه پارسال حدود ۳۵ درصد افزایش یافت که بالاترین تورم نقطه به نقطه اجاره‌بها در پایتخت در هفت سال گذشته به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۴۰۰، همچنین شاخص کرایه مسکن اجاری در کل مناطق شهری ایران در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۸.۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

رکوردشکنی شاخص اجاره‌بها در شهر تهران در حالی رقم خورده است که ستاد ملی مقابله با کرونا در مصوبه‌ای سقف افزایش اجاره بها در قراردادهای تمدیدی را برای شهر تهران ۲۵ درصد و برای شهرهای بزرگ ۲۰ درصد اعلام کرده بود که این گزارش رسمی بانک مرکزی نشان می‌دهد این مصوبه در اجرا ناکام مانده است.

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر شاخص اجاره بهای مسکن، قیمت مسکن و تورم عمومی است.


شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور به معترضان پارک شهر


 جلال ستاری از دنیا رفت

جلال ستاری، نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

لاله تقیان، همسر جلال ستاری با تایید این خبر به ایسنا گفت که او عصر امروز (شنبه) از دنیا رفته است.

این پژوهشگر و مدرس تئاتر همچنین درباره علت درگذشت جلال ستاری با اشاره به این‌که پیکر او هنوز در خانه است، بیان کرد: من الان نمی‌توانم علت فوت را بگویم چون دکتر گفته که ساعت ۹ می‌آید تا گواهی فوت را صادر کند. اما جلال هزار تا مشکل داشت از جمله کهولت سن و این‌که یک‌بار سکته کرده بود. اما من فکر می‌کنم آن‌چه را دکتر خودش تشخیص می‌دهد به عنوان علت فوتش بگوییم.

جلال ستاری سال ۱۳۱۰ رشت متولد شد. او نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس بود که در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. ستاری بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از ۶۰ سال تالیف و ترجمه کرد. او همچنین نشان شوالیه هنر و ادب را از دولت فرانسه دریافت کرده بود.

از آثار جلال ستاری می‌توان به «جان‌های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق» و ترجمه‌هایی مثل «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر»، «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» و … اشاره کرد.



تجمع معترضان در تهران به خشونت کشیده شد

گروهی از معترضان در تهران در حمایت از مردم خوزستان مقابل تئاتر شهر تجمع کردند.

در این تجمع شعارهایی از جمله «شعار مرگ بر جمهوری اسلامی»٬ «مرگ بر خامنه‌ای» ٬ «هموطن، هموطن٬ حمایت، حمایت» سردادند و به صورت دست جمعی سرود یار دبستانی سر دادند.

تصاویری از این تجمع در در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن صدای شلیک هم شنیده می‌شود.



بازداشت ۶ نفر در اهواز به دلیل اعتراض به طرح انتقال آب

عصر روز گذشته (جمعه) شش نفر از معترضان به پرو‌ژه‌های انتقال آب در خوزستان بازداشت شده اند.

کانال امتداد اسامی بازداشت شدگان را به این شرح اعلام کرد:

ابراهیم الحایی، سالم انواری، ولید بدوی، سعید هلیچی و دو خانم.

بر اساس این گزارش روز جمعه، ۸ مرداد، تجمعی در نوار ساحلی شهر اهواز برگزار شده بود که حداقل شش نفر در آن بازداشت شده‌اند.

شهرهای استان خوزستان در هفته‌های اخیر درگیر اعتراض‌های گسترده به بحران کم آبی در این استان بوده و معترضان خواستار توقف پروژه‌های انتقال آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های کارون و دز بوده‌‌اند.



مخالفت ۸۵۰ هزار نفر با طرح مجلس برای محدود کردن اینترنت در ایران

همزمان با تصویب بررسی اجرای آزمایشی طرحی برای محدود کردن دسترسی شهروندان به اینترنت٬ مخالفان آن ۸۵۰ هزار امضا برای لغو آن جمع کردند.

طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران در اینترنت و فضای مجازی» که هدفش محدود کردن دسترسی کاربران در ایران به شبکه‌های اجتماعی و اینترنت است روز چهارشنبه هفته گذشته با رای نمایندگان مجلس ماده ۸۵ شد.

بیشتر بخوانید: 

فرآهم آوردن زین و برگ برای سرکوب‌های آینده

اقدام «مجلس انقلابی» خشم عمومی را برانگیخت

تا کنون بیش از ۸۵۰ هزار نفر در یک کارزار اینترنتی علیه این طرح شرکت کردند که رکورد تعداد امضاها را در این پلتفرم شکسته است.

در این طومار خطاب به محمدباقر قالیباف، رییس مجلس٬ آمده است: »تجربیات محدودکننده و سیاست‌های اشتباه قبلی از جمله فیلترینگ ناموفق تلگرام و کلاب‌هاوس، و شکست خوردن پروژه‌های قبلی با هزینه‌های گزاف نظیر پیام‌رسان‌های ملی، موتور جستجوی ملی، سیستم عامل ملی و…، بارها نشان داده پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های متخصصان دلسوز چقدر درست بوده است.»

کمپین‌های قبلی که پس از درخواست لغو طرح صیانت بیشترین امضاها را دارند مربوط به درخواست تعطیلی مدارس و لغو امتحانات در موج‌های پیشین کرونا در ایران و درخواست لغو برخورد با سگ‌گردانی و درخواست لغو سربازی اجباری است.



اسرائیل: جمهوری اسلامی به کشتی نفتکش ما حمله کرد

وزیر خارجه اسرائیل روز جمعه هشتم مرداد گفت، حمله به کشتی متعلق به یکی از شرکت‌های این کشور در سواحل عمان، کار ایران بوده و می‌بایست «پاسخ سختی» به جمهوری اسلامی داده شود.

ساعاتی پیش از این بیانیه اعلام شده بود که نفتکش مرسر استریت، تحت مدیریت شرکت اسرائیلی زودیاک در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است و در جریان حمله به این کشتی٬ دو نفر از خدمه آن کشته شده‌اند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای تصریح کرد که به وزیر خارجه بریتانیا گفته است می‌بایست به حمله‌ای که به کشته‌شدن دو شهروند بریتانیایی و رومانیایی منجر شد، واکنش سختی نشان داده شود.



تعداد مبتلایان به کرونا در مشهد به حد «فاجعه» رسید

سازمان نظام پزشکی مشهد درباره وقوع «فاجعه‌ای وحشتناک» در این شهر هشدار داد.

سازمان نظام پزشکی مشهد در اطلاعیه‌ای با اشاره به کمبود شدید تخت بیمارستانی و امکانات درمانی در این شهر، اوضاع کادر درمان را «غیرقابل توصیف» عنوان کرده و از ابتلای تدریجی آن‌ها به کرونا با وجود تزریق دو دُز واکسن خبر داد.

در این اطلاعیه با اشاره به جان باختن ۷۰ نفر از شهروندان مشهد در یک روز از مسئولان خواسته شده تا با تعطیلی سراسری و کامل شهر دست‌کم به‌مدت یک هفته و مسدود شدن تمامی ورودی و خروجی‌های شهر «به شکل واقعی» اعم از ریلی، زمینی و هوایی و احداث مراکز موقت درمانی برای بستری بیماران موافق کنند.

به نظر می‌رسد تاکید سازمان نظام پزشکی مشهد بر مسدود کردن همه مسیرها به این شهر به دلیل هجوم بیماران از سایر شهرها و استان‌ها به‌ویژه استان سیستان و بلوچستان عنوان شده است.

حمیدرضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز امروز با اشاره به این که ۳۰ درصد مریض‌های بستری شده در مشهد کد ملی این شهر را ندارند، گفت که اشغال ۶۷ درصدی هتل‌های مشهد هم این موضوع را تایید می‌کند که موجی از سفرهای غیرقابل کنترل به مشهد انجام شده است.



محمد خاتمی: طرح صیانت از فضای مجازی بی‌فایده، پرضرر و مغایر قانون اساسی

محمد خاتمی٬ رییس جمهوری اصلاحات٬ در واکنش به «طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» نوشت: «روی سخن من با کسانی نیست که در این توهم به سر می‌برند که حکومت باید شهروندانش را به‌زور به بهشت ببرد و اصولاً با زور نه کسی به بهشت می‌رود و نه به زور از جهنم باز داشته می‌شود.»

او ادامه داد: «بلکه سخن با آنان است که واقعاً نگران ایران‌اند و انسان را آزاد و مختار می دانند و برای او حق و حرمت قائل‌اند و در احقاق حقوق مردم و حفظ کرامت آنان و برخوردار کردنشان از زندگی خوب مسؤول می‌دانند.»

به نوشته محمد خاتمی: «آنچه این روزها در مجلس گذشت و می‌گذرد علاوه بر ناسازگاریِ آن با حقوق مدنی و شهروندی و شرایط حکمرانیِ خوب، باید گفت در این وانفسای زندگی و بی‌کاری و فشارهای سنگین که بر مردم وارد آمده و موجب ناامیدی و بی‌کاری وخشم انبوهی از آنان شده است، آنچه از این تصمیم نادرست و دارای هزینه سنگین مادی و معنوی حاصل خواهد شد، نه کارساز است و نه مفید.»

رییس جمهوری اصلاحات ادامه داد: «امیدواریم مجلس با شناخت درست واقعیت و جستجوگری برای راه‌های مناسب بهبود بخشیدن به امور و گوش فرادادن به ندای خیرخواهانه بخش قابل توجهی از مردم از این طرح که با روح قانون اساسی مغایر است و در کوتاه مدت حاصل آن نارضایتیِ به حقِّ مردم و خللِ بیشتر در زندگیِ تحت‌فشار آنان است و هزینه‌های بی‌فایده، بلکه پرضرر برای کشور و ملت و دولت دارد منصرف شود.»



جشن قهرمانی پرسپولیس صحنه تظاهرات علیه جمهوری اسلامی شد

جشن قهرمانی پرسپولیس جمعه شب در تهران و چند شهر دیگر ایران تبدیل به صحنه تظاهرات علیه جمهوری اسلامی شد.

مردم و جوانانی که به منظور شادی برای قهرمانی پرسپولیس به خیابان‌ها آمده بودند٬ با سر دادن شعارهایی علیه خامنه‌ای و شعارهای چون «مرگ بر جمهوری اسلامی»، «مرگ بر دیکتاتور» و «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» به اعتراضاتی که از پانزده روز قبل در خوزستان آغاز شد، ادامه دادند.

مناطقی از تهران به ویژه تهرانپارس در شمال شرقی پایتخت از جمله مناطقی بود که جمعه شب تا ساعات بامداد شنبه صحنه تجمع جوانان معترضی بود که به سر دادن شعار ضد حکومتی پرداختند.

در جریان این اعترضات مردم و جوانان حاضر در خیابان‌های تهرانپارس شعار «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه» و «ننگ ما، ننگ ما، رهبر الدنگ ما» سر دادند.



هورالعظیم با مصوبه شورای عالی امنیت ملی خشک شد

معصومه ابتکار، رییس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رییس جمهوری، اعلام کرد با اینکه این سازمان مخالف خشک کردن هورالعظیم برای استخراج نفت بود اما در سال ۸۹ آب به روی این تالاب بسته شد.

ابتکار در توییتر خود فیلمی منتشر کرد که در آن از جمله به سخنان معاون سازمان محیط زیست و معاون وزیر رفاه درباره مجوز شورای عالی امنیت ملی به چینی‌ها برای خشکاندن هورالعظیم اشاره شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده، معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، چندی پیش در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که ژاپنی ها تا دهه ۱۳۸۰ برای استخراج نفت در حوزه های آزادگان و یادآوران از تکنولوژی سطح بالایی استفاده می کردند اما چینی‌ها حاضر به استفاده از فناوری‌های نوین نشدند و سرانجام توانستند در سال ۸۹ مجوزی از شورای عالی امنیتی ملی به نفع خود بگیرند.

با انتشار این سخنان، شماری از کارشناسان به جزییات بیشتری از عملکرد شرکت‌های چینی پرداختند و گفتند که این شرکت‌ها «به خاطر ارزان‌تر شدن پروژه‌شان پیشنهاد خشک کردن هورالعظیم را دادند.»

احمد میدری، معاون وزیر رفاه، نیز گفته است که خشک کردن تالاب هورالعظیم بدون اجازه سازمان حفاظت محیط زیست بود و آنها از «شوراهای بالادستی» مجوز گرفته بودند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »