? زنده| ۱۴۰۰ فعال مدنی خواستار مرخصی هومن جوکار از زندان شدند

 



۱۴۰۰ فعال مدنی خواستار مرخصی هومن جوکار از زندان شدند

بیش از ۱۴۰۰ روزنامه‌نگار، هنرمند، فعال مدنی و طرفدار محیط زیست با امضای نامه‌ای از رئیس قوه قضاییه خواستند با مرخصی هومن جوکار، فعال محیط زیست که ۱۲۸۰ روز از بازداشتش می‌گذرد و پدر و مادر و همسرش به کرونا مبتلا شده‌اند، موافقت کند.

در این نامه که امروز منتشر شده، خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای آمده است که «هومن جوکار که در سه سال و نیم گذشته حتی یک ساعت هم به مرخصی نیامده، تنها امید پدر و مادری است که این‌روزها سخت بیمارند.»

امضاکنندگان این نامه همچنین با اشاره به «وخامت حال» پدر هومن جوکار، از رئیس قوه قضاییه خواسته‌اند پیش از آن که دیر شود، دستور این مرخصی را صادر کند.

هومن جوکار همراه با امیرحسین خالقی، طاهر قدیریان، نیلوفر بیانی، سپیده کاشانی، مراد طاهباز و عبدالرضا کوهپایه از فعالان محیط‌زیستی هستند که سال ۹۶ به اتهام «جاسوسی» بازداشت شدند.



آخرین انتقادهای آیت‌الله خامنه‌ای از دولت حسن روحانی

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، صبح امروز در آخرین دیدار دولت دوازدهم٬ باز هم از دولت انتقاد کرد.

او گفت: «دیگران باید از تجربه‌های شما استفاده کنند. حرفی است که من مکرر با شما و مردم تکرار کردم حالا هم همان حرف را تکرار می‌کنم. این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب. آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد.»

آیت‌الله خامنه‌ای ادامه داد: «غربی‌ها به ما کمک نمی‌کنند. هرجا بتوانند ضربه می‌زنند. جایی که ضربه نمی‌زنند آنجایی است که امکانش را ندارند. هرجا امکان داشتند ضربه زدند. این تجربه بسیار مهمی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول و منوط کرد. چون قطعاً شکست می‌خورد، قطعاً ضربه می‌خورد. شماها هم هرجایی که کارهایتان را منوط کردید به غرب ناموفق ماندید، هرجایی که بدون اعتماد به غرب، خودتان قد علم کردید و حرکت کردید،‌ موفق شدید. اینجور است دیگر. نگاه کنید کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم اینجوری است.»

او افزود: «هرجا شما موضوعات را به توافق با غرب و با مذاکره با غرب و با آمریکا و این‌ها موکول کردید، آنجا ماندید، نتوانستید پیش بروید. چون آنها کمک نمی‌کنند دیگر، دشمن‌اند دیگر. هرجا شما از آنها قطع نظر کردید، خودتان راه افتادید از شیوه‌های مختلف هزار تا راه وجود دارد اینجور نیست که یک راه. نه راه‌های مختلف وجود دارد. انسان‌ها فکر کنند راه‌های گوناگونی برای زندگی شخصی و اجتماعی و مدیریتی پیدا خواهند کرد.»



بازداشت ۲۰ تن از معترضین به بحران آب در کرمانشاه

رسانه های محلی کردستان خبر از آن دادند که ۲۰ نفر از معترضین شهرک مهدیه بازداشت شدند.

روز گذشته ۲۰ نفر از ساکنان شهرک مهدیه که برای دومین روز به منظور اعتراض به نبود آب و برق و همچنین حمایت از اعتراضات مردم اهواز به خیابان‌ها آمده بودند، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

این افراد روز دوشنبه با مسدود کردن خیابان‌های منتهی به این شهرک نسبت به نبود آب و برق اعتراض و از اعتراضات مردم اهواز نیز حمایت کردند.



رودخانه چالوس خشک شد

رودخانه پرآب چالوس در استان مازندران خشک شد.

هادی کیادلیری، عضو هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از خشک شدن این رودخانه خبر داد و گفت که «سدهای انحرافی انتقال آب برای کشاورزی باعث مرگ یکی از خروشان‌ترین رودخانه‌های کشور شده‌اند.»

این کارشناس منابع طبیعی با اشاره به اینکه قدمت این رودخانه به اندازه قدمت جنگل‌های شمال بوده و با خشک شدن اکوسیستم منطقه تحت تأثیر قرار می‌گیرد. ادامه داد: «این رودخانه محل تخم‌ریزی ماهیان ارزشمندی بوده که متأسفانه با خشک شدن آن، نسلشان از بین رفته است.»

هادی کیادلیری انتقال آب برای مصارف کشاورزی شرق مازندران را دلیل خشک شدن رودخانه پرآب چالوس دانست.

این استاد دانشگاه گفت: «در شمال کشور به اندازه کافی جنگل‌ها تخریب شده‌اند، و از بین بردن منابع آبی آن دیگر شوخی‌بردار نیست.»


جمهوری اسلامی «دست‌کم ۵۴۰ ایرانی» را در خارج از کشور کشته یا ربوده است

مرکز حقوق بشر عبدالرحمن برومند با اشاره به خبر تلاش جمهوری اسلامی برای ربودن مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی ساکن آمریکا، با انتشار گزارش و بیانیه‌ای نوشت که حکومت ایران در این زمینه «ید طولایی دارد» و بنیاد برومند «در تحقیقات مستمر خود، بیش از ۵۴۰ ایرانی را که قتل یا آدم‌ربایی موفقیت‌آمیز آنها به جمهوری اسلامی ایران منتسب است، شناسایی کرده است.»

بنیاد عبدالرحمن برومند که در زمینه دفاع از حقوق بشر در ایران فعالیت می‌کند و دفتر آن در واشنیگتن است در ادامه گزارش خود تأکید می‌کند که «این عدد همه موارد گزارش شده را در بر نمی‌گیرد.»

به نوشته این گزارش، از انقلاب ۱۳۵۷ به بعد، عوامل جمهوری اسلامی صدها حمله علیه پناهندگان در کشورهای مختلف به عمل آورده و چون در اغلب مواقع از هر گونه مجازاتی مصون بوده‌اند، این حملات را دائماً تکرار کرده‌اند.



ایران در جایگاه رتبه دوم جهانی ابتلا به کرونا و رتبه سوم جهانی مرگ

ر اساس آمارتا امروز وزارت بهداشت، ایران از نظر موارد روزانه ابتلا به کرونا و موارد روزانه مرگ ناشی از کرونا در بین کشورهای جهان به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفت.

از نظر آمار ابتلا به کرونا، ایران پس از اندونزی در رتبه دوم جهان قرار گرفت و از نظر آمار مرگ ناشی از کرونا نیز ایران پس از اندونزی و روسیه در رتبه سوم جهان قرار گرفت.

این در حالی ست که سعید نمکی، وزیر بهداشت در جلسه هیئت عالی سیاستگذاری فرماندهان نیروهای مسلح مدعی شد که این بیماری در کشور مهار شده است.

سعید نمکی گفت: «دنیایی که برای فروپاشی جمهوری اسلامی ایران در این تلنگر سنگین کرونا، آماده بود امروز در حیرت است که چگونه توانستیم با لطف خدا، هم بیماری را مهار کنیم و هم دارو و تجهیزات مناسب تولید کنیم و هم توانستیم برای ساخت واکسن در پنج تا شش پلتفرم، گام‌های موثری برداریم.»



طرح مجلس برای «محدود کردن اینترنت» رای آورد

طرح موسوم به «صیانت از‌ حقوق‌ کاربران فضای مجازی» امروز به صحن مجلس آمد و با فشار نمایندگان عضو جبهه پایداری برای ارجاع به کمیسیون فرهنگی تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا ۱۲۱ تن از نمایندگان مجلس به این طرح رای موافق دادند.

با این اتفاق برای رسیدگی به طرح، لازم نیست که به صحن بیاید و آنجا بررسی شود، بلکه نمایندگان حق رای خود را به اعضای کمیسیون فرهنگی تفویض می‌کنند و طرح در کمیسیون ‌فرهنگی بررسی و تصویب می‌شود. رئیس کمیسیون فرهنگی، مرتضی آقاتهرانی از اعضای ارشد جبهه پایداری است.



امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی به زودی آزاد می‌شوند



 گسترش اعتراضات به اصفهان و ایلام

در سیزدهمین روز از دور جدید اعتراضات در ایران معترضان در میدان بهارستان اصفهان و ایوان غرب تجمع اعراضی برگزار کردند.

بر اساس تصاویری که از این تجمع در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده٬ معترضان در بهارستان تجمع کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی سر دادند.

همچنین معترضان شعار «خوزستان اتحاد، اتحاد»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «جمهوری اسلامی؛ نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «رضا شاه روحت شاد» سردادند. معترضان اصفهانی یک بنر از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی٬ را به آتش کشیدند.

تصاویر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از تجمع شهروندان معترض و ایجاد راه‌بندان در شهر ایوان غرب، در استان ایلام، در شامگاه سه‌شنبه شب پنجم مرداد ماه، در اعتراض به قطع مکرر برق منتشر شده است.

دور تازه اعتراضات در ایران از حدود ۱۳ روز قبل در شهرهای مختلف استان خوزستان در واکنش به تشدید بحران آب و ناکارآمدی دولت در مهار بحران‌ها آغاز شده است.

اعتراضات از خوزستان به سرعت به استان‌های مختلف ایران از شمال غرب تا شمال شرق و مرکز کشور سرایت کرده است.

روز گذشته در مرکز شهر تهران و همچنین کرج تظاهرات اعتراضی برگزار شد.

این درحالی است که در خوزستان همچنان اینترنت برخی مناطق از جمله در شهرهایی که کانون اعتراضات دو هفته گذشته بوده‌اند قطع است، نیروهای امنیتی و یگان‌های ویژه در خیابان‌ها و میادین مستقرند و بازداشت‌ها در شهرهای مختلف این استان ادامه دارد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. میگویند که خامنه ای در خصوص
    برجام از روحانی انتقاد کرده و با انتقاد خداحافظی نموده است.
    مثل اینکه حاج اقا چند سال پبش
    را یادش رفته بود که از ترس ریده
    بود توی شلوار خودش!
    ان موقع خودشان هم رسما اعلام کردند که شرایط بحرانی وجود دارد ممکن است به ایران حمله
    نظامی شود. و مذاکره تصمیم کل
    مسولین نظام هست. حاج اقا لیبرال شده بود از نرمش قهرمانانه در مذاکرات صحبت میکرد
    حاج اقا خودش میبره خودش هم میدوزه کاَسه و کوزه ها را هم
    سر دیگران خورد میکنه.
    مسولیت هیچ چیزی را هم نمی پذیره هیچی را به گردن نمیگیره
    دیگران را هم به لجن میکشه و
    می ا ندازه کنار و خودش را هم
    همیشه پیروز میدان میداند
    کل کشور را خود‌ش به لجن کشانده است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »