? زنده| گذرگاه‌ها اینترنت در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت

 



گذرگاه‌ها اینترنت در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت

مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد که بر اساس طرح مجلس برای محدود کردن فضای مجازی در ایران٬ اینترنت در اختیار نیروهای مسلح قرار خواهد گرفت.

مرکز پژوهش‌های مجلس در اطلاعیه‌ای که امروز منتشر شد تسلط نیروهای مسلح بر فضای مجازی را تایید کرد، اما گفت این موضوع «صرفا به تامین امنیت زیرساخت‌های ارتباطی» و «زیر نظر مرکز ملی فضای مجازی» است و «در واقع در گذرگاه‌های ایمن مرزی خواهد بود».

بنا بر این اطلاعیه، نیروهای مسلح نقشی در «تامین مصادیق محتوای مجرمانه» و «تغییر ترافیکی در کشور» نخواهد داشت.

بر اساس ماده ۹ طرحی که در مجلس در حال بررسی است، گروهی با عنوان «کارگروه مدیریت گذرگاه ایمن مرزی» به ریاست رییس مرکز ملی فضای مجازی و با حضور نمایندگان ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان پدافند غیرعامل و قوه قضاییه راه‌اندازی خواهد شد.

مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه ششم مرداد تصویب کرد که طرح موسوم به «صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» مشمول اصل ۸۵ شود و به جای بررسی در صحن علنی، در کمیسیون بررسی و تصویب شود.

بیشتر بخوانید: 

فرآهم آوردن زین و برگ برای سرکوب‌های آینده

اقدام «مجلس انقلابی» خشم عمومی را برانگیخت



آمار دقیقی از کودکان بازداشت شده در خوزستان وجود ندارد

کریم حسینی٬ نماینده اهواز در مجلس٬ گفت که آمار دقیقی از کودکان و نوجوانانی که در اعتراضات خوزستان بازداشت شده‌اند وجود ندارد.

او درباره اخباری که حاکی از بازداشت کودکان و نوجوانان و تقاضای وثیقه برای آزادی آن‌هاست به خبرگزاری ایلنا گفته که «آمار دقیقی از این افراد وجود ندارد؛ اما آن چیزی که اکنون ما در حال پیگیری آن هستیم برای کلیه افراد در همه سنین است که اکنون در بازداشت هستند و در صورت عدم ارتکاب به جرم باید آزاد شوند».

کریم حسینی مدعی شده که «بخشی از این افراد آزاد شدند و بخشی ماند‌ه‌اند که ما اصرار بر آزادی آن‌ها به ویژه افرادی که فقط صرف حضور در اعتراضات و تجمعات بازداشت شده‌اند، داریم».

طی دو هفته گذشته اعتراضات گسترده‌ای در خوزستان با تمرکز بر مشکل بی‌آبی برگزار شد که نیروهای امنیتی با خشونت با آن مقابله کردند. جمهوری اسلامی در این فاصله اقدام به قطع اینترنت در خوزستان کرد و گزارش‌ها حاکی از بازداشت «صدها» نفر است.

هنوز آمار دقیقی از تعداد کشته‌شدگان، زخمی‌ها و بازداشت‌شدگان در دست نیست. بر اساس اعلام رسمی رسانه‌های حکومتی تاکنون چهار معترض و یک مامور نیروی انتظامی کشته شده‌اند. سازمان عفو بین‌الملل اما می‌گوید دست‌کم هشت نفر در این اعتراضات جان باخته‌اند.



بخش خصوصی تا پایان مرداد یک میلیون دوز واکسن وارد می‌کند

ناصر ریاحی، رییس اتحادیه واردکنندگان دارو٬ ضمن تایید خبر واردات ۳۰۰ هزار دوز واکسن توسط بخش خصوصی گفته که این محموله شامل حدود ۳۲۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا است.

به گفته او این نخستین محموله از یک خرید گسترده تر است و قرار است که هفته آینده هم حدود ۳۸۰ هزار دوز دیگر واکسن وارد شود. او افزوده که تا پایان ماه مرداد حدود یک میلیون دوز واکسن خریداری شده توسط بخش خصوصی وارد کشور شده و دراختیار وزارت بهداشت قرار داده می شود.

ریاحی همچنین گفته که این واکسن ها را یک شرکت بخش خصوصی وارد کشور می کند وارتباطی با طرح اتاق بازرگانی برای واردات واکسن و واکسینه کردن کارگران و فعالان خطوط تولید ندارد.

بر پایه گزارش وزارت بهداشت ایران، همچنین تا روز هفتم مرداد ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۸۹ نفر دُز اول واکسن و دو میلیون و ۶۲۸ هزار و ۱۴۱ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۱ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۲۳۰ دُز رسیده است.

در این گزارش همچنین وضعیت ۲۳۲ شهر کشور قرمز، ۱۱۷ شهر نارنجی و ۹۹ شهر زرد اعلام شده است و آمار کل جان‌باختگان به ۹۰ هزار و ۷۴ و شمار کل مبتلایان در ایران به سه میلیون و ۸۲۶ هزار و ۴۴۷ نفر رسیده است.



جمهوری اسلامی به دنبال ربودن ۳ روزنامه نگار صدای آمریکا

پایگاه خبری واشینگتن فری‌بیکن به نقل از یک مقام ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا گزارش داد در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ دست‌کم سه روزنامه‌نگار کارمند صدای آمریکا هدف تجسس جمهوری اسلامی و برنامه‌ریزی برای ربودن‌شان بوده‌اند.

واشینگتن فری‌بیکن با اشاره به خبر چندی پیش وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر تلاش حکومت ایران برای ربودن مسیح علینژاد نوشته است اقدامات جمهوری اسلامی در هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران خارج از کشور بسیار گسترده‌تر از چیزی است که گزارش می‌شود.

این پایگاه خبری و تحلیلی در گزارش خود به نقل از مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا، علاوه بر مسیح علینژاد به دو روزنامه‌نگار دیگر که در صدای آمریکا فعالیت داشتند نیز اشاره کرده اما نامی از آنها نبرده است.

بنابر این گزارش، اواخر سال ۲۰۱۹ ماموران جمهوری اسلامی تلاش کردند یکی از این روزنامه‌نگاران را از طریق یک زن به هتلی در اربیل عراق بکشانند تا احتمالا او را ربوده و به ایران منتقل کنند.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا همچنین گفته است تمامی این موارد به مسئولان «آژانس رسانه‌های جهانی» که صدای آمریکا زیرمجموعه آن است و همچنین به مدیر وقت بخش فارسی صدای آمریکا اطلاع داده شد.

واشینگتن فری‌بیکن همچنین به انتقادها از پوشش ضعیف خبری دولت آمریکا درباره ماجرای مسیح علینژاد اشاره کرده و به نقل از فعالان ایرانی نوشته است که این چشم‌پوشی و نادیده گرفتن در ادامه تلاش‌های دولت بایدن برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران است.




اولین محموله از «واردات خصوصی» واکسن کرونا به ایران رسید

کیانوش جهانپور٬ سخنگوی سازمان غذا و داروی ایران از واردات اولین محموله واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به کشور خبر داد.

جهانپور در حساب کاربری خود در تو‌ییتر نوشت که این محموله شامل بیش از ۳۰۰ هزار دُز واکسن آسترازنکای تولیدی روسیه است.

ایران و روسیه بهمن سال گذشته قرارداد واردات دو میلیون دُز واکسن اسپوتنیک‌ به ایران را امضا کردند و اواخر فروردین امسال نیز توافق کردند که روسیه تا آذرماه سال جاری، ۶۰ میلیون دز دیگر به ایران ارسال کند.

با این حال بنا بر آخرین اعلام مقامات وزارت بهداشت ایران تاکنون تنها کمی بیش از دو میلیون دُز از این میزان مورد توافق با روسیه وارد کشور شده است.



دفاع قالیباف از طرح محدودسازی اینترنت

محمد باقر قالیباف، رییس مجلس، ضمن دفاع از طرح محدودسازی اینترنت وعده داد که مذاکرات مربوط به این طرح «به صورت علنی و شفاف» انجام خواهد شد.

قالیباف در یادداشتی اینستاگرامی با تاکید بر اینکه «عمده ادعاهای مطرح‌شده درباره طرح مطابق واقع نیست»، در عین حال گفت که این طرح باید اصلاح شود و تصمیم گیری درباره پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ «مبتنی بر منطقی عقلانی» و به «صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی» انجام شود.

مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه تصویب کرد که طرح یادشده مشمول اصل ۸۵ شود.

بیشتر بخوانید: 

فرآهم آوردن زین و برگ برای سرکوب‌های آینده

اقدام «مجلس انقلابی» خشم عمومی را برانگیخت

با اعمال این اصل، طرح محدودسازی اینترنت بدون نیاز به حضور در صحن علنی، فقط در کمیسیون بررسی و تصویب خواهد شد. جلسات علنی مجلس به صورت زنده از رادیو پخش می‌شود اما جلسات کمیسیون‌های مجلس پخش نمی‌شود.

محمدباقر قالیباف، با سفر به سوریه، روز چهارشنبه در رای‌گیری درباره چگونگی بررسی این طرح در جلسه علنی مجلس حضور نداشت.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »