واکنش اصلاح‌طلبانه

وقتی حیدر مصلحی، هاشمی‌رفسنجانی را رد صلاحیت کرد

زیتون– انتشار مصاحبه شب گذشته حیدر مصلحی، وزیر سابق اطلاعات، در رابطه با نحوه‌ی رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی٬ واکنش‌های بسیاری را در پی داشت.

وزیر سابق اطلاعات در مصاحبه‌ای تصویری با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ گفت که خودش عامل ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی بوده چرا که برآوردهای وزارت اطلاعات حاکی از پیروزی او در آن انتخابات بود.

حیدر مصلحی در این مصاحبه گفت ارزیابی‌ها در سال ۹۲ نشان از پیروزی هاشمی رفسنجانی داشت و «به شورای نگهبان گفتم به مصلحت نظام است که هاشمی رد صلاحیت شود؛ اعضای شورای نگهبان هر چه گشتند یک اِن‌قلت هم نتوانستند بیاورند.»

شورای نگهبان سال ۱۳۹۲ با ردصلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی که آن زمان با حکم رهبر جمهوری اسلامی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و از روزهای آغازین پیروزی جمهوری اسلامی سمت‌های بالایی را برعهده داشت، شوک بزرگی به انتخابات آن سال وارد آورد. آقای هاشمی اما در ادامه از حسن روحانی حمایت کرد که ناظران معتقدند این حمایت در پیروزی روحانی نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

صبح امروز (دوشنبه) وب سایت رهبر جمهوری اسلامی یادداشتی را منتشر کرد. در این یادداشت آمده است: «امّا سال‌هاست که در ایام انتخابات بخشی از جریان‌سازی‌های رسانه‌ای و سیاسی به نقل‌قول‌های گوناگونی اختصاص می‌یابد که به رهبر انقلاب منتسب می‌شود.»

در ادامه این یادداشت نوشته شده است: «این ادعاها و انتساب‌ها عموماً در سه سطح مطرح می‌شود؛ سطح اوّل، در دوره‌ی پیش از ثبت‌نام نامزدها و توصیه به ورود یا عدم ورود افراد برای ثبت‌نام در انتخابات است. سطح دوم، ناظر به مرحله‌ی بعد از ثبت‌نام و بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی توسط شورای نگهبان است. سطح سوم نیز مدعی سوگیری رهبری و اعمال نظر در نتایج انتخابات به نفع یکی از نامزدهاست.»

نویسنده این یادداشت که نامش در وب سایت رهبر جمهوری اسلامی نیامده است٬ تاکید کرد: «ایشان اما حجتی برای ورود به مساله و مصادیق آن وجود نداشته است. ایشان حتی در پاسخ به درخواست شورای نگهبان نسبت‌به صلاحیت داوطلبان هم صریحا عنوان داشته‌اند که بنای دخالت ندارند.»

در بخش دیگری از این یاداشت آمده است: «در عین این رویکرد اما چند روز بعد در سخنرانی به مناسبت سالگرد رحلت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه با رویکرد انسانی و دینی نسبت به حفظ آبروی اشخاص هشدار دادند. در تذکر اخیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به اینکه در جریان احراز صلاحیت‌ها نسبت به بعضی افراد جفا و ظلم صورت گرفته نیز مخاطب اصلی تذکر، جریان‌هایی بود که نسبت خلاف واقع را در جامعه و افکار عمومی نشر دادند و حیثیت و آبروی افراد را دست‌مایه اغراض رسانه‌ای و سیاسی خود قرار دادند.»

خشم اصلاح‌طلبانه از شورای نگهبان

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری، در واکنش به اظهارات وزیر سابق اطلاعات در رشته توئیتی، ضمن اعتراض به «نادیده گرفتن قانون و ⁧حقوق اساسی ملت⁩» در آن انتخابات، خواستار انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه شد.

اسحاق جهانگیری در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «به عنوان رئیس ستاد مرحوم آیت الله ⁧هاشمی رفسنجانی⁩ در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲، از شورای محترم نگهبان می‌خواهم که برای جبران حقوق پایمال شده و احترام به ⁧افکار عمومی⁩ به جای هرگونه پاسخگویی غیر مؤثر، اقدام به انتشار فیلم و صوت کامل آن جلسه مهم کند.»

او هم‌چنین تاکید کرده است که «اظهارات دیرهنگام ⁧وزیر اطلاعات⁩ ⁧دولت دهم⁩ تامل‌برانگیز است، چه جریانی با چه رویکردی مصلحت نظام را در ⁧رد صلاحیت⁩ آیت‌الله ⁧هاشمی رفسنجانی⁩ که به شهادت تاریخ از استوانه‌های انقلاب و نظام بود، می‌داند؟»

معاون اول حسن روحانی در ادامه نوشت که «بر اساس چه گزارش‌ها و مستنداتی دربارهٔ مهم‌ترین مسائل کشور حتی در ⁧شورای نگهبان⁩ تصمیم‌سازی و تصیم‌گیری می‌شود؟»

محسن هاشمی‌رفسنجانی نیز در خصوص رد صلاحیت پدرش در نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه از یاران سال‌های پیش از انقلاب پدرش تنها آیت‌الله خامنه‌ای باقی مانده است٬از او «تظلم» خواهی کرد.

در نامه محسن هاشمی آمده است: «این روزها در جریان عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداهای این دوره ریاست جمهوری نیز که حضرتعالی فرمودید ظلم و جفا شده و خواستار جبران توسط دستگاههای مسئول شدید، متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت.»

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه داد: «من نیز مانند تعدادی از بزرگواران برای آنکه در فضای انتخابات تاثیر منفی نگذارم، سکوت کردم؛ اما اکنون که این مسائل صراحتا درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی مطرح گردیده، از جنابعالی درخواست تظلم خواهی دارم.»

محسن هاشمی تاکید کرد: «شما  بارها فرموده اید «انقلاب را بدون مردم بی معنا می دانید»، اما به نظر اراده ای که در کشور در حال تقویت نیز هست، نظر مردم را تزئینی فرض کرده و از هر وسیله ای برای تحقق اهداف خود بهره می برند و به جای احراز صلاحیت، رای تمایل به نامزدها می دهند و این رای، جایگزین رای مردم در تشخیص مصلحت و نامزد اصلح شده است و  امروز که در سایه اقتدار جنابعالی، توصیه و مطالبه به حق شما در مورد جبران، از سوی دستگاه‌های مسئول شنیده نمی شود، فردا چه برسر مردمسالاری دینی خواهد آمد.»

در همین رابطه محمد هاشمی٬ برادر اکبر هاشمی رفسنجانی٬ نیز به نحوی رد صلاحیت برادرش گفت: «در مکتب مارکسیست ها جمله ای وجود دارد که ما قبل از انقلاب که در آمریکا و انجمن های دانشجویی بودیم همیشه با این جمله بحث ها را مرتب می کردیم که چپی ها می گفتند «هدف وسیله را توجیه می کند.»

او در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: «ولی الان از نظر شورای محترم نگهبان هدف وسیله را توجیه کرد و این که مردم به آقای هاشمی رفسنجانی عنایت دارند و به ایشان رای می دهد قابل کنترل نیست و باید رد صلاحیت کنیم و با آبروی ایشان بازی کنیم.»

علی شکوری‌راد٬ دبیرکل حزب اتحاد٬ نیز در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله خامنه‌ای در واکنش به اظهارات وزیر اطلاعات اسبق٬ نوشت: «سخنان اخیر حیدر مصلحی حقیقتی را آشکار کرد که نشان دهنده سرمنشاء همه فسادها در نظام جمهورى اسلامى ایران است.»

علی ربیعی٬ سخنگوی دولت نیز درباره روایت رد صلاحیت آیت الله هاشمی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اینگونه بیانات چه درست باشد و چه نباشد بیش از هرچیز نشان دهنده بی‌سامانی سیاسی و به انحراف رفتن حاکمیت مطلق قانون است.»

جبهه مخالف پرچم برافراشت

در واکنش به مصاحبه حیدر مصلحی، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، صبح امروز در حساب توئیتری خود، این اظهارات را رد کرده و ادعا کرد که اعضای شورای نگهبان حرف‌های آقای مصلحی «را قبول نداشتند.»

مجتبی توانگر و ابراهیم رضایی دو نماینده مجلس یازدهم در واکنش به اظهارات اخیر حیدرمصلحی او را نفوذی جریان انقلابی و سخنان او را «مشکوک» معرفی کردند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. یعنی انقدر باید ساده لوح بود که باور کرد آقای خامنه ای نشسته تا چند نفر عامل خودش در شورای نگهبان بنشینند رییس جمهور تعیین کنند؟! از این همه سال تجربه چه بر می آید؟ آیا آدمی چون هاشمی که خود سردسته یا از سردسته های باند حزب الله و از اثرگذارترین بنیانگذاران این حکومت و حتا عامل اصلی انتخاب خامنه ای به رهبری بوده را بدون دستور یا موافقت خامنه ای رد کردند؟!
    بیاد حرف مهدوی کنی نزد خامنه ای افتادم که گفت با توجه به موقعیتی که (بعنوان رییس مجلس خبرگان) دارم میگویم که نظارت در قانون اساسی یعنی حفاظت ! یعنی ما انتقادها را به خود بگیریم تا به رهبر انتقاد نشود !
    آیا حرف از این روشن تر میشود ؟ دروغ آشکار برای عوامفریبی در حضور ولی امر مسلمین جهان که از رسانه نظام مقدس پخش شد ! مقام معظم رهبری هم با خشنودی استقبال فرمودند ! روش عادی در تبلیغها همین است، سایت رهبر نیز همین رویه را دارد، خودش هم در گفتار و رفتار چنین است، غیر از این هم نمیشود توقع داشت. چه کسی نمیداند معنی و مراد از نظارت در قانون اساسی چیست؟ خود شخصیت چنین آدم و مانند چنین آدم را ارزیابی کنید !
    این که عرض میکنم به آدم خاصی نظر ندارم، منظورم عمومی است، آن اینکه چه بسیارند در درون و بیرون کشور که با همه تحصیل و تجربه و کارهای سازمانی، سیاسی، دانشگاهی و رسانه ای این اندازه ساده انگار و غافلند که با دریافت آدرسهای انحرافی، ذهن و دیدشان از ریشه بحرانها و نابسامانیها و … به سوی دیگری میگراید ! با اظهار نظرها و تحلیلها بخیال خود علمی و کارشناسی دیگران و عموم را نیز به انحراف میکشانند !
    دوستان! ایران را دارند نابود میکنند ! آن از زیستبوم، از غارتهای نجومی، از خیانتها، جنایتها و … !
    هشیار و کوشا باشید !

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

واکنش اصلاح‌طلبانه

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »